{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
995 visninger | Oprettet:

Børn & hunde avl? {{forumTopicSubject}}

Det slog mig lige i min anden tråd mens jeg skrev et indlæg...

Er vores hunde mere værd end vores børn??

Mht det med at avle på vores hunde.. nogle folk lever i ren hysteri hvad angår sundheds restrikttioner, og stamtavler... at hundene skal grundigt undersøges for enhver mulig avelig lidelse, og man skal helst gå 10 generationer tilbage for at være sikker på der ikke gemmer sig noget.

men så var det jeg tænkte...
hvad sker der lige hvis vores hunde er mere værd end vores eget afkom??

Vi ligger og boller til højre og venstre, hvis bare de er lækre, så f*** være med resten.. et godt knald er det hele værd.. eller???

Hvad med vores partners stamtavle?
hvad med de arvelige lidelser vi giver videre til vores egne børn, eller de gener vi "tillader" at andre giver til vores børn?

Så møder man et par hvos hans eller hendes familie har en baggrund med psykisk syge, eller flere af dem er tilbøjlige til at få cancer i en tidlig alder.. hvad med det?

Er verdenen virkeligt blevet til at vi tænker mere på stamtavler hos vores kæledyr end hos de gener vi giver videre til vores egne englebasser??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Børn & hunde avl?
  • #1   5. jan 2008 Du har faktisk fat i noget rigtigt.... Det har jeg aldrig tænkt over før.

  • #2   5. jan 2008 Det er jo slet ikke sammenligneligt.


  • #3   5. jan 2008 Har ofte tænkt den tanke...

    Her ku srives en masse der nok ik var så passende - så det vil jeg undlade -


  • #4   5. jan 2008 skriv bare løs.. for jeg sidder virkeligt og grubler lige nu!!!!

  • #5   5. jan 2008 Ja Mennesker bryr seg mere om dyrenes helbred enn når mennesker skal have børn...
    Man ved om de store risiko for at barnet bliver sygt og får et dårlig liv , men aligevel så lar de de stakkars børn blive født...


  • #6   5. jan 2008 Ja ikke alle mennesker burde lave hvalpe smiley
    Hvis en syg halv gammel mand med et hav af sygdomme og lidelser bare er rig nok, så skal han nok få lov at parre sig smiley ha ha ha


  • #7   5. jan 2008 Hmm må altså give Alex ret... kan ikke sammenlignes...

    Dyr er dyr mennesker er mennesker.

    Hvad med kærlighed så? skulle man ikke give los for den hvis partneren havde familie med cancer eller andet?
    Hvem boller til højre og venstre? ikke jeg :O)


  • #8   5. jan 2008 Her er det narkomaner som ved de er gravide og ikke tar abort og børnene får et meget dårlig liv eller dårlig start på livet...

    Mennesker som ved at de har en kromosonfejl og vet når begge forældrene har det så er det stor sjansje for at børnet får handicap osv, og af egoistiske orsager så får de børn aligevel


  • #9   5. jan 2008 Synes slet ikke man kan sammenligne.. Vi laver børn , ja men har da slet ikke de samme arvelige sygdomme i mennesker som i hunde...

  • #10   5. jan 2008 Tror bare at kærligheden gør blind mange gange mht. børn og mennesker.. Selvom man ved der er en lidelse i en af familierne stopper det ikke folk i at få børn.. Og det kan såvel være et synligt handicap eller ikke synligt....
    Men vi er jo ligesom sat på jorden for at føre menneskeheden videre eller er vi??, så et eller andet sted er det vel bare naturligt.....


  • #12   5. jan 2008 Det lyder sku lige lidt rodet det indlæg... hehe...

  • #13   5. jan 2008 og lige som med hundene , det er så mange børn som trenger en ny familie da deres forældre er døde af aids, er narkomaner så børnene er tatt fra osv eller bliver solgt for de skal tjene penger......

    Hvad i h...... tænker forældrene som har hiv/ aids på når de laver børn aligevel??? Egoistise svin


  • #14   5. jan 2008 Hvem f... laver børn når de ved de er smittet med HIV/AIDS - Puhhh får nærmest helt kuldegysninger..... Men de kan vælge at få barnet fjernet for når man er gravid får man jo automatisk testet HIV - og så håber jeg de vælger at få det fjernet!

