1.144 visninger
|
Oprettet:
Kamp eller muskel hund? {{forumTopicSubject}}
Hvorfor kalde en muskelhund for en kamphund når det overhoved ikke hverken bliver trænet eller brugt til kamp?
Har en diskution kørende på HG og jeg holder hårdnakket på at en hund først er en KAMPhund når den bliver trænet og brugt til det!
jun 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 7
jeg kalder også mange ruhårede for jagthunde selvom jeg ikke aner om de er trænet til jagt.
Louise
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Emner: 52 Svar: 1.023
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.289
det er nemmere, end sætte sig ind i hvad de forskellige racer er for nogle (dette er ikke ment på en pæn måde)
Brian og Pablo Escobar...The dogfather !-
Hvor giver jeg dig bare ret
nov 2007
Følger: 24 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 568
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Kamphund betyder for mange mennesker blot en hund der oprindeligt er alet til kamp af den ene eller anden art.
Muskelhund dækker i mange tilfælde det samme + det løse.
Det ene er ikke mere korrekt end det andet, idet muskelhund jo heller ikke er en oficiel betegnelse.
Respekter at NOGEN vælger at kalde det kamphund i den ovenfor anførte forstand.
-Det behøver man ikke fare i flint over, og ordet i sig selv betyder jo ikke at man ytrer sin mening om hunden. Blot at det er hvad man har valgt at kalde de hunde.
En puddel er jo osse stadig en jagthund selvom den i generationer ikke har været brugt som sådan (måske et fåtal har, men sådan er det jo osse med kamphunde ikke?)
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jan 2007
okt 2006
jan 2007
Faktisk er Reiki ikke engang en islandsk tykpelshund. For han har jo aldrig været på island og det har generationerne umiddelbart før ham heller ikke
jan 2007
Får de racer folk kalder muskelhunde, er jo en blandet str. Typisk molosser, terrier og bulldogs...
okt 2006
Så ja, en muskelhund, det ved man hvad er!
okt 2006
Og er man nødt til at bruge gruppebetegnelser, så brug da nogen der er et vist hold i og som er "anerkendte" betegnelser...
okt 2006
Ordet muskelhund er et speget forsøg på at fjerne fokus fra ordet kamp. Jeg ved så ikke om jeg synes de er sluppet særlig godt fra det...
Det er lige så seriøst, som at jeg kalder min hund for tykpelshund.
jan 2007
Og så er vi igen ude i noget hø -for langt ra alle molosser betegnes som muskelhunde. Kun en lille del af terrierne betegnes som muskelhunde, mens lidt flere bulldogs betegnes som muskelhunde.
Så ordet muskelhund er en aldeles udefinerlig str, og muskelhundefolket selv kan jo ikke engang blive enige om hvilke racer der er muskelhunde.
Nogen regner rotter med, andre gør ikke, nogen mener en GD er, andre gør ikke osv.
Bruger man betegnelsen kamphund, dækker det i sagens natur kun racer der har sit udspring i kamp. Altså racer som oprindeligt blev avlet til tyrekamp, hundekamp osv...
Alterativt kan man så bruge racernes navne eller korrekte gruppe, men det lader det jo til at de færreste muskelhundeejere rent faktisk ønsker -i hvert fald gør de det ikke selv
jan 2007
JEG kunne så bare ønske at folk ville lade det passere når nogen i ny og næ skriver kamphund -de/i ved hvad der er ment og hvis det skrevne eller er fornuftigt nok, er det vel lige meget om han/hun har valgt at bruge den betegnelse
okt 2006
jan 2007
jan 2007
Og som ejer af en "almindelig hund" (forstå mig ret), ved jeg sgu snart ikke hvad ben jeg skal stå på.
Siger man kamphund bliver man flået, nævner man racen, ja så er det bare fordi man ikke kan li' den race, og siger man muskelhund synes jeg man rammer alt for bredt.
JEG ved sgu snart ikke hvad man må og ikke må kalde dem, hvis man vil prøve at skrive et indlæg uden at få rykket hovedet af for det...
jan 2007
Hvis jeg ikke aner noget om det så spørger jeg folk der gør. Men ellers har jeg vel ligeså meget lov at skrive min mening og holdning til ting som alle andre?
jan 2007
Eller endnu bedre -kalde dem ved racenavn, istedet for type.
Særligt fordi "muskelhund" ligesom ikke dæker noget bestemt. Ingen ved egentlig hvilke hunde der menes helt præcist. Men langt de fleste vil tænke amstaff eller pit når muskelhund bruges (indrømmet. Skriver nogen muskelhund er amstaffen osse en af de første jeg selv tænker på).
Men hvis nu ejerne af disse racer kunne se lidt gennem fingre med at vi er nogen der af og til får slynget kamp- eller muskelhund ud, uden at mene noget ondt med det så tror jeg vi ville undgå mange gnidninger.
Ofte bliver diskussionen vendt til "det er i hvert fald ikke en kamphund" istedet for at diskutere et måske meget fornuftigt synspunkt som var beskrevet rundt omkring det ene "fy-ord"
Så år nu det for manges vedkommende IKKE er ondt ment, så kunne man jo se bort fra det, og diskutere det det egentlig hendler om, hvadend emnet måtte være.
For jeg tror de udtryk er kommet for at blive her i lille Danmark
-håber det gav lidt mening:o)
jan 2007
At jeg ikke ejer en amstaff er straks = at jeg ikke aner fløjtende om dem?
Jeg havde før Reiki en shar pei-blanding. Denne hund gik jeg til træning med, indtil de fandt på at nu skulle hun have mundkurv på og altd føres i snor, for hun var jo muskelhund. Alternativet var at forlade den træningsplads hvilket vi jo så gjorde (og fandt en anden)
-så jeg har skam osse haft forbud mm tæt på...
At man ikke ejer en bestemt race betyder ikke at man ikke aner fløjtende om dem... Bare en lille opysning
nov 2007
Følger: 24 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 568
jan 2007
Tillader mig lige at udtrykke det meget firkantet (undskyld), men i princippet er astaffen jo "bare" en pitbull til udstillingsbrug, og hvor man har valgt hunde med mindre drive og mere venlig adfærd.
Der er ikke blandet andre racer i, eller på anden måde tilført nyt blod, så genetisk er en amstaff og en pit det samme...
De stammer fra helt de samme hunde og har helt den samme baggrund som kamp-/vagthund (og andet hvor deres kvaliteter var anvendelige).
-jeg forægter ikke 70 års avlsarbejde, men snakker vi oprindelse er de to racer en og samme hund.
Ang staff'en -den aner jeg meget lidt om så her undlader jeg at udtale mig...
jan 2007
Vidste osse godt at pit/amstaff havde rødder i england (og staff'en), men staff'ens baggrund er jeg mindre stærk i;o)
jan 2007
Og der har i mine øjne gjort en del skade -både på dens ry, og så det "lappearbejde" efterfølgende for at få en race der adskiller sig fra pitten, om ikke i udseende så i det mindste af sind;o)
I øvrigt kender jeg flere af begge racer (dog flest ast) og synes nu der er forskel af både sind og udseende. Uden self at kunne sige at det taler for hele racen
jan 2007
Skriver jo osse om hundene i dag og ikke som de var... kender jo ikke lige nogen fra dengang *G*
Synes nu begge racer er vældig søde... men absolut ikke noget for mig....
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
generne er meget ældre
har fundet Tabus familie helt tilbage til 1876
jan 2006
jan 2006
Kamp eller muskel hund?