{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.458 visninger | Oprettet:

Køb af hunderace m. sygdom? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg er på jagt efter drømmehunden, og er faldet for cavalier king charles spanielen.
Jeg har dog efterhånden læst mange steder, at det er en race, der lider af mange forskellige sygdomme, hvilket har gjort os lidt i tvivl, da vi jo selvfølgelig gerne vil have vores hund i mange år, og synes heller ikke at der er nogen grund til at bevidst anskaffe sig en kæmpe dyrlæge regning.

Har i nogle erfaring/råd, ved køb af en hund, hvis race har mange sygdomme - eller er det noget vi helt bør holde os fra?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hunderace m. sygdom?
  • #2   7. jul 2013 Personligt går jeg udenom racer som jeg ved ofte har helbredsmæssge problemer.

    Men det er nu mit indtryk at det faktisk ER til at finde en sund og rask cavalier, hvis man altså ser sig lidt for. Find ud af nøjagtigt hvilke sygdomme racen er disponeret for (jeg er ikke voldsomt meget inde i racen, men ved at i hvert fald hjertet er noget man skal være obs på), og sørg for at købe hvalp efter linier hvor de sygdomme ikke er hyppigt forekommende -vel at mærke hvor der ER testet for dem.

    Hvis det er første hund/en ny race man er på udkig efter, så kan man med fordel alliere sig med en der er rigtig godt inde i racen, linier, sygdomme osv, som kan hjælpe en med at pejle sig ind på gode linier og med at tjekke stamtavlen igennem for evt problemer.


  • #3   7. jul 2013 Find en anden race, der ikke er så sygdomsplaget - om ikke for andet, så for at sende et kraftigt signal til opdrætterne af racen.
    Plus at der ikke er ret meget, der er værre end en syg hund.



  • #4   7. jul 2013 Hvis bare man gør sit forarbejde godt nok, burde der ikke være ben i det.

  • #5   7. jul 2013 Martine, nu gør de fleste opdrætter af racen et stort arbejde for at forbedre og avle uden om sygdomme, så det er en ret malplaceret kommentar at komme med når du ikke ved det.

    Jeg opdrætter selv cavalier, og kender da nogen steder man IKKE skal købe hund, men kender mange steder som gør et stort arbejde, som jeg også selv gør.

    Det er vigtigt at forældre er hjertescannet og dna testet, og derudover ville jeg kun købe en hvalp efter forældre der også er pl testet og øjenlyst.

    Men det er slet ikke umuligt at finde en rask cavalier. Slet ikke.

    Så hvis du gør et godt forarbejde, så skal du nok finde dig en hvalp smiley


  • #6   7. jul 2013 Michelle -

    Er det en malplaceret kommentar at komme med, at jeg synes at man skal vælge at købe en race, der ikke slås med helbredsmæssige problemer ?

    Forklar mig lige hvordan det kan opfattes som "malplaceret" at man råder folk til at købe en hund, der ikke lider af sygdomme ???


  • #9   7. jul 2013 Det var den med at sende signal til opdrætter som du skrev.
    Som opdrætter er vi jo netop klar over sygdommene og arbejder væk fra dem. Og så syg er cavalier altså heller ikke!!!


  • #11   7. jul 2013 Jeg ville ikke turde.
    Jeg er pjattet m kromforlænderen, men aner ikke om racen er sund. Det er en livlig glad selskabshund smiley


  • #12   7. jul 2013 Michelle -

    Hvis den ikke er så syg!!! - hvordan kan det så være, at vi lige kan læse at en person har haft to, der blev aflivet inden de var et år gamle ?
    Og en anden, der kan fortælle at hun kender en del, som lider af allergi ?

    Hvad har du imod at man advarer om at købe en sygdomsplaget race ?


  • #14   7. jul 2013 Michelle -

    Og endnu en, der kan fortælle at skyhed er ret udbredt i racen ..


  • #15   7. jul 2013 ok, glem det, med den tone kan jeg hører du ikke vil lytte, kun diskutere.

    TS jeg håber du finder den hund/ race som passer til jer.
    jeg er i hvertfald glad for at have valgt cavalierne, det er en super sporty hund som er meget god til at tilpasse sig, og har et fantastisk sind.

    bare se jer for hos opdrætter. det er blevet en mode hund, og derfor så mange opdrætter på dårligt sind osv. men det er bestem ikke umuligt at finde en, og der er flere gode opdrætter end der er dårlige. lige så ved så mange andre racer smiley


  • #18   7. jul 2013 Michelle -

    Så siger vi det .. det var også nogle svære spørgsmål jeg havde skrevet til dig. My bad ..

    Lykkefuglen - det var dig .. men misforstod, det beklager jeg smiley
    Kan så se udfra det du skriver, at racen er temmeligt udfordret - så vil opfordre TS til at kigge sig om efter noget andet.


  • #19   7. jul 2013 hvor er du da godt nok ude med riven i dag Martine smiley rigtig god aften til dig. håber morgendagen bliver lidt bedre smiley

  • #20   7. jul 2013 Jeg har jo valgt en race der har en kedelig liste af arvelige sygdomme og tilstande i rygsækken.

    Det er et valg man træffer - enten går man ind i det med åbne øjne, undersøger linjer, tjekker opdrættere ud (spørger ikke dem selv, men købere og andre, der kender hundene). Erkender at der er en risiko og forsøger at gøre det klart for sig selv, hvad den risiko eventuelt vil betyde.
    Eksempelvis har jeg - modsat alt jeg troede - nu en hvalp efter en hund med C-hofter. Det er en kalkuleret risiko - hverken hannen eller tæver har fået hvalpe før - også en risiko.
    Men kombinationen var supergod, hannen en fuldstændig formidabel hund, hvis gener i det mindste bør testes.
    Det kan ende godt ud, det kan ende skidt ud. Jeg går ind i det med åbne øjne.

    Man må forsøge at forberede sig så godt som muligt.

    Eller - ganske enkelt - finde en sygdomsfri race.
    Det eneste andet alternativ, der er.

    At opdrættere arbejder på at få sygdomme ud af en given race, frigør ikke racen for sygdommene nu og her.
    Jeg synes opdrættere forpligter sig til at være håbløs ærlig overfor deres købere, hvis disse ikke har kendskab til racens svagheder i forvejen.



