{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.276 visninger | Oprettet:

symptomer efter fjernelse af tand? {{forumTopicSubject}}

Ehm jeg var ved tandlæge i tirsdags, der fik jeg fjernet venstre visdomstand i overmunden.
Idag torsdag har jeg stadig store smerter. Jeg hat gaet Ibumetin, da alm smertesillende ik rigtig tager smerterne.
Det gør lidt ondt når jeg tygger sammen, kan kun åbne munden halvt op og så er min kind hævet...

Kan det tyde på betændelse eller er det bare fordi der blev rykket lidt hårdt rundt, at min kæbe og kind er lidt medtaget endnu?
Den sad nemlig så godt fast han tandlægen rykkede en lille bitte stump kæbeknogle med ud... men han sagde at det ikke betød noget, for det var ik ret meget.

Jeg har ekstrem tandlægeskræk og derfor har jeg heller ik ku få mig til at ringe til dem og høre ad... ja skøre mig, men det er dælme ikke sjovt at være så bange for tandlæge. De ved det heldigvis godt.

nårh men, tror i det bare kan være pga den lidt hårde medfart ? og jeg lige skal gi det et par dage mere inden jeg ringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  symptomer efter fjernelse af tand?
  • #2   15. dec 2011 Jeg kunne godt forestille mig, det kunne gøre ret nuller et par dage, hvis man ligefrem får trukket lidt af kæben med ud. Men jeg ville nu også ringe og høre dem ad. jeg tror ikke, du skal frygte at skulle derhen igen, men som Balders Moar skriver, skal du nok have noget penicillin

  • #3   15. dec 2011 nej jeg har slet ikke fået noget af dem....og har ik fået af vide jeg sku skylle munden eller noget...

    Selve hullet føles normalt af hvad jeg lige ku mærke med tungen (fyha det må man ikke) det er kæben/tandkødet der er hævet men kun der hvor den tand sat og så er kinden også hævet lidt..

    Det smager ikke grimt eller noget heller..
    Min kæreste har sådan noget klorhexidin mener jeg stående, kan jeg bare skylle munden i det?


  • #4   15. dec 2011 Jeg fik fjernet min visdomstand i undermunden for 3 uger siden, så jeg føler virkelig med dig! Jeg er også mega bange for tandlæger…
    Jeg havde hammer ondt den første uge, men allerede sidst på ugen kunne jeg begynde at trappe ned på de smertestillende. Jeg spiste 10 piller om dagen de første 2 dage, så 8 på 3. dagen, 6 på 4 dagen, 2 på 5 dagen og 1 på 6 dagen… Jeg hævede også en lille smugle, men ikke særlig meget. Jeg syntes også stadig det strammer, og det kan stadig gøre ondt når jeg skal puste lys ud smiley
    Men hvis du er meget hævet og har meget ondt ville jeg også lige ringe og snakke med dem. De giver dig jo bare lidt penicillin, så denne gang bør der ikke være noget at være bange for smiley Tværtimod er det værre hvis du sylter det fordi betændelsen kan blive så voldsom at man ikke kan slå det ned med piller alene, og så skal de til at ”springe boblen” og alt muligt klamt smiley


  • #5   15. dec 2011 Det er ikke normal procedure at medgive antibiotika ved tandudtrækning hvis der ikke er betændelse i forvejen ( og så plejer man at give antibiotikakur FØR man trækker tanden ud.

    der skal danne sig en blodklump i hullet hvor tanden sad. gør der ikke det får man det der kaldes en "dry socket" og DET gør nuller naller og kræver en tur til tandlægen igen, hvor der bliver lagt noget i hullet, som dulmer smerten.

    Det er vigtigt at man ikke får skyllet den blodklump ud ! så vær varsom med det klorhexidin


  • #6   15. dec 2011 Jeg fik at vide at det ikke var nødvendigt at skylle munden med klorhexidin, men jeg valgt nu alligevel at bruge jordans mundskyld (uden alkohol). Jeg fik at vide at det var helt normalt at såret både kunne lugte og smage lidt grimt. Det vigtigste var at man gav såret ro til at hele nedefra, og det var især vigtigt at man ikke gik og sugede/lavede undertryk i munden hele tiden. Det kunne nemlig fjerne den prop af blod der lå hen over såret, og så ville man for alvor få ondt…

  • #7   15. dec 2011 hmmm kunne i mærke den prop af blod?

    jeg har ik blødt siden jeg kom hjem fra tandlægen, og ingen grim smag, nu vil jeg ik rode for meget rundt med tungen.
    Kan ligesom mærke kanten af hullet og at det går lidt ind(logisk nok) men andet kan jeg ik mærke... jeg suger heller ik, det tør jeg slet ik i skræk for at det skal bløde.


  • #8   15. dec 2011 Nej, men jeg var også total bange for at stikke tungen ned i hullet. Kæresten sagde nemlig at han kunne se knoglen en af de første dage, og jeg var helt panisk for tanken om at jeg skulle komme til at slikke på knoglen med tungen smiley iw iw iw!!!

  • #9   15. dec 2011 hmm hvis det er lige så slemt så ringer jeg imorgen til dem... der løber jeg nemlig tør for de stærke smertestillende..
    iv hvor grumt at kunne se knoglen... jeg var også helt ved at springe op af stolen med et : " hvad sagde du?! KNOGLE????" da tandlægen total ligegyldigt sagde : "nårh der røg lige en smule kæbeknogle med ud..det var derfor den sad så godt fast..men det betyder slet ik noget"



  • #10   15. dec 2011 jeg kunne ikke mærke en blodklump.. for den var der ikke.. AV!!!!

    Stemmer i med Balders moar... RING til den tandlæge og få nogle råd og vejledning.
    hellere idag end i morgen


  • #11   15. dec 2011 men omvendt.. HVIS man har en dry socket, så tøver man ikke..
    Man tuder og vrider sig i smerte og så kommer man bare afsted ASAP uanset hvor bange man så er for tandlæger


  • #13   15. dec 2011 Balders moar hahaha åg neh dog... kan da så fortælle at jeg smed en besked til dem, og min tandlæge ringede tilbage til mig i eftermiddags.
    Han sagde det var normalt jeg havde ondt og idet mit var lidt værre pga der røg lidt knogle med, så ville det hæve op, men hvis det ik blir bedre så skal jeg ringe til dem igen i morgen.


Kommentér på:
symptomer efter fjernelse af tand?

Annonce