{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.797 visninger | Oprettet:

Fjernelse af kun 1 testikel?? {{forumTopicSubject}}

Mingus er kryptorchid, og derfor ligger det selvfølgelig lige til højrebenet at han skal kastreres. MEN, han er ikke den mest selvsikre hund i verden, når det kommer til andre hunde. Han er ellers super sej når det gælder nye ting eller mennesker. Men andre hunde er han altså lidt bange for, medmindre de er meget stille og ligeglade med ham.
Derfor vil jeg ikke kastrere ham helt, men kun fjerne den testikel der siddder forkert, da en del af selvtiliden jo kommer fra testiklerne i form af testosteron. Men den dyrlæge, som jeg gerne vil have til at gøre det, nægter! Begrundelsen er, at så kan jeg jo stadig bruge ham til avl. Det kunne jeg naturligvis aldrig finde på! Men begrundelsen holder ikke helt, da jeg jo også bare kan avle på ham nu, i princippet. Jeg respekterer selvfølgelig dyrlægens holdning, men jeg synes faktisk ikke det er særlig smart.
Mit eneste andet alternativ er at finde en dyrlæge der vil gøre, hvis det er muligt, og ellers må jeg lade den sidde. Jeg vil IKKE risikere, at Mingus får et lorteliv hvor han er angst for andre hunde. Jeg ved godt der er forøget risiko for testikelkræft, men jeg vil trods alt hellere have at han får et godt, men måske kortere liv, end et langt liv i angst!

Nå, det blev lidt langt. Det jeg vil frem til er, om nogen herfra har prøvet kun at få fjernet den ene testikel?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjernelse af kun 1 testikel??
  • #1   25. jun 2008 dino har kun fået fjernet den ene..
    og han er blevet gladere efter den der sad i bughulen er fjernet..

man har altid været en modig hund, uden respekt for noget som helst, men det er blevet værre nu..
    med andre ord, han er blevet højere i hatten efter den er blevet fjernet..

men det er jo forskelligt fra hund til hund..

• #2   25. jun 2008 Cæsar's ene testikel sidder også i bughulen, og han er nu 9 måneder og den er stadig ikke faldet ned. Vi vil også helst kun få fjernet den der ikke er faldet ned, så er da spændt på hvad dr.dyr siger.

• #3   25. jun 2008 Der findes skam osse dyrlæger der vil fjerne blot den ene sten. Så du må gå til e ande dyrlæge, og mon ikke nogen herinde kan abefale en:o)

• #4   25. jun 2008 Kathrine og Dino: Det kunne da være dejligt hvis det også skete for Mingus smiley

• #5   25. jun 2008 Michelle: Det håber jeg også på. Jeg er bare super kræsen, og ville virkelig gerne have denne dyrlæge til at gøre det.

• #6   25. jun 2008 CH som har schæfere Cassius herinde, har i vert fald undersøgt mulighederne. Så måske du skulle prøve at kontakte hende?

• #7   25. jun 2008 louise: dino måtte gerne være mindre modig.. han er meget domrende nu, og kan ikke døje synet af han hunde, og hvis de bare tænker på at knurre farer han i flint..

men ellers har han et rigtig dejligt sind, så vi holder ham altid i snor og undgår hanhunde..

• #8   25. jun 2008 prøv at tage rundt og snakke med de forskellige dyrlæger, så du har et indtryk af hvordan de er..

ville ellers anbefalde skovlunde dyreklinik, der fik vi opereret dino, og de var rigtig søde..

men det er jo et pænt stykke fra jylland..

• #9   25. jun 2008 Louise*nu med BARF-hund ! - Nu kan jeg se at du bor i Jydeland, så du kan ikke rigtig bruge min dyrelæge på sjælland pga afstanden, men de findes altså, dyrelægerne derude der gerne vil fortage sådan en operation på kun den ene sten .

Jeg synes du skal tage din lokale telefonbog og så ringe rundt til de nærmeste dyrelæger og få en snak med dem om dine ønsker og om hvorfor.

• #10   25. jun 2008 Må sige at jeg tager hatten af for din dyrlæges begrundelse. Ja du kan også avle nu, men kender så gudskelov allerede din dyrlæges holdning.... Ville være dejligt med lidt reklame på ham til alle de HG brugere der har dyrlæger som mener at alt hvad der bare ligner en hund skal have hvalpe....

• #11   25. jun 2008 Det er faktisk procedure for de fleste dyrlæger, at tager den sten, så tager de begge..

Og altid med den samme etiske begrundelse.
    At hunden kan avle fint med begge sten intakte, som jo er vores alternativ, det tænker man ikke så meget på.

Jeg foreslog min dyrlæge at fjerne den kryptorchide sten og sterilisere den anden.. Det ville sikre, at hunden ikke kunne avle, men han ville kunne bevare sit hanhundepræg...
    Den var han heller ikke med på.....

Jeg ved, at der er en, der vil. Så hvis vi beslutter os for at gøre det, så kan vi det..