  • #24   7. jul 2013 Isabella, helt enig. man skal være indstillet på hvad man går ind til.
    og selv med godt forarbejde og hvalp efter sunde hunde, kan man ende med en syg hund.
    hos cavalierne er det hjertet der er noget af det man skal kigge godt efter, men selv om forældre er sunde og forfædre er sunde, så er der ingen garanti da man ikke kender den reelle arvegang af sygdommen.
    jeg søger altid for at fortælle mine hvalpekøbere, at selv om mine hunde er sunde, så er det ingen 100 % garanti for at hvalpene også vil være lige så sunde. det er en dum sygdom som kan ligge skjult i mange år, og først vise sig når hunden er 4-6 år gammel eller ældre.

    MEN jeg kender MANGE cavalier, og største delen af dem er sunde og friske hunde. heldigvis smiley


  • #26   7. jul 2013 stine, ud fra hvor du bor, kan jeg næsten gætte på hvilken kennel de fleste cavalier du kender er fra:( i hvertfald er der en stor kennel p sjælland, som ALTID har hvalpe til salg, de bor i stald og forældrene er kun til for at tjene penge, og ikke testet for noget.
    det har rigtig meget at sige. men en cavalier skal ikke have dårligt/sky sind, der er desværre blevet avlet for meget på alt hvad der findes.
    kender også nogen med dårligt sind, men kender heldigvis flest med super dejligt udadvendt sind.


  • #28   7. jul 2013 Køber folk kun cavalier i deres nærområde?

    Hos racer med sundhedsmæssige udfordringer må man bevæge sig efter den hund, der har det, man skal bruge..


  • #29   7. jul 2013 Personligt ville jeg kun vælge en race, der var kendt for et relativt godt helbred.
    Min søster har en cavalie, og en cavalieblanding, begge har aldrig fejlet noget og har et godt sind. Men når jeg læser om deres generelle helbred, ville jeg aldrig turde satse :o)
    Så hvis det ikke er fordi I er fuldkommen væk i cavalien, og det bare er den eneste hund for jer, så ville jeg se mig om efter en anden race.


  • #30   7. jul 2013 CH jeg ved at der er mange der har købt hund der, fordi det var tæt på og der er altid en hvalp i valgfri farve. jeg vil ikke engang begynde at tænke på hvor mange hvalpe de spytter ud om måneden:(

    jeg har talt med flere der er faldet for det sted fordi det var tæt på og de kunne få en hvalp lige når det passede ind.

    det er super trist at cavalier har fået så dårligt et ry om at de har dårligt sind, er kedelige og tykke smiley for de er langt fra det hvis man ser på standarten.
    jeg træner agility med mine, og de er super til det. jo jo de elsker da at ligge på sofaen, men de er lige så glade for træning og lange ture.


  • #31   7. jul 2013 Hvis man køber en cavalier skal man være forberedt på at de kan få de tidligere omtalte sygdomme. Det er vigtigt at gøre sit forarbejde ang. kenneler men der er absolut ingen garanti.
    Da mine forældre skulle have en cavalier tænkte vi, at havde den stamtavle måtte det være ok. Vi købte en dejlig cavalier ved et lille stueopdræt med DRU stamtavle. Begge forældre kom fra den kennel Michelle omtaler (går jeg ud fra) og vi har fået en hund med dårlig hjerte og må nok også indrømme at hun er temmelig reserveret. Hun er lige blevet 7 og fungerer fint og vi regner med at hun har et par år tilbage.

    Da jeg så skulle have min cavalier for 1 ½ år siden, havde vi lært lektien og jeg gik derfor fuldstændig amok på hundeweb for at finde den helt rigtige hvalp. Men selvom jeg synes at jeg havde gjort mit forarbejde ordenligt denne gang så fik faren konstateret dårlig hjerte et halvt år senere. Avlshunde hjertescannes normalt som 2 og 4 årig og hannerne igen som 6 -årig. Eftersom cavalier oftest får sygdommen når de er 4+, og man af gode grunde ikke venter med at avle til de er 4, kan man ikke sikrer sig mod sygdommen.
    Der er rigtig mange opdrættere som gør et kæmpe stykke arbejde for at mindske sygdommen og det gælder opdrættere både i DKK og DRU.
    Så vidt jeg ved får stort set alle cavalier dårlig hjerte på et tidspunkt men forskellen ligger i om de får det som 4-årig eller 12-årig.

    Syringomyeli (det med at hjernen er for stor til kraniet), er meget dyrt at teste for i Danmark og derfor er de færreste hunde testet. Mener dog ikke at sygdommen er så udbredt i Danmark, heldigvis da det er en forfærdelig sygdom.

    Har aldrig hørt at allergi skulle være et problem blandt cavalier.

    Det er langt fra alle cavalier som er syge, men vælger man denne race skal man gøre sit forarbejde og stadig være forberedt på at den alligevel kan få dårlig hjerte.

    Vil lige sige at jeg har en sund og aktiv cavalier som hverken er reserveret eller tyk og som elsker at træne samt gå lange ture.


  • #32   7. jul 2013 Jeg har lovet min mor at hjælpe hende med at finde en hund, nu hvor hun er gået på efterløn. Jeg synes en cavalier ville være et godt bud, men nu har jeg sat mig ind i deres sygdomme og tjekket hundeweb for sygdomsresultater på de kuld der findes lige nu, og jeg er meget tæt på at droppe ideen igen. Så vidt jeg kan se, så sørger alle opdrætterne for at avle på helt unge hunde, netop fordi de risikerer at avlshundene får dårlige hjerteresultater, når de bliver ældre. Så hvis der er nogen der kender til kenneler, der laver hvalpe efter ældre avlsdyr helt uden hjerteproblemer, så vil jeg meget gerne høre om det. Ellers bliver jeg nok nødt til at finde en spidshund til hende smiley

  • #33   7. jul 2013 Tjaaa... Jeg har jo 2 Cavalier'er...... på 7 og 6 år...... De fejler ikke noget... og har aldrig gjort det......... og de er bestemt hverken ...tykke....fede....reserveret eller sky....

    Her hvor jeg bor , kender jeg 4 andre , der har Cavalier'er...... de er altså heller ikke " handikappet"..på nogen måde....:)


  • #34   7. jul 2013 Underlig kommentar, Michelle .. når man påpeger at det nok er en bedre ide at købe en race, der ikke er så sygdomsramt, så er man "ude med riven" og har nok en dårlig dag ?

    For det er jo det mest idiotiske råd man nogensinde kan give til andre - at købe en hunderace, der ikke er disponeret for så mange sygdomme .. ja, I guder, et dårligt liv jeg da må ha ..


  • #35   7. jul 2013 Martine, bare det at du ikke vil forstå at det ikke har noget at gøre med at råde til at købe anden race.
    Det skrev jeg også tidligere, det var IKKE den kommentar der var noget i vejen med. ,men din hentydning til at opdrætter af racen lave syge hunde med vilje.


