{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Bevidst køb af hund med fejl. {{forumTopicSubject}}

På et andet debatsite har jeg en meddebatør som gerne vil købe en DDB, hun er en erfaren hundeejer, men hun ønsker ikke en ustillingshund så derfor har hun søgt efter en hvalp med en eller anden mindre fejl fx. en hvid plet et sted for der ikke skal være hvidt. Hun vil jo gerne have en sund hund fra et godt opdræt, men når hun nævner at hun ikke vil udstille eller avle og derfor "bare" skal have en kælehund opstår der nærmest lynchstemning hos opdrætteren og kontakten bliver cuttet. Dette har hun oplevet hos flere danske opdrættere og har derfor bestilt en hvalp af "pet-quality" i stedet for "show-quality" hos en udenlandsk opdrætter. I udlandet er det åbenbart ingen skam at bestille en klappekæle hund.

Så nu er mit sprøgsmål :Er man en useriøs hvalpekøber hvis man bare ønsker en klappekæle hund og hvorfor er det nærmest en dødssynd at sige at man gerne vil have en med "fejl"? Det kan vel ikke være meningen at folk uden intaresse i avl eller udstilling partu skal købe hund af ringe opdræt, for de vil jo også gerne have en sund hund med et dejligt temprement.

Håber mit indlæg giver nogenlunde mening ellers må i sprøger hvis det er helt sort.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bevidst køb af hund med fejl.
  • #1   11. dec 2008 Hov, mit indlæg skulle vil have være i avlsforummet...

  • #2   11. dec 2008 Der er ikke nogen dødssynder i forbindelse med hundekøb.

    Jeg synes til gengæld det er et sært udgangspunkt, ligefrem at lede efter en hund med fejl.

    I hendes situation ville jeg kigge efter linjer, der sikrer sundhed, en kennel, der er brandgod, og så bestille en hund der - med eller uden fejl. Hun kan jo så tage den hund i kuldet, der har fejl, hvis en sådan skulle dukke op..

    Jeg må indrømme, at jeg som opdrætter ville finde det mere end sært, hvis nogen bevidst gik efter at finde en fejlbehæftet hund.


  • #3   11. dec 2008 Altså jeg synes ikke at det er forkert at købe en hund med en pelsfejl feks hvis man ved at man ikke vil bruge den til udstilling. Sundhedsmæssigt har det jo ingen betydning og derfor kan jeg ikke forså at opdrætterne bliver fornærmet. De er jo nødt til at sælge en sådan hund billigere under alle omstændigheder hvis de mod deres forventning får et kuld med sådan en hvalp.

  • #4   11. dec 2008 min hund er da en klappe kæle hund..ser mig ikke som om jeg har været en dårlig hundeejer...

  • #5   11. dec 2008 men ja som Ch siger er det underligt at man ligefrem efterlyser sådan en hund. Det skulle da kun være fordi personen ikke vil "ofre" det hunden koster

  • #6   11. dec 2008 nogle opdrætter får jo hvalpe de "ikke kan bruge til noget"det ku være personen ville købe sådan en ...

  • #7   11. dec 2008 Jeg forstår ikke at man som opdrætter synes det er forkert. Man kan jo ikke forvente at alle hvalpe i et kuld egner sig til udstilling eller avl, så hvorfor ikke lade dem komme til en familie der vil elske dem som de er, med de ubetydelige fejl de måtte have.

  • #8   11. dec 2008 opdrætteren lyder for mit vedkommne som evt lidt snobbet...

  • #9   11. dec 2008 Hmm.........Jeg kender folk der bevist søger langhårede schæfere ud fra den mening, opdrætter ikke kan forlange, forvente, kræve af dem de skal det ene og andet.

    Jeg kan nu ikke se noget forkert i det må jeg erkende. Tværdig imod synes jeg det er supert at melde ud med fra start, så er man ærlig og spiller med åbne kort.


