{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Tror hun at hun er flokfører? {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Vores 8 uger gamle hvalp (chihuahua) viser allerede nogle tegn på at hun har været en af de stærkeste i kuldet. vi fik at vide (da vi hentede hende) at hun havde knurret af opdrætteren en gang da hun prøvede at få hende til at holde op med at bide i sofaen. Så vi har fået at vide at hun har temperament. Nu har hun været hos os i to dage og det går rigtig fint. Udover at når vi leger med hende (ikke særlig vildt) så begynder hun at gå efter vores hænder og "snapper" efter fingrende når hun bliver ophidset. For det andet så har vi prøvet at få hende til at holde sig fra badeværelset. Vil gerne have hun skal lære at der må hun ikke gå ind selvom døren af åben. Så jeg siger nej eller ah-ah når hun går derind. derefter løfter jeg hende ud og taler venligt til hende når hun er i gangen. Problemet er at hun to gange nu har vrisset af mig (knurret, små sure bjæf osv) og kigget surt på mig og snappet efter mine hænder mens hun bliver stående på badeværelsesgulvet. Ligesom for at fortælle mig at hun ikke respekterer min irrettesætning. Pyha sikke en smøre. er bare bekymret for om denne adfærd fortsætter og hun ender med at blive mere og mere dominant. Vi prøver at vise at vi er øverst i hierakiet (min kæreste og jeg) ved at hun ikke m¨være i sengen og sofaen, vi spiser før hende, vi passer på hende når vi er udenfor og hun bliver nervøs, vi nusser hende når vi har lyst og prøver at ignorere hende når hun gør noget uacceptabelt (så som at bide, knurre, være alt for vild, hoppe op).

Er der nogen der kan hjælpe mig? Har ikke haft hund før og ved ikke hvad der er normalt og hvad der bare er spøgefuld hvalpeadfærd/klø i tænderne.

tak på forhånd

P.s. Synes det er virkelig dejligt at folk er så gode til at hjælpe hinanden herinde:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tror hun at hun er flokfører?
  • #1   16. jul 2008 for mig lyder det som normal hvalpe adfærd... hun bider i jeres fingre, ja for det gør hvalpe... hun knurre højst sandsynligt fordi hun er utryg......
    at hun ikke går ud fra badeværelset når du siger nej, er fordi du ikke har lært hende hvad nej betyder........

En god ide vil være at lukke døren til wc hvis ik hun må kommer der, og så give hende noget hun godt må bide i når hun bider jer, samt lære hende hvad Nej betyder...... Pøj pøj med det

• #2   16. jul 2008 Hun er nok ikke en, der bøjer af så let :o) Men flokføre prøver hun ikke at være endnu. Det er ikke et begreb så små hvalpe arbejder med.

Jeg synes du lyder fornuftig i din håndtering af hende, så bare fortsæt og vær meget konsekvent! Ikke noget med, at hun ikke må en ting og så alligevel lade hende gøre det, fordi du er træt, distraheret eller andet og ikke lige gider irettesætte hende.

Held og lykke med hende!!

• #3   16. jul 2008 Hejsa.

Først vil jeg sige, at en så lille hvalp prøver ikke på at dominere. At hun snapper efter jeres hænder når i lger er helt normalt og den måde hvalpe leger med hinanden på. Undgå at lege med jeres hænder. Brug legetøj i stedet og stop legen hvis hun begynder at bide. Så lærer hun, at hun ikke må bide i hænder men kun i legetøj.

Når en hund knurrer er det tegn på usikkerhed. Når du vil lære hende ikke at gå på badeværelset, skal du huske på at hun ikke aner havd "Nej" eller "Ah-ah" betyder. Lad være med at løfte hende ud (det gør hende sandsynligvis usikker, at blive løftet). Lok hende ud med en godbid og ros hende for at komme ud. Lær hende stille og roligt hvad "Nej" betyder.

