{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
760 visninger | Oprettet:

aktivering og hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en 15 uger gammel chihuahuablanding. Er lidt i tvivl om hvor meget aktivering hun skal have. Vi leger med hende, går tur og har diverse aktiveringsting (flasker, bolde og toiletpapirsruller der kan puttes mad i) og træner lydighed og tricks i løbet af dagen. Men har hørt at man godt kan aktivere hunden så meget at den bare kan holde til/får brug for mere og mere og mere. Vi lader hende slappe af når hun virker træt eller rolig, men når hun er frisk finder vi som regel på noget hun kan lave så hun ikke bidder i møbler, rør, tapet osv i stedet for. Hvor meget aktiverer i jeres hunde?. Ville gætte på at jeg nok er ude ca et kvarter-tyve min ca 3 gange om dagen. Og ellers er hun ude på korte ture ca 5 gange om dagen (hun skal jo tisse meget det lille pjok).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aktivering og hvalp
  • #2   8. sep 2008 Mine bliver aktiveret 3-4 gange i ugen. (Guffer spredt på græsplænen, mad i flaske, træning, mad gemt i huset osv.)

• #3   8. sep 2008 Det lyder fint. Lia fik en 10-20 minutters aktivering tre gange om dagen, da hun havde den alder.

Nu er hun så en højaktiv race, så vi har gjort det, at hun også har lært "stilletid" lige fra vi fik hende. Når der er stilletid må hun sove eller tygge i sine tyggeting, mens ellers skal hun være rolig.

Og ja, man skal passe på ikke at overaktivere hunden dagligt. Hunden kan blive stresset og ved overdreven fysisk aktivering kan man også risikere, at man hunden bare bliver mere og mere udholdende, så der til sidst skal timevis af aktivering til før den falder til ro. Den fejl gjorde jeg delvist ved min første hund, så hun synes tit og ofte der skulle ske noget hele tiden og hun var næsten umulig at køre træt.

• #4   8. sep 2008 Hvad så når de bliver ældre. Vil de "kræve" mindre eller mere aktivering eller er det afhængig af hvor meget tid man har brugt mens den er hvalp?

• #5   8. sep 2008 May-Lin: Hvordan lærte du din hund stille-tid? Det "accepterer" min hund ikke rigtig. Det er lidt et problem nu hvor jeg er begyndt i skole igen. Hvis hun er frisk og jeg sidder og læser/ser tv/sidder ved computeren rejser hun sig op ad sofaen og enten kommer med nogle små bjæf og derefter begynder at bide i sofaen mens hun kigger på mig. Hun ved godt hun ikke må, men hun ignorerer fuldstændig et nej og stopper først når jeg rejser mig eller kaster noget hun kan løbe efter.. åhhh alts¨å. Hun har sikkert fundet ud af at hun får min opmærksomhed på den måde. Men det er svært at ignorerer når man kan høre min sofa gå i stykker: Hun kan også finde på at bide ud efter mine ben/bukseben for at få opmærksomhed. Pyha

• #6   8. sep 2008 Aktiveringsniveau når de bliver ældre afhænger af temperament og race. Jeg mener personligt at alle hunde bør aktiveres mindst 1 time hver dag og for høj-aktive racer er det mindst 2 timer, men man kan sagtens komme ud for en overgearet hvalp, der falder meget til ro som voksen og slet ikke kræver den samme aktivering som tidligere.

Lia lærte stille tid ved at vi simpelthen ignorerede hende. Første gang var efter hun et par gange havde sovet til klokken 6:00 og jeg så besluttede mig for, at kunne hun gøre det nogle gange, så kunne hun gøre det hver dag. Så efter den sædvanlige 4:00 tissetur, hvor hun mente at NU begyndte dagen(!), fik hun noget at drikke og noget at spise og så var det ellers tilbage til soveværelset. Nøj det var hun ikke tilfreds med. Skrig og skrål, gøen og hoppen...i 20 minutter, så lagde hun sig til at sove.

Vi regnede med at vi skulle igennem møllen igen den næste dag, men nej. Tissetur, foder, vand og så lagde hun sig til at sove med det samme igen.

Når vi var oppe og der var stilletid, mens hun var frisk, så fik hun "blikket" hvis hun forstyrrede os, respekterede hun ikke det, så opgraderede vi til at vise tænder, blev hun ved, så knurrede vi, men det kom sjældent så vidt.

Hun kunne (og kan) nogle gange godt finde på at forstyrre kattene når der er stilletid, men så løfter vi dem et andet sted hen hvor hun ikke kan komme til dem.

I dit tilfælde ville jeg prøve med "blikket" når hun bider i dine bukseben og måske have sele og snor på hende, så du kan trække hende væk fra sofaen (hold et halvt øje med hende, mens du træner dette, så hun ikke risikere at filtre sig ind eller sidde fast med snor og sele). Lad være med at give hende opmærksomhed, ikke kigge på hende, ikke snakke til hende, bare væk fra sofaen. Det samme hvis "blikket" ikke virker på hende, træk hende væk fra dig også selvom du skal gøre det 200 gange den første dag.

Til gengæld bør du rose hende, når hun er stille. Mange lader være med at rose, fordi nu er hunden endelig faldet til ro og så er det med ikke at forstyrre den, men jeg foretrækker, at lade hunden vide når den gør noget ønsket også selvom jeg så risikerer at den rejser sig igen, så tager vi den derfra. Det er måske lidt mere bøvlet i begyndelsen, men jeg tror på, at de lærer hurtigere på den måde.

Og så er det selvfølgelig bedst at have stille tid lige efter aktivering, især i begyndelsen. Jeg legede altid med Lia først udenfor, efterfulgt af en smule træning bagefter, så hun kunne falde lidt ned igen, før vi havde stilletid. Nu hvor hun har lært det er det ikke længere så nødvendigt.

Alle hunde er naturligvis forskellige. Hvad der virker på min, virker måske ikke på din, men prøv dig frem. smiley

• #7   8. sep 2008 tusind for det gode svar:-) Det vil vi prøve fra i morgen af.

Kommentér på:
aktivering og hvalp

Annonce