{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor blander man, amstaff, ambull og dobbermann
  • #1   30. okt 2008 Fordi man har jord i hovdet. Ej, forhåbentlig er det en upser-

• #2   30. okt 2008 Man får en stærk hund med et atletisk ydre....

Ej jeg må give dig ret... Der findes mange sindssyge blandinger.. Jeg ved virkelig heller ikke hvad det skal til for

• #3   30. okt 2008 Håber osse det er en ups kuld, men man blir jo frosset hvis man spørger.

• #4   30. okt 2008 Folk ved ikke hvad der har imellem hænderne - folk som blander diverse farlige hunde, burde få undersøgt roen, der må være en brist.. et eller andet sted.

• #5   30. okt 2008 Suk suk.......... Hvis det var en upser havde en abort vidst været på sin plads :o( Håber godt nok de er selektive i forhold til hvem de sælger til :o(

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #6   30. okt 2008 Netop fordi man har jord i hovedet, og så er det så søøøødt at ha hvalpe...

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#7   30. okt 2008 ....og jeg fatter da ik, at de ik også lige har noget Border Collie/Dalmatiner/Irsk Setter ind over....Det ville da gøre blandingen endnu mere spændende

• #8   30. okt 2008 forstår slet ik man laver nogle som helst blandinger mellem muskelhunde typerne..de folk der gør dét må sku da ha en vævefejl i kysen!!!!!!!

• Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 3
    #10   30. okt 2008 Kan godt være det er mig der tager fejl, men afkommer mange hunde ikke af at der er nogen der har blandet hunderacerne, for at få den optimale hund, til det formål at de går efter??

• Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    okt 2008

#11   30. okt 2008 Jeg kunne forstå hvis det var en Chihuahua tæve og en Dalmatiner han, så kan jeg se at det er sygeligt at lade dem gøre det.

• Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    okt 2008

#14   30. okt 2008 http://www.gipote.dk/racehunde/Dobermann

Dejlig familiehund er den blevet efterhånden.

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#16   30. okt 2008 Når en ny race opstår, så tar det mange generationer at stabilisere det temperament, udseende og de egenskaber man ønsker.

Det gøres altså ik ved bare at lave et kuld, fordi man netop har hundene til rådighed. Og sælger skal jo ik leve med evt forstyrrede blandinger, det skal køberne. I sidste ende, er det så hundene der taber.....hele vejen op til dyrlægen og den lilla sprøjte....

• #17   30. okt 2008 jeg vil starte med at sige jeg kan ikke lide at folk bare balnder hunde fordi de syntes de er søde eller fordi de tror der vil komme nogle søde hvalpe ud af det og ja giver jeg ret ALT ALT for mange folk avler bare for at tjene nogle lette penge og det budre slet ikke kunne lade sige gøre .

man når det så er sagt så vil jeg da lige sige jeg har intet imod man blander racer hvis man avler efter et foremål som man ikke mener man kan opnå ved ren race avl altså ment på den måde at hvis de hunde man avler har et job de skal udføre syntes jeg det er helt fint at man blander racer altså bruge den bedste hund til jobbet og parre den med den beste tæve til jobbet osv det er sådan man i min verden skaber de bedste hunde til de forskellige jobs der nu er og er på den måde man de fleste steder i verden altid har gjordt før hen der blev ikke tænkt på udsene men på om hunden nu kunne klare den opgave den hade i livet,

og med det i tankerne der kunne den blanding sagtens være en hund som kunne være avlet til at skulle klare et job og kunne være en interassant blanding i mine øjne, nu tror jeg så ikke lige at den parring i snakker om er avlet med henblik på en bestemt type job og at der er blevet brugt de 2 bedste hunde til det job men sige bare at hvis det var seriøst avl efter et bestemt job så kunne den blanding være en interassant kompinasion at lave..

• #18   31. okt 2008 hvad er det lige for et job en blanding af den kaliber skal ku klare som en renracet ikke kan klare?

nej..jeg ser ik formålet med blandinger? og det er et alt for spinkelt grundlag at bygge blandingsavl på ved at påstå man avler efter egenskaberne...de egenskaber som racerne besidder i dag er fremavlet og bevaret igennem mange generationer og man kan ikke fremelske dem i et helt kuld blandinger uanset hvor meget forarbejde man putter i det, hvor imod man kan gøre det ved de racerene, ved at følge linierne...SÅ kan vi tale om at avle på egenskaber...det andet er sku en gang mumbo jumbo og udfaldet vil i de flestes tilfælde også være det....

at racerne er opstået ved at man blandede typer er snart en forældet påstand....vi ved det alle ja..men de fleste der har fci registrerede racer har også styr på forhistorien for deres race og det arbejde som er lagt i den..et arbejde som er blevet kontrolleret og vedligeholdt igennem noget længere tid end en enkelt drægtighed for et blandingskuld kan betegnes som.

og som det sidste.........muskelhunde og molosser er både én og samme absurde kategori...men langt fra af samme støbning...det er mange racer(og blandinger deraf) der tales om og man kan vel sige sig selv at mange af dem hverken fysisk eller mentalt ville være et dream match pga deres forskelligheder.

