BBC dokumentar om avl {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg deltog i en tråd for et stykke tid siden hvor der var en som linkede til en side hvor man kunne se en dokumentar fra BBC om kennelklubbens avl, som blev sammenlignet med nazisternes racestandart....
Den hed noget med: Pedigree dogs exposed, dogbreeding.
Jeg kan ikke huske det, og jeg kan ikke huske tråden, og jeg kom til at tænke på det idag, men kan ikke fnde det igen.
Nogen som ved hvad jeg henviser til? og evt. har et link?
Jeg kan huske der var noget med king charels spaniels med for store hjerner til deres hovedstørrelse, og en boxer med et kraftigt epileptisk anfald, og indavl, og ridgebacks som blev aflivet hvis ikke de havde den der stribe på ryggen....
Hjælp...
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Men den er her: http://www.riemurasia.net/kaatopaikka/go.php?id=12796
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.738
Det der er med nazisterne er at avlen er så ekstrem. Den sortere forkerte farver osv fra ved aflivelse af hvalpe. Det blev sammenlignet med nazisternes udrenselse af "den urene race"...
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 1.059
mar 2006
nov 2007
Kunne se at mange racer ikke skal sundhedstjekkes før de kan indgå i avl og det skal de jo i danmark.... eller hvordan?
nov 2007
I den dokumentar viser de også at den engelske kennelklub anerkender og gerne registrere far-datter (og den slags) hvalpekuld.
Det gør man ikke i danmark vel?
nov 2007
nov 2007
Det er ærgeligt at de ikke bare kan avlsgodkendes selvom de er kortklippede. Går ud fra der er mange som har dem klippet ned, men det tager tid at få den i fuld pels igen.
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 140 Svar: 729
Jeg syntes det er rigtig flot af dig, at du trodser standarten. Jeg vil vædde med at din Cleo nok også har det en del bedre, end dem der er fyldt med elastikker, eller træder på sin egen pels.
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 308
Min race petit brabancon er ramt af syrengomylia, den hjernesygdom King Charles Spaniels også kæmper med, her i DK er der til nu kun diagnostiseret et tilfælde, men jeg ved at der har været flere der har været fejldiagnostiseret og efterfølgende aflivet.
På verdensplan er man i gang med at screene griffoner for sygdommen for at se hvor udbredt lidelsen er. Foreløbig ser det ikke godt ud da mange har vist sig at have lidelsen uden symptomer, og dermed er den jo mega farlig for racen da den sniger sig med ind i avlen af ellers flotte racetypiske dyr.
Sygdommen kan til nu kun konstateres ved en MRI skanning og der findes en mobil skanner i DK og en på landbrugshøjskolen. Mener det koster omkring 5000 for en skanning, det er 10.000 for et forældrepar og det er der nok ikke mange der har råd til, men det er eneste vej for at avle syrengomylia fri hvalpe. Der samles ind på verdensplan til forskning i jagten på en anden måde at kunne screene for sygdommen.
vh Helen
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Det SKER at der laves en sådan parring, men det er dælme sjældent og det er IKKE velset, blandt seriøse opdrættere.
-alligevel får dokumentaren det til at lyde som om at det er sådan der avles, at det hyppigt forekommer og at det er helt almindeligt indenfor kennelklubben.
-nu snakker jeg med flere engelske opdrættere og det er bestemt ikke velset derovre heller, og det er IKKE noget der er normalt.
jan 2007
Og der ER sket store forandringer for nogen racer, mens andre stort set ligner sig selv.
Min race er udfra billederne at dømme, helt uforandret.
Mops ligner osse ret meget sig selv.
EB har fået kortere næse og større/bredere hoved.
-sådan lige et lille udpluk. Men mon ikke man kan finde gamle billeder af racerne på racernes specialklubber osv?
jan 2007
Hvis jeg klipper min hund ned, har dommeren da ikke en chance for at vurdere om han har den pels en IF bør have.
-så det finder jeg sådan set helt rimeligt.
mar 2006
Som i ser i videoen roser de SKK, og i DK har vi samme system.
Efter videoen kom har The KC også taget kritikken til sig og der er ved at blive lavet ændringer i systemet.
Det er ikke specielt imponerende at man "tør" klippe sin hund ned når det eneste der kræves for avlsgodkendelse er at man stiller i en ring 1 gang for at få en sølle G... Det er ikke en svær præmiering at opnå. Gør man det om foråret kan man endda bruge vinterkulden som undskyldning for at lade det vokse, eller give hunden en frakke på så pelsen ikke bliver filtret/beskidt hvis det er det der er problemet. Man kan klippe alt hvad man vil af bagefter.
