{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.409 visninger | Oprettet:

Lars M
Lars M
Tilmeldt:
14. mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.835

Amerikansk Staffordshire Terrier {{forumTopicSubject}}

Med inspiration fra en tidligere tråd om hvad man skal kalde en Amstaff, muskelhund eller kamphund, må jeg lige tilføje følgende:

Amerikansk Staffordshire Terrier, skal naturligvis kaldes Amerikansk Starrofdshire Terrier, Amstaff eller Terrier/Moloss(FCI gruppen)

Amstaff har aldrig været avlet med henblik på kamp. Faktisk det komplet modsatte. Racen er skabt af Amerikansk Pit Bull Terrier enthusiaster der netop var træt at kamphunde ryet.

Derfor skabte de deres egen race Amerikansk Staffordshire Terrier, men familie og udstilling som mål. Dette blev gjort gennem meget kritisk og streng avl på hunde og linier der netop ikke havde et enormt drive og var venlige over for både menneske og andre hunde. Derfor er ordet kamphund helt forkert.

Til alle der siger at de ikke har noget imod at folk kalder deres Amstaff for en muskelhund, fordi det er den jo.....vrøvl. En Amerikansk Staffordshire Terrier hedder kun dette fordi den er blevet godkendt i Amerikansk Kennel Club under dette navn, der er den blevet katogoriceret under gruppen Terrier/moloss. Så at påstå at en Amstaff er en muskelhund er simpelthen noget vrøvl, da dette muskelhunde begreb er en hjemmebrygget betegnelse og har intet med Amstaff at gøre.

En Amstaff er præcis det der står beskrevet i AKC/FCI standarden, og intet andet. For det er dem der godkendt navnet i deres organisation, og det er den eneste standard på denne race.

Dette gælder naturligvis kun Amstaff med FCI godkendt stamtavle, alt andet er og bliver blandings hunde som intet har med Amstaff at gøre. Alene af den grund at de ikke lever op til standarden/beskrivelsen af hvad en Amstaff er. Så er der nok nogen der vil sige, jamen min ligner og har præcist samme sind, og begge forældre har FCI stamtavle, det er også meget fint og det er sikkert en glimrende hund, det er bare ikke en Amstaff, for unden FCI godkendt stamtavle kan den pr defination ikke være en Amstaff.

Det her er egentlig ikke til diskution men facts, uanset om nogen kan li det eller ej. Og inden jeg for skudt en masse i skoene, så har det intet med snop eller mine hunde er bedre end jeres hunde at gøre, overhovedet ikke. Jeg er bare evigt træt af at Amstaff bliver kaldt kamphunde eller muskelhunde, ligesom folk med små hunde ikke gider ha deres bliver kaldt tæppetissere.

Kald hundene det de er.

Så tag ikke dette som en fornærmelse men som en oplysning.

Stavefejl er gratis denne tirsdag eftermiddag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Amerikansk Staffordshire Terrier
  • #1   22. jan 2008 Næ det gør jeg egentlig heller ikke, men kunne sku ikke lade være;-)

  • #2   22. jan 2008 Hvordan kan det så være at en amstaffs fætter er en pittbull? Og man må stadig ikke kalde den en kamphund??

    Så ser jeg mig venligst fri for at min hund bliver kaldt en selskabshund, og manden der har en hytte inde i skoven, hans hund må hvertfald ikke kaldes jagthund.


  • #3   22. jan 2008 med dette vil jeg bare sige, at ikke før man anerkender sin hunds fortid, får man ikke den forståelse for sin hund, som man gerne skulle have. Derfor vil jeg stadig kalde en amstaff for en kamphund, en Kleiner Münsterländer for en jagthund og en Mops for en selskabshund.

  • #4   22. jan 2008 Amstaff har aldrig været avlet med hundekamp som mål, tværtimod.

    Alle racer er jo blevet "skabt" gennem målrettet avl, derefter er de blevet klacificeret.

    Et lille rettelse, moloss skulle ikke være nævnt det er en anden gruppe. Der skal kun stå Terrier.

