{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kamphund eller muskelhund?
  • #1   11. apr 2008 Kamphund : De racer, der opdrættes med kamp for øje ex. pitbull

    Muskelhund: Racer, der naturligt og uden hård træning udvikler tydelige og store muskler


  • #2   11. apr 2008 Begge dele er trælse begreber synes jeg, da de ikke er klart deffineret.

    Kamphund er for mig en hund der i tidernes morgen er lavet til kamp og/eller stadig bruges til det.

    Muskelhund er, tror jeg, samme hunde samt andre større hunde af samme type


  • #3   11. apr 2008 Det ville være lettere hvis du brugte søge funktionen smiley

    Men en kamphund er for mig en hund der bliver brugt til kamp - eller en hund der er avlet til det smiley
    (og når jeg siger avlet til det mener jeg for eksempel at racen blev avlet til kamp da racen blev "stiftet" smiley

    En Muskelhund er blot et pænere udtryk - men alle hunde har jo muskler, så alle går vel ind under denne kategori hvis man skal se sort på hvidt smiley


  • #4   11. apr 2008 en kamphund er hund der er trænnet til kamp, men ikke nogen bestemt race, alle hunde kan være kamphunde.... muskelhunde er nogle bestemte racer

  • #5   11. apr 2008 Kamphund; Er i mine hund enhverv hund som er opdraget til at kæmpe mod andre hunde...

    Muskelhund; Er i mine øjne alle store hunde, da de af natur er stærke og typisk kraftigt bygget.. Sys dog personligt ikke at man kan kalde nogle hunde for muskelhunde.. Brug dog deres race navne istedet...


  • #7   11. apr 2008 Elsker muskel hunde og der er så dejlige! de skal bare opdrættes ordenlig længere er den ikke

    en kamphund skal trænes til kamp sultes dræbe kaniner og alt det lort


  • #8   11. apr 2008 Jeanette -Ikke alle hunde ville egne sig til kamp nej, men det er så en anden diskussion.

    Hvilke bestemte racer er det så der er muskelhunde. Jeg mener endnu ikke at have set det deffineret nogen steder.

    For mig er muskelhund blevet et ord jeg egentlig helst var fri for, men når det bruges, ja så ved folk at det man taler om er en hund af større race som er kompakt/tæt bygget.


  • #9   11. apr 2008 Hmmm - for mig er det præcist det samme. Da ordet kamp-hund blev "fy-fy", så begyndte man at kalde de samme hunde for muskelhunde - eller hunde af muskelracerne...

  • #10   11. apr 2008 jeg ville sige det samme som lykke & michael

  • #12   11. apr 2008 Karina -sådan har jeg osse haft det. Men efterhånden forbinder folk jo muskelhund med SÅ mange racer der aldrig har været avlet til kamp, og derfor har jeg udvidet forståelsen til at gælde alle hunde af de store muskulløse racer.

  • #13   11. apr 2008 Michelle

    Det er også sådan jeg selv skelner - men jeg må indrømme, at når jeg læser noget andre har skrevet, og de vredt fortæller om deres erfaringer med "muskelhunde", så er jeg ret sikker på, at begrebet omfatter de hunderacer, der oprindeligt hat været avlet/brugt til kamp smiley


  • #14   11. apr 2008 michael N..

    det er da noget være fis du siger.. en muskelhund er da fint som første valg.. Det eneste man skal tænke på med en muskelhund er at den skal opdrages godt fra den er lille af.. fordi det bliver nogle store stærke dejlige dyr...


  • #15   11. apr 2008 Michael N...

    Dette er slet ikke et surt opstød, nu er jeg bare nysggerrig.. Hvorfor nogle hunde ser du som muskelhunde? Og hvorfor sys du at de kun skal være tilgængelig for lige nøjagtig den gruppe??


  • #16   11. apr 2008 jeg undrer mig blot over, at ejerne af 'muskelhunde' gerne må kalde deres hunde 'muskelhunde' men andre må ikke.