... Men hvis det er så synd for den at den er langhåret (idet det stilles op som sundhed kontra udseende), hvorfor er man så interesseret i at vidergive problemet til en flok hvalpe?
Hvad folk gør er naturligvis 100% op til dem, men i mine ører er det ansvarsfralæggelse når man begynder at anklage kennelklubben for at værdsætte udseende frem for sundhed når vi snakker om pels, og dobbeltmoral når man selv går ind for at avle på disse hunde. Nu har jeg selv en race med meget pels, men skoven har absolut ikke været nogen hindring for at han kunne opnå avlsgodkendelse (i kraft af pelsens type er det også direkte dyrplageri at klippe det af).
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Og vælger man at klippe pelsen af - så er det da først man ikke aner hvad man avler på... For hvor lang en pels ville hunden så reelt have haft om man lod den være... For mig svare det til når man avler på ørekuperede hunde, og beklage sig man er nødt til at rette ørestillingen på hvalpene bag efter...
mar 2006
http://bowlingsite.mcf.com/photos/Misty.gif
http://bowlingsite.mcf.com/photos/Jarl2.gif
Om de var sundere dengang er ikke til at sige når man ikke testede dem.
jan 2007
-idt sjovt som de har ændret sig. Islænderen har da osse ændret sig gennem årene. Førhen blev hunde jo blandet på krydsog tværs og man tog hvad der lige var tilgængeligt, og derfor har der jo osse været kæmpe variationer indenfor racen, både hvad str, pels og bygning angår.
-men den bog jeg har hvor der er vist et par islændere fra engang i 50'erne ser de nu ret meget ud som i dag:o)
mar 2006
Sheltien skulle også gerne være beslægtet med islænderen idet den angiveligt stammer delvis fra vikingernes hunde, og det synes jeg egentlig godt at man kan se når man står med en af hver i virkeligheden.
jan 2007
-fik en helt stak fortællinger (med billeder) med da jeg fik reiki, og jeg kan sagtens se lighederne.
-I øvrigt havde en del af de gamle islændere osse kip eller knæk på øret:o)
jan 2007
En labbe med dårlig pelskvalitet kan f.eks. få problemer med at arbejde. Og jeg mener absolut ikke pelskvalitet er en ligegyldig ting.
Nu er der jo ingen krav om at din hund livet igennem skal have lang pels -det ER muligt at klippe den efter x antal udstillinger hvor man så har fået den avlsgodkendt.
Jeg mener i øvrigt osse at en langpelset hund kan have et ganske glimrende liv, hvis blot ejer er inforstået med den ekstra pelspleje.
Ang diverse tests -det er så vidt eg ved noget specialklubben bestemmer, så det må jo betyde at specialklubben ikke finder disse tests nødvendige (jeg kender ikke til din race så jeg kan ikke sige noget om hvorvidt de ofte lider af den ene eller ande arvelige sygdom)
jan 2007
JEG kan godt forstå hunden ikke må udstilles når den er klippet, fo rjeg mener at uanset hundens brug skal pelse altså følge standarden.
Så kan det jo så diskuteres om der burde ændres i standarden, men det kender jeg som sagt ikke nok til din race til at kunne sige noget som helst om.
jan 2007
Hvad pelsen angår -hvordan forestiller du dig så det skal ændres. Jeg hiver lige standarden frem og læser så jeg har en idé om hvad den kræver af pelsen, men klipning er for mig udelukket da pelskvalitet jo så ikke længere kan bedømmes.
nov 2007
Med hensyn til sheltien, så synes jeg på ingen måde man kan sammenligne dens pels med en malteser! Jeg er ret sikker på at hvis begge hunde tog sig en skovtur i fuld pels, ville det nok gå hårdest ud over malteseren.
