{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Den " gode " hundeejer ?? !! {{forumTopicSubject}}

Der har på det sidste være en hel del "fnidder fnadder" frem og tilbage, omkring emnerne: " skal man blande sig.... hvis ja hvornår?? " og kan vi tillade os at dømme andre "........... og det har sat nogle tanker igang hos mig !!

for hvad er egentlig en god eller korrekt hundeejer ??? til at starte med synes spørgsmålet ligetil og nemt at besvare..... men er det så også lige det ???

Er Bente (fiktivt navn) en dårlig hundeejer fordi hun køber en Sibirian Husky.... og aldrig lader den trække en slæde???

Er ole en dårlig hundeejer fordi han køber en Labrador... og aldrig lader den jage ænder op på en jagt???

Er Fru. Hansen en dårlig hundeejer fordi hun fodrer sin minnie Puddel med sovs og kartofler, lader den sidde til bords og giver den tøj på ???

Eller hvad med Line der bor i lejlighed om vinteren, hvor hun ikke må holde hund... og derfor køber en ny hvalp hver sommer som hun tilbringer i sit sommerhus.... hvor de leger, træner og har det skønt, indtil vinteren banker på døren ogf hun må aflive sin hund ????

hvad er en god hundeejer ??? og hvad måler vi det i???
Hvis vi måler det efter hundens behov.... skulle den leve i en hundflok, i vores baghave på 15 hektar, med underjordiske huler..... og en lækker spillevende springhjort hver fjortende dag !!!!

Jeg ved ikke hvad en god hundeejer helt præcis er.... ligsom jeg ikke ved hvad en god forældre er.... for de spørgsmål har været diskuteret siden tidernes morgen.... og er endnu ikke besvaret til alle`s tilfredsstillelse.....

det eneste jeg kan gøre er at lade folk gøre deres...på deres måde.... og kan jeg gøre mit, på min måde.....

(dette fordrer naturligvis at der ikke er tale om disideret mishandling af hunden....eller barnet)

Lykke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den " gode " hundeejer ?? !!
  • #1   25. aug 2005 Jeg plejer ikke at skrive indlæg hvis jeg ikke ved præcist hvad jeg vil skrive, men altså for en gangs skyld tror jeg bare jeg vil skrive:

    Godt og tankevækkende indlæg, Lykke


  • #2   25. aug 2005 ja det er et svært emne man kan jo ikke lige sætte en finger og sige det er en god og sådan så er det en dårlig hunde ejer. men i bund og grund er hoved sagen jo at hunden har det godt og er elsket vil jeg mene :o)

  • #3   25. aug 2005 Hej Mia... kan godt se hvad du mener....men hvad får de ud af det....tror du de bliver enige...???

    Lykke


  • #4   25. aug 2005 lykke: godt indlæg
    det kan vist ikke besvares i dette forum, og meningerne er forskellige.
    men: jeg synes f.eks. helt klart, det er uansvarlig, hvad "line fra lejligheden" gør.
    PS: arthur får også madrester smiley men kun med måde og ikke som det eneste foder!


  • #5   25. aug 2005 Jeg siger bare det samme som Camilla-Godt og tankevækkende indlæg.
    Jeg ved godt hvad jeg mener er dårlige hundeejere- men meninger er jo forskellige- og det jeg mener er forkert mener andre er rigtigt.

    Det man måske skal have i baghovedet er at der ikke er nogen der holder hund for HUNDENS skyld.De fleste af os holder hund, for VORES skyld, fordi VI trives med at ha hund.


  • #6   25. aug 2005 Svært at svare på, men så længe hunden er glad, tryg og får opfyldt sine behov så er det vel godt :o)

  • #7   25. aug 2005 thomas S: det tænkte vi nok...
    du er så helvedes ansvarlig, du *ggg*


  • #8   25. aug 2005 Mia: Ikke fordi vi var der for at tjekke ham - men jeg har besøgt kent for et par dage siden og kan kun sige, at han har fine hundegårde.

  • #9   25. aug 2005 Mia: Og ja, synes også at man ikke skal forhaste sig til at stemple en person, når man ikke ved noget om forholdene...

  • #10   25. aug 2005 thomas: LOL

  • #11   25. aug 2005 hej Anne- Kristin H
    jeg viste godt at Line historien ville få en reaktion....
    men hvis du vender den om, og anskuer den sådan her får den et andet lys.....