    Amerikansk Staffordshire Terrier, skal naturligvis kaldes Amerikansk Starrofdshire Terrier, Amstaff eller Terrier(FCI gruppen3)


  • #5   22. jan 2008 Louise, læs igen, en Amstaff er ikke en muskelhund.

    Ej heller en kamp hund, hvis den skal kaldes andet en race navnet er det en Terrier.




  • #6   22. jan 2008 men i form af at den har fætter pittbull, må man sgu også tage det derfra. Kom ikke og bild mig ind at amstaff ALDRIG har været brugt i kamp, og stadig bruges.

  • #7   22. jan 2008 Der er jo klart en forskel, på at være avlet til noget og brugt til noget andet.

    Amstaff og masser af andre ikke jagthunde racer har helt sikkert også været brugt til jagt igennem tiderne, men derfor skal vi vel ikke til at kalde en Amstaff for jagthund vel?


  • #8   22. jan 2008 For mig er en amstaff 100% en muskelhund. Det er simpelthen deres udseende der gør det for mig! ved godt det er den terrier.

  • #9   22. jan 2008 IGEN hvis en hund har en fætter ved navn pittbull, så vil jeg stadig kalde den for kamphund. Hvis man opfinder en hund med jagthundegener, så vil jeg sørme også kalde den for jagthund.

  • #10   22. jan 2008 En amstaff er fra tidernes morgen avlet til tyrekampe, og senere hen hundekampe da tyrekampene blev mindre og mindre populere... Også derfor de har deres styrke, selvstændige jeg, hurtige og smidige bevægelser plus + udholdenhed... Lars, hvor har du dine oplysninger fra?? Bare af interesse..

  • #11   22. jan 2008 Gud Fader seriøst Pit bullén er iIKKE gentager IKKE en Kamphund medmindre den er trænet til. Lige så vel som en pudel kan være en kamphund hvis den er trænet til.. Fes den ind nu..

  • #12   22. jan 2008 Betina: Lige mine ord!!

  • #13   22. jan 2008 Amstaff er ikke er ikke avlet hverken til tyrekampe eller hundekampe, det er forkert.

    Amstaff blev først godkendt i AKC i 1936, efter man havde lavet en avl program for at få den egenskaber frem i hunden man ville have. Det man sigtede efter var en Udstillings/familiehund. Altså kan vi vel hurtigt blive enige om at fra 1936 og til idag har hverken tyrekampe eller hundekampe været lovlige nogen i den vestlige verden. Så derfor her de naturligvis aldrig været avlet til dette bruge.

    Louise du blander tingene sammen, og kigge på historien fra Staffordsire Bull Terrier, der blev skabt ved at blande nogle Bull Dog racer der ikke eksistere mere, som oprindeligt blev brugt til at hjælpe slagtere med at holde tyre fast der skulle slagtes. Disse hunde blev blandet med mindre terrier typer som heller ikke eksitere idag.

    Betina G, præcis.


  • #14   22. jan 2008 Betina>> er den så slet ikke feset ind hvad pit egentlig betyder??

    Vinni>> hvad? Hvem har bildt dig det ind?


  • #15   22. jan 2008 åhaa Lars M elsker bare når man får fortalt noget der rent faktisk er sandt tror desvære bare ikk det bliver taget til sig. Tror desvære at folk har VALGT at have deres mening, og så vil de faktisk skide på resten ( undskyld ordvalget)

  • #16   22. jan 2008 sakset fra Wikipedia:

    I 1800-tallet opstod der et nyt fænomen blandt alminlige mennesker, nemlig at hundene ikke længer bare skulle være nyttedyr. De kunne også benyttes til underholdning. Dette resulterede i de såkalte "kamphunde" (bull terriere), som blev fremavlet ved at krydse specielt ihærdige terrierracer med bulldogracer. Den engelske stafforshire bullterrieren er i den sammenhæng nærmest at regne for stamfar, men også almindelig bullterrier opdstod omtrendt samtidigt. Også den frygtede og forhadte amerikanske pitbull terrieren er et eksempel på disse brutale hunderacer, som nu må opleve at blive forbudt i flere lande. Fællsestrækkene er en forholdvis lille og kompakt, med en meget muskuløs krop og et nærmest overdimensioneret bredt hoved med et ualmindelig stort og kraftig kæveparti.