Det kan da på ingen mulig måde sammenliges. Og som du selv skriver er der stor forskel på pelstypen også. Så det er da helt ude i skoven
mar 2006
Der står i standarden at pelsen "bør" være lang og at afvigelser tæller som fejl, MEN længde nævnes slet ikke under hverken alvorlige eller diskvalificerende fejl. Det gør "krøllet pels" og "anden farve end hvid, bortset fra bleg elfenben" derimod. Så, som jeg læser det kan hun ikke opnå Exc, men hun kan ikke diskvalificeres pga pelslængde.
men altså.. Vi kan jo diskutere det for evigt. Vi ved først hvad de siger til det når du har prøvet
nov 2007
Ja jeg kunne også godt tænke mig at se hvordan de forskellige racer har set ud igennem tiden
mar 2006
Hvem det går hårdest ud over skulle man nok have tænkt på inden man valgte en hund som man ønsker at avle på. At forvente at 84 lande ændrer en standard fordi man ikke selv kan finde en løsning på lang pels vs skov er imponerende...
jan 2007
Jeg kan ikke se hvordan en semi-lang pels hindrer hunden livskvalitet.
EEB'er osv kan jeg sagtens følge dig i. Men det ser jeg osse som noget helt andet. Herregud en lang pels kan da fixes med et par elastikker (det gør altså ikke ondt på hunden), mens en EB's helbredsproblemer jo helt forhindrer (eller KAN forhindre) hunden i at leve et nogenlunde normalt liv.
mar 2006
Forhold, der påvirker en hunds sundhed negativt, betragtes som en alvorlig fejl"
Står der i standarden for EB og en lang række andre racer (jeg har ikke undersøgt samtlige standarder). Det ændrer naturligvis ikke på de hunde der er i avl lige her og nu for det er et tiltag der blev lavet enten sidste eller forrige år, men sundhed er noget man er obs på og forsøger at pådutte dommerne. Alle gæstedommere får således også instrukser om hvad de skal holde øje med i ringen
jan 2007
For Det er jo ikke meget ved en EB der IKKE hæmmer dens sundhed sådan lidt groft sagt.
De store hoveder, flade næser osv...
Rcen SKAL jo se sådan ud, så spørgsmålet er: hvilke ting ville så anses for at hæmme hundens sundhed?
mar 2006
nov 2007
Jeg er helt enig med dig om at man selvfølgelig skal overveje pelspleje inden man køber hund.
Det var dette jeg kommenterede på:
"Nu har jeg selv en race med meget pels, men skoven har absolut ikke været nogen hindring for at han kunne opnå avlsgodkendelse (i kraft af pelsens type er det også direkte dyrplageri at klippe det af)."
Jeg synes ikke at sheltiens og malteserens pels kan sammenlignes på nogen måde....
mar 2006
Jeg ved godt hvad du kommenterede på og jeg læste godt hvad du mente om det i dit tidligere indlæg. Nu forklarer jeg en gang mere hvad jeg mente med det.
Lang pels er ikke = usund hund. At en udstillingshund ikke behøver at være i udstillingsform 24/7 uanset race.
Jeg kan slet ikke se at jeg har skrevet at pelsen er ens nogen steder?
mar 2006
"hvis man ikke har genere af det"
?
"At det er dyreplagerri har jeg bestemt aldrig sagt"
Det er vistnok kun mig der har brugt ordet dyrplageri i forbindelse med klipning, og der var det sheltien jeg mente.
Hvorfor har du udsat hende for mellemlang pels for at få den avlsgodkendelse hvis du alligevel ikke vil avle i DKK regi?
Og igen.. At hundene har lang pels betyder jo ikke at de ikke er sunde, så jeg finder det meget mærkeligt at du bruger det som udelukkelseskriterie. MEN, det er din ret og det vil jeg sådan set blande mig udenom.
At man sidste år indførte nogle skrappere krav der inkluderer "sunde" hunde i udstillingsøjemed kan jo ikke ændre standarden fra den ene dag til den anden. Giv det dog lidt tid. Det har heldigvis intet med malteseren at gøre.
jan 2007
Men en lang pels -jamen et par elastikker e.l. og så kan hunden da fint komme med i skoven osv og være en glad og tilfreds hund der lever livet fuldt ud.
Den lange pels har jo på ingen måde noget med hundens sundhed at gøre.
nov 2007
jan 2007
Og det er jo klart at til en udstilling skal hunden se racetypisk ud, og alts have pels hvis det er en langpelset race:o)
Der er jo altså rigtig rigtig mange langhårshunde som går på udstillinger, og jeg har meget svært ved at tro at alle disse langhårshunde er begrænset til et flisebelagt fortov og/eller en kortklippet græsplæne.
Så jeg holder nu på at det er et spørgsmål om om man som ejer gider den ekstra pelspleje der hører med hvis man vil gå i skoven og på stranden med sin langhårshund.
