{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

Så fat det dog! {{forumTopicSubject}}

Øøjjj kan blive så irreteret over hunde ejer, som mener de sagten kan styre deres stor hund i en fleksline, når man har set det så mange gange at det går galt... Fatter det ikke lige... Har den holdning at disse slags liner er best egnet til små hunde og ikke til hunde over 30 kg.

Har oplevet 3 hunde ejer som ikke kunne styre deres hunde.

1. Stor schæfer for væltet sin ejer (mand på ca.110/120kg.) om kuld for at ville gå til angeb på vores hund da han var hvalp.

2. Anden schæfer ejer som slet ingen kontrol har over sin hund. Den bryder sig ikke om andre han hunde i snor og vil gå til angreb.

3. En labrador blanding? for næsten væltet sin ejer om kuld da den vil hen til os andre. (sagde til hende det ikke var så godt at have den fleks hvis hun ingen styr havde over den)

Hvis i ikke kan styre eller har ordentlig kontrol over jeres hund, så få da fat i en anden slags line.

bare lige lidt brok fra min sidde af.... Skulle lige ud med det!!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så fat det dog!
  • #1   8. mar 2008 Vores hunde vejer henholdsvis 15 og 10 kg - og jeg kan ikke styre dem i flexline. Nej tak giv mig venligst en almindelig snor - de andre er livsfarlige både for dem selv og andre (biler, cyklister, angreb, glæde)

• #2   8. mar 2008 Hvis man bruger en line der kan holde til den rigtige belastning hvad er så problemet?
    Jeg bruger ofte flex til min på 45 kg. når vi går steder han ikke må rende løs.

• #3   8. mar 2008 Ville aldrig bruge sådan en til min hund, for når du sætter sig for det har hun vildt mange kræfter...ville ikke føle jeg havde styr på hende med sådan en ....

• #4   8. mar 2008 Jo tak... i min bedste hensigt gik jeg med den "gode" flexline da mario var hvalp.... indtil han så noget spændene... har ALDRIG haft den på siden..*g*

• #7   9. mar 2008 Flexliner er generalt bare en syg opfindelse, der ingen der har mulighed for at styrer sin hund i sådan en, om den så er stor eller lille.

• #8   9. mar 2008 de liner skulle helt forbydes
    eks man kommer rundt om en hjørne og der kommer en hunde løbe , og man tror at den vil løbe ud på vej

• #11   9. mar 2008 Jeg havde god nytte af den. Men Gringo, lystrede også fuldstændig. Det var egentlig bare fordi man skulle have den i snor. Så hvis hunden ikke gør det, så kan jeg da sagtens se problemet. Men hvis den gør, er det en god frihed for hunden.

• #12   9. mar 2008 Problemet med en fleksline er at man ikke har den samme kontrol over sin hund/hunde, hvis eller når de ser noget de bare gerne vil hen til. også kan du ellers stå der og prøve at trække hunden til dig. Det kan ende med at det faktisk er dig den trækker hen af vejen, da en hund kan få uanede krafter i visse situationer. Læse lige mine oplevelser igennem igen.... og så prøv lige at forstille jer selv opleve det enten ved at det er jeres egen hund/hunde eller det er jeg det går ud over.

• #14   9. mar 2008 tror altså også lige man skal skælne mellem hundene inden man dømmer den helt ud....

• #15   9. mar 2008 Den sidste oplevelse jeg havde som er beskrevet for oven. Var det en kvinde på omkring 90 kg. som ikke kunne trække sin labrador? til sig og det var lige før den træk afsted med hende da den havde set os med vores hunde. Vil også lige sige at hun gik ude på en sti som var ca.100/200 meter væk fra os. Den gik ellers meget pænt ind til den fik øje på os vil jeg lige sige.

• #17   9. mar 2008 Har ikke noget problem som sådan med linen, men når en hunde ejer ved at han /hun ikke kan kontroler hunden med den... så fatter jeg ikke at de ikke tænker sig en gang om.