  • #10   11. dec 2008 en hund fra sådan et kuld kan jo sagtens være sund og rask ...selvom den måske har et knæk på halen evt ..

  • #11   11. dec 2008 Jeg ville ellers være glad for at have sådan en køber stående på ventelisten i tilfælde af at der kom en "fejl" i kuldet..
    Hvis udgangspunktet er økonomi ville jeg også godt kunne leve med det, men ville samtidig kræve en neutralisering for at være helt sikker på at hunden ikke indgår i videre avl. Det ville ærge mig rigtig meget...


  • #12   11. dec 2008 Dober

    Det mest ironiske ved den historie er at man i DKK ikke anerkender den langhårede schæfer (mig bekendt anses det for en fejl) så hun er ikke et hak bedre selv. smiley


  • #13   11. dec 2008 Enig med Søster :o)

  • #14   11. dec 2008 Janie, jeg forstår dit udgangspunkt i forhold til de langhårede schæfer - men synes egentlig situationen er en anden.

    Her er et menneske, der vil have en klappekagehund - det kan jeg rigtig godt forstå, og at sige det til opdrætter er fuldstændig rimeligt. Opdrætter kan så her få lov til at få de godt hjem til en af de hvalpe, som man på forhånd kan se ikke kommer øverst på skamlen. Det er en rigtig god ting.

    Jeg synes det er sært, at man siger, man vil have en hund med en fejl. Ikke en bestemt fejl (som det langhårede) men bare en fejl.
    Hvordan kvalificerer en hund med en tilfældig fejl som klappekagehund i forhold til en, der ikke har en fejl.
    Man SKAL jo ikke udstille hunde, der ikke har fejl ;o)

    Det er klart en gave for en opdrætter at have en at sælge en hvalp til, der er faldt lidt ved siden af - men jeg synes det kommer lidt an på, hvordan man serverer ideen.


  • #16   11. dec 2008 CH

    Det har du til gengæld også helt ret i. Hvis man KUN vil have en hund med fejl er det alligevel lidt underligt. Der er ingen der tvinger køberen til at købe en hund med udstililngspligt


  • #17   11. dec 2008 Dober. he he har fået samme smøre en gang mht min hanhunds øre. HALLOOO han er uden tavle sagde jeg også til mr. smart fyr. Men må da indrømme jeg har haft tapet min tæves øre, men hun har også været på udstilling :O)

  • #18   11. dec 2008 Køber skulle nok have formuleret sig lidt anderledes.
    Hun kunne jo have sagt, at det ikke behøver være kuldets udstillingshund.


  • #19   11. dec 2008 Jeg har et par stykker på venteliste til en "pet-quality" hvalp.

    Det kan være en hvalp, med pelsfejl, fejl farve, for smalt hovede, for klejen bygget osv.

    Jeg syntes at det er fair nok at folk ønsker sig en boerboel med tavle, men samtidig enten ikke har 10.000 kr eller bare ikke ønsker sig en hund til udstillig/avl.

    På sådan en hvalp medfølger selvfølgelig den samme garanti, som ved de andre, men også krav om neutralisering.


  • #20   11. dec 2008 hmm ved min veninde også leder efter en hvalp med en fejl, fordi hun skal bruge en brugs hund, hun vil have med papire men den skal ikke udstills eller avles med, og bliver neutralliseret, så derfor vil hun gerne have en med fejl så den er billigere men med papire. Og fordi dens aftegn ikke er rigtig eller har et blåt øje eller hvad fejlen nu er, har det jo intede at sige for dens brugs evner, kun hvis den skal udstilles.. det ser jeg intede galt i,

  • #21   11. dec 2008 Hvis man nu bevist går efter en hund med "fejl" er man jo ret sikker på at den ikke ender som en udstllingsstjerne, hvilket jo ville være totalt spild af gode gener hvis den alligevel bare bliver neutraliseret. Det må ski da også være noget ærgeligt for opdrætter at have solgt en stjerne som så aldrig bliver brugt til avl eller udstilling.