  • #36   7. jul 2013 Der er nok nogle som bevidst alvler når de er så unge så muligt mens hjertestatus er optimalt men der er også rigtig mange opdrættere som kæmper for at forbedre racen. Man kan jo ikke undgå at bruge avlshundene før de er 4. Tæverne skal jo helst føde første gang når de er mellem 2 og 3 1/2.

    Min hunds mor har lige fået et kuld hvalpe og er 5 1/5 mens hannen er 6+ (alle solgt)

    Min opdrætter scannede deres anden hund som skulle parres lige inden hun blev 4 selvom avlsgodkendelsen fra sidste scanning stadig duede.


  • #37   7. jul 2013 HVOR skriver jeg det henne, Michelle ?

    Jeg kommer ikke med hentydninger - jeg skriver soleklart hvad jeg mener. Og derfor vil jeg da iøvrigt også benytte lejligheden til at skrive til TS at hun jo naturligvis skal huske, at hendes fremtidige hund bør være med DKK-stamtavle, da det er den eneste stambogsførende hundeklub, der er nogenlunde seriøs.



  • #38   7. jul 2013 Læs din første kommentar. Du skriver "og sende er signal til opdrætter af racen" hvilket signal mener du så det er hun sender?

    Med hensyn til klub gider jeg ikke kommentere, der og gode og dårlige opdrætter alle steder.


  • #39   7. jul 2013 Michelle -

    Sjovt at du åbenbart føler dig truffet - det må da være en fordel for dig, at folk vælger din race fra i større og større grad, da popularitet aldrig har gjort noget godt for nogen race.
    Hvis du laver sunde og gode hunde bliver det jo iøvrigt aldrig et problem for dig at komme af med dine hvalpe - og så kan det vel kun gå ud over de opdrættere, der ikke er seriøse med deres opdræt.

    Er man en god opdrætter er man i DKK .. længere er den i virkeligheden ikke ..


  • #40   7. jul 2013 Jeg har nu aldrig hørt om at en Cavalier skulle være disponeret for mange sygdomme..
    Har kun hørt at de desværre har en pæn chance for at få problemer med hjertet..


  • #41   7. jul 2013 Martine, når du kun er ude på at provokere og diskutere så må jeg altså stå af! Vil gerne diskutere når du kan tale på en pæn måde. Utroligt man skal sige det til et voksent menneske egentlig!
    Ha en god aften


  • #42   7. jul 2013 Carina, de døjer med hjertet ja. Og så er der efs og ccs, men det kan man dna teste for med 100% sikkerhed avle uden om syge hunde, så det er der godt styr på for dem som opdrætter med tavle.
    Derud over er der RD og patella.

    Så racen er desværre udsat. Men ikke nok til at jeg vil sige at man skal holde sig fra racen, hvis det er den race man finder bedst egnet til det man vil smiley


  • #43   7. jul 2013 Suk, skal vi nu til DKK/ikke DKK igen...

  • #44   7. jul 2013 Troede nu heller ikk det var så slemt med Cavalieren.
    Vidste det med hjertet og at nogle kan have tendens til Patella men ellers ikk det vilde.
    Anbefalede racen til min onkel og tante fordi det er en god familie hund, tilpasser sig, godt sind og nem at træne. Deres hvalp er omkring 6 måneder nu men håber da ikk de ender med en hund der fejler alt lige pludselig nu hvor jeg læser om alle de sygdomme med cavalier smiley
    Der er dog en cavalier på mit agility hold. Rigtig dejlig, glad tæve på 2 år mener jeg det er og fejler ingenting.

    Men heldigvis har min onkel og tante da købt fra en kennel der tester for arvelige sygdomme så håbet på det bedste og synes kennelen lyder ret seriøs.

    Jeg har selv været uheldig med en hund (westie) som har været igennem mange ting på hans 3 og et halvt år gamle liv. Det er dog ikk opdrætters skyld. Tror bare jeg har været uheldig smiley


  • #45   7. jul 2013 Michelle - Ok, har kun hørt om det med hjertet..
    Patella kunne jeg godt forestille mig, men det er mange små hunde jo udsat for..
    De andre vidste jeg ikke..

    Jeg vil sige at der er da nogle racer som er mere udsat end Cavalier'en.. F.eks FB'en, og EB'en.. Men det hører man jo om hele tiden..

    Men som du selv siger, er det den race som passer bedst til det man vil bruge den til.. Så skal man da gøre det.. Men så må man samtidig også være indstillet på at der er en hvis risiko for at hunden bliver syg.. smiley


  • #46   7. jul 2013 Selv ved mine 2 er der en risiko for at de bliver syge..

    Godt nok er racen "kun" disponeret for allergi, nedsat eller ophørt tåreproduktion og øregangsbetændelser..
    Og ja, så Patella, men igen, det er der jo mange små racer der er disponeret for..


  • #47   7. jul 2013 Ja. Der er ikke mange racer som ikke lider af et eller andet desværre:-(

  • #49   7. jul 2013 Desværre ja..

    Den næste race jeg har kig på, er også dipsoneret for en del, bl.a hjertet, nyrer, døvhed, patella og hudproblemer..
    Men det er den race jeg har forelsket mig i.. Så sygdommene får mig ikke til at springe fra racen igen..
    Der skal bare bruges meget god tid på at læse og lærer mere om racen, besøge udstillinger, finde den rette opdrætter og de rette linier.. smiley


  • #50   7. jul 2013 Har du et link til hvor du ser at rigtig mange er syge og med dårligt sind?
    Kunne være dejligt med noget på skrift:-)


  • #51   7. jul 2013 Stine - Lige med Cavalier'en, skal jeg ikke kunne sige noget om, udover det med hjertet.. Det er nemlig ikke en race for mig, så derfor aner jeg intet om hvad de præcist er disponeret for, samt hvor stor en procentdel af racen der er disponeret for de forskellige ting.. smiley

  • #53   7. jul 2013 Helt enig, men mener bare at man ikke kan danne sig et billede af en hel race ud fra at man har mødt nogen på gaden.

  • #54   7. jul 2013 Der må jeg give Michelle ret..

    Bare fordi at man har mødt f.eks 10 Cavalier'er og de alle har vist sig at være syge, sky osv.. Så betyder det jo ikke at samtlige Cavalier'er i hele verden er sådan..

    Det ville jo være det samme som hvis jeg bvegyndte at sige at alle Cockers Spaniel'er er nogle aggressive møgdyr der burde udryddes, fordi at der er 1 hund af den race som har overfaldet min hanhund 2 gange..