Efter min mening er alt det med, at hunden ikke må ligge i sengen, at vi skal spise først osv. overhovedet ikke sammenhængende med at være en god leder. Studier på ulve har bevist det modsatte. Hun vil ikke dominerer jer fordi hun får lov at ligge i sofaen eller spiser før jer. Det er fint, at i ignorerer uønsket adfærd. Det har dog ikke noget med lederskab at gøre, men derimod indlæring af ønsket og ikke ønsket adfærd.

Nå, jeg fik også skrevet en smøre smiley Men held og lykke med den lille ny smiley

Knus Louise

PS. Det er altid en god idé at gå til hvalpetræning. Træneren på stedet vil også kunne hjælpe dig med dine spørgsmål.

• #4   16. jul 2008 Jeg er helt enig med Louise S. Prøv evt. at læse Anders Hallgrens bog "Forstår du din hund?"

• #5   16. jul 2008 En anden god bog er Lone Grevas "Familiehunden".
    Som Louise og Kennel Landseergården skriver så er bideriet helt naturlig, det er jo den måde hvalpene leger med hinanden indbyrdes. Når én tager for hårdt fat "skriger" den det går ud over, og den anden slipper; det er på denne måde hvalpene udvikler deres bidehæmning (dvs. lærer ikke at bide hul på hinanden)
    Derfor: når hun bider jer i fingrene i leg, så prøv at "skrige", så vil hun garanteret stoppe og kigge på jer, her skal I ikke rose, men give hende noget hun gerne må bide i istedet.
    Held og lykke med hende

• #6   16. jul 2008 Først og fremmest: din hund går ikke og lægger skumle planer om at overtage verdensherredømmet og da slet ikke i en alder af 8 uger!

At nappe og lege med lyd er meget normalt for en hvalp -men den skal self have at vide at det ikke er ok at nappe -det kan så gøres ved at give den et stykke legetøj istedet (og lad legen dreje som om det), stoppe legen omgående og et hav af andre metoder -det er bare med at finde det man synes virker.

At hunden bliver stående i badeværelset selvom du siger nej, kan vel ikke komme bag på dig.
    Hunden kender ikke kommandoen nej/ah ah endnu -det skal du først lære den (modsat hvad mange tror så ER det ikke medfødt at hunden ved hvad nej betyder. Sjovt nok forstår man at kommandoer som sit, dæk osv skal indlæres, men nej forventer man at hunden forstår fra dag 1)

• #7   16. jul 2008 I mine øjne er NEJ-kommandoen (og lignende) helt unødvendig for en hvalp på otte uger.
    Det er for mig at se bare at fjerne hunden fra det, den ikke må og finde på noget, den gerne må.

Der er ingen grund til at skabe små konflikter allerede der - vi skal være guide for vores hvalpe.

• #8   16. jul 2008 Og i øvrigt - nej, hun tror ikke hun er flokfører. ;o)

• #9   16. jul 2008 Vi har lært vores hvalpe ja - nej kommandoen med godbidder som noget af det allerførste - og det er virkelig været nyttigt. Hvalpe forstår det meget hurtigt og vi kan så blot sige nej når hvalpen fx bider i møbler og andet den ikke må bide i. Selvfølgelig giver vi den noget legetøj i stedet, men den lærer altså lynhurtigt hvad den må og ikke må på den måde - uden konflikter.
    Hvalpe aner jo i sagens natur ikke hvad de må i deres nye store verden, så at lære dem ja og nej med det samme er en kæmpe hjælp for dem til at tilpasse sig deres liv i vores verden.

• #10   16. jul 2008 Winnie: Enig med dig i det med "nej". Jeg bruger det også som kommando og indlærer det meget tidligt, sammen med sit, dæk og andre små øvelser.

• #11   16. jul 2008 Selvfølgelig skal NEJ indlæres fra starten - men det betyder ikke at man kan eller at det er den bedste måde at få en hund til at lade være med at gøre ting, den ikke må, når den er otte uger gammel ;o)

Der går lidt tid inden en kommando er indlært og generaliseret.

• #12   16. jul 2008 Okay, tak:-)

Kommentér på:
Tror hun at hun er flokfører?

Annonce