  • #15   5. jan 2008 Der kan jeg godt se et problem..
    Men i ville ikke avle på en hund med allergi..
    eller tildens til dårligt syn..

    Dvs. mennesker med dette..
    Heller ikke burde avle.. da det vil ødelægge vores syn på barnet..

    GUUD! mit barn har allergi.. jeg må heller sørge for hun/han ikke avler videre...


  • #16   5. jan 2008 Bare lige en notis..

    jeg har kendt min mand siden vi var helt små, og jeg kender hans familie historie, men han er ved gud ikke den bedste jeg kunne have valgt som far til mine børn, og jeg er sikker på han også ha kunnet finde bedre end mig, men nu er der kommet børn ind i vores familie, og når jeg sidder og læser om den hysteri der er med hundehold, så undres man jo hvor den store forskel egentligt er???

    Folk siger at det slet ikke kan samlignes.. men jow det man det i min verden sagtens.

    Alle de folk der bruger hver eneste aften herinde.. foran deres skærm.. og dem der tager sig tiden til at skrive i tråde om deres syge hund der ligger døden nær og hvad de skal gøre, eller hvad folk tror det kan være.. jamen hallo... tit og ofte er det folk der er forældre der skriver den slags tråde, og hvor er vi havnet hvis hundene har 1 priotet i den danske familie?

    Brugere der mener at alle hunde uanset herkomst skal i ren hysteri undersøges for hele alfabetet inden de så meget lukkes sammen med en anden hund..

    Jeg mener at mange ting har ændret sig med tiden, og da en hund symboliserer meget mere idag end den gjorde for bare 15 år siden så følger der konsekvenser med.

    for 15 år siden fik man en hund til selskab, en familie hund til børnene eller hvis man var enlig.. idag er det et status symbol, og især kvinder sætter dyrene op på et niveauhvor en menneskelig livspartner burde være.

    Man kan trække den så langt og sige at det måske var manglende selvtillig fra kvindens side der gjorde at hunden tog pladsen i hjemmet og det så er blevet en besættelse for hende, -en tryghed og stabilitet i hendes eget liv.

    manglende opmærksomhed fra hendes mand ?
    ungerne gad ikke høre efter?
    Hun følte sig ikke værdsat som den lidenskabelige kvinde hun var/er..

    mulighederne er mange..

    Men det hele giver bund i at vores hunde er begyndt at fylde meget mere nu end tidligere, og stamtavler er nr 1, men for hvems skyld... hunden eller ejerens?

    Igen.. hvis hundens fortid og stamtavle fylder så meget i vores liv, hvor er pladsen til vores egne børn så blevet af?


    Uha jeg grubler lige nu.. min hjerne kører bare på højtryk!!!!!!!


  • #17   5. jan 2008 Syntes godt nok denne tråd har fået en anden drejning... Nu må i sgu tage jer sammen derude... Kom ind i kampen eller ryst på kysen....det er jo total sort snak...

    mennesker er mennesker - dyr er dyr end off storie


  • #18   5. jan 2008 C&CF tror ikke de får muligheter til å velge der nede i africa osv... men de burde steriliseres alle som har det , de er jo ligeglade...

  • #19   5. jan 2008 well min stam tavle er heller ikke i orden, og tror også min dyrlæge vil fraråde, at der bliver avlet på mig smiley

  • #20   5. jan 2008 Ikke sammenligneligt..... og ja, mennesker er mennesker og dyr er dyr!

  • #21   5. jan 2008 Herhjemme kommer vores datter som 1 prioritet og dernæst hunde..... Uhhh kunne aldrig finde på at sætte ham højere....
    Men jo jeg følger dine tanker og den sætter da lige lidt stof til eftertanke på øverste etage!


  • #22   5. jan 2008 Marianne - ja i Afrika tror jeg også det er sådan, men mange af dem ved jo ikke engang de er smittet.. Det er sku sørgeligt!!!