• #20   1. nov 2008 hej

jeg er den stolte ejer af en labrdor/ goldenritiver/schæfer/cokkerspanier blanding

og hun er den mest dejlige hund

jeg mer ikke at det er hundens skyld hvor dan de bliver men også vi mensker har en del af skylden min hund kan løbe væk med mig hvis hun ville men jeg har lærdt hende hvor dan man går og hun hved at det er mor der er førhund

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#21   1. nov 2008 maria D

Ja og hun er fra 08.......

Er det en joke????

• #22   1. nov 2008 Brak´s
    du skriver "de egenskaber som racerne besidder i dag er fremavlet og bevaret igennem mange generationer " så du mener at de rene FCI racer vi har i dag feks kan opflyde de samme opgaver som de kunne for bare 40 år siden eller ja for den sags skyld 25 år side ??? tror du helt seriøst at dine bullmastiffer på nogle måde ville kunne opfylde det job som de en gang blev avlet til ???
    hvis du mener det ja så er du da lidt for naiv der er grund til at rigtige brugs folk for sværre og sværre ved at finde deres hunde at de skal længer og længer væk i verden for at kunne købe hunde som passer til det de skal bruge dem til,
    FCI/DKK er et udstillings forebund/klub ikke et brugs forbund/klub de gå op i hvordan hunden ser ud og som gør ALT hvad de kan for at dæmpe de drives og enskaber som skulle være i mange af vores ren race hunde de fleste af vores ren race hunde vi har i dag kan jo på ingen måde leve op til det som enlig står i deres standart, de bliver avlet så de kan med alt når du avler efter udsene og ikke brugs enskaber samt du avler så de skal kunne med alt og alle ja så avler man stille og roligt men sikkert ting væk som drive i alle dens former (pray drive, defenc,fight drive osv) det betyder hunde som ikke kan bruges som brugs hunde, ud over det så overlever mange af de hunde med dårlige nerver og indgår i avlen fordi de er nogle flotte nogle det betyder at vi får flere og flere hunde med svage nerver og det betyder at vi desværre også har mulighed for at vi også kan får flere angst bider samt igen hund med svage nerver umulig at bruge som brugs hund, ergo det du skriver længer oppe er jo noget være mumbo jumbo for at bruge dine egne ord.

for at få den bedste hund til et bestemt job vil det altid være bedst at brueg de 2 bedste hunde til jobbet lige meget om det er en hund med FCI tavle eller ej det burde være logik for burhøns og inda også for avler af hunde med FCI tavler.

og så skriver du også "og man kan ikke fremelske dem i et helt kuld blandinger uanset hvor meget forarbejde man putter i det" det er så brugs enskaber du taler om her så med den påstand så siger du at lige meget hvor meget forarb en person laver så kan han ikke lave hvalpe som har alle de enskaber han skal bruge i hans hunde hvis ikke han avler ren race hunde med FCI tavle ??? til det ja så kan jeg sku ikke andet ind at grine der er jo heldigvis mange folk som har vist noget helt andet hunde typer/racer som donovan pincher en blandings hund af 9 forskellige racer men avlet på henblik på ring sport og er nok en af de hunde typer/racer i verden som har størts % del af sin race som har titler i ring sport, hunde som dagger dog frem avlet af flere forskellige racer til brug i weightpull og er 100% de hunde i de store vægtklasser som har størst % del af sin race som konkuraer top plan hvor ingen ren race hunde kan følge med, der er hunde som renecens bulldogs en blanding af 5 forskellige racer og er en hunde type/race som har mere drive og arb vilje ind de fleste ren race avlet bulldogs så kan vi går vider til de hunde racer som faktisk er FCI racer nu som presaén og cane corso det er racer som inde for de sidat 10-15 år er blevet redet/lavet ved at blande andre hunde racer ind i får at kunne opnå det som var nødvendigt for at kunne blive ennerkendt som en ren race, og når vi nu er ved de hunde ja så kan vi tage presaén for 10-15 år siden var alle presaer SUPER brugs hunde til det arb de skulle lave (det er farmer/kvæ hunde samt gård,vagt og beskytter hunde) de hade kæmpe drive af alle former samt en stor vilje til at arb for sin ejer i år 2001 kom den på prøve i FCI under navnet dogo canario og i dag 7 år efter FCI har haft fingerne i presaén/dogo canarioén er der ikke mange af den gamle slags hunde tilbage de er nu ved at bliver større og større mere laskede, lidt til meget dovne uden lysten til at ville arb for sin ejer så allerede nu kun 7 år efter er de blevet delt i 2 så en presa og en dogo canario er ikke det samme mere de gamle farmer og nogle enkelte andre avler rundt om i verden avler stadig den gamle type som kan det job den skal og kalder deres hunde for presaér og FCI udstillings folk kan så blive ved med at ødelægge dogo canarioen, ud over det så tag hunde som neo mastiffen i 1970 var det faktisk en meget mindre hund som faktisk ligner sådan som cane corsoen ligner i dag bare med et meget skraber sind og temperamang i dag stor og slasket uden i stand til at løbe noget vider så drop nu det med at hvis du vil beholde og have hunde som kan udføre det job de skal så skal du avle ren race hunde for det passer jo ikke.

