15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Mavedrejning og alder {{forumTopicSubject}}
Vi har jo en hvalp som bliver en stor hund og store hunde har jo som bekendt større mulighed for at få mavedrejning end små hunde. Har læst et sted at f.eks. Gran Danios helst skal hvile 1-2 time før et måltid og nogle timer efter måltid for ikke at risikere mavedrejning.
Men nu er det jo ikke helt nemt at få en fjollet hvalp til at forholde sig i ro efter et måltid.
Jeg spekulere dog, om hvor stort fænomenet er med hvalpe eller om det primært er med voksne hunde. Han er jo langt fra udvokset da han kun er ca. 3½ måned gammel. Men hvornår øges risikoen for mavedrejning, dvs. hvornår skal vi have lært ham at holde sig i ro måske minimum 1 time efter et måltid ???
Og hvad skal vi helst undgå - er det løb, rulle rundt eller bare almindelig leg mellem 2 hunde.
dec 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.516
Chancerne for en mavedrejning bliver større jo større hund man har, og jo dybere brystkassen er.
Jeg har efter jeg har mistet min Balto på den måde en meget streng regl.
INGEN LEG ½ TIME FØR MAD, OG 1 TIME EFTER MAD.
Har ved dyrlægen fået afvide, at det er svært at sige hvad der er værst efter mad, men leg mellem hunde, medføre jo ofte både rul og løben rundt og hopperi.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
dec 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.516
Men han skal nok lære det.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er først, når brystkassen er blevet dyb, der opstår risiko.
Vi har legeforbud en halv time før og en time efter spisning. Træning først to timer efter.
Hvalpe synes jeg altid leger efter de har spist, men man må lade være med at opildne noget.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 2.833
Kan kun anbefale at passe godt på, hvis man har en stor hund.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Mine hunde får slet ikke mad om aftenen, hvis vi skal til træning eller mange mange timer inden de skal i svømmehallen.
Men til gengæld tonsede de begge rundt efter spisetid, da de var hvalpe. INGEN opfordring fra os, men bare noget de selv gjorde.-) Og jeg opgav simpelthen at stoppe dem.
feb 2007
Og så får han det vel lært hen af vejen når ´han bliver større.
feb 2007
dec 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 43
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
er min lab på 59 cm og 35 kg stor ??
det syntes jeg jo ikke når jeg ser andre hunde , for mig er han bare en mellemstor hund
jun 2009
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 23
Det er først når hunden er voksen der er en risiko og ved de hunde, der kun for man en gang dagligt og store mængder..
Min søster har mange grand danois... hendes råd er at fodre hunden efter tur og lære hunden at holde sig i ro...
Hendes grand danois får made 2-3 gange dagligt, da det jo er en race der bekendt spiser meget..
Min søster har haft grand danois i 10 år og hun har mange GDér.... Hun har aldrig haft en hund med mave drejning..
Det skal lige siges at nogle af hendes hunde... de store hanhunde nemt spiser 1 kg mad dagligt..
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
så hvalpe kan sagtens få mavedrejning.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 376
Samlige mavedrejnings-operationer jeg har været med til, kom ejerne med en anamnese om at dyret kort forinden havde spist en meget stor portion mad, og maverne har altid været stopfulde af mad når vi har fået hundene på bordet.
Ved de store måltider når maden i mavesækken at udvikle gas, der er medvirkende til at maven drejes om sin egen akse.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Herhjemme hedder det også ingen aktivitet en halv time før og en time efter mad. Også selvom mine hunde ikke er meget store. (24 og 33 kilo) men jeg nægter at tage chancen!!! Har mistet en hund til en mavedrejning, og det var frygteligt!
Mavedrejning og alder