• Berit H
    Berit H Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #12   25. jun 2008 Hejsa,
    Det er dejligt at læse at du har sat dig så godt ind i tingene. Jeg ved at Kolding Dyrehospital laver sådanne et indgreb og kun tager den ene testikel. Deres telefonnummer er 7552 2333 - Ester er absolut en af de bedste på dette hospital. En af min kursister har det samme problem med hendes gravhund og de har indvilliget i kun at fjerne den der sidder i lysken på ham.
    Håber at det kan hjælpe dig. Held og lykke med ham

• #13   25. jun 2008 Nogle der ved om det genere dem at testiklen sidder i bughulen?

• #14   25. jun 2008 Louisa, på nogen hunde kan det godt genere, at den sidder i bughulen. Oftest er der - så vidt jeg er orienteret - størst gener, hvis den sidder meget tæt på pungen.

• #15   25. jun 2008 Hej CH det her emne har vi vist skrevet om før smiley Gad bare godt vide om det genere ham, om man kan de det på den måde han går eller sådan noget.

• #16   25. jun 2008 Louisa T - i følge bla. netdyredokter er der disse grunde til at få fjernet den ene eller begge stene når hunden er kryptocid:

"Hvad er fremtiden for din hund, hvis den er kryptorkid?
    Hvis du lader din kryptorkide hund kastrere, har den på lang sigt ikke andre gener end andre kastrerede hunde, f.eks. mulig overvægt og pelsforandringer.

Hvis du lader være med at kastrere din kryptorkide hund, er der risiko for:

Testikelkræft: Risikoen er op til 13 gange så høj for en testikel i bughulen, som for en normalt placeret testikel.

Det væv, en testikel i bughulen sidder fast i, kan sno sig, så blodforsyningen bliver afsnørret. Det giver voldsomme smerter og kræver en akut operation.

Der er ulemper forbundet med at købe en hund, som er kryptorkid:

Udgift til kastration
    Hunden bør ikke bruges i avlen".

(link fjernet)

• #17   25. jun 2008 Louise - man kan godt forsøge at få tekstiklen til at synke ned i form af hormonbehandling eller operation, men man fraråder det, da der er stor sansynlighed for at hunden udvikler tekstikelkræft. Og med den holdning din dyrlæge har, så tvivler jeg på han vil medvirke til den behandling.

Kryptokisme er arveligt, og hvis man ikke kastererer er der risiko for tekstikelkræft - jeg syntes du bør følge din dyrlæges råd.

• #18   25. jun 2008 Prøv lige at tænk over det..

13 gange højere risiko end en almindelig testikel..

Ikke hver 13. hund med kryptorchisme får testikelkræft... Risikoen er faktisk ikke så stor.

Og risikoen for, at hunden får en kræftform, der ikke giver symptomer i tide er forsvindende lille...

Det er en kalkuleret risiko man tager, når man vælger ikke at kastrere - men det lighedstegn, man har sat ved kryptorchisme og testikelkræft er mere end overdrevet..

Men til gengæld en god indtægtskilde... ;o)

• #19   25. jun 2008 Også mener jeg iøvrigt du skal kontakte din opdrætter og få en snak om refusion

• #20   25. jun 2008 Har ikke læst hele tråden, men inde på Landbohøjskolen/KVL/LIFE anbefaler de faktisk ikke længere at få fjernet testiklen, der ikke er kommet ned. Nye undersøgelser (har ikke selv set dem, men de underviser kommende dyrlæger efter dem) viser, at der ikke er større risiko for cancer i de tilbageholdte testikler - og derfor altså ingen grund til operation (med mindre man selvfølgelig ønsker at kastrere hunden).

• #21   25. jun 2008 Maj-Britt, det lyder virkelig lækkert!

Har du på nogen måde mulighed for at skaffe referencer?

• #22   25. jun 2008 Ikke sådan lige nu... Har sommerferie og kommer ikke ind på vores bibliotek, hvor man ellers kan finde den slags artikler... Kan lige prøve at høre nogle af mine studieveninder om de måske har noget liggende, men jeg finder nok ikke lige ud af det indenfor den allernærmeste fremtid.

• #23   25. jun 2008 Jeg har fået fortalt af en, der havde en hund, hvor den ene testikke ikke var faldet ned. Hunden var meget aggrasiv før operation, men efter operation kunne de mærke tydeligt forskel. De havde fået fortalt at den testikkel der ikke var faldet ned, havde overproduceret testosteron, derfor denne aggrasivitet fra hundens side før operation.

Vores Kvik var også kryptorkid, den ene testikkel var ikke faldet ordentligt ned. Vi fik ham kastereret, og efterfølgende er han blevet mindre aggrasiv. Så jeg tror helt på den med overproduktion af testosteron, for vi har fået en meget mere rolig hund og næsten ingen aggrationsudfald. Engang imellem kan han blive lidt gnaven, men hvis man ser på hvordan han var før, ja så vil jeg sige det er en meget bedre løsning. Vi var røget så langt ud, at hvis kasteration ikke lykeddes på hans adfærd med mindre aggrasivitet ja så havde vi valgt en aflivning.