• #19   9. mar 2008 jeg bruger kun flexline og har ingen problemer med at styre chika.. det kan så godt være fordi vi startede med en almindelig snor og i det hele taget har en meget lydig hund som ikke spænder hen til andre hunde men ligger sig i stedet... går vi nær veje holder jeg snoren kort og hun løber sjældent længere end snoren er... (forstået på den måde at hun løber så hurtigt frem at hun får et ryk når linen slipper op) hun er fuldt ud klar over hvor lang linen er og vikler sig selv ud af træer og lygtepæle uden problemer.. flexlinen har i vores tilfælde gjort gåturen utroligt meget nemmere fordi vi nu heller ikke skal med hele vejen ind i et krat eller op af en bakke når hun skal lave... men hunden skal have lært at kunne gå på plads og gå en alm. line først.

• #20   9. mar 2008 Jeg bruger ikke så ofte Cleos flex line, men når hun har den på har jeg absolut ingen problemer med det....

Tror det har meget, at gøre med hunden ikke størrelsen, men hvor lydhør den er over for ejeren...

• #22   9. mar 2008 Jeg er bestemt ikke til flexliner... Synes det er fandens opfindelse.... Hvordan skal man lære en hund at gå pænt, når den lærer at den bare kan trække i snoren og så bliver den længere?
    Mine forældre brugte flexline på Thea EFTER jeg lige havde fået hende til at lade være med at trække og det ødelagde det hele... Jeg måtte starte helt forfra med træningen.

• #24   9. mar 2008 SIdsel R
    Der er jeg enig med dig.. Men håber da at der er andre hunde ejer som ved de ikke kan styre/kontrolere hunden, at de for den i en anden line når de går steder de ved der kommer andre.

• #25   9. mar 2008 Jeg bruger også flexiline på Lotus, når jeg går over på stien.....Grunden er at jeg ikke har tid til at stå og vente ½-1 time på at hun bliver færdig med at bade i bækken!!! Når der kommer cyklister, fordgængere eller andre hunde, bliver hun kaldt på plads og sidder stille indtil de er forbi.......Så nej, jeg har ingen problemer med min 8 meter lange flexiline:-)) Faktisk kan jeg ikke undvære den...

• #26   9. mar 2008 Stine -Myndefan- !

Den bliver jo ikke bare længere, fordi hunden trækker... Så er der noget galt med linen i hver fald, den bliver jo først længere i det tilfælde, at du trykker på kanppen ;o)

• #27   9. mar 2008 Lone - jeg synes at flexlinen er fuldt ud berettiget der, hvor der er plads og hvor hundene ikke snubler over biler etc. Ude i soven og andre frie områder, der er den fin - bl.a. også fordi SÅ fedt er det jo heller ikke at man selv skal trampe rundt inde i dybt mos der er drivvådt. Jeg forestrækker skovstien - men i byerne og på vejene (vi bor selv lige ud til en landevej), der er altså ikke hamrende smart at bruge flexline. Hvis hunden pludselig foretager en vending og er på vej ud på vejen, så kan du simpelthen ikke nå at "trække den i land" - det er jo sådan at når de får lov til at være ude i den lange line, så mener jeg jo at de har lov til at løbe på må og få som de vil, og på landevejen ..... nej, den går ikke. Desværre er min mand ikke enig. Han bruger kun flexline og har en hund i hver hånd. Dette gør at det generelt er temmelig svært at lære hundene at "gå pænt".

• #28   9. mar 2008 Når man trykker på knappen bremser den.... Der vil altid være lidt modstand for at den kan trække sig selv ind igen og det kan hunden sagtens mærke.

• #29   9. mar 2008 Lone .
    Jeg har ikke noget imod at du bruge fleksline, tværtimod! Det er de hunde ejer som ved at de har et problem med hunden i den line.. Og nej det er ikke fordi jeg selv vil bruge linen men ikke kan. Er bare træt af de oplevelser jeg har gang på gang med disse liner....