  • #23   5. jan 2008 Jeg er bange for at der ikke blive født flere børn, hvis man skulle til at sorterer sin partner efter hvad for arvlige sygdommer der kunne være i en familie.
    Men samtidig har jeg fuld forståelse og stor respekt for dem, som har alvorlige arvlige sygdomme i familien vælger børn fra.

    Og det samme kan man sig om folk som vælger deres hund fra avl hvis hunden har HD. Omtanker skader ikke uanset mennesker eller dyr.

    Og så vil jeg lige komme med en rettelse, mennesker boller for deres nydelse/fornøjelse og dyrene gør det for at formerer sig.


  • #24   5. jan 2008 Ja mennesker er mennesker og dyr er dyr - men hvor mange mennesker ser i ikke sætte dyret højere eller på samme niveau som mennesket??? Og behandle dem ligeledes...???

  • #25   5. jan 2008 Til .. See you .


    Hvis du bruger en Lørdag aften på at gruble over sådanne teorier er dit liv godt nok kedeligt...

    Seriøst det er godt nok noget skidt -

    Håber året 2008 giver dig noget mere positivt...

    Bare min mening og min sidste kommentar


  • #26   5. jan 2008 Jeg ved godt det kan virke rodet alt det jeg skriver.. men der er bare så mange ting at få sagt og der er så mage tanker der bare vil ud lige nu.

    Læste noget før.. det med allergi....

    At man ikke vil avle på en hund med allergi.. men man vil gerne have børn med en mand der har psoriasis i familien???

    Det er nok værre for barnet at have eksem end det er for hunden tror jeg.. men alligevel vejer hunden mere end et barn??

    Og bare lige.. jeg har en datter med Psoriasis, så det var ikke for at bruge det som noget negativt, bare som eksempel.. ss


  • #27   5. jan 2008 Min mand og jeg er testet for både HD og AA og eftersom vi ikke er perfekte avlsdyr og vores race ikke går glip af noget, hvis vi ingen afkom får, har vi valgt at trække os fra avlen:-)))

  • #28   5. jan 2008 jeg har bestemt ikke et kedeligt liv, tværtimod.. mener det er sundt at tænke i andre baner end de sædvanlige !!

  • #29   5. jan 2008 See you - syntes også det er et spændende og anderledes indlæg smiley

  • #30   5. jan 2008 Mine hunde kommer aldrig til at få 1 priortet foran mine børn... Ja mine hunde har stamtavler, men det er fordi jeg gerne vil have en flot og renracet newfoundlænder.. Nu får mennesker heller ikke 5 børn af gangen og sælger afkommet til fremmede mennesker, som måske skal kæmpe med temperamentet og allergien som man som forældre måske godt var klar over.. Der er jo en kærlighed til ens børn, som altid vil være der lige meget hvordan og hvorledes...

  • #31   5. jan 2008 Altså, hvis børn skulle sælges videre til andre familier, ligesom hvalpe, var man da sikker også mere obs. på arvelige sygdomme...... dette mener jeg dog at man er, da mange idag tjekkes for alvorlige sygdomme i forbindelse med graviditet....Mange vælger også at få abort på det grundlag....

  • #32   5. jan 2008 Tsk Tsk.. Nåede lige at læse et par indlæg eller mere, og man kan jo tydeligt se hvem der holder med hvem.

    De folk der mener det ikke kan sammenlignes, da mennesker er mennesker og dyr er dyr, ved da ikke særlig meget?? Så vidt jeg ved, lærer man allerede i folkeskolen (måske endda tidligere) at mennesker nedstammer fra aberne og at vi føder levende unger som alle andre patteDYR..
    Tja måske har jeg selv svaret, for det må og kan da kun være de senlie som sider og forguder deres hundes stambøger, uden at vide at senilitet også er arveligt, selvom manden eller konens mormor har lidt af det!!


  • #33   5. jan 2008 Jeg ved godt der er oreskal på mennesker og dyr...

    men kan bare ikke forstå den store foreskel der skal være på vores børn og vores dyr.

    Folk vil kun have tavle hunde og skal der avles skal det vlre nærmest i et sterilt lab, men når det kommer til vores egne børn er vi lige glade med hvad der bliver proppet i den af dårlige gener!!!