  • #22   11. dec 2008 Jeg synes absolut ikke at man er useriøse når man siger at det er en kæle hund man leder efter, det gør jo sitiationen lidt nemmer for opdrætter..

    Altså sådan som jeg forstår det med at hun vil have en "fejl" er vel ikke mente på lige præcis den måde, det er vel ment på den måde at hun med glæde tager den hund som egner sig mindst til uddstilling og det er da også det jeg mener at hun gør det nemmere for opdrætter ind hvis alle køber ville have f.eks. avlshunner..


  • #23   11. dec 2008 Anne julie.. Det er lige det jeg mener!!

  • #24   11. dec 2008 der vil altid komme et par hvalpe som ikke lever op til standaten, det er da dejlig der er folk som vil have dem, ogsom er samtigheds fulde nok til at ville have med papire selv om de ikke skal bruges til andet end klappekagehund

  • #25   11. dec 2008 Hvis man som opdrætter laver så gode hunde at man ikke kan holde ud at de kommer til "almindelige" familier, så må man jo enten beholde hvalpene selv eler udstationere dem og dermed sikre deres avlsanvendelse..

    At en opdrætter ikke vil sælge til en køber der "kun" vil have en sød familiehund, tangerer snobberi og storhedsvanvid, efter min mening



  • #26   11. dec 2008 Tine, jeg er ganske ganske enig ;o)

  • #27   11. dec 2008 Chick er købt med en "fejl", og selvom hun mangler lidt af halen, så er hun ski da en dejlig hund smiley

    Jeg vil så sige at jeg faldt for Chick, inden "fejlen" blev opdaget.

    Men havde jeg kunnet se at hun havde "fejl" i halen, så havde jeg da os dengang været ligeglad. For hun skulle jo blive MIN dejlige hund smiley Og så kan folk altså sige hvad de vil (-8


  • #28   11. dec 2008 jeg har også en hund med fejl. Han har høje kipører og det er ikke velset på racen. Men det vidste jeg godt han ville få, da jeg købte ham. Han er dog blevet præmieret på udstilling med en 2. præmie, dommeren sagde han havde urolige ører !
    Men han er den dejligste hund jeg kan få, god til at være hund


  • #29   11. dec 2008 Altså jeg kan helt sikkert godt se problematikken i dette, sagen er nok den, at vedkommende håber at kunne få en hund til reduceret pris. F.eks en hvalp med et lille overbid, kunne jo sagtens sælges til sådan en person, de bliver jo alligevel solgt til reduceret pris. Mens man kan jo godt have en hvalp, der sådan set ikke fejler noget, altså ikke har nogle direkte diskvalificerende fejl, men bare ikke vil være specielt egnet til udstillingshund, og derfor bare skal ud som klappekage hund. sådan en hund vil jo blive solgt til samme pris som de andre, altså som dem, der er udstillings egnet. Jeg har det sådan, at kommer der en og siger, jeg skal bruge en udstillingshund, så får de den der ser bedst ud i kuldet, hvis jeg ikke selv skal have nogen. Men hvis der kommer en, og bare skal have en sofahund, med lidt hyggetræning, så får de ikke lov at rende med den bedste.
    Uanset hvad, skal man jo af med dem, der har f.eks et overbid, eller en hvid plet, er langhårede eller what ever der måtte være en fejl for racen, og som sagt sælges de alligevel til recuceret pris, jeg ser det ikke som et problem, at folk efterlyser sådan en hvalp, men vil give CH ret i, at det måske er måden det bliver sagt på.


  • #30   11. dec 2008 Jeg takker for de svar der er kommet ind tl videre og så vil jeg ellers smutte på arbejde, der skal jo tjenes til hundemanden, og så jeg kigger til tråden engang i nat når jeg er hjemme igen. smiley


Kommentér på:
Bevidst køb af hund med fejl.

Annonce