Hvalpe og Alder........ {{forumTopicSubject}}
Som start vil jeg sige at denne ikke er lavet for at kritisere nogle overhovedet!!
Jeg kan se at mange der har hvalpe til salg bliver helt paniske hvis ikke hvalpene lige er ude af huset når de er 8 uger - hvorfor det?
Jeg beholdte mine hvalpe til de var 10 uger, så havde de lidt mere med i bagagen hjemmefra, og var hvad jeg syntes man kan kalde klar.
Coco var lige nøjagtig 8 uger da jeg hentede hende, for hos hendes opdrætter var det også ud på dagen, og jeg syntes godt nok det var tidligt, hun var så lille - og i mine øjne slet ikke klar til at komme fra sin Mor.
Og når jeg engang kommer lidt i gang med min store drøm, min mini kennel, og jeg måske er så heldige der kommer nogle hvalpe, så kommer de heller ikke hjemmefra før de er 10 uger.
Hvad mener i andre?
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
Jeg havde da 4 hvalpe til devar 16 uger, der var min mand også ved at blive helt gråhåret af panik. Jeg selv havde ingen problemer med det.
Mit største problem i dag er dog helt modsat, 1 km. lamg venteliste og for lidt hvalpe
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
Min Mor har opdrættet Mops i næsten 20 år, og hun har først sogt ud af sine hvalpe når de var 12 uger gl. og det har altdi været med stor succes, køberne har været glade for den ekstra ballast deres hvalpe har haft med, mere trygge og nogle næsten renlige.
feb 2005
Følger: 120 Følgere: 121 Hunde: 3 Emner: 259 Svar: 2.852
Men når jeg henter mine bull terriere har jeg fulgt dem i et forløb fra de blev født og til afhentningsdagen. Det er en lille stærk hund man får med sig hjem når man henter sin hvalp 8 uger gamel. Det er i hvertfald en hund som egner sig til det... I hvertfald dem jeg har kendt :0)
De virker meget stærke fysiske og metalt (og tror lidt på at gør en buller ikke det så er der nok noget galt)...
Så jeg tror på at for nogle racer eller måske i virkeligheden bare individer er det bedst at blive holdt lidt tilbage i evt. til 10 ugers alderen og for andre hvalpe kan det være godt at komme hjemmefra inden de splitter hele hytten og ikke mindst deres mor i 1000 stykker
jan 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 9
Jeg forstår det egentlig heller ikke, men det er nok fordi at hvalpene nok ikke skal knytte sig for meget til deres omgivelser osv.
KH Cecilie og hundene
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
Jeg tror måske at det kan have noget at gøre med at folk gerve vil have deres hvalp fra de er 8 uger for selv at præge dem som de gerne vil have den. Jeg vil give dig ret i at det er tidligt og at de ikke er store - men jeg var nu også klar til at de skulle ud til nye familier da de var 8 uger. Vi havde 11 stk rottweilerhvalpe inde i køkkenet/bryggerset/gang og der var ikke meget plads til sidst. Vi kunne ikke have dem ude (var lige ved juletid/nytår 2004/2005) - det var alt for koldt.
Men man kan jo også bede opdrætteren om at beholde den 1 / 2 uger mere - det tror jeg gerne de vil. Vi havde faktisk også en som først kunne blive hentet 3 uger senere altså da den var 11 uger - næsten 12. Og det var da rigtig hyggeligt kun at have 2 hvalpe tilbage - men også rart at vide at den blev hentet.
Man er måske også bange for at "brænde" inde med dem - men den risiko skal man jo gøre op med sig selv inden hvalpene kommer - men det gør de fleste jo nok ikke.
Nå det blev en længere smørre end forventet
mvh Karin
sep 2005
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
sep 2005
jan 2005
sep 2005
sep 2005
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 88 Svar: 399
sep 2005
sep 2005
Men jeg vil så lige indskyde at der er stor forskel på hvornår tæven har behove for at nu skal de bare væk, Mojo var ligeglad, de fik lov at patte til den dag de tog afsted - og de fleste af min Mors tæver har også været stort set ligeglad, og de få hun har kunnet mærke der virkelig ikke gad mere, der blev bare brugt lidt ekstra tid på at få hvalpene på andre tanker*ss*
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
En anden var kun interesseret i var stor faderen var og var store hvalpene ville blive osv. Jeg sælger ikke hunde som p..... forlængere.
Og ja man skal også se lidt på moderen - Jessie var godt træt af at have 11 stk rendene til sidst - men da der kun var 2 tilbage - ja så synes hun at det var helt hyggeligt at lege med dem igen
jan 2005
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
sep 2005
Følger: 156 Følgere: 159 Hunde: 20 Emner: 798 Svar: 2.779
Har da også været ude for at den nye ejer ikke kan hente hvalpen når den er præcis 8 uger, pga ferie osv, men så bliver den lille da bare her hos mig så længe jeg passer af og til også mine "hvalpe" selv om de er... ja.. lige fra 3-4 mdr til 3-5 år gamle.
Jeg elsker at have små firbenet babyer rendene rundt og lege om benene hi hi hi de er jo bare så skønne
Jeg opdrætter ikke for at få noget ud af det rent økonomisk, men for at lave nogle racetypiske, sunde, raske og venlige dobermann, har da haft underskud op til flere gange, men pyt da med det, for hvad jeg ikke får i penge for jeg i kærlighed fra de små puslinger *SS*
Kristine G
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
På den anden side ville jeg heller ikke være nervøs over at få en 10 uger gammel hvalp, hvis blot jeg var sikker på at opdrætteren havde gjort meget for at stimulere den. For omkring 8 ugers alderen kræver hvalpe altså meget stimulation og det for de for mig at se nemmest i deres nye hjem (istedet for i et stort kuld hos opdrætteren)
nov 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Emner: 36 Svar: 58
Hvalpe og Alder........