    Vores landbrugs grise, regnes for at have nogenlunde den samme intilligens som hunde..... de bliver sat i verden, for at traske rundt til de er fede nok til at æde (vel nogenlunde lige så længe som line`s hund lever i sommerhuset) de bliver IKKE trænet, nusset og får god mad.... men vi anser det ikke for synd at de skal aflives....

    og så lige et spørgsmål..... hvorfor er det synd at aflive en hund??? den ved ikke hvad det vil sige at dø.... og der er ingen der kan forklare den at NU er det NU....
    Så tror du egentlig ikke den er ret ligeglad.... som jeg (måske lidt nøgternt ser på det) handler det om at vi øverfører VORES følelser omkring døden... til vores hunde....

    Lykke


  • #12   25. aug 2005 lige i øjet Mia.... har også svaret på Charlotte s tråd " opfølgning på Jørgens indlæg" tror jeg nok den hed.... om det med at dømme andre....

    Lykke


  • #13   25. aug 2005 Lykke: har også tænkt på det på den måde du beskriver nu. Og du har på et eller andet plan selvfølgelig ret!
    Men: så er jeg alligevel ikke enig. Jeg synes det er et anvar for et andet liv, som man påtager sig, nar man køber en hund. Når JEG køber en hund, overvejer jeg altid, at det er et dyr, der lever f.eks. ca. 10 år. Og er jeg villig til at påtage mig det ansvar i 10 år? Derefter beslutter jeg mig for, om det nu skal være, eller ej. Det synes jeg kun er fair. Men det er så igen min personlige mening ...


  • #14   25. aug 2005 Knagme et godt indlæg *ss*
    Jow jow.. det kan sætte nogle tanker igang !
    Og det er jo aldrig af det dårlige !

    Jeg mener ikke altid det handler om, at _dømme_ andre, når trådene herinde er rødglødende. I allefald mener jeg ikke altid det er udgangspunktet !
    Som jeg har skrevet tidligere :

    Måske kunne det være en ide, at se disse såkaldte BESKYLDNINGER, som SPØRGSMÅL.. ?

    Der er flere nuancer af en situation, og det er ikke altid, man har gennemtænkt alle detaljer. Og ingen kan på forhånd regne ud, hvad et evt udfald vil blive.*ss* Hverken i forhold til et evt. spg. ang hunde eller hvad trådens udfald måtte blive.?

    Jeg har for mit vedkommende, lært nye ting, ved at følge debatterne herinde !

    Men det vigtigste er jo nok, at jeg -har ÆNDRET MIN HOLDNING, til flere ting !!!!
    Det være sig bl.a. på det træningsmæssige område, nogle ting ang. hundens adfærd, i forhold til mine reaktioner.. *ss* Jow jow.. det er aldrig dårligt at lære en Gammel Krage nye kunster !

    Og jeg må så nok tilstå, at det som oftest er de tråde, hvor bølgerne går højt, og der er voldsomme meningsudvekslinger, at der virkelig er noget viden at hente.. Når man ser bort fra personfnidder og ubehøvlede "udråb" !

    Hvad angår alle dine andre spørgsmål Lykke. *ss*
    Jow jow de giver stof til eftertanke !

    Eksempelvis kan man ikke betvivle Fru Hansens kærlighed til sin hund.. ! *ss* Trods hendes sansynligvis lækre levninger *Ggg*

    Venlig hilsen fra
    Pia.


  • #15   25. aug 2005 smiler... moster Gerda !!!

    Lykke


  • #16   25. aug 2005 moster gerda: nej, det skader vist ikke at vi lærer nye ting om hunde og ikke mindst os selv...

  • #17   25. aug 2005 Anne - Kristin

    seføli` ska man leve op til det ansvar det er at have et levende væsen.... jeg prøvede bare på at sige at det ikke bør være " livet for enhver pris ".....
    og at man indimellem skal se på aflivning som "bare" at ende et liv.... og ikke som "EIII hvor er det synd at aflive".......... du godeste hvor jeg plabrer...jeg er sulten, og min hjerne mangler energi....
    tror lige jeg spiser lidt mad....

    ses om lidt igen

    Lykke


  • #18   25. aug 2005 Lykke: velbekomme!
    OG:
    jo det har du ret i. nogle gange er det nødvendigt at se på det på den måde. til sidst er mennesket altid vigtigere end dyret. hvis vi nu for eksempel tager en hund der er bidsk eller lign.
    MEN: synes ikke at man skal købe et dyr, VIDENDE at man alligevel afliver det efter kort tid!
    man kan selvfølgelig ALDRIG være sikker på, at der opstår en situation, der kræver at man afliver sit dyr. det der er min pointe her, er at man skal tænke sig godt om, inden man anskaffer sig levende væsener... henviser også til kisser, som beskrev ret godt, hvad jeg mener...