  • #17   11. apr 2008 jeg har ikke noget i mod at folkkalder min hund for en muskelhund.. jeg syntes sådan set det er oki. Vores bliver jo sådan et stort muskelbundt..

  • #18   11. apr 2008 ps de skal bare ikke kalde min hund for kamphund.. fordi det er den ikke..

  • #19   11. apr 2008 en schæfer eller labrador kan sku være ligeså færlig som en Rottweiler hvis den ikke blir opdraget ordentligt og er i de forkerte hænder...

  • #20   11. apr 2008 Peter -det kommer jo an på hvordan man deffinerer. Uden at have kigget går jeg udfra det er en amstaff du har?
    -i så fald er den jo med i min deffination af kamphund


  • #21   11. apr 2008 Kamphund:
    kan være ALLE racer da det er en hund der er trænet til kamp

    Muskelhund:
    muskuløse hunderacer, der er utrolig mange, KAN have været lave til kamp for mange år siden, men hvor størstedelen er avlet fra til at være familie hunde, dog med korrekt opdragelse af ejere der viekelig har sat sig ind i racen


  • #22   11. apr 2008 Det har du ret i, men det kan alle hunde.. Jeg er ikke blind, ved godt at f.eks. en rottweiler, som vi selv ejer, kan blive en eksterm aggressiv hund i de forkerte hænder...
    Synes bare at nogle folk, ikke kun dig også burde indse at mange andre hunde kan bliver aggressive i de forkerte hænder.. Synes der burde kommer nogle regler i Danmark med hensyn til træning af hunde..


  • #23   11. apr 2008 Peter N måske har du ikke noget imod det men jeg har set gang på gang i 'muskelhunde' diskussioner, at 'muskelhunde'-ejere er blevet sure over, når andre kalder deres race for 'muskelhund'.
    dagen efter er der en 'muskelhunde'-ejer der har oprettet en tråd og kalder sin egen hund for 'muskelhund', hvor flere 'muskelhunde'-ejere deltager uden at brokke sig over ordet 'muskelhund'.


  • #24   11. apr 2008 A;h .
    Kalder ikke selv min hund for muskelhund.. Hun er ganske simple en rottweiler.. Men at andre folk gør kan jeg ikke rigtig sige noget til... Spørge de mig om det er en muskelhund siger jeg bare nej, og svarer at hun er en rottweiler..
    Men selvfølgelig, hun er en stor hund og hun har muskler.. Det kan jeg da aldrig komme udenom...


  • #25   11. apr 2008 vi har overhoved ingen amstaf.. vores er en blanding af rottweiler hønsehund bullmastiff og mastiff...

  • #26   11. apr 2008 jeg ville også mene der skulle være regler til træning.. jeg syntes alle skulle gå til træning med deres hund. om det så er en chihuahua...


  • #27   11. apr 2008 Jeg synes at det er latterligt at bruge de udtryk...

    F.eks så ser de fleste ikke hunde som f.eks Rottweiler og Boxer som muskelhund, men jeg kan ikke se hvad forskellen er...

    Rottweiler og AmBull blev i sin tid brugt til det samme : At drive og håndtere ( Potetere *G* ) kvæg..
    Og Boxer er fremavlet af Bulldog-lignende racer...

    Kamphund ville jeg kun bruge om en hund som faktisk har været brugt i kamp og ikke en eller anden tilfældig Amstaff på gaden...


  • #28   11. apr 2008 Peter -ok, så undskylder jeg;o)

    Det var blot en antagelse, fordi det oftest er dem folk i disse debatter har:o)

    Men så har ingen af "dine" racer jo været avlet til kamp, og nej så hører den jo ikke med derunder.


  • #29   11. apr 2008 Lykke & Michael * nu er det oftest ejere af amstaff og den slags, der opfører sig sådan smiley


  • #30   11. apr 2008 Michael - Men Amstaff OG AmBull bliver jo begge kaldt for muskelhund af den almene befolkning....
    Og derfor synes jeg at det er fjollet at sige at Ambull er muskelhund når Rottweiler ikke er...