  • #55   8. jul 2013 Er der da nogen her, der vil argumentere for, at racen er sund og sygdomsfri?

    Eller er det OGSÅ sådan, at fordi man har mødt 10 sunde og raske cavaliere så betyder det ikke at de alle er det?



  • #56   8. jul 2013 Tak for jeres svar allesammen.
    Ja, det er nok en chance man må bestemme sig for om man vil tage eller ej - man kan jo være uheldig ligemeget hvor meget man har sat sig ind i tingene, desværre smiley

    Birgitta L
    Vi har ikke valgt et bestemt tidspunkt hvor vi har tænkt os at skaffe hund, men vi flytter i større lejlighed her d. 1/8, så vi regner med at tage ud og besøge nogle opdrættere og udstillinger derefter, for også at se racerne "live" smiley

    Og det praktiske og økonomiske har vi allerede snakket og fået styr på - hunden vil i princippet være min, og jeg har også råd til at blive boende alene i vores kommende lejlighed med hunden, hvis nu det skulle være.
    Selvom vi pt. har boet ½ år på 20 kvm, mere plads kan forhåbentlig ikke skade smiley


  • #57   8. jul 2013 Carina-
    "Men som du selv siger, er det den race som passer bedst til det man vil bruge den til.. Så skal man da gøre det.. Men så må man samtidig også være indstillet på at der er en hvis risiko for at hunden bliver syg.. "

    Der er jo osse den mulighed at man finder en anden race. For med det antal racer der findes, skulle det være underligt om ikke man KAN opdrive en anden race, som passer til det man ønsker at bruge den til. I hvert fald når vi taler almindelige familier der ikke har planer om at nå toppen indenfor en eller anden hundesport (for sidstnævnte kræver jo i reglen nogen ret specifikke egenskaber hos hunden)


  • #58   8. jul 2013 Michelle - strid kælling - Ja det er selvfølgelig rigtig nok..
    Idag er der dog flere faktorer der spiller ind når folk vælger hunde idag.. Udseendet tror jeg bl.a spiller en enormt stor rolle..


  • #59   8. jul 2013 Carina -det gør det da nok.. men mon ikke de fleste kan finde mere end 1 race de både kan lide udseendet af OG som passer til det liv de fører?

    Og i sidste ende så lærer man jo at holde af det udseende kræet har...personligt vil jeg da hellere have en hund der er grim som arvesynden men med et fremragende helbred, end en gudesmuk men sygdomsramt hund.

    Nu er det ikek for at tale TS fra en cavalier, som skrevet tidl er det mit indtryk at det ER muligt at finde en sund cavalier.
    Men sådan helt generelt, så er der jo flere racer der kan passe ind i de fleste familier, som ikke f.eks. dyrker IPO, jagt, hyrdning e.l. på meget seriøst plan


  • #60   8. jul 2013 Jeg synes helt klart at hvis det er cavleren i er faldet for begge to, så spring ud i det.

    Jeg ved godt at den har en masse som man skal være klar over og holde øje med. Men jeg synes også det som er svært at udsendet. Jeg synes jeg ser flere og flere cavlere som undskyld mit sprog er grimme. De er store, har hænge øjne, og ligner alt for meget en syg coker spaniel.

    Men udover det, så findes der altså stadig den "rigtige" cavler. Den lille handy hund, som er noget af det mest vidunderlige på jorden.

    Jeg faldt for cavleren da jeg gik til træning en gang for mange år siden, som have en lille spinkel dreng ved navn Loke. Åh hvor var han bare dejlig. Han var så smuk og så sød og glad. Og hvor var han dygtig til agillity. Han vandt over en border collie i en konkerence for sjov.

    Jeg synes helt klart at hvis det er den hund i vil have, så skal i købe sådan en. Kig efter en god opdratter, også tage den derfra.

    Hvis min kæreste vil have en cavler, gjorde jeg det. Da jeg elsker den:)

    Hel og lykke med jeres søgning


  • #61   8. jul 2013 Michelle - Jep sådan har jeg det også..
    Hellere grim og sund end smuk og syg..

    Min næste race er dog i manges øjne tudegrim.. Men den har alligevel en del sygdomme som den er disponeret for..
    Men med det rette forarbejde, så burde det være muligt at finde nogle gode og sunde linier samt den helt rigtige opdrætter..
    Selvfølgelig er det ingen garanti for at hunden er sygdomsfri, den chance vil altid være der..
    Men efter min mening, så giver sunde forældre (og andre forfædre) en større chance for at hunden går fri for sygdomme.. Men igen ingen garanti..

    Jeg oplever desværre meget at folk decideret går direkte efter et bestemt udseende, istedet for om racen overhovedet passer til dem..


  • #62   8. jul 2013 Hvis du er i tivl om hvad jeg mener med en rigtig cavler. så gå ind og kig på Michelle hunde. Åh de er smukke. I sær Nala, og Nova.
    Nala ligner ham Loke jeg fortalte om:)

    Se det er en lækker cavle:)


  • #63   8. jul 2013 Carina -men det vil jo så typisk osse være folk der heller ikke bruger den store tid på at tjekke aner o.l. Så de er jo lige vidt, nærmest uanset hvad de vælger

    Der er enkelte racer som jeg aldrig under nogen omstændigheder ville have, om så jeg fik dem foræret og uagtet hvor godt de så end måtte passe til mig, simpelthen pga sygdom. For i visse racer er det jo mere reglen end undtagelsen at hunden er syg i en eller anden grad... Og hvis en meget meget stor del af racen er syg, så nytter det jo intet at man søger efter en god opdrætter eller tjekker anerne på hundene.

    Nu har jeg så islænder, og de døjer noget med HD. Men for det første er de sjældent mærket af selv meget dårlige hofter, og for det andet er det på ingen måde umuligt at finde en hvalp med aner der er HD-frie i flere generationer.
    Og sådan går jeg udfra at det forholder sig med flere af de racer der døjer med et eller andet -altså at selvom racen som helhed døjer med noget, er der tilstrækkeligt med sundt avlsmateriale, til at det er til at finde en hvalp med sunde aner.

    Og nogle sygdomme kender man jo heldigvis arvegangen på, så de helt kan undgås hvis man vælger at købe efter testede forældre.

    Men en race som f.eks. EB, puha det turde jeg ikke. Selv ved en "sund" EB er der jo gerne et eller andet... om ikke andet en eller anden grad af luftvejs-besvær (ja ja, snorkeri er sødt -men det er altså et tegn på at luftvejene ikke fungerer optimalt, osse når hunden dog trods alt kan trække vejret selvom den har bevæget sig)


  • #64   8. jul 2013 Michelle -

    Du finder mig provokerende og synes at jeg ikke "taler pænt".