AT sneen klumper i pelsen ved jeg godt, men det kan jo som sagt løses med elastikker.
nov 2007
Du kommenterede at din sheltie da sagtens kunne komme med i skoven selvom den også havde lang pels, på det som Ceteris skrev:
"jeg klipper fx min cleo så hun kan komme med i skoven osv uden at filtre helt - det synes jeg er bedre for hende."
Det er da en sammenligning?? Men lad nu bare den ligge. Det er jo ligemeget.
Ellers er jeg helt enig. Den lange pels betyder ikke usund hund. Slet ikke. Det betyder bare at det er mere besværligt med en hund med en pels som e malteser, end det er med en sheltie. Det har intet med sundhed at gøre.
nov 2007
Ja og racen ser sådan ud, fordi mennesket har avlet den frem ti det pga skønhed..... det var det jeg ville frem til.
Men ellers helt rigtigt, det er ejeren der har en masse ekstra arbejde.... men men men, tror også det genere hunden lidt med grene osv som sætter sig fast i pelsen. Men helt enig, det er ejeren det er mest besværligt for.
Jeg klipper Oscar, som jo ellers har meget lange faner og brysthår osv.
Det gør jeg fordi at så sætter der sig ikke alt mulig skidt fast i pelsen. Før i tiden var han om sommeren dækket af de der små grønne kugler, om vinteren sne, og hele året grene som satte sig fast (nogle gange ret store)
Men nu render han jo også rundt i tornebuske og alt mulig andet.
Det var besværligt for ham, men mest for mig, for det tog dobbelt så meget tid at få ham ren efter en tur.
jan 2007
Reiki har i øvrigt mere eller mindre altid en ½ skov i "bukserne" når vi er på tur, og han virker absolut ikke på ogen måde generet, så det tror jeg altså ikke er et problem
nov 2007
Helt enig. Hvis man gerne vil udstille osv men ikke gider pelspleje, så må man vælge en race som er korthåret.
Jeg tror heller ikke det genere hunden så meget, men jeg har nu oplevet mange gange hvor Oscar kommer løbende hen ti mig får at få fjernet en gren som har sat sig fast i hans fane Ellers stopper han og prøver at fjerne den selv, men den kan være svær at få bugt med.
Det problem har jeg ikke mere efter jeg er begyndt at klippe ham. Så jeg har det fint med at gøre det, og jeg har det fint med at andre vælger at klippe deres hunde. Så der er v også enige
jan 2007
-at det så ikke ligefrem var en særlig kløgtig anbefaling kan vi hurtigt blive enige om.
Og nej jeg mener ikke at en hund er generet af at have den lange pels, hvis bare man som ejer gider og har tid til besværet med den
jan 2007
nov 2007
Det ville da netop bidrage til nogle sunde hvalpe...
jan 2007
Jeg ved at de ved min race gør meget ud af at fortælle at det er vigtigt at der er "rigeligt" med hanhunde i avlen (self ikke hvad som helst -men altså så der ikke kun avles på nogen få stykke), og da racen er ret lille antalsmæssig kan jeg absolut kun være enig.
Jeg kender som sagt ikke lige din race, men har kendt både yorkier og andre langhårs-hunde der klarede sig fint, og uden problemer med lang pels, og det er derudfra jeg udtaler mig.
Den ene af disse var endda dagligt med i stalden hos hesten (med pelsen "bundet" op), legede med de andre hunde der, rendte rundt på møddingen osv, og så alligevel fin ud når de skulle på udstilling:o)
mar 2006
Når jeg fortæller dig hvad jeg mener, så er det det jeg mener, ikke alle de andre ting man kan læse ind i formuleringen. Min mening ændrer sig ikke af at du citerer en anden person. Men jo, vi kan godt lade det ligge, især fordi det eneste jeg kan skrive videre på netop det emne er en gentagelse af hvad jeg allerede har skrevet.
Ceteris
Hvorfor finder du ikke bare selv en hanhund? Evt en i udlandet. Jeg er lidt forvirret over hvad DKK skal blande sig i det for.
nov 2007
Jeg tror vi går helt forbi hinanden Men ja, så siger vi bare slut med den
mar 2006
DKK accepterer officielt op til 12,5% (fætter/kusine). Jeg er ikke fan, men jeg har også en antalsmæssigt stor race så det er ikke aktuelt for mig.
mar 2006
Jeg kan dælme godt forstå at du ikke ville acceptere en indavlsgrad på 26%!
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 13
BBC dokumentar om avl