seriøs avl er seriøs avl lige meget om det er med tavle eller ej og lige meget om du vil annerkende det eller ej så er det i mange af vores ren avlet racer gået nogle enskaber tabt i det kap løb som udstillings forebund som bla FCI har kørt på at får hunde som er tilpasset familien og ikke brugs manden og i nogle tilfælde kan de enskaber findes frem igen ved at blande racer eller som det også kan blive kaldt lave et out cross, out cross er også og bliver stadig brugt i nogle ren race hunde i gennem tiderne for entet at skabe nyt blod pga dårligdom eller pga mangle avls dyr eller for den sags skyld også pga enskaber.
    så det er lidt for snævertsynet at sige at du ikke kan avle hunde med de bedste enskaber til lige det job folk ønsker sig hvis man ikke avler ren race hunde.

og det jeg ville kunne se man kunne få ud af et mix som den der er tale om her hvis men gad lægge et godt stykke arb i det var en hund som hade noget af de gode enskaber fra værd hund som kunne bruges i visse typer af ring sport som feks PSA,K9PS det jeg ville syntes kunne være interassant var at får lysten til at bide i noget udstyr samt et dybt og hårdt bid og en lidt mere atletisk krop fra dobbermannen, fight drive, samt pray drive og stærke nerver fra amstaffen og noget defence og muskelstyrke fra AM bullen det er det som jeg ville mene kunne være interassant i en blanding som den nævnt i toppen.

• #23   1. nov 2008 Martin.. Forstå udemærket hvor du vil hen.. det ved du nok smiley

Men nu er det desværre sådan at de jo ikke avler,med noget formål for øje.. de laver bare hvalpe for at lave hvalpe og der går den galt og derfor skal så mange hunde skifte hjem eller blir aflivet..

Men ja mange brugsegenskaber er blevet tabt,så enig..

For at gøre det kort smiley

Forresten rart at se dig i debatterne igen

• #24   1. nov 2008 Tilføjelse.. Samt vi skal huske på,at ikke alle har kompetence til at ha de "blandinger"/ renracer hvor avler er målrettet brugsegenskaber og drift..

• #25   1. nov 2008 Stine jamen vi er skam heller ikke uenige jeg skriver jo også selv som det allerførste i mit første indlæg det her "jeg vil starte med at sige jeg kan ikke lide at folk bare balnder hunde fordi de syntes de er søde eller fordi de tror der vil komme nogle søde hvalpe ud af det og ja giver jeg ret ALT ALT for mange folk avler bare for at tjene nogle lette penge og det budre slet ikke kunne lade sige gøre"

jeg er slet ikke til baggårds avl om det er med eller uden tavle jeg syntes det desværre er alt alt for let at avle hunde og korser mig rigtig tit over alt den hovede løse laderlige baggårds avl som desværre findes her i dk eller for den sags skyld også i resten af verden, men det er jo desværre en nem måde for folk lige at kunne lave 20-30 eller 40.000 kr på bare at sætte et par hunde sammen og øv øv øv siger jeg bare ..