Vil aldrig bruge den til Loke, da jeg ikke ville føle jeg havde den rette styring/kontrol over ham. Han går normalt pænt i snor.

• #31   9. mar 2008 Stine -Myndefan- !

Men jeg mener bare, hvis du har hunden i "kort" snor i flex linen, så er der da ingen forskel på den og så på en alm. snor.......... Og selv om hunden så skulle trække, så vil der da fortsat ingen forskel være på den og så en alm snor.... Det er der da i hver fald ikke på den jeg er i besiddelse af *S*

Cecilia, jeg er måske lidt tungnem, men jeg forstår ikke helt hvordan det kan være flexlinen der får folk til, at vælte på røven ?

• #32   9. mar 2008 Jeg har INGEN problemer med at få Lotus til at gå pænt i line overhovedet....Hun VED at der er forskel på markprøvelinen og flexilinen......Det eneste tidspunkt hvor jeg har 0 kontrol over hende er når hun skal ud og svømme i svømmehallen. Men det er ligemeget om jeg så havde 10 halsbånd på hende. jeg KAN ikke holde hende....

• #33   9. mar 2008 Kirsten H
    Fuldstændig enig med dig der...

Fleksline er nemlig god hvis man er i skov eller andre steder hvor man sagtens kan lade sine hunde løbe i en lang line.

Grunden til denne indlæg var bare at komme af med lidt agrissioner og muligvis få visse hunde ejer til at tænke sig en ekstra gang om, inden de bruger denne line.

• #34   9. mar 2008 noget af det med flexliner handler altså også om at være forudseende og opmærksom på både hunden og omgivelserne og ikke kun holde sig til at bruge håndtaget til at få hunden trukket ind hvis det er nødvendigt for det er umuligt... man skal være villig til også at tage i selve linen hvis hunden er på vej et forkert sted hen og det skal gå hurtigt... det gør man jo også når man går med en fast line... der er ikke den store forskel så snart flexlinen er låst... så er det jo en fast line med håndtag...

• #35   9. mar 2008 Jeg vil ikke bestemme hvilke liner folk skal bruge og ikke bruge... Jeg ved hvad der virker for mig... og at det pisser mig voldsomt af når folk lader linen være lang alle steder. Jeg møder tit ejere der bare lader deres hunde løbe hen til Thea, for det kan jo ikke være et problem når den er i line. Alle jeg har mødt der bruger flexline har haft bøvl med at deres hund får viklet linen ind i en anden line eller at de bliver hevet rundt. Kan godt være at flexline er en god ting hvis man bruger den rigtigt, men det har jeg endnu ikke mødt nogen der kunne.
    Når jeg er i skoven bruger jeg langt hellere en schweiss line, da der ikke er modstand når hunden trækker og derfor ikke giver hende dårlige vaner.

• #36   9. mar 2008 Tror ikke folk helt forstår hvorfor jeg har skrevet dette... men alle være sin mening.. Så jeg stopper her og vil sige godnat til alle.

• #38   9. mar 2008 Cecilia L

Jo jeg tror i hver fald godt, at jeg forstår hvad du mener og jeg kan godt følge dig, hvis ikke man bruger flex linen ordentligt, så er den det samme som lo.., og ja så kan man NÆSTEN lige så godt lade være med, at bruge snor på hunden, DET jeg ikke forstå, er hvordan flex-linen eller brugen af den får folk til, at vælte... Jeg kan simpelthen slet ikke se for mig, hvad der går galt og derfor spørger jeg *S*

• #39   9. mar 2008 Karina>
    Det er fordi at når snoren er lang er presset større når hunden trækker.... Se f.eks på en hest. Du kan godt holde den hvis du har fat i grimen, men hvis du holder for enden af træktovet, kan den trække dig hvor som helst.