    Oprindeligt blev sådanne hunde brugt til kampe mellem hunde og okser, men senere blev også regulære hundekampe almindeligt. Sådanne kampe foregik i såkaldte kampgrotter, hvor det var umulig for hundene at undslippe. Det endte ofte med at den ene hund blev dræbt, og af og til måtte også den anden aflives bagefter etterkant som følge af de skader den havde pådraget sig under kampen.

    Disse racer kan ofte finde på at bide, og er kendt for ofte at have en meget "kort lunte" ovenfor andre hunde og dyr. De er derimod ofte både omgængelige og tillidsfulde ovenfor mennesker. Typen som sådan står ovenfor en reel fare for at blive forbudt i den vestlige verden, p.g.a. en kombination af racernes tilbøjelighed til at bide og et uansvarligt hundehold blandt visse typer ejere.


  • #17   22. jan 2008 Jeanette og lars: Jeg er meget interesseret i hvor i har disse oplysninger fra???

  • #18   22. jan 2008 Jeg kan sagtens forstå at man frygtelig gerne vil forsvare sin hund og ikke mindst sit valg af hund, men som sagt tidligere: så længe man ikke anerkender sin hunds fortid, får man ikke den forståelse for sin hund, som man gerne skulle have.

    At man så vælger KUN at læse og høre på de positive sider af ens race, det er i sidste ende ris til egen røv.


  • #19   22. jan 2008 Louise>> som du nok kan læse, så står det at jeg har sakset det fra Wikipedia.

  • #20   22. jan 2008 jeanette Det var et eksempel på at man ikke skal stemple racer for noget de ikke er. som så mange andre så smukt har skrevet så er en hviken som helst hund ikke født som kamphund, Det gør man dem til senere.
    Kamphunde er kun en begreb, en betagnelse for Nogle hunde der er trænet til at kæmpe..

    Som sagt der er stor forskeld på amstaff og pit bull.
    Udelukker ikke at der self er en grund til at pitén er ulovlig i danmark. men dertil at gå og kalde alle andre muskel racer for kamphunde det er sku svineri. de Fleste muskelracer er jo avlet til noget godt.


  • Miss Cherie.... .
    Miss Cherie.... . Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 9
    #21   22. jan 2008 En kamphund er en hund der bliver brugt til kamp....

  • #22   22. jan 2008 Jeanette: Jeg er 100% opmærksom på hvilken slags hund jeg har. Jeg tager derfor de forholdsregler man må tage når man har en sådan hund. Jeg prøver ikke at forsvare noget, kommer bare med den viden og de meninger jeg har.

    Jeg synes generelt når man har sådan en hund, at det er vigtigt især at være opmærksom på de negative sider disse hunde har, da de kan være meget farlige. Det er vigtigt at man sætter sig ind i hvad en sådan hund har brug for, og hvilken slags opdragelse/liv den har brug for, og ikke fornægter hvilke sider de også kan have. Man skal selvfølgelig ikke skære alle over en kam... Hundene er forskellige, men man skal ihvertfald bare være klar over hvad man har med at gøre inden man anskaffer sig en am. staff eller anden muskelhunderace..


  • #23   22. jan 2008 Jeanette: Sorry, det så jeg ikke lige

  • #24   22. jan 2008 Betina>> jeg ved ikke om du prøver på at overbevise mig om at det bestemt ikke er hunden den er gal med, men måden den bliver opdraget. Jeg har selv været så naiv at jeg troede på dette postulat, jeg er bare blevet klogere.

