{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 tæver eller han og tæve?
  • #1   21. mar 2008 Den første fordel må vel være, at man ikke skal skille hundene ad i den periode hvor tæven er i løbetid. Det er jo nødvendigt, hvis man har en tæve og en han, medmindre man ligefrem ønsker hvalpe.

• #3   21. mar 2008 Tak for svar:-)
    Men hvad nu hvis jeg sterilisere min 1. hund? Vil der så stadig være magtkampe?

• #4   21. mar 2008 Men jeg ønsker hvalpe på nr. 2 hund, så hun skal selvfølgelig ikke steriliseres

• #5   21. mar 2008 Magt kampe har ikke nødvendigvis noget at gøre med løbetid. Mine 2 tøser kan ikke have ben og godbider og nyt legetøj sammen inden for så blir de uvenner.

• #6   21. mar 2008 Man ser af og til ( eller ret tit) at hunde af samme køn ikke kan enes..Det gælder også tæver.
    Min tæve kan overhoved ikke tolerere andre tæver.

Jeg har også set et tilfælde hvor der kom en tævehvalp ind i huset.. Det gik fint indtil hvalpen ikke var hvalp mere.. Så var der blodige slåskampe..
    Det var 2 tæver

• #7   21. mar 2008 Hvad slags hund skal nr 2 være?

• #8   21. mar 2008 Ok, det godt at vide!!

• #9   21. mar 2008 Den anden hund skal være en d/s gårdhund eller border terrier.

Alex
    ja, det er også hvad jeg har hørt. Men hvis man nu har et af hvert køn bliver det svært at møde og lege med andre hunde, fordi hannen vil passe på tæven? Det har jeg hørt fra en der havde et af hvert køn

• #10   21. mar 2008 Min egen er en d/s gårdhund blanding

• #11   21. mar 2008 Bliver nødt til at smutte- skal på udstilling i næstved og se på border terrier... smiley Imorgen skal jeg derned og se d/s... smiley

• #12   21. mar 2008 Håber der er flere der vil skrive om deres erfaringer og viden smiley

• #13   21. mar 2008 Izabella : Vil du så helst have ro i hjemmet eller på "legepladsen" ?

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge....

Men det er jo slet ikke sikkert det bliver et problem.. Det er bare en mulighed/risiko

• #14   21. mar 2008 Jeg har 3 hanner, det fungere super her hos os :o) orker ikke at holde hunde adskildt , i løbe tiden , og selv om tæven er sterilliseret , kommer hun vel i løb ( eller ?? ) så hannen mister hjernen ;o)

• #15   21. mar 2008 En steriliseret tæve kommer ikke i løb..

• #16   21. mar 2008 Alex - he he der kan du se hvor lidt , jeg ved om tæver ;o)) så fik jeg da det på plads ;o)

• #17   21. mar 2008 Det med at have flere hunde af samme køn, har vel også lidt med opdragelse at gøre, om de kan fungere sammen !!!!! ????

• #19   21. mar 2008 Anne - aner det ikke, mine har det godt sammen , de putter sammen ,leger sammen osv. de er 3 -2 -1 år gamle , og ikke kastereret

• #20   21. mar 2008 Jeg har to hanner, en på 11 år og en på 2 år. Og to tæver, en på 8 år og en på 10mdr. - tæven på 8 er sterilseret... Der er ingen problemer overhovedet, det er alt i alt en meget harmonisk flok, om end de også alle 4 er ret forskellige som individer, men hver kender sin 'plads' og der har aldrig været antydning af ballade :o)
    I morgen henter jeg en tæve på 5½ (jeg skal "låne" hende til et kuld hvalpe senre på året) og jeg forventer ingen problemer, selvom min tæve på 8 godt kan være rimelig dominerende, men samtidig acceptere hun helt og holdent at det er mig der suverent bestemmer - og så er det selvfølgelig heller ikke en dominerende voksen tæve jeg bringe ind i hjemmet, det ville naturligvis være at be om problemer... ;o)

Efter min mening så er hvad man vælger af køn, en smags sag... Selvfølgelig, hvis man har en meget dominerende han eller tæve i forvejen, går man ikke ud og vælge den mest dominerende hvalp i kuldet af samme køn, men hvis den hund man har i forvejen er mentalt sund - og ikke har vist problemer overfor andre hunde af samme køn, burde det efter min mening ikke være noget problem :o)

• #22   21. mar 2008 Jeg har 2 hanner og 3 tæver, alle intakte, ingen magtkampe her. Andet end en smule fnidder hannerne imellem, når den yngste han har parret.