• #40   9. mar 2008 Karina S - det kan lade sig gøre når man som min kæreste ikke tænker sig om og kaster en pind længere væk end snoren er lang.... kommer i tanke om det... begynder at løbe for at når at følge med hunden som vil hente pinden og mister fodfæstet når linen løber tør.... det ser ret sjovt ud når det sker... han har dog kun gjort det én gang og der skete ikke noget... smiley

• #41   9. mar 2008 Stine

Ahaaaa så forstår jeg *S*

• #42   9. mar 2008 Jeg bruger kun flexline til Kira, kan ikke se hvorfor det er sværrere at holde hunden i sådan en snor fremfor en alm. snor

• #43   9. mar 2008 Karina :o)

Godnat allesammen....

• #44   9. mar 2008 Cecilia L og Jessica J
    jeg forstå godt hvor i vil hen med det .
    og jeg er fuldstændig enige med jer . jeg har intet imod flex linen . men jeg bruger den ikke selv da jeg føler den ikke er stabil nok .
    men det er den jo nok hvis man vælger den kraftigste . men nej jeg bruger alm snor til min . og ville nok heller ikke føle at jeg havde fuld kontrol med min hund i en flex line .

• #45   9. mar 2008 <b>Stine -Myndefan- !</b>

Jeg kan da 10 gange nemmere holde en hest i lang snor end i grimen! I grimen flyver man bare med jo, hvor med snoren har man mere at stå fast med. Hvis hesten fx springer til siden, så har du ikke bedst fat i den i grimen, da man med at tov, bare kan forlænge tovet...

Synes slet ikke det kan sammenlignes smiley

• #46   9. mar 2008 SIdsel R

*GG*... så beder man jo ligesom også om det ikke ;o)

• #47   9. mar 2008 Karina S
    okay nu forstod jeg hvad du mente....

Manden med schæferen fik ham væltet skette så ledes.:

Vi var ude ved nyborg strand, ved broen. Manden går med sin hund i snor, de gik ca.500 meter fra os af. lige pludselig for hunden øje på Loke og bestemmer sig for at den skulle over og se hvad Loke var for en. Hunden går på mandens venstre side og løber hurtig mod højre, så den løber ind foran manden. Manden opdager hurtig hvad den vil og forsøger at rede situationen, med at trække igen, men der var det forsent og hunden tager tilløb hvor den så for væltet ham om kuld. Manden vælger at slippe hunden og lade den løbe imens han ligger lige så lang han er og råber på den. Da ser vi at hunden kommer løbene og er meget agrasiv, med en fleksline flyvene lige i røven på den. Hunden standser op ved Loke (som har lagt sig på ryggen) og knorr, brummer ham lige ned i maven.

• #48   9. mar 2008 Ved godt, at i øjeblikket har situationen sikkert ikke været særlig sjov, men hvis nu bare du ser billedet for dig, af stor hund vælter stor mand på den måde, så ser det i hver fald i mit hovede meget sjovt ud ;o)

Aii spøg til side, kan godt forstå, hvorfor du så ser på flex-linen som du gør, spørgsmålet er så bare om ikke også det ville ha været sket, med en ganske alm. snor ?

Under alle omstændigheder har jeg ingen problemer med, at styrre min når hun har sin på, men hun er også noget af det mest lydige der kan gå på 4 poter, jeg er slet slet ikke sikker på, at jeg ville ha brugt flex line til min gamle schæfer tæve *S*

• #49   9. mar 2008 jeg bruger kun min når jeg går på stranden for eksempel - vil ikke lade hende rende løst - derfor får hun en flexline på med 8 meter så hun kan rende lidt rundt smiley
    ellers bruger jeg korte liner smiley

• #50   9. mar 2008 Jeg bruger flexiline på Luna, når vi går på hovedvejen eller steder hvor hun SKAL være i snor (skoven osv) og hun vejer omkring 27 kg..

Men nu er Luna nok også ret abnormal i alle henseender *G*

• #51   9. mar 2008 Janni... selvfølgelig kan man få en line, der er stærk nok til en stor hund. Problemet er bare det moment hunden trækker med, hvis den laver udfald. 40kg i enden af 6 meter line... det er da nok til at rive armen af en voksen mand.