    Jeg har svært ved at se relevansen i min debatform, når det, det egentlig drejer sig om er, at racen er udsat og at TS burde finde en anden, der ikke er så sygdomsramt.

    Alene udfra denne her tråd er det da tydeligt at se, at den ligger i den tunge ende -og hvad skal man anbefale sådan en hund for ?


  • #65   8. jul 2013 Michelle - strid kælling - Ja racer som f.eks EB'en ville jeg heller aldrig turde at eje.. Af samme grund som dig, for mange skavanker.. Og ja det samme gælder FB'en..

    Næsten uanset hvilken race man vælger, så vil der altid være en risiko for sygdom, hvad enten det er arveligt eller ej..
    Og det må man som hundeejer/kommende hundeejer være indstillet på.. Og man må derfor også gøre sit forarbejde grundigt..

    Man kan jo så også være snot heldig, at ens hund aldrig kommer til at fejle noget..


  • #66   8. jul 2013 <i>Næsten uanset hvilken race man vælger, så vil der altid være en risiko for sygdom, hvad enten det er arveligt eller ej..</i>

    Men der findes racer, hvor risikoen er højere end hos andre racer .. hvorfor vælge dem så ?


  • #67   8. jul 2013 Det er et godt spørgsmål..

    Jeg tror personligt, at mange (mange, ikke alle) af de folk som vælger en race der har en større risiko for at blive syg, går bevidst efter udseendet.. At mange ikke gør deres forarbejde grundigt nok, bl.a ved ikke at finde sunde aner o.l..

    Andre gange vælger folk en race med større risiko for sygdom, fordi det er deres drømme race, den der passer perfekt til dem (dermed ikke sagt at man ikke kan finde en anden race der passer lige så godt), det er den race der altid har været i familien osv osv..

    Tror at der er rigtig mange faktorer der spiller ind, men at udseendet er det der spiller størst ind..


  • #68   8. jul 2013 Det at nogle racer i perioder er meget moderne spiller også en stor rolle..

    Bare tag en race som FB'en.. De har ret stor risiko for at blive syge (vejrtrækningsbesvær osv), men fordi at racen er IN, så er der mange der køber dem, der bliver sjældent undersøgt hvad racen kan få af problemer senere i livet osv, og så køber folk dem fordi at det gør alle de andre også..


  • #69   8. jul 2013 Det tror jeg du har endda rigtigt meget ret i - det der med at folk vælger efter udseende, mode og tradtion.

    Også derfor jeg personligt syntes det var på sin plads at sige til TS, at der er andre muligheder end at vælge en race, der er så sygdomsplaget som cavalier´en ..


  • #70   8. jul 2013 Bestemt..

    Det er altid rart at vide, at der er andre muligheder derude mht. racer..


  • #72   8. jul 2013 Carina -du har helt ret i at der altid er en risiko for sygdom. Men avlsmæssigt kan man jo ikke tage hensyn til ikke-arvelige sygdomme.
    Og som køber kan jeg ikke gardere mig imod at min hund går hen og brækker et ben, får kennelhoste eller andre skavanker der intet har med avl at gøre.

    Men jeg KAN gå udenom racer hvor risikoen for skavanker er stor. Og jeg KAN gå udenom racer hvor de arvelige skavanker der er stor risiko for, er af en alvorlig slags.

    Og så ER der faktisk en del racer som generelt set er sunde og raske.

    Men jeg er da helt enig i at mode og manglende viden spiller en rolle. jeg har bare SÅ svært ved at forstå at det kan være mere vigtigt at have de moderigtige hund, end at have en hund der kan leve et godt, aktivt og langt liv.


  • #73   8. jul 2013 Michelle - Jeg er helt enig.. Forarbejdet kan virkelig gøre den helt store forskel på om man ender med en syg eller rask hund mht. arvelige sygdomme..
    Og ja, som du selv siger, så kan man aldrig helgardere sig mod, at ens hund evt. får kennelhoste eller lign.

    Det med mode-hundene kan jeg heller ikke forstå.. Og jeg kommer nok aldrig til at forstå det..


  • #74   9. jul 2013 Ja, det er virkelig ærgerligt, når den hunderace man er interesseret i, bliver så moderne, at det går ud over sundheden..

    Men vi tænker lige noget mere over det.. Og prøver at se om der ikke evt er nogle sundere racer, der minder om. Men tak for jeres svar smiley


  • #75   9. jul 2013 Jeg ved ikke om i gider pelsplejen, men i kan da overveje om en coton de tulear kunne være noget. Jeg kender ikke racen super godt, men har da fået fortalt at de ikke døjer med en masse skavanker, og dem jeg har mødt har været ganske nemme og ukomplicerede både træningsmæssigt og i den daglige håndtering.

  • #77   9. jul 2013 Michelle - Min mor har en Coton De Tulear tæve - ved ikke om det bare er hende, der er meget doven, men hun er i hvert fald for meget sofahund for mig smiley
    Hun gider ikke gå mere efter 15-20 minutter.

    Da vi kun bor i en 2-værelses, må den ikke være alt for stor. Men skal stadig være frisk på nogle lange gåture, og gerne noget agility og lydighed træning (dog på hyggeniveau, men vil gerne gå på hold med det).
    Udover det, må den ikke have for stor jagtlyst, da vi bor ved mange åbne arealer, hvor det ville være optimalt at have hunden løs, uden at den begynder at strejfe smiley

    Umiddelbart er jeg ret glad for glathårede hunde, men det skal som sagt ikke være udseende, der afgøre det. Bare den ikke kræver meget regelmæssig trimning og/eller klipning smiley


  • #78   9. jul 2013 Line -jeg skal være ærlig og sige at jeg kun kender 2 (og har sådan kort mødt et par stykker udover det). De er bestemt ikke dovne, men kan self ikke love at de er kendetegnende for racen som helhed.
    Men mon ikke det langt hen af vejen hænger sammen med hvordan man holder hund. Indtil jeg selv fik hund og begyndte at møde flere hundefolk, troede jeg faktisk en cocker var en halvdoven hund. Mine bedsteforældre havde cocker da jeg var barn, og de var enormt dovne. Tilbragte størstedelen af dagen på sofaen, og gad sjældent gå meget mere end 500 meter ned af vejen.
    Men de blev heller ikke gået ret meget med og ikke stimuleret ret meget (træning, leg osv). Så de blev passive.

