722 visninger
|
Oprettet:
Bideri {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har en Jack Russell Terrier som bliver 5 mdr. på tirsdag. Hun bider os stadig.. ikke så ofte som før, men vi kan simpelthen ikke få hende til at holde op.
Nogen der har ideer til, hvordan vi får hende til at stoppe? Er det normalt at en hvalp stadig bider, når den er 5 mdr.?
På forhånd tak.
okt 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 418
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 272 Svar: 1.110
Den bider os alle steder.. ansigt, arme, hals, fødder, fingre osv osv osv. Alt hvad hun kan få fat i.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
okt 2007
aug 2007
Pive højt som en hvalp
Sprøjte vand på hende
Ignorere hende
Give hende noget andet at bide i
aug 2007
okt 2007
aug 2007
okt 2007
aug 2007
Vi roser hende også rigtig meget hver gang hun slipper os. Ellers synes vi at hun får for meget skæld ud:)
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 59
Hun er 4 mdr. men bider stort set ikke mig mere - hun bider dog stadig min datter, min mand og alle vores gæster - det er aftagende, men stadig (for) meget..
Jeg fik hende til, at stoppe med at bide mig, ved at afværge situationen, så hun simpelthen ikke får mulighed for at bide i mig.
Ja, det er nemmere sagt end gjort :o)
Men det er efterhånden ret nemt, at se hvornår hun lægger an til, at bide, og så gælder det bare om, at være hurtig :o)
Så snart hun antyder, at hun er ved at få et "flip" tager jeg omgående initiativ til, at træne små øvelser med hende. Det er dog meget vigtigt, at initiativet bliver taget INDEN hunden overhovedet får mulighed for at bide.
Nogle gange fortsætter hun - selvom vi lige har trænet lidt - og så prøver jeg at aflede hende med noget, hvor jeg ikke har kontakt til hende - f.eks. smide lidt mad i græsset - hvis hun er helt tosset, så smider jeg et par godbidder blandt foderet, så det bliver mere spændende - og jeg bliver mindre spændende :o) - igen er det vigtigt, at hunden ikke når at bide først, da det endelig ikke må være belønning..
Jeg begyndte også, at træne kommandoen "slip" intensivt via positiv indlæring, og hun blev tæppebombet med godbidder, hver gang hun slap det vi trænede med. Ordet "Nej" er temmelig udvandet efter, at have sagt det konstant i 2 måneder, og det har hjulpet at finde et nyt ord, og kommandoen er stadig relevant i forhold til, at hun skal slippe en hånd i stedet for f.eks. et stykke legetøj..
I de tilfælde hvor vi slet ikke kan stoppe hende og al radiokontakt er slukket (i de sekunder, hvor man virkelig overvejer om der er noget helt galt med hunden :o), får hun en "time-out" ude i gangen (vi har franske døre, så vi kan se hende hele tiden - og hun kan se os). Første gang sad hun derude i knap 1 minut og var ligeså tosset da hun kom ind igen - så røg hun retur i ca. 1 minut mere, og så faldt 10'øren.
Da hun kom ind igen var hun stadig over-ivrig, men lod sit bideri gå ud over et ben, som "tilfældigvis" lå lige indefor døren.
Ved først kommende lejlighed, trænede jeg hendes yndlingsøvelser med hende, så hun kunne se, at vi var "gode venner" uden, at jeg skulle risikere flere skrammer :o)
Hun harfået "time-out" i to forskellige tilfælde, og skal naturligvis kun bruges, når ALT andet er forsøgt.
Det var et råd fra vores dyrlæge, og hun sagde, at det var ligegyldigt hvilket rum man brugte, så længe hunden ikke kunne komme til skade - og det skal kun være et øjeblik, så hunden blot fatter, at kontakten er helt afbrudt. Det er et alternativ til, at vende ryggen til hunden, hvilket i sagens natur ikke muligt, når den så bare sidder lige i hælen eller låret på én.
Jeg håber du kan bruge mit - lange - indlæg til noget :o)
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
ja, han har 'døbt' sig selv, han er simpelthen så afslappet i den nederste del af ryggen, at han selv sommetider rejser sig og går, og så kigger han på os som om han vil fortælle os, at vi lugter ganske fælt;-)
tilbage til emnet:
vi er efterhånden ikke så udsatte mere, men når vi får GÆSTER, så er det lige som om alt kontakt til kontroltårnet er afbrudt. Vi har sagt til alle som kommer i huset, at de skal være afvisende og skubbe ham væk, men hold da op, så bliver der leget. Vi har prøvet at ignorere ham, men for s'''', han går bare efter tæerne, og det er lidt svært at sidde stille, når man har en dræber plantet i storetåen:-)
vi har også prøvet den med at aflede, men synes det bliver værre, for så er det lige som han tror at det er en belønning, vi mentaltræner med foderbold, flasker med foder, gemmer foder under urtepotter i haven, han har fået timeout i gangen, hvor vi så tager ham ind når han er faldet ned, men nej, intet hjælper, han går konsekvent hen og fortsætter når han kommer ind igen. Det eneste der har haft lidt effekt er, at vi tager ham i snor, så han kun sidder hos os, så det prøver vi nu, men kan det give problemer med at ville ud at gå???(straf at komme i snor):-(
aug 2007
Det kan godt være at det er vejen frem. Vi skal bare gøre det HVER gang:)
aug 2007
Vi har også brugt timeout nogle gange, men det er kun hvis hun går total i selvsving og er overbevist om, at vi er hendes bytte, som skal dø:)
Som jeg lige skrev til Marianne B, så er det nok vejen frem at afbryde kontakten - HVER gang.
Karin J:
Hmm.. ved faktisk ikke om det kan give bagslag i forhold til gåture. Det ser ikke ud til at vi får flere svar i denne tråd.. såh.. vi må jo bare fortsætte med at forsøge:)
Bideri