Men ellers er jeg da enig. Flekslinen er et glimrende alternativ til at være helt fri ... men ikke et alternativ til at lære at gå pænt.

• #52   9. mar 2008 Jeg bruger nu flex til Nala. Jeg slipper hende næsten aldrig, så når vi går i skoven eller andet, har hun den på. Men hun har også lært hvor lang den er, så jeg får aldrig et ryk, og kommer der nogen kalder jeg hende på plads.

• #53   9. mar 2008 Hej

Jeg bruger selv flexi når jeg er ude i naturen et sted hvor de ikke får lov at løbe fri, så de kan krudte af en lille smule mere end om de går i alm snor.
    Jjeg har også været meget glad for flexi da vi taget til Sverige, feks til mine foreldre hvor det er forbudt at have hunde uden snor....Det er flere km lange parkanlæg ned ved vandet....men niksen piksen hvis nogen ser dine hunde løbe fri...pyha det har jeg prøvet...så derfor: god bless flexi på disse sted :o)

Men klart det kræver at man kan multitaske ...holde styr på sig sig selv og hunde plus denne dims man holder i :O) og det er vel der hvor det går galt hvis nogen tror de har gode multitaskevner inde i byen der hvor hunde og mennesker mødes.

På sted hvor jeg ved vi møder andre hunde skulle det kun gå galt med to hunde og knappe at trykke på ...så der har mine hunde altid alm line på.

• #54   9. mar 2008 plus respekt for andre ...ville jeg også sige.... fordi jeg mener bestemt at disse som går med sine hunde i flexi, i IKKE låsfunktion ...det er samme mennesker som bare slipper sine hunde frem ....eller ikke kan styre dem med alm line på

• #55   9. mar 2008 Jeg har brugt flexliner til begge mine. Basse da han kom op i alderen, og der var ikke nogen problemer. Buller er 8 år, og der er heller ikke nogen problemer. Lås funktionen er simpel! Men jeg er enig i, at det er dumt at bruge flexliner til sine unghunde.... de er alt for stærke til dem.

• #56   9. mar 2008 brian og pablo siger det meget enkelt længere oppe:

"tror ikke så meget problemet er linen, men de måger der ikke fatter at bruge den...:-) "

Det er nemlig det, det handler om.....at bruge den rigtigt.
    Jeg bruger flex til Emma......men det fritager mig da ikke for at være opmærksom på mine omgivelser.
    Emma går sjældent løs, så den line er et frirum for hende.....men nu lufter jeg heller ikke hund i byområder tæt på vejen......vi går på marken og i skoven og der er den ideel.

• #57   9. mar 2008 Nemlig..

I min nabo opgang bor der en ung pige med en amstaff, der bare ikke kan lide andre hunde.. Og hun går med den i flexiline.. det er jo også fair nok, at hun ikke sliipper hunden løs.. Men hvad hjælper det, når hun lader hunden rende helt ud i de 5 meters længde rundt om et hjørne, hvor hun ikke kan se folk kommer..

Vi er flere gange kun været et nano sekund fra sammenstød og for pokker det p*sser mig af..

Så hjælper det da ikke en flyvende fis, at hun har snor i hunden..

• #58   9. mar 2008 Vi går også mest i skovområder... men hvis vi når ud til en vej, så korter jeg snoren - ligesom med en almindelig snor. Simpel logik smiley

• #59   9. mar 2008 Flexliner er fantastiske når man går i naturarealer...
    Og der er ingen problemer med mine hunde på hhv. 30 kg og 45 kg..
    Du kan ikke sammenligne størrelse med lydighed..
    Jeg synes tit det er modsat... at folk med en lille sød hund lader den rende alt for langt og kommer alt for tæt på andre fodgængere.. med eller ude hund

• #60   9. mar 2008 Helt enig Alex..