Men jeg havde store slåskampe mellem min gamle tæve og welshen - kun 11 mdrs aldersforskel. Det var til døden jer skiller, så jeg valgte at ompalcere min gamle tæve, til mine ekssvigerforældre hvor hun nu har kronede dage som pensionisthund.
    Min erfaring siger at man skal sørge for god aldersforskel kønnene imellem, det hjælper gerne på hireakiet.
    Han tæve, lader sig fint gøre også, hvis man holder dem aldskilt i løbetid

• #23   21. mar 2008 Tusind tak for alle jeres erfaringer og meninger smiley

Min tæve er 1½ år, hun er den type hund der underkaster sig hvis det er en dominerende tæve, spiller lidt smart (skal lige vise hvor voldsomt hun kan lege) hvis det er en utryg eller forsigtig hund. Hun har en hundeveninde der er et par måneder ældre end hende-en dværgpinsher, og når de er sammen må man sige at der er magt kampe, men de leger også godt sammen!!

Alex N
    Jeg vil allerhelst have ro på "legepladsen", for de kan vel heller ikke være i totterne på hinanden derhjemme hele tiden-de må vel også med tiden finde deres plads i fht hinanden???

Og hvis de ryger i totterne på hinanden, skal de så selv ordne det? Altså selvfølgelig med mindre at man kan se at de ender ud i at de skader hinanden-mentalt eller fysisk.
    Jeg vil gerne have at de er trygge ved hinanden (måske mest han+tæve), men jeg vil også have at de skal kunne møde andre hunde når jeg går sammen med dem og de kan lege med andre (måske mest tæve+tæve)

• #24   21. mar 2008 Jeg nyder meget at møde andre hunde til hundetræf!!, og det vil jeg gerne have skal kunne fungere.

• #25   21. mar 2008 Tikka har en anden tæve (på 10 mdr)legekammerat, og der har hun lige skulle vise sig i starten. Lige pludselig røg de i totterne på hinanden, og den anden hund sagde fra, men der skete ikke noget og det var hurtigt overstået. Derefter har det fungeret fint. Legekammeraten følger meget efter Tikka, som om hun ser op til hende-altså kan mærke at hun er ældre.

• #26   21. mar 2008 Izabella:
    Du svarer mig på spørgsmålet om du helst vil have ro i hjemmet eller på legepladsen..

"Jeg vil allerhelst have ro på "legepladsen", for de kan vel heller ikke være i totterne på hinanden derhjemme hele tiden-de må vel også med tiden finde deres plads i fht hinanden???"

Prøv du at spørge hende jeg omtalte tidligere..
    Hun skulle sørge for altid at have 2 låste døre imellem hendes tæver for at undgå at de slog hinanden ihjel.
    En dag de alligevel kom sammen havde de heldigvis kvælerhalsbånd på.. De slap først da de ikke kunne få luft mere..
    Begge hunde måtte til dyrlæge og syes og hun selv måtte på skadestuen med bidskader og beskadigede knogler i hånden...

Jeg tror nu nok hun havde foretrukket at der var ro i hjemmet. Så havde hun undgået at skille sig af med den ene af hundene

• #27   21. mar 2008 Puha, det lyder da også voldsomt!!! Så din konklusion er at man ikke få både i pose og i sæk?

• #28   21. mar 2008 Det her er jo et skræk senarie..
    Der er mange der har 2 tæver sammen uden problemer og som også fungerer fint med andre hunde..
    Man kan bare ikke være sikker på at det vil blive sådan..

Det var mest for at sige " Det går ikke altid"
    Det ses tit at hunde af samme køn ikke kan enes

• #29   21. mar 2008 ja, jeg har da også hørt det kunne lade sig gøre.
    Men det er da alligevel godt at høre worst case scenario!!! For tæver kan jo være stride. Uanset hvad tror jeg at jeg vil prøve at "låne" en hand og en tæve i nogle dage, for bare at få en lille ide om hvad der virker bedst. Men ved selvfølgelig godt at der er forskel på hunde!!! Jeg vil også læne mig op af nogle profs til at vurdere min vufs temperament, så man ca. kan sige hvad der vil være bedst.

Kommentér på:
2 tæver eller han og tæve?

Annonce