    Man kigger da ikke på en mops og tænker: blæret, den vil jeg prøve at få lavet til en kamphund, der skal være visse kriterier opfyldt, før man kan bruge en hund til kamp, som i det jeg har sakset: "Fællsestrækkene er en forholdvis lille og kompakt, med en meget muskuløs krop og et nærmest overdimensioneret bredt hoved med et ualmindelig stort og kraftig kæveparti.", derudover ligger det også latent hos de hunde som er PRØVET i kamp.


  • #25   22. jan 2008 Fuldstændig ening Louise D

  • #26   22. jan 2008 Jeanette: Man skal passe meget på med Wikipedia har jeg erfaret. Jeg har læst og fulgt alle disse artikler i flere år og der ændrer sig konstant.

    Amerikansk Pit Bull Terrier og Amerikansk Staffordshire Terrier kan vi sagtens blive enige om kan spores tilbage til Staffordshire Bull Terrieren.

    Men der hører enig hedden også op, selv blandt Amerikansk Pit Bull Terrier som nok har det værste rygte af alle, levede langt største delen af hundene ikke som kamphunde, men som brugs hunde på bl.a. gårde og mange røg med vest over da nybyggerne tog den vej.

    UKC hvor APT var en godkendt race accepterede hundekampe, det gjorde AKC ikke og derfor blev Amtaff fremavlet for at ligge afstand til disse ting og få en hund der lagde stor vægt på de positive egenskaber i hunden.


  • #27   22. jan 2008 Miss Cherie.... .>> og amstaff bliver brugt til kamp i bl.a. Polen.

  • #28   22. jan 2008 Lar M: Du har stadig ikke svaret på hvor du har dine oplysninger fra?

  • #29   22. jan 2008 Louise D, fra Amerikansk Kennel Club:




  • #30   22. jan 2008 Lars>> vil du bare ikke se, at det du skriver er selvmodsigelse der batter??

    Først skriver du: "Amerikansk Pit Bull Terrier og Amerikansk Staffordshire Terrier kan vi sagtens blive enige om kan spores tilbage til Staffordshire Bull Terrieren. " men benægter at amstaff har aner tilbage til pitbullen?


  • Miss Cherie.... .
    Miss Cherie.... . Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 9
    #31   22. jan 2008 jo jo men det gør ikke alle amstaffer til kamphunde.. min er da ihvertfald ikke kamphund..

  • #32   22. jan 2008 hmm kan slet ikke være med i denne diskution, det er mit ordforråd slet ikke stort nok til.. Du misforstod mig fuldstændig, men ikke din skyld. jeg kunne efterhånden bare lære at skrive så folk kan forstå det.. så sorry..


  • #33   22. jan 2008 Jeanette. Der er jo mange hunde der er blevet brugt til ting de ikke var tiltængt til, derfor kan vi jo ikke gå og kalde dem det.

  • #34   22. jan 2008 Smutter også... Man når jo aldrig til enighed alligevel.

  • #35   22. jan 2008 Nej Jeanette, jeg har aldrig benægtet at Amstaff ikke har aner tilbage til APT. Den er skabt ud af APT.




  • #36   22. jan 2008 Jeanette, måske du skal til at læse hvad der bliver skrevet i stedet for at lægge ord i folks mund smiley



  • #37   22. jan 2008 My bad, Lars M... tog lige fejl, da der var en anden i denne tråd der påstod at amstaff ikke er fætter til pitten.

    Til jer andre, det er fint nok for mig at I forsvarer jeres valg af hund, bare I også tager de forbehold som kræves ved jeres valg af race.

    I øvrigt er der snak om at amstaff uden tavle ikke skal kunne registreres i dansk hunderegister, og derved kan gøre ulovlig. Tænk på det, jer der ikke har gidet have en hund med tavle.


  • #38   22. jan 2008 Men det gør den ikke til en kamphund. For den har som sagt aldrig været avlet som kamphund, tværtimod.

    Man avler helt bevist på hunde der ikke er aggresive overfor andre hunde eller mennesker.