• #61   9. mar 2008 tja.. nu ved jeg godt at beton er en lille vovse og jeg har ingen problemer med at holde ham, men det der med at hundene løber ud foran cyklister, eller hen til andre hunde fordi den har lang snor.... Jeg er selv bruger af flexilinen, af den grund at beton kan få brugt sin næse på turen, uden at jeg går i hans røv. Men det er da klart at kommer der folk med hund, fodgængere eller cyklister, bliver beton trukket ind til mig med det samme.. men er dette ikke alm pli' ??

• #62   9. mar 2008 Her er så lige et hjertesuk til cyklister: Hvor vile det gøre tingene meget nemmere for både jer og os som hundeejere, hvis I lige gad ringe med klokken, når I ser at I skal passere en hund. Uanset om den er i snor eller ej! Jeg går på en sti som både er cykelsti og gangsti. Og fordi jeg bruger flexiline på Lotus, kalder jeg hende selvfølgelig på plads, så snart jeg ser en cyklist, forgænger, anden hund eller knallert. Men det ER sq svært at kalde hende på plads, når der pludselig kommer en cyklist ræsende bagfra uden at man har opdaget vedkommende. Jeg får hold i nakken fordi jeg hele tiden skal kigge mig tilbage:-)) Lotus kunne ikke drømme om at gøre cyklister noget. Hun løber heller ikke efter dem. MEN hun har flexiline på og DE kan ikke se snoren, så derfor bliver hun kaldt på plads. Men det kræver at jeg er opmærksom på at der kommer en cyklist bagfra:-))

• #63   9. mar 2008 Er den 30 meter lang???

Jeg troede ikke man kunne få en flexilinie på mere end 8 meter

• #65   9. mar 2008 Problemet er at mange folk ikke låser dem, men lader hunden fjumre rundt i fuld længde af snoren..

Og så kan jeg godt forstå folk ikke kan lide dem

Jeg synes det er en genial opfindelse.

Men jeg ville godt lige have svar på det med en 30 meter lang flexiline??? For så vil jeg gerne vide, hvor man kan købe den???

• #66   9. mar 2008 Jeg tvivler sq på at det er linens skyld.. kan ikke se hvordan en line skal kunne være skyld i at hunden ikke kan gå ordetligt..
    Beton kan gå ordentligt, når jeg har kort line, men ellers trækker han, da han har travlt med at snuse til alt og jeg må sq indrømme, at det er fint med mig.. Sådan er vi jo forskellige..

• #67   9. mar 2008 Iben.

Nu er det en kombineret cykel/gangsti, så vi må jo alle tage hensyn til hinanden. Jeg tager MEGET hensyn til andre og mine hunde er ret velopdragne og slippes løs på marken uden problemer. Ingen problemer med hjemkald eller noget. Men HVIS vi alle skal tage hensyn til hianden, kunne JEG godt tænke mig at cyklisterne også tog hensyn til fodgængerne, for det oplever jeg sjældent at de gør. Der kommer ofte en dame på knallert om morgenen, når jeg går med hundene. Hun dytter, hvis hun kommer kørende bagfra. Så for jeg Lotus på plads, hun tager farten af, kører forbi og vinker fornøjet. Så er vi begge trygge. Hun VED at jeg kalder Lotus på plads. Hun giver mig bare lige de sekunder det tager i og med at hun dytter, så hun er sikker på at jeg har hørt hende:-)

• #68   9. mar 2008 Nu er den eneste vej hjem fra vores dyrlæge, hvis vi skal gå hjem, via hovedvejen.. og jeg gider ikke stoppe op og gå, stoppe op og gå 6 km.. Der er flexilinen perfekt.

I vores lokale skov, må hundene ikke være løse (pga vildt), så der er den også god.. Vi har ikke nogen hundeskov her.. og turen i skoven skal være noget positivt.. det er det ikke i en almindelig 2 meter line.. for der skal være plads til sniffen, snusen og hvad ved jeg..

Så igen er flexilinen perfekt..

Ellers er Luna altid løs..

Kommentér på:
Så fat det dog!

Annonce