    Det hænger ikke sammen, og jeg mener selv at det er værd at lige vende hjernen med..

    Mange af dem der læser dette vil nok tro jeg er skør i hovedet eller som skrevet før.. har et meget kedeligt liv, men jeg vil vende den om og sige at hvis de folk ikke kan tænke udover deres egen lille verden, så er det måske dem der mangler et eller andet.. smiler

    jeg synes det er skønt at komme til at tænke på noget som kan debateres, og som man ikke har skænket en tanke før.. ss


  • #34   5. jan 2008 Handikap kan ikke stemples som en arvelig lidelse!!!!!

    Mener bare ikke man kan tillade sig at være så hysterisk mht til avl hvis man er lige glade med hvad gener man giver videre til sine børn!

    Man falder for en fyr med narko eller alkohol problemer, (bevist arvelighed)

    Man får børn med en kvinde/mand der har påvist arvelige lidelser i familien..

    Se på jeres svigerfamilier.. er de de bedste i verden??
    I siger at jeres børn ligner deres far/mor på de dårlige sider.. at "det ligger i generne" osv....

    Folk tænker ikke over hvad det er de giver videre til deres børn... at se sit barn blive krøbling eller dø i en tidelig alder pga arvelige lidelser og dårlige gener..... det er smertefuldt og ærgeligt.. ja, men så er den heller ikke længere..

    Men når det kommer til hundene.. uha, så er der andre boller på suppen...

    Ja undskyld mig.. men det får mig sku til at tænke over tingene.


  • #35   5. jan 2008 See You .. :
    Jeg tænker også tanken og syntes ikke der er noget underligt ved det. Godt nok har jeg ikke opsat et indlæg men det kan vi jo takke dig for.. *g

    Det der pisser mig af i længden er at folk kun har "ægte" og tavlerene hunde i hovederne.. Synd for mops og chihuahua da de oftest får vejrtrækningsproblemer og synd for Shæferen og Grand Donoisen da de tit for HD..

    Men skal vi også til at lave "ægte" danskere, og "ægte" Italienere? For det bliver nok en smule besværligt - haha!


  • #36   5. jan 2008 Ork der er skam nogle mennesker der tænker i de baner inden de får børn.. jeg har en veninde der ikke vil have børn, fordi hun mener at hun har fede lægge... og det skal de sørme ikke arve...

    Det er faktisk rigtigt...


  • #37   5. jan 2008 "Vi ligger og boller til højre og venstre, hvis bare de er lækre, så f*** være med resten.. et godt knald er det hele værd.. eller???"

    Er det kendetegnet for danskerne nu om dage? Synes faktisk ikke jeg ser den slags så udtalt mere...

    Men synes slet ikke det er sammenlignligt. Man må gå ud fra mennesker selv gennemtænker tingene når de får børn - de kan rationerer og overveje. Det kan hunde ikke! Hvis de kunne avlede de groft sagt med hvem og hvad som helst... Derfor må vi hvis vi ønsker hunde på den vis vi har dem i dag, ind og lave disse vurderinger for dem... Det kan der da aldrig være noget galt i...



  • #38   5. jan 2008 Jeg ville være ked af, hvis menneskeracen pludselig skulle formere sig på baggrund af stamtavler og ikke fysisk og mental tiltrækning, som vi er skabt til...

    For mig er der ikke langt fra det til kønsselektion og andre former for udvægelse af egenskaber hos fostre....


  • #39   5. jan 2008 Ja det er der jeg startede.. lavede en tråd tidligere at der er så mange skønne blandinger der tit overses pga manglende stamtavle.. og det er faktisk skide synd.

    Men ja.. danske latinoer.. den er jeg klart med på.. så er de heller ikke så langt væk.. GGG


  • #40   5. jan 2008 Præsic.. Men måske er der snart nogle selvoptagede racerene mennesker som mener vi skal tilbage til år 1940?