  • #39   22. jan 2008 MARK BLOM>> det kan du tro jeg også gør, bekender sørme også hvis jeg har misforstået noget. Ellers spørger jeg.

  • #40   22. jan 2008 øvrigt er der snak om at amstaff uden tavle ikke skal kunne registreres i dansk hunderegister, og derved kan gøre ulovlig. Tænk på det, jer der ikke har gidet have en hund med tavle.

    Og der er folk som lars blandt andet med til at forhåbenlig få igennem ved lov, sammen med resten af amstaff gruppen smiley


  • #41   22. jan 2008 Lars>> jeg har så læst et sted at disse typer hunde slet ikke kan finde ud af at begå sig særlig godt med andre hunde, derimod skulle de være formidable i en familie (sådan nogenlunde).

  • #42   22. jan 2008 MARK BLOM>> og med det vil du sige?

  • #43   22. jan 2008 Jeanette, det er lige præcis det du skriver her der er grunden til jeg skriver det jeg gør.

    Prøv at læs det sidste halvdel af mit indlæg igen, med det du skriver nedenunder i tankerne, så tror jeg du vil se hvor jeg gerne vil hen;-)

    I øvrigt er der snak om at amstaff uden tavle ikke skal kunne registreres i dansk hunderegister, og derved kan gøre ulovlig. Tænk på det, jer der ikke har gidet have en hund med tavle.


  • #44   22. jan 2008 Lars>> jeg har så læst et sted at disse typer hunde slet ikke kan finde ud af at begå sig særlig godt med andre hunde, derimod skulle de være formidable i en familie (sådan nogenlunde).

    De har som rigtig mange andre racer nogle gange problemer med andre hunde af samme køn, lige som de ville ha haft i naturen smiley Men mere menneskglad hunde skal man lede længe efter.


  • #45   22. jan 2008 jeanette. Konstatering smiley

  • #46   22. jan 2008 Jeanette, det er en skrøne at Amstaff ikke skulle kunne begå sig med andre hunde, ingen problemer i det. Man skal dog være go til at socialicere sin Amstaff(hvilket man iøvrigt skal med alle hunde).

    Der hvor der kan opstå problemer er især når han hundene bliver kønsmodne, så kan de have problemer med at omgås andre hanhunde. Igen er dette ikke et Amstaff problem, men noget der sker for mange hanhunde uanset race.


  • #47   22. jan 2008 lars, ja skulle de ikke ku med alle andre hunde, så havde vi ikke haft nogle særlige sjove udstillinger smiley

  • #48   22. jan 2008 Lars>> det er jo bare fint hvis der bliver mere kontrol med disse hunde, men jeg forbeholder mig stadig min ret til at kalde dem for kamphunde.

    Bare fordi en hund bliver brugt til et bestemt formål i ét land, ændrer jo ikke på det i et andet, vil jeg mene.


  • #49   22. jan 2008 Lars>> i bund og grund snakker vi jo om for/imod tavle og folk der ikke aner en dyt om hvordan de håndterer deres hund, eller har jeg misforstået?

  • #50   22. jan 2008 Ved verdens udstillingen i polen, var amstaff den anden mest repræsenterede race smiley

    udstillingshunde med FCI tavle . ikke som kamp blandnings hunde som polakkerne selv kalder alt det uden tavle der nede smiley smiley


  • #51   22. jan 2008 Og så kan en amstaff jo gøre betydelig mere skade, når den bliver kønsmoden, end en mindre latent hund.

  • #52   22. jan 2008 Mark>> det er da dejligt at høre at der også findes folk der gør noget positivt for deres race.

  • #53   22. jan 2008 Jeanette, jamen du vælger så at katagocirere racen som kamphund fordi nogen i Polen bruger den som kamphund?

    Iøvrigt er jeg helt sikker på at ingen af de hunde der bliver kaldt Amstaff og bliver brugt til hundekamp har en stamtavle, og derfor jvf. ikke pr defination kan være en Amstaff.

    Hvis de nu omrigistrede disse hunde til lab, og fortsatte deres hundekamp, skulle vi så også til at kalde lab for kamphunde?

