Stor sund hund?? {{forumTopicSubject}}
Hej hej
Vi skal om 5-10 år have en ny hund, og vi vil gerne undersøge racerne grundigt før vi vælger.
Vi har indtil nu haft: (med barndomshunde)
3 Goldens voldsom allergi, - 2 aflivet
1 dalmatiner
1 collie
2 skt. Bernhards, den ene med slem allergi, hudsygdomme og gigt. Aflivet da han var 1 ½. Den anden havde dårlige nyrer og døde af en mavedrejning.
2 labrador, den ene med slem HD – aflivet
1 tervueren, still going strong
Det vi gerne vil have næste gang er en hund der IKKE har forhøjet risiko for mavedrejning. Det er det værste vi har været igennem, vil ALDRIG opleve det igen.
De ønsker vi har er:
INGEN mavedrejning
Stor hund
Roligt temperament
Gerne ”intelligent”
Ved godt at det er svært at kombinere alle ønsker, også derfor vi er så tidligt ude. Vil gerne være godt forberedt næste gang.
Vi er så heldige at have en tervueren nu, der simpelthen aldrig fejler noget. Det værste hun har haft er tæger Også derfor vi gerne vil have en sund hund igen. Det er altså rart ikke hele tiden at bekymre sig for alting.
Mvh Pernille
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.395
Så vidt jeg har læst mig til døjer de ikke med en masse sygdomme, og når nu i er glade for den i har?
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.645
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.395
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
eg ville selv have valgt collien pga dette men jeg skulle bo i en mindre lejlighed så ville ikke tilbyde collien dette, så jeg fandt ud af at der var en "mini collie" = shetland sheedog som havde samme sind men var mere lærenem, derfor den bedste bedynder hund for mig.
Collierne er de bedste hunde, glæder mig selv til at jeg har fået min uddannelse færdig og hus så jeg har pladsen til en COLLIE!
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Der er masser af andre gode kenneler der laver super hunde..
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Svar: 5
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Sheltien har ikke samme sind som en collie, og er ikke en mini-collie (navnet antyder dværgvækst hvilket ikke er tilfældet da racerne er ud af forskellige grundstammer.)
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 39
Tager dem fra toppen :
Schæfer er ikke en mulighed da jeg blev skambidt i ansigtet af en da jeg var lille, og har været usikker på racen siden. - Desuden meget HD
Tervueren ville jeg også gerne, men Chris vil gerne have en der er større. Malinois er jo ca samme størrelse såe.....
Bullmastiff var et forslag - vil lige læse op på racen
Collier - Jeg har ikke lyst til at have en hund alle vil kalde Lassie... Kald mig sær Kan godt lide de lidt mere specielle, som ikke er "allemandseje"
New Foundlænder, Landseer og Leonberger: Kan de ikke også få mavedrejning?
Jeg ved godt at der aldrig er garantier, men jeg håber at hvis vi gør et godt forarbejde så er risikoen mindsket væsentligt.
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Hvad med en korthårscollie så? De er langt fra allemandseje...
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Svar: 5
Jeg har altid haft store hunde(Briard & opdræt af Landseer) og har (7,9,13) aldrig været udsat for det!
3 punkter du kan følge for at gøre dit for at undgå det, er:
1: Det er meget vigtigt at fodre MINDST 2 gange om dagen(sætter forbrændingen op, fylder mindre i maven).
2: Giv altid mad på rolig mave(vent MINDST en ½ time efter gå tur).
3: Sørg for der er ro efter måltidet
Håber du kan bruge mine råd, skriv endlig hvis du har brug for flere informationer :o)
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 39
Hun fik foder 3 gange om dagen.
Ro på 2 timer før og efter
Og så fodrede i i et højt stativ så hun stod "lige" når hun spiste. Skulle også hjælpe.
Vi var vist bare uheldige, for hun fik præcis det samme som hun plejede, og det skete kl 23 om aftenen, hvor hun havde lagt og sovet og så skulle ud i haven på "godnatrunden" helt stille og roligt, men efter 10 min. var maven dobbelt størrelse, og vi var på vej til dyrlægen. 6 timer senere gav hendes hjerte op.
Vi har forresten efter mange gode forslag valgt en Landseer til næste gang.
Efter alt hvad vi har læst om de forskellige racer er det den race der tiltrækker os mest
Stor sund hund??