    Jeg har jo siden fundet ud af at en cocker faktisk er en særdeles aktiv race.

    Kan det samme ikke være tilfældet for din mors hund. Jeg siger ikke hun er dårlig hundeejer, men måske er den doven simpelthen fordi det er det den har lært at være/affundet sig med at være.
    -man skal jo huske at hunden osse skal være i form, hvis den skal gå lange ture. Så hvis hunden kun luftes på korte ture, tror da pokker den ikke gider (orker) at gå langt smiley


  • #79   9. jul 2013 Og så tænker jeg at en Dansk/svensk (altså en rigtigt DSG, ikke de der ofte sælges som værende DSG men oftere er terrier-blandinger mm) kunne være noget? De er, ligesom cavalieren, ganske trænbare og lærenemme og vil normalt meget gerne være aktive... og så er de ikke så store smiley

  • #80   9. jul 2013 Jo, det er selvfølgelig rigtig nok, at ens hverdag nok smitter af på hunden smiley

    Kender ikke meget til DSG, men har den ikke ret meget jagtinstinkt? Vi havde i hvert fald en på besøg, som var helt oppe og køre over vores kanin, den kunne slet ikke slappe af i nærheden, fordi den ville jage den.
    Nu har vi dog ikke andre dyr pt - men tænker at det ikke er umuligt at møde harer eller lignende på gåture? smiley


  • #81   9. jul 2013 de "rigtige" DSG'er jeg kender, jager mest mus. Men at omgåes kaniner er jo typisk noget en hund skal lære, for ikke at se den som et bytte. Min hanhund (islænder) jager alt der kunne ligne bytte, men accepterer fint at lade samme dyr være, hvis han er præsenteret ordentligt for det -f.eks. var mine forældres kat fuldt ud accepteret, mens enhver fremmed kat ville blive slået ihjel hvis han fangede den.
    Og vokser den op med kaninen kan jeg da ikke forestille mig det ville være et problem (men hvad ved jeg, jeg har ikke haft hund og kanin sammen;))


  • #82   9. jul 2013 Har du kigget på kromforlænderen?
    smiley
    Eller måske en mellem puddel?0


  • #83   9. jul 2013 Marie-Louise - Skulle faktisk netop til at nævne den, har et gammel emne liggende herinde allerede fra 2009, hvor jeg var ret interesseret i racen smiley

    Hvad jeg ved af, er det dog kun få opdrættere af dem her i Danmark - og kun den ruhårede udgave. Men mon ikke der også er et par opdrættere i nabolandene? smiley


  • #84   9. jul 2013 En Tibitansk spaniel vil også være et bud. Den minder en smule om cavleren synes jeg. Den er nok en smule mere selvstændig/lidt terrier agtig. Men der er ikke det store pels pelje. En god børstning en gang om ugen er nok.
    Og den vil både være aktiv, og kan også lide at dovne en gang i mellem. Den tilpasser sig utrolig godt.

    Udover den er der også Shi tzu, den skulle også være en nem hund. Der er så lidt mere pelspelje, da dens pels vokser. Men man kan klippe dem kort, så de er nemmer at holde hvis man ikke skal bruge den til udstilling.


    Der er også Yorkshire terrieren. Dem jeg har mødt er gode til at være løse, fordi de knytter sig så meget til ejeren. Og jeg har læst at de meget gerne vil lære og øve kunster osv. Jeg ved ikke om de egner sig til agillity, men jeg tror da at alt kan lade sig gøre, hvis man for den fra hvalp af, og hukser at socialise den godt.

    Men igen der er også noget pelsarbejde. Jeg har en yorkshire terrier, lige min er lidt anderledes, men en jeg har gået på hold med til træning var virkelig sød, dygtig og HURTIG smiley


  • #85   14. jul 2013 Min mening er at man i bund og grund ikke kan være garanteret noget her i livet..som mange nævner skal man selvfølgelig gøre forarbejdet inden man køber en
    hvalp..hvilken slags hund det er og sådan. Hvilke racerelaterede sygdomme/problemer der er..og der er selvfølgelig også en viden og hente i hvilken stamtavler så man kan se hvad hunden har af arvelige "fordele/ulemper"..
    Men når alt kommer til alt kan hunde med stamtavler have lige så mange problemer som en uden..
    Og når man går ind og læser om alle de forskellige hunde der er synes jeg da næsten altid der er et eller andet negativt den enkelte race er disponeret for.
    ..så nogle gange mener jeg ikke man kan gøre alt op i gener..sygdomme osv..
    Så nogle gange tror jeg ikke man skal "over-tænke" hvilken hund man vil have..

    Og Line (emnets ejer)..jeg kender flere der har den race..og de har aldrig givet udtryk for der var problemer med den..
    Og hvad angår dens skyhed..så har jeg også det billede af den..at de er meget reservede..men hvad er der i vejen med det?..det er jo netop det der er det geniale ved alle de forskellige racer der er; at man kan finde en der passer lige til ens temperament/personlighed:-)




  • #86   14. jul 2013 Desuden har jeg en boxer jeg har brugt utallige penge på til dyrlæge. .og jeg har aldrig et sekund i mit liv fortrudt jeg fik ham.
    Alt kan ikke altid gøres op i penge..
    Og selvfølgelig ønsker man ikke se sin hund have problemer. .
    Men sådan er livet nu engang nogle gange..
    Og jo selvfølgelig skal man tage sine forholdsregler for at få en så rask hund som muligt..
    Men jeg ser bare ikke tingene så sort/hvide..


  • #87   14. jul 2013 Hej Line.

    Jeg er også opdrætter af Cavalier King Charles Spaniel, og jeg kan virkelig godt forstå dit dilemma og dine følelser.
    Jeg har selv stået i dem, og står egentlig i og for sig stadig nogle gange med de følelser.
    For Cavalieren har virkelig en del sundhedsmæssige problematikker.
    Heldigvis har 10 års intensiv hjerteprogram via KU life i samarbejde med Cavalierklubben under DKK sørget for, at vi i Danmark har nogle af de bedste Cavalierhjerter i Verden (dette er statistik indenfor tavle-avl, og ikke andet).
    Derudover er der sygdomme som EFS og CCS der er forholdsvis simple, idet at der ikke drejer sig om grader ifht sygdom, men enten bærer, påvist eller fri, og det gør det nemt at avle ud af racen.