    Der bliver brugt blandinghunde, fordi de ikke er noget værd(kroner og øre) og de har intet med en rigtig Amstaff at gøre.


  • #54   22. jan 2008 men nu vil jeg lige smutte... vender tilbage igen og kigger.

  • #55   22. jan 2008 Lars>> mennesker kategoriserer jo alt, derfor ser jeg intet galt i også at kategorisere hunde også. At det så skifter hvilken race der nu kaldes kamphund, sådan er det jo bare.

  • #56   22. jan 2008 Jamen hunde er kategoriseret og Amstaff er allerede katogoriceret som en Terrier.

    Derfor vil vi gerne have den bliver kaldt det og ikke kamphunde eller muskehunde for den sags skyld.


  • #57   22. jan 2008 Heiko, det er muligt nogle individer er det, i meget snævre kredse.

    Men det er jo ikke en hund du lige kan gå ud og sælge, formoder(håber) jeg ihvertfald. Må indrømme mit kendskab til denne syge verden er yderst begrænset.


  • #58   22. jan 2008 hehe....en kæmpe terrier, med overordentlig mange muskler, et kraftfuldt bid og et særligt drive.

  • #59   22. jan 2008 amstaff er jo ikke bare bare i familie med pit, den er direkte efterkommer.

  • #60   22. jan 2008 Daniel, der er ingen der benægter det, eller jeg gør ihvertfald ikke.

    Ja det er muligt at det er en stor Terrier, men det er nu engang det den er;-)


  • #61   22. jan 2008 jeg forstår godt at du stejler over brugen af udtrykket "kamphund". Både pit og amstaf kan blive virkelig dejlige familiehunde. jeg kender en pit som er en af de mest velafbalancerede hunde jeg har mødt. Men jeg synes at man gør amstaf en bjørnetjeneste hvis man lader som om den er alle tiders familiehund.

  • #62   22. jan 2008 Jeanette kan godt lide du siger at os med amstaff uden papir skal tænke over det hvis der kommer en lov men den lov kan ikke gøre noget ved de hunde som er her..

    Og så kan jeg godt lide du bruger Wikipedia som kilde eftersom den er skrevet af personlige meninger og ikke af fakta smiley
    En hver privat person kan skrive noget derinde derfor mener jeg ikke den er en troværdi kilde =)


  • #63   22. jan 2008 Daniel, hvorfor gør man Amstaff en bjørne tjeneste ved at sige det er en alle tiders familie hund, som jeg er enig med Heiko om at den er.

    Du påpeger selv der er efter kommer at APT som er efterkommer af Staffordshire Bull Terrier, eller som den også bliver kaldt, The Nanny Dog.


  • jacob h
    jacob h Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 7
    #64   22. jan 2008 Jeanette - Wikipedia er ikke ligefrem en troværdig kilde. Find en anerkendt forsker eller historiker, så kan vi snakke igen. Jeg kan anbefale Mike Homann, han er ekspert i kamphundenes historie og har skrevet flere store værker om emnet. Erik Westengaard har nogle udpluk i hans bog: "Staffbogen" der måske er lidt mere let tilgængelig. : )

    Det er rigtig at en staff-lignende hund blev brugt til hundekampe i datidens england. Dette ønskede man imidlertidig at avle ud af racen, da race entusiaster ønskede at lave en familie/udstillingshund der havde staffens kærlighed til mennesker dens mod og loyalitet.

    Denne staff-lignende er som de skriver i "wiki" forfader til pitbullen. Forskellen mellem Pitbullen og Amstaff består i avlsmaterialet. I Amstaffen og Staffen ønskede man ikke at få avlsmateriale fra den nu uddøde dudley terrier. Derfor må Staffer og Amstaffer i følge standarden ikke have lyserøde næser, lyserød øjenrand, lyse eller røde øjn - hvilket var træk som dudley terrieren havde. Pitbullen må gerne have det.

