{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.314 visninger | Oprettet:

Arrig hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har en 9 uger gammel Jack Russell tæve, som er meget glad, kvik og fræk. Hun er glad for mennesker og andre hunde. Lige for tiden afprøver hun virkelig grænser, som alle andre hvalpe gør.

Der er dog 1 ting, som jeg er bekymret for. Når jeg giver hende gå-tur selen på, så viser hun tænder og bider. Altså hvor hun løfter overlæben, rynker på næsen og viser tænder. Jeg har prøvet at skælde hende rigtig meget ud, men hun er ligeglad. Hvis jeg ignorerer hende, så bider hun - hårdt.

Er der nogen der har et forslag til, hvad jeg skal gøre?

På forhånd tak.

Mvh Jannie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arrig hvalp
  • #1   18. mar 2008 giv en godbid vær gang du giver selen på så den forbinder det med noget rart. straf fungere i min verden ikke. ros i stedet når den ikke gør noget.

• #2   18. mar 2008 Første gang man får sele på er sikkert heller ikke rar og hvis man så skælder ud oven i købet så forbinder hunden det med noget endnu mere dårligt.

• #3   18. mar 2008 *Nicole*:
    Når hun først har selen på, så er der ikke noget problem længere. Grunden til at jeg gerne vil bruge sele, når vi går tur, er for at skåne hendes nakke, hvis hun trækker lidt.
    Tror du har ret. Man skal nok ikke skælde hende ud. Er bare lidt i tvivl, da jeg gerne vil sætte hende på plads, så hun får respekt for mig. Hun er jo en meget selvsikker race.

• #4   18. mar 2008 Gitte R:
    Den første uges tid har der ikke været problemer, når hun skulle have sele på. Det er først nu, hvor hun også er begyndt at afprøve grænser.

• #5   18. mar 2008 det hasndler ikke om respekt i min verden. men om tillid. hunden er ikke født ondsindet. jeg tror på at det handler for dig om at vise at det her er ok og ikke så meget om at sætte sig i respekt overfor den smiley

• #6   18. mar 2008 Gitte R:
    Du har nok ret. Det er bare fordi jeg har læst "alt" om racen, og der står at den skal opdrages med hård hånd, og at det er vigtigt at der sættes grænser.

• #7   18. mar 2008 har selen nogensindet "nappet" hende, når du eller andre skulle lukke den til??? For hvis den har det, kan det være hun, er bange for at det skal gøre ondt.

Jeg gav engang Rasmus' lidt for hurtigt på, den gav ham et nap, og han reagerede, bed ikke, men som hvis nu noget gør ondt (dyrlæge stik f.eks), så et par gange derefter, troede han den ville nive igen...

• #8   18. mar 2008 det kan være selen har strammet eller der har været en episode hvor det har gjort ondt at få den på. det kan være så meget. men jeg ville prøve at vænne vreden til noget positivt og give ros og godbidder. (positiv forstærkning) det pleger at hjælpe for mig. :=)

• #9   18. mar 2008 Hvis hun viser tænder og knurrer er det ikke fordi hun mangler respekt for dig. det er tillid der mangler lidt af..........

og husk du har kun haft hende en uge. Bare tænk på hvilke omvæltninger der er sket i hendes liv.

• #10   18. mar 2008 prøv også at snakke med en MEGET positiv overdrevet kælende stemme til hende...find den frem - giv en god bid. ´positiv kælende stemme - giv god bid - og prøv så at give hende den på - samtidig du snakket sååååå sukkersødt rosende til hende..

• #11   18. mar 2008 en hund er ikke helt som et barn. jeg tror ikke på at en hund afprøver grænser bevidst. den ved bare ikke hvad den må og ikke må. det skal den lære. smiley

• #12   18. mar 2008 jeg har læst "alt" om racen, og der står at den skal opdrages med hård hånd, og at det er vigtigt at der sættes grænser.

her er det meget vigtig at sige, at hård hånd og at sætte grænser ikke er det samme.

Hård hånd - lyder til at være den gode gammeldags metode, gør som jeg siger, fordi jeg siger det !!!! hunden lærer ikke at have tillid til ejer, men skal blot adlyde.

at sætte grænser, ja det kan man faktisk godt gøre på en god og positiv måde. Det handler om at forstærke alt det adfærd som er godt, hunden lærer at den får ros og godbidder hvergang den gør de ting du gerne vil se mere af.
    og den lærer at den bliver ignoreret hvergang den gør de forkerte ting, den får mulighed for at prøve igen..... den lærer at tage initiativ og selv handle.
    a

• #13   18. mar 2008 nemli marlene smiley

• #14   18. mar 2008 ps: Knurrer hvalepen - så bliv endelig ikke vred, for det hjælper ikke.
    Lad som om du ikke har hørt noget. Prøv evt. at gabe et par gange. Det er en almindelig aggresionsdæmpende adfærd, som hundene selv benytter i lign. situationer, Det hjælper faktisk ind imellem (Prøv!)

og husk man bliver ikke en dårligere leder, fordi man ikke reagerer på at hunden knurrer.

• #15   18. mar 2008 Mange tusinde tak for jeres svar.. jeg er blevet meget klogere.

Tak:o)

• #16   18. mar 2008 anytime Jannie. nyd din dejlige hvalp og husk at give den en masse positive oplevelser , så giver den også dig en masse skønne oplevelser ;0)

• #17   18. mar 2008 var så lidt du

• #18   19. mar 2008 Gode svar de andre kommer med... Håber du får løst dit problem... smiley Bare have i mente, at det trods alt er JRT du har anskaffet dig... Hehe... De skal helst ikke vide, at de kan bestemme... smiley Men som der er blevet sagt, nyd din hvalp og vær god ved hende...

Kommentér på:
Arrig hvalp

Annonce