  • #41   5. jan 2008 Jeg syntes nu personligt ikke der er noget galt med en mixed person - tværtimod en god blanding er ikke af vejen - taler af erfaring smiley

  • #42   5. jan 2008 Enig CH> Hunden er ligeglad med om den er skabt med et formål ud fra nogle overvejelser og måske ligefrem med en fremtidig mening for sig...
    Det er menneskebarnet ikke!


  • #43   5. jan 2008 jamen..
    i bund og grund er ALLE hunde .. blandet..

    der er bare nogle tosser som i gamle dage blandede på livet løs..også .. vupsi!

    Det her er sku en ren race.. lad oos få det anerkendt...
    også giver vi dem sku et navn efter vores eget..
    Og nu vil den aldrig mere lidt af noget...

    siden den dag er racerne bare blevet mere og mere "indavlet"... de skal jo være så rene som muligt...

    Lad os gøre det med mennesker og se hvad det kan blive til..

    Linie avl..

    Det vel også sagen frem..


  • #44   5. jan 2008 Min veninde 32 år... sidder i kørestol pga noget muskel halløj som hendes onkel også har.. der er 2 i hendes fars familie der bærer den sygdom, så nu kender du da til den første..!!!


    En kollega har en hormon sygdom der kun rammer kvinder, og hun er på vej til at blive så fed at hun vil skulle ligge i seng døgnet rundt inden hun bliver 50, og samme sygdom er givet videre til hendes datter, der er 10 år og allerede vejer tæt på 80 kg.

    Der har du så 2 som du har hørt om....

    dermed mener jeg at man ikke tænker over hvad gener man selv handler med når det kommer til mennesker....

    Det er som om hunden vejer meget mere end ens eget afkom.



  • #45   5. jan 2008 sagen = vejen **


  • #46   5. jan 2008 Jeg vil bare sige at der bestemt er en grund til jeg ikke har planer om at få børn!! Og det er ikke kun fordi jeg ikke kan lide dem!! Jeg mener ganske simpelt ikke at jeg vil vidregive mine gener... Og jeg kommer fra en meget sund familie, ingen kræft eller noget... Fedme med følgesygdommene er faktisk det eneste de døjer med på min mors side - min fars side kender jeg ikke så meget til, men der er heller ingen kræft - her er det så mentale problemer på programmet...

    Mine tidligere kærester er blever konfronteret med deres gener, hvis de har talt børn - hvadenten det har været alkoholisme eller hjerteproblemer og deres sociale arv er de heller ikke sluppet udenom

    Så jeg synes ikke jeg gør forskel når jeg så er MEGET obs på hvad jeg støtter af avl...


  • #47   5. jan 2008 Blancka: Det er rigtigt nok.. For et stykke tid siden måtte DKK lave om på nogle racekriterier da de rent faktisk næsten var uopnåelige i nyere tid.. Det siger jo lidt om Darwins teori med hvordan man udvikler sig..

  • #48   5. jan 2008 man skal bare parre sig med en der tilfører ens seksualliv noget positivt....


    ....og undgå at få "hvalpe" ;O)


  • #49   5. jan 2008 Min datter har som sagt Psoriasis, og det er arveligt, og det er højst sansynligt at hun vil give det videre til hendes egne børn.

    Det faktum afholdte ikke mig fra at få børn med den mand jeg valgte som far selvom det er ham sygdomen stammer fra.

    Og et eller andet sted tror jeg det er usundt at være så hysterisk mht til om en hund er undersøgt i hale og ører, og så bare i stedet nøjes med at bare få den tjekket og vide hunden er dejlig sund og rask.. for hvad mere betyder egenligt noget?

    "Jamen..jamen"... ja dem er der mange af, og det vil der altid være.. smiler sødt

    Hvis nogle folk gik lige så meget op i deres børn som deres dyrebare hunde, så ville verdenen nok se en smule anderledes ud... smiley


  • #50   5. jan 2008 "for hvad mere betyder egenligt noget?"

    Om hvalpene også bliver sunde og raske f.eks.


  • #51   6. jan 2008 See you: Spændende indlæg :0) Jeg tænker i samme baner ... Og der er ikke så få sygdomme som er arvelige ...
    Jeg kigger lige med ...