    I øvrigt hvis du gad at læse lidt race standarder vil du se at Staffen er den eneste race hvor ordene "Absolut pålidelig" beskriver hundens temperament.

    I England er den kåret som årets familiehund flere gange og bliver her kaldt "The nanny dog". Det er utrolig at der er sådan en forskel i hvordan man ser på en hunde race alt efter hvilket land man befinder sig i.

    I øvrigt, det med at man i Polen bruger Staffen som kamphund er noget fis. Har kontakt med to kenneler i Polen. Begge FCI registrerede og absolut top-professionelle. De grinede højlydt da vi fortalte at man i Danmark kaldte staffen for en kamphund. Dernede bruges den hovedsageligt til udstilling og agility. Særlig agility er den meget velegnet til da den er modig, hurtigt og adræt.


  • #65   22. jan 2008 Racen er avlet som familie- og udstillingshund? Men den er jo en brugshund, er den ikke?

    En hund der kræver at blive brugt til noget fysisk og psykisk stimulerende for at trives..

    På fod med schæfer, rottweiler, border collie, labrador og alle andre arbejdende hunde?

    En amstaff kan da ikke trives med sofahygge og ringtræning?

    Spørgsmål for bedre at kunne forstå racen, ikke for at nedgøre..


  • #66   22. jan 2008 Klart det er en hund der skal stimuleres især mentalt, men skal stort set alle hunde ikke det?

    De kan også godt li at lave noget ingen tvivl om det, og skal ud og røre sig så den kommer af med noget energi.

    Men den kan lige så godt at ligge og sove bag røven af dig, og gerne længe ingen problemer i det, men det skal jo være en kombination.

    Jeg kan da også inskyde at efter en tur til udstilling så er de helt smadret også er det bare hjem og sove.


  • #67   22. jan 2008 Lars - jo alle hunde skal da stimuleres, læs nu hvad jeg skriver..

    Familie- og udstillingshund er den avlet til.. Men den er da mere end det? Altså har et større behov end familiehunde normalt har?

    Engelsk og fransk bulldog feks.. de kræver da mindre? Men er avlet til det samme..

    Altså jeg undrer mig over, at den ikke kategoriseres som brugshund frem for familiehund..


  • #68   22. jan 2008 Jeg vil bestemt ikke sige at det er hund der har et stort behov for bruge sig selv, men de kan godt li det når de for lov. Og de har meget energi der skal bruges på den ene eller anden måde. Og det kan sagtens være mentalt frem for fysisk.

    Jeg læste som fint hvad du skrev, og prøver at svare det bedste jeg har lært;-)


  • #69   22. jan 2008 Lars - hmmm.. så har jeg misforstået racen en del..

    Er den så "bare" en hund med stærk psyke og dominant fremtoning siden den ikke egner sig som første-gangs-hund?

    Altså de bliver frarådet mange da det er "en race der kræver meget"..

    Jeg kan ikke helt finde ud af det... *smil*


  • #70   22. jan 2008 Nadia og Jacob>> jeg har vist ikke nogen steder i denne tråd ytret at Wikipedia var en troværdig kilde, men det jeg saksede derfra forklarede hvor jeg ville hen.

    Og så siger jeg tak for foredraget Jacob, men der var ikke rigtig noget jeg kunne bruge.


  • #71   22. jan 2008 lars: I følge de oplysninger jeg har er APT, som aldrig har været en anderkendt race, ikke en efterkommer af noget, det er der imod en "type" fra dengang hvor racer ikke var noget man snakkede om. Dvs, at der fandtes typer og individer. Dermed er amstaff og STB fætre og ikke i lige linje. En familiehund er i min definition en hund der ikke er så krævende. Når man gør amstaff til en familiehund ryger den ud i en masse hjem der ikke har den fornødne energi.