jeg skriver jo så også sener at "nu tror jeg så ikke lige at den parring i snakker om er avlet med henblik på en bestemt type job eller at der er blevet brugt de 2 bedste hunde til det job men sige bare at hvis det var SERIØSTavl efter et bestemt job så kunne den blanding være en interassant kompinasion at lave.." så jeg forsvar slet ikke den avl der er lavet i det her tilfælde jeg siger bare at med et seriøst avls program kunne en blanding af den her type godt være interassant for mig da jeg sagtens kunne se gode muligheder og gode enskaber for værd sin hund i så en type hund men nej som jeg skriver lige den her avl der er snak om i det her tilfælde der tror jeg at det er noget værre baggårds avl og ja jeg ville aldrig røre det med en ildtang alt avl i mine øjne skulle kun kunne foregård med dyr som er gennemtestet og i et avls program som har et 100% rent formål for øjet og med gennemtestet der mener jeg både i sundhed og i form af det stykke job men ønsker sin avl skulle kunne udføre, og nej det tror jeg ikke lige den her parring er.

i mine øjne så er SERIØST avl intet med FCI tavler avl at gøre men med hvordan avleren avler og hvor godt/sundt hans avl nu bliver til det job/sundhedskrav han har valgt at sine hunde skal kunne udfylde og med job der mener jeg jo at det kan være mange ting det kan være en avler kun avler med henblik på udstilling og hvis han gør det ja så er det udstilling som er hans hundes job så kan der være de mange forskellige brugs hunde avler der mener jeg jo ting som ring sport, agillity eller alle de andre former for hunde sport som der findes og ja så er dens job jo lige den typer af hunde sport som avleren avler efter ud over det så kan jobbet jo også bestå i at have de gamle farmer/gråd enskaber altså som vogter og kvæ hund osv og der er det så det som er den job og det man skal avle efter og ingen er de avler er mere seriøse ind den anden så længe de alle bare gør ALT hvad der er muligt for at avle de bedste hunde i verden til lige det job de har valgt at avle efter og det gør du kun hvis du finde de 2 hunde som har lige det du skal bruge i din avl og er det brugs enskaber af en bestemt type og ikke udstilling ja så er det jo brugsenskaberne som skal sættes i høj sædet og ikke om hunde har en ped eller ej...

seriøs avl er seriøs avl lige meegt om det er med eller uden parpir og hvis folk tror men kun kan avle gode hunde med de rigtige enskaber på FCI tavle hunde ja så er men sku snævertsynet og naiv i mine øjne....

og ja igen jeg har heller aldrig sagt eller hentydet til at alle hunde er for alle menesker nok mere tværdimod jeg syntes at tæt på 1/2 af dk hunde mennesker slet ikke skulle have lov til at have hund eller i værtifælde ikke den hund de har og ja slet ikke hvis du taler om hunde som er avlet 100% til en form for brugs arb der er der inu mindre mennesker som vil kunne håndter dem, men jeg ved hvad jeg kan håndter er trås alt ikke helt ny i hunde faget mere så har fundet mine grænser både med hvad de må indholde samt hvad de minumum skal indholde og med det i hovede der kunne en type hund fra en seriøs avler med de typer af hunde nævnt i toppen godt være interassant for mig...

og så må jeg vel også lige sige mange tak for den varme velkomst smiley og da ogfså rat at se dig igen, selv om jeg nok tror at jeg nok meget hurtigt får lidt grå hård af nogle folk her inde igen så det er nok ikke det vilde jeg gider blande mig i de forskellige debatter men helt slipper i da ikke for mig smiley om i kan lide mine meninger eller ej ...

• #26   1. nov 2008 træk vejret og læs hva jeg skriver igen martin....det ku være det hjalp på forståelsen.... :o)

mht at fci udelukkende består af en gang selvhellige sminkedukker som kun avler for at ende i BIS..så er det da sørgeligt at læse...bullmastiff'en besidder i stor stil de samme egenskaber som den blev fremavlet oprindeligt med..udseendet har ændret sig markant men kun til det bedre ifht holdbarheden...den bruges stadig til at vogte og bliver brugt både til brugsarbejde,politi osv...klart at man godt kan støde ind i linier hvor mentaliteten ligger langt fra det oprindelige og dem må man så gå uden om hvis man ønsker at bruge sin hund til andet end at dyrke dens natur...

jeg nyder selv godt af at have nogle gode stærke vagthunde her i huset som også er intelligente og smidige nok til at bruge hjerne og krop til andet end show..selvom de altså er med dkk/fci tavle :o)

• #27   1. nov 2008 Brak´s du må undskylde hvis jeg har haft misforstået det du har haft skrevt