    Men når det så er sagt, så er det en race hvor der popper nye ting op løbende.
    Det var endda sådan at Frankrig og Holland (mener jeg det var) overvejede kraftigt at forbyde racen, simpelt hen pga den var så syg.
    I stedet valgte de at indhente oplysninger fra DKK og Cavalierklubben for hvordan vores avlsprogrammer er strikket sammen, da de er ret effektive.
    Og derfor er der nu indført avlsrestriktioner i landene i stedet for forbud.

    Jeg har bestemt også overvejet at skifte race. For som opdrætter er det også frustrerende at gøre et kæmpe stykke arbejde, og så er det netop at der dukker nye problematikker op som skal tages hånd om, udover alt det man i forvejen gør.

    Men når alt kommer til alt, så er Cavalieren bare racen der har indtaget mit hjerte.

    Deres sind og være måde passer lige til mit temperement og min livsstil.
    Deres udseende giver mit et smil på læben hver gang jeg kigger på mine hunde og generelt al den fornøjelse og lykke de giver mig, opvejer bekymringerne.

    Men som der allerede er skrevet her i tråden: Det er en race hvor man virkelig (!!) skal tænke sig om hvor man køber, hvilke tanker der er bag sundheden ved de forældre og deres aner der er valgt til et kuld og hvilket arbejde der bliver lagt i socialiseringen.

    Jeg tror på at vi er på vej i den positiv og sund retning med racen indefor DKK, og DRU er bestemt på rette vej, der har DKK bare et tidsmæssigt forspring og et netværk gennem Hundeweb der gør forarbejdet ved hvert kuld noget nemmere og mere grundigt.

    Det var lige et pip her fra mig. Og fuld forståelse også omkring dilemmaet. smiley


  • #88   14. jul 2013 Det vigtigste må være, at man inden køb indstiller sig på, at hunden kan komme til at have en del skavanker.
    Vi har selv været meget igennem med vores hunde.

    Shar pei:
    2 x oprationer for rulle læbe, 2 oprationer af øjenlåg, allergi problemer, samt har kræft i lymferne.

    Miniature bullterrier:
    HD D/E hofter, forstørret tarm, samt deform knoglevækst ved halerod.

    Staffordshire bullterrier:
    Ekstremt skrøbligt sind, angst anfald, falder i staver osv, virker nærmest autistisk.
    Har fået scannet hjernen osv videre på ham uden en forklaring.

    Næste hund vi skal have, vil vi tænke meget over hvor sund racen er, da det er et rent helvede at leve med syge hunde. Racer som mastino, engelsk bulldog, shar pei, cavalier, mm er udelukket.
    Og så vil vi fokusere udelukket på sundheden, og ikke gå efter "udstillings hunde".
    Exteriøret betyder ikke det store, så vil finde en avler der fokuserer på interiør og sind.
    Der findes flere racer, hvor jeg ikke forstår man bliver ved med at holde "liv" i dem.
    Nogle racer er bare hamrende usunde, og med mindre man kan føre nyt blod ind, samt lave en race standard der ikke modarbejder sundheden, så mener jeg ikke man bør lave disse racer, og kennel klubber bør ikke støtte dem, hvis ikke man kan få styr på sundheden.



  • #89   14. jul 2013 Pyha jeg er glad for mine racer!
    Gravhund og hønsehund er alt i alt sunde og lige til smiley


  • #90   16. jul 2013 har set nogle grimme klip af cavalier der har kramper grundet deres hjerner vokser, men det gør kraniet ikke.

  • #91   17. jul 2013 som jeg skriver: Cavalieren har sygdomsmæssige udfordringer der skal tages hånd om.
    Men bliver der avlet med hjernen og forarbejdet er grundigt gjort hos opdrætter, så skal vi heller ikke gøre racen værre end den er. smiley

    Hver især må gøre op med sig selv hvilke fordele og ulemper der er.

    Herhjemme opvejede fordelene de sygdomsmæssige ricisi der er, som procentmæssigt ligger højere end nogle race, lige som andre racer, og lavere end en tredje gruppe... sådan er det.

    Sygdom er noget frygteligt noget, og det gælder jo alle hunde, om det så er tavle, blanding eller hvilken én af de over 400 racer der er registreret.

    Der findes heldigvis MANGE herlige historier af cavalierer der lever et plus 12 år liv med masser af energi.
    Men det er jo oftest de skrækkelige historier der bliver husket og genfortalt.

    Dette ikke skrevet for at underminerer de problematikker der er, men for at give en vis balance i tråden her. smiley


  • #92   17. jul 2013 Ej i får det til at lyde, som om alle cavaliere kan falde død om hvornår det skal være.

    Du skal ikke lade dig skræmme TS, men bare bruge hjernen når du køber hund. Saphira er min anden cavalier og det er helt og holdent min race. Vil aldrig have en anden hund end cavalieren.

    Som andre siger, så er den med DNA sygdommen nem, i det du bare skal sikre dig at du ikke får hvalp efter syge forældre. Saphiras mor er helt fri for begge og hendes far er bærer af den ene. Intet problem og Saphira vil 100% aldrig blive syg af det. Hvis jeg så skulle avle på hende, så skulle jeg self have tjekket om hun også er bærer, men nu er hun nu engang købt for at være hygge hund og er stereliseret.

    Så skal du have tjekket forældrenes hjertestatus. Mener at 0,0 så som ikke findes her i DK. Alt hvad der hedder 1, 2 og 3 først er no go, men der sker intete ved en 0,1 hund. Eller også var det omvendt...?? Prøv lige at google det smiley det er ret nemt at læse sig frem til. Både DKK og DRU skriver også om det.

    Jeg hælder ikke til en bestemt klub. Min første cavalier var fra DKK og Saphira er DRU. Det var lige der jeg kunne finde en tricolourtæve som var af sunde og raske forældre, uden udpoppede øjne og med en ordentlig opdrætter. Skal da ikke kunne sige om den næste kommer fra DKK - igen, det kommer an på så mange ting og tavlen er lige godt det der betyder mindst, når bare det andet er i orden.

    Klart ser man sin del af fede cavaliere og nøj jeg synes det er synd. Begge mine får dog det mad de skal have ift deres vægt og motion og begge har været/er slanke og pæne at se på.

    Saphira er ikke engang 2 år endnu og det er lige før jeg vil sige der er lidt for meget ADHD/duracel over hende. Der er i hvert fald gang i den her i huset! Min gamle var også en frisk dame og rundede den flotte alder af 12½ år på trods af at hun var allergiker. Jeg har aldrig hørt om at racen skulle være disponeret for allergi og Jasmin var også den første og eneste cavalier med allergi som vores dyrlæge kendte indtil han gik på pension for nogle år siden. Hun fejlede aldrig noget på hjertet. Det var allergien i ørerne der fik os til at aflive hende, da behandling ikke længere kunne slå det ned.