• #24   25. jun 2008 Grete, det er klart, at er der problemer med den kryptorchide sten, så skal den væk..

Men er der ingen - så er der jo ingen grund til at lave indgrebet, der kan være massivt, overhovedet..

• #25   26. jun 2008 Marianne, Albert,Louis og Aslan: Jeg synes bestemt ikke man kan sige, at fordi man kun vil fjerne en testikel, så går man ind for avl på alt havd der kan kravle og gå! Jeg har ingen intentioner om at avle på Mingus selvom han havde begge testikler, da jeg ikke synes han er racetypisk i hverken størrelse eller sind. Selvom jeg da kunne tjene gode penge på det, da han er med DKK tavle, og cavalierer er ret dyre. Så selvfølgelig kunne jeg ikke finde på at avle på ham som kryptorchid! Det ved jeg godt en dyrlæge ikke nødvendigvis vil tro på - helt forståeligt - men når man kan avle på en ikke-kastreret kryptorchid hund, kan jeg ikke se at det er en god nok undskyldning.
    Og hvis du læser mit indlæg synes jeg faktisk jeg har en ret god undskyldning for IKKE at fjerne begge.

• #26   26. jun 2008 Berit H: Tusind tak for det, det er jeg meget glad for! Hvis jeg beslutter mig for at gøre det, kunne Kolding dyrehospital være en god mulighed. Så håber jeg bare jeg kan få lov at være hos ham indtil han sover, og igen når han vågner. Vil ikke have han skal vågne op og jeg så ikke er der! Pylret - det er mig smiley

• #27   26. jun 2008 Ork hvor er det træl ikke at have internet derhjemme!! Men nu er jeg på igen. Overvejer at når Cæsar skal tjekkes for HD, så skal de også tjekke om den skal opereres væk.

• #28   26. jun 2008 *Smydi*: Jeg forstår ikke at der er større risiko ved at få testiklen ned i pungen operativt, end hvis den selv faldt ned? Lige præcis der kan jeg godt se problematikken, for så kan man netop udstille og få alvlsgodkendelse, og det er ikke hensigtsmæssigt.
    Igen, hvis du læser mit indlæg, synes jeg der er en meget god grund til ikke at kastrere ham. Jeg synes ikke den større eller mindre forøgede risiko for kræft, opvejer den risiko der er for at Mingus får svære adfærdsproblemer efterfølgende! Der er jo altså en grund til at mange får kastreret deres agressive hunde.
    Vi har haft kontakt til opdrætteren, og fået refunderet 1/3 af prisen.

• #29   26. jun 2008 Maj-Britt H: Det lyder helt fantastisk! Hende dyrlægen jeg talte med sagde ellers, at hun mente risikoen var omkring 50% højere, men at hun ikke var helt sikker. Så det er dejligt at høre, at det ikke forholder sig sådan!

• #30   26. jun 2008 Louise - godt at opdrætter har vist sig at være ansvarlig. Jeg refererer kun hvad der står i det link jeg har lagt ind, og det er jo skrevet af en dyrlæge. Men det fremgår jo også af andres indlæg, at der siden er kommet mere viden på bordet omkring kryptokisme.

• #31   26. jun 2008 Det var vi også rigtig glade for, der var overhovedet ingen problemer!

• #32   26. jun 2008 Louise... Den er overhoved ikke påhæftet dig..... Kommenterede bare din dyrlæges holdning.... Når man læser i div. tråde her på HG, så er der desværre flere der avler på kryptokride hunde.... Sandsynligvis også den opdrætter hvor din hund er fra :o(

• #33   27. jun 2008 ^^ Hvordan kan de det? Faren til Mingus er dansk champion og selvfølgelig avlsgodkendt, og man kan jo ikke udstille en kryptorchid hanhund. At moren og søstre så muligvis bærer genet, er jo desværre ikke til at sige.

• #34   27. jun 2008 Louise...Enten er det fordi faderen har fået sin ene sten senere end den anden og derved er krptokrid, eller også er moderen bære af genet og " burde" aldrig være gået ud i avlen... Reelt skal alle hanner, der er krptokride ( ikke får begge sten ret hurtigt efter hinanden og alle tæverne tages ud af avlen, hvis man får et kuld med en kryptokrid hvalp. Tæverne skal netop tages ud,da man ikke ved hvem af dem der har genet. Dvs. din hunds kuldsøstre skal heller ikke indgå i avlen.. Kun de hanner der fik stenene samtidig må bruges videre... Nu kan man så sige at " ingen dør af kryptiokisme" så det er nok derfor man ikke er mere striks med at fjerne bærere af genet fra avlen...

• Berit H
    Berit H Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #35   28. jun 2008 Hej Louise
    Du har ret til at blive hos din hund under hele forløbet - dog er der nogen dyrlæger som ikke vil have det. I Kolding kan man være med hele vejen. Personligt er jeg altid hos mine hunde når de skal igennem en dyrlæge. Hvis de ikke har forståelse for det, jamen så finder jeg et sted hvor jeg kan!

Kommentér på:
Fjernelse af kun 1 testikel??

Annonce