    Misforstå mig ikke, føler absolut ikke at Rottweileren og andre Molosstype hunde bliver snydt fordi at de ikke bliver puttet ind i den fjollede "kategori" , men jeg synes bare at det er ærgeligt at udtryk opfundet af folket bliver brugt helt seriøst i medier o.lign - Når der rent faktisk slet ikke ér noget der hedder Muskelhund..


  • #31   11. apr 2008 Michael - der er jeg absolut ikke enig.

    Hvis en kamphund kun er en kamphund, når den bruges til kamp (og ikke "bare" fordi den er avlet til en eller anden form for kamp)
    Er en husky så også kun en slædehund, hvis den rent faktisk får lov at trække slæde?

    Og er en ruhåret hønsehund kun en jagthund, hvis den bor hos en jæger?

    Nej, vel??


  • #32   11. apr 2008 A;h .
    Ja, det er der jo nogle der sige.. Sys det er en mærkelig holdning at have.. Men sådan er jeg.. :))


  • #33   11. apr 2008 Lykke & Michael * hvad er en mærkelig holdning? smiley

  • #34   11. apr 2008 "nu er det oftest ejere af amstaff og den slags, der opfører sig sådan :)"



  • #35   11. apr 2008 Det er ligesom selskabshund vs tæppetisser.

    Den ene er en betegnelse for hundens oprindelige formål, det andet er et mudret og upræcist udtryk fundet på af folk der ikke kan skelne hundene på andet end udseende. For sjovt nok er der mange hunde der går under betegnelsen "muskelhund" som ikke er "kamphunde", men en del folk har meget travlt med at gøre sig til ofre i de her debatter.


  • Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 144
    #37   11. apr 2008 Kamphund er en hund der bliver brugt til kamp, eller hvis oprindelige opdræt er bygget på baggrund af fremavl til hundekampe. Der hører pittbullen ind under, selvom den pågældende pittbull ikke bliver brugt til kamp. En labrador er jo også af typen jagthund selvom den bliver brugt til familiehund...
    Muskelhund. Betegnelsen lavet af de hundeejere der ikke kan se sandheden i øjnene at de har en hund af en race der er populær som kamphund, som ikke er egnet til førstegangs-hund uden der bliver lagt et kæmpe arbejde i det, og så vil de give den et mindre skræmmende navn.

    Ordet kamphund kom jo før muskelhunde betegnelsen.
    Og til dem der mener enhver hund kan få betegnelsen "kamphund". Jer tror jeg på den dag jeg ser en chihuahua stille op til kamp....


  • #38   11. apr 2008 Lykke & Michael * hvorfor er det en mærkelig holdning? det er jo sådan.
    jeg som ikke ejer en sådan race må ikke kalde deres hund for 'muskelhund' men de må gerne selv.


  • #39   11. apr 2008 Tine P
    Når jeg f.eks. skrive enhverv hund kan blive en kamphund, mener jeg det...
    Ved godt at mange herinde lige nu sidder og tænker at jeg er et tudefjæs som ikke vil indse virkeligheden.. Men det gør jeg, bare rolig.. Men jeg tror sagtens at en chihuahua kunne blive så hidsig at den kunne benyttes, den dag der er nogle syge folk som begynder at stille de små hunde op imod hinande... Selvfølgelig ville den ikke kunne slås mod en amstaff f.eks., det er jo klart..
    Men i mine øjne har det noget at gøre med at folk skal indse at alle hunde har et temperament og sådan er det bare... Alle hunde kan blive forkert opdraget, store som små..


  • #40   11. apr 2008 Michael

    Alle hunde er familiehunde hvis de lever i en familie... Det er ikke en hundetype


  • #41   11. apr 2008 A;h .
    Det er rigtigt at der er nogle der er sådan.. Men sys da bare at du med den holdning dømmer alle som ejer en amstaff, og tror/ved at de ikke alle er sådan...