  • #72   22. jan 2008 Daniel - jeg tror du har fanget min point =)

    familiehund = alle-og-enhver-hund

    det er en amstaff jo ikke (siger rygterne)


  • #73   22. jan 2008 Når vi er ude og gå med Chang så respektere jeg folk der ikk sys om vores hund..
    Derfor bliver jeg sur på Martin når han bare lader ham gå i lang snor og trække i stedte for at sætte ham på plads for han skal respektere at det nok ikk er hele gå gaden der er lige så vild med Chang som vi er uanset hvor dejlig og blid han er..
    Og ja jeg anerkender gerne at de har et plettet ry og jeg har forståelse for dem der ikke deler interresse med vores hunde..

    Håber i kan se det som jeg gør... og ikk at jeg bare er en udvidende amstaff´medejer


  • #74   23. jan 2008 Daniel, du blander tingene sammen, jeg er sikker på at UKC og Amerikansk Pit Bull Terrier ejere vil nok blive noget stødt over at du ikke syntes deres hunde ikke er en anerkendt race, de fås endda med Stamtavle. Dog UKC stamtavle der ikke er med i FCI.

    Jeg medgiver dig så at der er udtryk også der hedder Pit Bull, som bliver brugt lidt in flæng og alt efter hvem man spørger så dækker det over mange race, lige fra Mastiff, Rottweiler til APT, Amstaff Bull Terrier, Staffordshire Bull mfl.

    Denne forviriring omkring hvad der er hvad, er bestemt ikke med til at gøre det hele mere gennemsigtigt og let at få styr, desværre.

    Men kig på den danske hunde lov, der er 2 racer der er ulovlige, Amerikansk Pit Bull Terrier og Tosa, som jeg husker det. Hvis det bare var Pit Bulls der var ulovlige, ja så ville der være en meget bred liste af hunde. Og tilmed en liste der yderlige var nødvendigt at specificere.

    Heldigvis er det ikke sådan. Et forbud vil ikke virke på nogen af de problemer der er alligevel.

    Med hensyn til hvor meget energi man skal bruge på sin hund, så tror jeg ikke det kræver mere energi at have en Amstaff end en Lab som vel er en af de mest brugte hunde som familie hund.

    Men lige præcis deres stædige og selvstændige væssen gør at det ikke er en første gangs hund. Den kræver den rigtige opdragelse også er det vigtigt at de bliver ordentligt socialiceret med andre hunde og dyr, Ikke fordi det er specielt svært at gøre dette, men fordi hvis man for en hund der er agressiv over for andre hunde, for hvis det går galt, ja så går det mere galt end hvis det er en mops. Så det er vigtigt man først er opmærksom på dette og ikke kommer i situationer hvor det bliver et problem. Så det gælder om at lære sin at kende omkring andre hunde,





  • #75   23. jan 2008 Det vil så sige at man også nogle gange kan kalde amstaffs for pits når de bliver dobbelregisteret....

  • #76   23. jan 2008 Tja det er som ens temperament er til. Det er sådan at en Amstaff der har AKC/FCI stamtavle, godt kan blive optaget i UKC og få en UKC stamtavle(kender ikke kravende)

    Men i min verden der ændrer ikke på at der er en Amstaff.

    Men en APT der har UKC stamtavle kan IKKE kommer ind og få en AKC/FCI stamtavle som en Amstaff.

    På den måde kan man godt få blandet nogle Amstaff linier ind i APT, men du kan IKKE få blandet nogle APT linier ind i Amstaff.

    Det er også tit noget der bliver udlagt som om at man ikke kan skilne dem fra hinanden da de kan dobbelt registreres, men sådan kan det ikke udligges da den ikke går begge veje.

    Så mit svar må være at er den registreret i AKC som Amstaff, ja så er det en Amstaff der er dobbelt registreret. Men jeg vil ikke tro at gælder ret mange hunde.

    Med hensyn til loven, så vil jeg tro at hvis du har en lovlig Amstaff og for den registrere i UKC som APT, Ja så bliver den nok ulovlig lige pludslig, selv om det er samme hund.


  • #77   23. jan 2008 Hmm ved ikke lige om det var til at forstå hehe;-)

Kommentér på:
Amerikansk Staffordshire Terrier

Annonce