  • #52   6. jan 2008 Nej nu skal jeg jo heller ikke bagatallisere.... ved godt at HD er slemt, og jeg synes også det skal undersøges.. men der må sku være en grund til at det er så udbredt?

    Jeg tror at der er lidt sandhed i at alt for rent ødelægger alt??

    Der er blevet avlet alt for meget, og alt det naturlige er blevet fjernet og erstattet med noget andet, og al avl giver konsekvens, gode som dårlige.

    Bare for 100-200 år siden da mange begyndte at ændre i forskellige racers naturlige fysik og mentale tilstand, der tror jeg det gik galt... for den gang var der slet ikke alle de sygdomme vi ser idag.

    Nu svinger det hele fra allergier til HD, og knæ problemer, og flere og flere hunde døjer med ørerne , samt kryptokisme, er også blevet mere udbredt end tidligere set....

    Alt dette er efter min mening konsekvensen af for meget indavl !!

    Idag bryder helvede løs hvis man hører om avl på blandinger eller hunde uden stamtavler.... men jeg tror faktisk at det i sidste ende bliver en stærk blanding der skal redde den skrøbelige racerene hund fra at udgå!

    Tror at det der gør mennesker stærke er en god blanding af gener, men selvfølgelig, som med avl så laver man jo heller ikke børn med hovedet under armen..(...HMM..)



  • #53   6. jan 2008 Nu vil jeg og mit "kedelige liv" gå i seng, og så håber jeg at der er nogen der fik vendt hjernen lidt af led ligesom jeg selv for der er sku noget om det hele..ss

  • #54   6. jan 2008 Har så ikke lige læst hele tråden -men jeg har arvelig gigt som med meget meget stor sikkerhed vil ramme børn af hunkøn, hvis jeg skulle få sådan nogen
    -tror ikke lige det ville helt afholde mig fra at få børn, men det har dælme da fået mig til tænke nogen ting igennem.
    -om rimeligheden i at mit barn skal leve med det.

    Nu er det jo ikke som sådan en alvorlig lidelse man risikerer at dø af, men den forårsager daglige smerter, og til tider så slemme at jeg skal bruge 2-3 timer om morgenen før jeg kan være fysisk aktiv, ridningen har jeg delvist måtte droppe, og min fremtid (uddannelse, job osv) har været vendt mange gange, med tvivl om hvordan det dog skal gå.

    Er det rimeligt at give videre??? Jeg ved det ikke. Men et er sikkert, skulle jeg få en datter, vil der blive holdt meget godt øje med hende, så det kan tages i opløbet (det kan behandles, men er et led først ødelagt, så er der ikke noget at gøre der -og hos unge er lægerne meget længe om at mistænke gigt)


  • #55   6. jan 2008 Og så mener jeg i øvrigt heller ikke at det er sammenligneligt.

    Hunden bærer ikke et ønske om børn, familie osv. Det har ikke betydning for dens livskvalitet at den får hvalpe.
    I sidste enden vil al avl på hunde jo være egoistisk. Hvalpe bliver lavet for VORES skyld, og skal opfylde VORES krav -og så er det sgu ærgerligt, når folk ikke prøver at gøre deres "job" ordentligt


  • #56   6. jan 2008 Nu svinger det hele fra allergier til HD, og knæ problemer, og flere og flere hunde døjer med ørerne , samt kryptokisme, er også blevet mere udbredt end tidligere set....

    Alt dette er efter min mening konsekvensen af for meget indavl !!

    Jeg har først oplevet det i udavl?
    Grunden er simpel - jeg kender anerne tilbage på de linier jeg har brugt - og da jeg ville tilføre noget nyt blod skete der ting og sager.

    Og hvordan tror du racer er blevet til hvis det ikke har været for inavl?


  • #57   6. jan 2008 min personlige holdning og mening...
    nu har jeg en hund uden tavle og hvis jeg nu engang skulle bruge han til at lave hvalpe på en tæve så ville jeg få ham tjekke for div ting, men det er min mening, for det er noget jeg kan gøre for at være sikker, hvis der skulle være noget galt med ham kan jeg sige at de skal finde en anden hund til tæven. men jeg vil da ikke bestemme eller kommentere ondt el grimt til andre omkring dette.