  • #42   11. apr 2008 Lykke -du glemmer bare en ting i din "udregning". Nogen racer vil have en tendens til at trække sig/flygte osv frem for at kæmpe, uanset hvilken træning de har modtaget -en sådan hund vil jo ikke gøre sig som kamphund.

    Og så tvivler jeg på nogen ville begynde at lave labrador-kampe osv når nu der findes racer der er langt bedre egnet til formålet.

    Lidt det samme som at jeg sikkert kunne lære en labrador en hvis færdighed indenfor hyrdning, men hvorfor i alverden gøre det, når nu jeg kan få alle mulige andre racer der rent faktisk egner sig bedre til det


  • #43   11. apr 2008 Lykke og michael

    Det kan du sagtens have ret i, men samtidig kan alle hunde vel trænes til jagt eller til hyrdning hvis man er dygtig nok til at træne - men derfor har vi stadig en gruppe der hedder jagthunde og en der hedder hyrdehunde? Er det ikke også lidt dumt hvis man lige så godt kan bruge en chihuahua?


  • #44   11. apr 2008 Lykke & Michael * jeg mener jo ikke alle smiley


  • #45   11. apr 2008 Michael

    Ja, instinker og drifter findes ikke og alle hunde er ens fra fødsel. (skulle du være i tvivl, så var det sarkastisk)


  • #46   11. apr 2008 Michael -lige den sætning er noget nær den jeg hader mest i disse debatter *G*

    Hvis det virkelig var tilfældet, hvad pokker har vi så alle de racer for. Og hvorfor overveje hvad der passer til en? Vælg en du synes er flot, og så skal den jo bare gøres til det man nu vil med hunden


  • #47   11. apr 2008 Michelle *strid kælling *
    Du har skam helt ret i det du skrive.. Det jeg bare gerne vil frem til det er at folk er nødt til at indse at alle hunde har et temperament, nogle races er bare rigtig godt gemt.. Og det er jo kun godt nok..!!
    Men der er mange som har den holdning at det er kun de såkaldte kamp/muskel hunde og hvad folk nu ellers kalder dem, der har et farligt temperament..
    Og det er det som kan irretere (staves?) mig...


  • #48   11. apr 2008 Lykke -Nu er der bare nogen racer der er noget farligere end andre. Kom en chi og overfaldt mig, ja så ville et los med str 45 sgu nok nærmest slå den ihjel.
    Kommer en rotte eller anden større hund og gør det samme ja så er jeg sgu på den.

    Det har self intet med hundens egenskaber at gøre, men blot en konstatering af at nogen racer ER farligere hvis det går galt.

    Nogen racer har osse en genrelt tendens til ikke at bryde sig om hunde af eget køn (og det gælder self ikke kun AST, selvom den oftest trækkes frem her) -og der sker det jo jævnligt at selv med den bedste prægning fra lille af, så gider den bare ikke andre hunde af eget køn som voksen.

    Så det er ikke bare et spørgsmål om hundens temperament, men osse noget med at acceptere at de egenskaber BÅDE gode og dårlige, som ens race besidder


  • #49   11. apr 2008 "men de tåler det sgu ikke er det dem som blir offeret HYKLERI i stor stil
    efter min mening "

    Den sætning forstår jeg ikke. Kan den omformuleres eller uddybes?


  • #50   11. apr 2008 Michael -hunde er jo ikke bare hvad de bliver gjort til. En stor del ligger self i opvæksten, men en MEGET stor del ligger osse i generne og hvad man har avlet på i mange generationer.