    Jeg kender mest cavalieren som en glad hund, som bare vil snakkes med og klappes og hygges om. Hvis cavalieren er sky, så skulle jeg dæleme ikke have hvalpe efter den! Jeg er kørt fra en opdrætter, som havde en sky tæve med popudøjne. Det var fordi den stressede over os, sagde hun. Det vil jeg bare ikke høre om en hund der bor i et hjem med en dagplejer og vi kommer to mennesker og sætter os stille og roligt på gulvet og lader den komme til os! Vi sagde pænt nej tak og fandt en anden.

    Ved Saphiras opdrætter kom alle 8-9 hunde styrtende hen for at byde os velkommen og hoppede rundt om os og vi have slet ikke hænder nok til at klappe dem alle sammen. Det var nærmest livsfarligt at sætte sig på gulvet, for så kom hele flokken strygende og bunkeputtede. Sådan skal en cavalier være!

    Saphiar er selv glad og åben. Hun elsker alle, vil snakke med alle og bliver tøsefornærmet hvis postbuddet ikke hilser på hende.

    Hun vil både gå en lang tur med mig, være med til træning, men hun er så sandelig også frisk på at ligge og putte med mig i sofaen hvis jeg er småsyg og bare gerne vil ligge og se film.

    Så ja, de er da disponeret for et par ting, men det skræmmer mig overhovedet ikke. Gør dit forarbejde, find en god opdrætter med sunde og raske hunde (både fysisk og mentalt), så er der altså ikke de store farer ved at have en cavalier.

    Man skal selvfølgelig altid være klar over at man risikerer at skulle bruge en masse penge på dyrlæge, men det er jeg ikke mere ræd for med en cavalier end jeg ville have været med en labrador, et gadekryds eller whatever man nu køber.


  • #93   17. jul 2013 Sappie- der findes cavalier med hjertestatus 0, 0 i danmark, men de er sjældne. Ved der er 2 avlshanner med denne status i dkk.
    Men ja ellers er 0, 1 en rigtig god status. Man skal også kigge på alderen af hunden. Har hunden status 0, 2 som seks årig har den formentlig et rigtig godt hjerte.


  • Marianne B
    Marianne B Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #94   3. okt 2013 Hej.
    Ved godt tråden er nogle måneder gammel, men vil alligevel fortælle om vores Cavalier king chales.
    Tøsen blev købt privat, men hun havde alle papirene iorden og moderen var parret med en finere herre fra en kennel i nordjylland.
    Da tøsen var omkring 1 år fik vi mistanke om at der var noget galt med hendes syn.
    Vi tog til dyrlæge og blev henvist til øjnklinik i Aarhus.
    Her var resultatet at hun var natte blind, hvilket forklarede hvorfor hun gik ind i ting når det var dunkelt..
    Men de sagde at hendes syn ellers var fint.
    Men fra hun var 4 år skulle det være mindre og mindre mærkt før hun ikke kunne orientere sig. Fra hun var 6 år var det også når det var lyst vi benærkede hun havde problemer, og vi begyndte at kunne se matheden i hendes øjne, og hun fik konstateret grå stær...
    Lidt før hun fyldte 2 år fandt vi så ud af hun havde fodder allergi, på grund af voldsom kløe og eksem,og måtte på special kost.
    Hun døjer der ud over med at hendes analkirtler stopper til og skal tømmes ca hver 10 dag. Hun døjer med svamp i ørene, så det skal vi også være obs på, og behandle jævnligt.
    Hun bliver 8år til jul, og i foråret fandt vi så ud af at hun har dårligt hjerte.
    Så vores lille Tøsen har ved gud været meget igennem.
    Men hun er og har altid været den dejligste hund, og vil aldrig have undværet hende.
    Men hvor ville jeg ønske hun ikke skulle bøvle med alt det skidt..
    Hun er begyndt at sove en del, og sover meget tungt.
    Andre tider får hun lige et flip og skal være fræk i 20 minutters tid og stormer rundt, for så at sove igen... Så vi ved at tiden hvor vi har hende kan være kort smiley
    Kender flere der har og har haft racen, og de har stort set alle haft størrer eller mindre skavanker.
    Elsker racen, men vil ikke anskaffe mig en ny, da jeg ikke vil kunne klare hvis den næste også skulle alt dette igennem.


  • #95   3. okt 2013 Marianne, de ting du nævner (udoverhjertet) er sygdomme som kan opstå for ALLE racer. det er ikke noget cavalier normalt får.
    men kunne da godt tænke mig at vide hvad det er der gør at du siger sådan her:
    "Tøsen blev købt privat, men hun havde alle papirene iorden og moderen var parret med en finere herre fra en kennel i nordjylland"

    hvad var det der gjorde at det var en fin han? for hvis det er bedømt ud på udseende og hvordan han klare sig på udstilling, er det jo ingen garanti for god sundhed. selv de højst præmierede og racetypiske hunde, kan lave noget meget dårligt afkom.


  • #96   3. okt 2013 Jeg vil lige sige at jeg går til træning med 4 cavaliere og de er raske allesammen og enormt skønne smiley

  • #97   3. okt 2013 Jeg har kun mødt sunde cavalier'er... kender ikke så mange af dem, men må da i hvertfald konstatere a der findes sune individer i racen...

    Jeg ved ikke hvad racen evt tjekkes for af øjensygdomme før avl? Mnge racer skal jo øjenlyses/DNA-testes for øjensygdomme inden de kan avlsgodkendes.
    Problemet er at visse øjensygdomme først opstår senere i livet, så selvom hunden måske er øjenlyst fri inden parring, kan den 3 år senere vise sig at fejle noget. Jeg ved ikke om det gælder alle racer, men ved flere racer m¨øjenlysningen max være 1 år gammel ved parringstidspunktet -det er ikke en garanti for at hunden ikke få problemer, men man kan da i hvert fald, hvis man bruger en ældre han, følge evt forandringer.

    Så vidt jeg forstår, er det lidt det samme ved hjertet -altså at den godt kan testes fri, men så få problemet senere...
    Hvis det er forstået korrekt, kan det jo være svært at undgå sygdommen 100% (men fører man lidt statistik på flere generationer kan man da sikre sig bedre)

    Så man kal altså se sig forfærdeligt godt for når man køber hund -mange tror det er nok at de har set forældrene og at disse så sunde ud, men jo flere generationer man kan undersøge jo bedre kan man sikre sig


Kommentér på:
Køb af hunderace m. sygdom?

Annonce