• #29   3. nov 2008 Kennel Mamaki

ja det er neapolitanske mastiff jeg mener nu jeg skriver neo (en miliø skade jeg har for at skrive og tale for meget med udlanske hunde folk)
    jeg må være hurtig at indrømme at jeg ikke kender meget til din hunde race så den vil jeg på ingen måde sige noget om andet ind at hvis der er blevet holdt fast i de gamle enskaber i den så giver det helt klart et stort smil på mine læber men det er jo desværre langt fra nomalt i alle andre hunde racer de fleste kan jo slet ikke leve op til deres beskrivelser med mindre folk vil bruge tons af tid på at finde bestemte linier hvor der stadig er nogle få som avler efter de enskaber inde for mange af de hunde racer vi har os i dag det er jo fint at der i det fleste mastiff racers standarter står at de skal være frygtløse beskytterhunde samt resaveret over for fremmede osv man det passer jo desværre ikke mere og det er jo pga den avl der bliver lavet i dag 1 fordi der ikke bliver testet for det mere og en beskytter hund der menes der jo ikke at den gør fordi der bliver banket på døre det har intet med en beskytter hund at gøre det kan selv lille fido på 2 kg gøre, 2 der bliver ikke testet i hvor meget "prass" kan hunde tåle før den bakker bag ud det vil sige folk kan nemt have en hund der feks gør af en "trussel" men hvis der bliver lagt "press" på hunde så løber den bag mor eller far (og tro mig det gør de fleste altså) det vil sige så er det heller intet med en beskytter hund at gøre. 3 man drive bliver med 99% af alle udstillings tilfælde avlet ud af dem det der ikke er noget dommer serlig tit vil se og uden man drive så mister mastifferne meget af det som de bruger til at være frygtløse beskytterhunde og jeg kan jo blive ved og ved de mastiff typer af hunde der var for 40 år siden og længer tilbage de er jo alt for meget hund til at hr jensen og fru hansen kan håndter dem det var ikke hunde for hvem som helst men hr jensen fru hansen vil jo tit have de her hunde så mange (næsten dem alle) har jo avlet væk for den alt for skarbe hund det har hunde avler i de andre skarbe hunde racer også gjordt og det gør så at de folk som godt kunne håndter de typer af hunde og kan bruge de hunde til noget fornyftigt de kan så og sige ikke få fat på dem så de må får opfyldt deres drømme/behov på en anden måde og det kan bla være ved at blande hunde racer og få noget godt for en og noget andet godt for en ande så det i sidste ende ender op med det som de lige har behov for, jeg ved godt der er SERIØSE hunde avler med både FCI tavler og andre former for tavler har jeg aldrig sagt der ikke var men der er desværre flere og flere ikke seriøse i mine øjne, men der er altså også seriøse avler af ikke tavle hunde både i blandinger og ikke blandinger i min verden er en SERIØS avler en SERIØS avler hvis han kan bevise sit avl og hans avl kan lever op til hans ord lige meget om det er med eller uden tavle ..

og i nogle få tilfælde rundt om i verden kan folk altså ikke finde det de ønsker i en hund fra en FCI tavle avler også selv om vi er oppe på 400 hunde racer eller mere og i de få tilfælde bliver de folk nød til at gå til avler som ikke avler efter udsene men kun ren brugs enskaber og når folk gør sådan kan det resulter i at de ikke kan lave tavle avl men det betyder ikke at de ikke tester for både avelige sygdomme samt kender deres linier osv det er der altså en del rundt om i verden der stadig gør deres hunde er bare ikke egnet til at går pænt rundt i en ring og skal kunne lade en fremmede dommer står og kigge på dem samt de måske ikke holder standarten ( som det jo tit er at brugs typerne ikke gør også selv om det er avler som laver tavle avl de kan måske bare lige får den til at at overholde den med nød og næbbe men det gør så at jo mere ekstrem brugs avler du bliver jo svære bliver det for dig at overholde standarten og jo svære bliver det at får den godkendt af en dommer og nogle gange umuligt ..

problemet med feks neo mastiffen og FCI standarter er jo at det FCI standart som er på den slet ikke passer til hvordan hundene så ud for 40-50-60 år siden den gang kunne den jo både løbe, springe jage folk og dyr samt de langt fra vejede 75-85 kg de fleste af vore nu tids hunde racer har ændret sig meget både i udsene og være måde de sidste 30-40 år for at de kan funger i en alm familie hansens værd dag og når det sker mister de det som de nogle folk stadig godt ville have og kan finde ud af at bruge

ved ikke om det giver mening det jeg har prøvet at sige men jeg prøvede da at forklare ..

Kommentér på:
Hvorfor blander man, amstaff, ambull og dobbermann

Annonce