    Eller hvordan forklarer du retrievernes trang til at rende rundt med ting i munden, hyrdehundenes trang til at holde deres mennesker samlet/hyrde biler osv (som kan udvikle sig til lidt af et problem i øvrigt)

    Og det ang hykleri fatter jeg ikke lige



  • #51   11. apr 2008 Michelle *strid kælling *
    Enig enig.. Jeg møder bare desværre tit folk i hverdagen som ikke kan indse at deres hunde har temperament.. Vi kommer til dagligt i en hundeskov med Sally, har vi gjort siden hun var 9 uger.. Og det er trist at se hvordan folk med f.eks. en labrador sys det er helt okay at deres hund bider så de andre hunde piver, uden at gribe ind, dominere andre hunde m.m., igen uden at gribe ind.. Hvor Sally, rottweiler (vores) nogle gange næsten ikke engang må sige fra overfor deres han som prøver at parre hende, uden at de anklager os for ikke at kunne styre hende og at hun er aggresiv..
    Men nå, min mening...
    Jeg har lært at leve med de kommentarer som vi næsten møder dagligt, indrømmer gerne at jeg i starten var meget fremme i skoenen til tider...
    Jeg ved selv at jeg har en god hund og ved også hvorfor mange har de fordomme som de har.. Jeg kan kan kun være et (forhåbenlig) godt forbilled med min Rottweiler...
    Jeg giver dig ret i at man skal vide hvad man køber og man skal huske på de forskelliges racers egenskaber, instinkter, gode og især i nogle tilfælde, dårlige sider inden man bare lige køber en hund...


  • #52   11. apr 2008 En kamphund for mig er dem hvor du kan gå ind og læse i deres races historie at de er fremavlet og brugt til kamp. fx. pitbull

    hvor muskel hunde er dem som er fremavlet til at ha store muskler mm. så de kunne bruges til en form for hyrdehund ved okser osv. fx. amerikansk bulldog.


  • #53   11. apr 2008 Michelle *strid kælling *
    Har da helt glemt.. Tak, for den gode tone.. Det er dejligt..


  • #54   11. apr 2008 Majbrit

    Er det ikke det man kalder en moloss?


  • #55   11. apr 2008 En kamphund er trænet ti lkamp..

    Begrebet Muskelhund - tror jeg - er skabt af mennesker der gerne vil have en fælesbetegnelse af de hunde "who are up to no good" og dækker bredt... For Fru. Hansen på 89 er det sikkert alle store hunde, imens vi med kendskab til hundene kun bruger det for, at skabe focus..


    Så muskelhunde er det man gør dem til..


  • #56   11. apr 2008 Michael...

    En kamphuind, så er du dækket ind smiley smiley


  • #57   11. apr 2008 Michael

    Din hund er en blanding. Så er du rimelig sikret uanset hvad den gør.
    Min hund er hyrdehund, selvom han aldrig har hyrdet får (han hyrder til gengæld alt andet). Den anden (AST'en) er en Terrier - altså hverken kamp eller muskelhund.


  • Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 144
    #58   11. apr 2008 Michael N:"Lad os da bae holde fast ved at hunden er som vi gør den og så kan vi jo alle leve lykkeligt"
    Så hvis en fransk bulldog får præcis samme træning som en springer spaniel, så er de lige gode til at bruge til jagt?
    Hvis den franske bulldog får samme træning til agility som en boader collie, så klarer de sige lige godt igennem en bane?

    Nej vel. Hunden er som vi gør den til, under forudsætning af den genmasse og de instikter der ligger latent i den pågældende hund.


  • #59   11. apr 2008 Michael

    Ja, det er underligt at du føler dig nedsablet når du nu holder sådan en seriøs tone...


  • #60   11. apr 2008 Mine er avls - udstillings og sofa hunde....
    IKKE muskel og kamphunde...

    Har hørt at labradoren og andre retrivere går under betegnelsen Muskelhunde... min søsters labrador (m. DKK tavle) er i hvert fald et ordentlig lokum med kæmpe muskler = muskelhund...

    loooooool

    Det er latterligt at kalde dem kamp/muskelhunde, hvilke det så end drejer sig om.... Kald dem dog ved deres race navn.... det er det de er....


  • #61   11. apr 2008 Michael N - Nej.. jeg synes mere den falder ind under betegnelsen POLSK RUNDKØRSEL... Eller måske det er en forklædt kamphund...

    loooooool


Kommentér på:
kamphund eller muskelhund?

Annonce