  • #19   25. aug 2005 Lykke, godt indlæg! Det får lige de små grå på arbejde.
    Jeg gik selv og tænkte på, hvad en god hundeejer er idag.
    Og jeg tror nok, at jeg kom til den konklusion, at det er et spørgsmål JEG IKKE vil svare på!
    Der findes mange måder, at holde hund på, og jeg tror ikke på, at der findes den ene, der er rigtig.
    F. eks. Er jeg en dårlig hundeejer, fordi jeg ikke leger med min hund flere timer hver dag, eller fordi den ikke må være i sofaen eller i sengen? Er jeg en dårlig hundeejer, fordi jeg ikke vil have min hund med overalt? Og sådan kunne jeg jo blive ved.
    Der er sikkert nogle, der synes, ud fra det jeg lige har skrevet, at jeg er en dårlig hundeejer, men kender de mig? Ved de, hvad jeg ellers laver med den? Sikkert ikke, alligevel vil jeg muligvis nok blive dømt på forhånd.
    Det er noget, man ikke kommer udenom, og det er jo lidt sørgeligt.
    For mig er det vigtigt, at man sætter sig ind i hundens behov. At man gider ofre tid på, at finde ud af, hvad hunden kræver, for at den er veltilpas og glad. Og derefter prøver på at gøre tingene så godt som muligt, for at hunden er aktiveret. Så hvis fru Hansens hund trives med at have tøj på, er det fint med mig, selv om jeg ikke kan se ideen med det.
    Gi´r det jeg skriver nogen mening???


  • #20   25. aug 2005 OG: jeg er heller ikke altid den "perfekte hundejer".
    MEN: jeg prøver så godt jeg nu kan og vil gerne lære nyt / blive bedre!


  • #21   25. aug 2005 Anne- Krisitn, sådan har jeg det osse, og heldigvis bli´r vi jo ikke dummere af, at lære noget nyt *g*

  • #22   25. aug 2005 catherine: har det lige som dig! kunne vist ikke udtrukke det bedre...

  • #23   25. aug 2005 Kisser: jo det er trist og sørgeligt og frustrerende!
    catherine: smiler - vi forstår vist hinanden...


  • #24   25. aug 2005 kisser, helt enig! Man må sgu sætte sig ind i det dyr man brigner ind i huset, og så tage ansvaret for det.

  • #25   25. aug 2005 Kisser: er helt enig i at det er frustrerende at folk nogle gange glemmer at sætte sig ind i hvad det er de køber. Og synd for hundene, men tit tror jeg egentlig at den bedste løsning for hundene er at blive aflivet , selvom det er pga. nogle ubetænksomme 2-benede.

  • #26   25. aug 2005 Mht. Line-historien, vil jeg ikke kalde hende en dårlig hundeejer, man kan jo sige, hun gør det rigtige, i det, hun har hunden. Jeg synes så bare ikke, at hendes måde at have hund på er rigtig. Hvis man ved man ikke kan beholde den, skal man lade være med at anskaffe sig en.

  • #27   25. aug 2005 Anne- Kristin, tror du har ret *g*

  • #28   25. aug 2005 smask smask.... nå......... jo jeg kan godt se at man ikke bare afliver i flæng...men Lines hund har et liv på 4-6 mdr. ..... men et liv der for hunden er optimalt godt.... det foretrækker jeg da helt klart frem for en hund der lever i feks. 12 år på smertestillende medicin pga. sværd HD, fordi ejeren ikke ( nænner) at aflive den........ det er i mine øjne MEGET mere uetisk......... eller hunde der i et helt liv får sukkersyge medicin...og skal stikkes flere gange om dagen....

    Lykke


  • #29   25. aug 2005 eller hunde der er kronisk angste.... aggresive....

    Lykke


  • #30   25. aug 2005 for hvorfor er det egentlig synd at aflive??? og hvem er det synd for????

    Lykke


  • #31   25. aug 2005 ihhh hader lange tråde....jeg starter en ny i samme emne....

    Lykke


Kommentér på:
Den " gode " hundeejer ?? !!

Annonce