    Da jeg ikke har børn endnu, kommer titan i første række hehe..

    marianne R du skriver:
    Her er det narkomaner som ved de er gravide og ikke tar abort og børnene får et meget dårlig liv eller dårlig start på livet...

    Mennesker som ved at de har en kromosonfejl og vet når begge forældrene har det så er det stor sjansje for at børnet får handicap osv, og af egoistiske orsager så får de børn aligevel

    ....... Så vil det sige at du mener ikke jeg skal lave børn??

    Jeg har en kromosonfejl, men det er ikke et handikap, der er hyperaktivitet som også er set hos Damp børn, er ikke damp, men bare hyberaktivitet, Det vil sige jeg kan gå i flere dage uden søvn, uden at blive træt, jeg kan arbejde i mange timer og tage ud og træne løbe i mange timer, nogle gange skulle man tro jeg virkelig var på stoffer med al denne energi jeg har..
    der ud over er næste hele min familie døde af kræft, vi er min mor, min bror, min moster og mine 2 kusiner og fætter også mig tilbage, jeg har fået konstateret at jeg 100% vil få kræft senere i livet,, hvornår vides ikke.
    og at de ting her er noget der vil blive givet vidrer til mine børn når jeg nu engang får nogle.


  • #58   6. jan 2008 Jeg ville aldrig sælge mit eget barn. Mit barn skulle være mit ansvar, mit læs at trække, min glæde min sorg osv.

    De hvalpe jeg producerer på min hund er til gengæld ansvar, læs, glæde og sorg som jeg påfører en anden familie. Derfor er ansvaret større lige netop avlsmaterialemæssigt. Jeg ville dog aldrig producere børn med en person -herunder mig selv- som lider af noget som vil påføre "mine" børn problemer med at fungere i hverdagen... Ligesom med hundeavl er mit ønske om at få børn/hvalpe ikke større end ønsket om at producere så sunde og velfungerende individer som muligt.

    Jeg ved f.eks allerede hvilke allergier jeg har/ikke har samt hvilke fysiske og psykiske styrker/svagheder jeg har. Jeg kender min mor og hendes "linie" ud fra sygehistorie og anekdoter der giver et peg om temperament og sind. Hun kender min far - var trods alt gift med ham - og kender ligeledes hans sygehistorie/familietræ. F,eks ved jeg at jeg har store fødder fra min farmor... en ligegyldig ting i børn-øjemed, men jeg ved at mit barn vil kunne arve dem, og jeg ved hvorfra.

    Personligt er jeg allergitestet, intelligenstestet, øjentestet, farveblindhedstestet, reflekstestet, og en masse andet i forbindelse med sundhedstjek, har en studentereksamen, læser til computernørd, arbejder i en bestemt branche, har venner i bestemte kredse osv osv.. Alt sammen ting der fortæller om hvem jeg er på forskellige måder, ligesom en udstilling, brugsprøve el.lign fortæller om en hunds egenskaber.

    Jeg kunne aldrig drømme om at lave unger med en mand blot fordi han ønsker at være far, lige så lidt som jeg ønsker at gøre det uden at kende mig selv sinds og sundhedsmæssigt. Derfra kan man så tage stilling til om man vil viderføre sygdomme/skavanker eller ej. Men i sidste ende gør man det vel af kærlighed og et reelt ønske om et barn, et fælles menneske som man kan elske så længe som man lever.. Og det gør hunde ikke. De kommer i løb og parrer sig fordi hormonerne siger at de skal.

    Men jeg kan vende den om og spørge: At andre mennesker laver børn med hovedet oppe bagi skal vel ikke betyde at jeg skal til at være ligeglad med min hunds arvelige skavanker?


  • #59   6. jan 2008 Søster

    Som altid er det en fornøjelse at læse det du skriver.

    men.....hvordan gik den intelligenstest ?

    *ss*


  • #60   6. jan 2008 C E

    Den gik som forventet.. smiley


  • #61   6. jan 2008 Søster.... Super skrevet...

Kommentér på:
Børn & hunde avl?

Annonce