nævn en god sund vagthund race {{forumTopicSubject}}
jeg går i tankerne om hvad min næste hund skal være af race.
det skal være en vagtsom race, mellem til stor type ( dog ikke sankt bernards str)
jeg er selv kommet frem til schæfer, dobermann, cane corso osv
men men men jeg vægter sundhed højt i racen og ville være bange for at der er en del sygdomme cane corso og schæferen, jeg har nu tre gange været uheldig med at mine hunde (rottweilere) har/haft dysplasi i meget tidlig alder og har ikke lyst til at begå denne samme bommert næste gang, så indtil videre er det nok dobermann som jeg kender til har færrest sygdomme stastistik mæssigt.
men vil gerne høre jeres råd og erfaring med de forskellige vagtsomme racer med sygdomme, +/- Ved racen generelt
håber i vil være behjælplige
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 432
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 6
Vores er imødekommende og rar og børn er mere end velkommende.
Men du kan tro, når klokken slå 22.00. Eller vi er gået i seng.
Så er der vagt hund over hende
Alle hendes søskende og deres efterkommere har været sådan
Forfædrene, hendes mor, far og lignende har/er vagtsomme.
Da vi valgte Lucca (Vi kendte avler i forvejen)
Og kunne på den måde nærmest garantere at ingen af afkom eller fædre har vist HD. Vi har dog planer om at få vores tjekket
Men syntes du skulle kigge forbi vores annonce, så kunne du måske i hvertfald, blive lidt klogere på hvilke spørgsmål du skal stille eller svar finde i salgs teksten
mvh. H. H.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
selvfølgelig skal det være med tavle hvis jeg skal udstille, men min egen erfaring med/uden tavle har der ikke været forskel i sundhed
aug 2009
de dobermann jeg har kendt har ikke været vag, tværtimod skarpere end de rotter jeg kender som er vagtsomme.
jeg synes bare det svært at finde lige den mest sunde race ud af boxer, cane corso, dobbermann eller schæfer.
jeg er bevidst om hvad de forskellige typer er avlet til og kræver af opdragelse og træning osv, så det ser jeg ikke som et problem
er klar over man kan kigge igennem generationer, men det er ikke en sikring, har jeg selv erfaret, men der er ikke andet for at bruge meget tid på at tjekke generationer, tænke og overveje det meget grundigt og på ingen måde blive draget af udseende og overbevisninger, når ens mavefornemmelse skriger alarm alarm, jeg har øredøvende slået lydløs på min mavefornemmelse som advaret, griner
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 163 Svar: 544
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 13 Emner: 21 Svar: 417
Min tæve er velsocialiceret, asspeterer alle gårdens øvrige dyr ( Heste, geder, katte osv) Og hun er eminent god til børn.
Hun er utrolig vagtsom og passer på sin familie. Ingen kommer ind her.
Hun er forbeholden over for fremmede - Men så snart de er accepteret af os accepterer hun dem også.
Et stort minus er hendes hofter. Hun har D hofter.
Hun er min første corso - Men ikke min sidste. Jeg elsker deres temperement
I skrivende stund sidder hun ved min side Hvor jeg er er hun ALTID
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Derudover er de meget charmerende og dejlige familie hunde.
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
aug 2009
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Men vil anbefale schæfer.
Det er en utrolig god og kærlig familiehund !
Lige så god den er om dagen, lige så vogtende er den om natten.
Unden at være et rovdyr altså
aug 2009
tak for link, jeg skriver sammen med hende engang imellem, for hun virker som om hun har ben i næsen uden at jeg kender hende og ved hun venter kuld snart.
ja de dobermann har lange haler, men enten kan man leve med det ellers så du jo nødt til at importere fra et land hvor det lovligt at kupere :o)
Stald Abli
Nu som medløber DKK snob. .
jeg kan mægtig godt lide schæferen men er lidt bange for den dysplasi som jeg synes de har meget af, men igen så må jeg jo igang med at bruge hundeweb
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Men det kan altså lade sig gøre at finde en rask schæfer, har selv to
Det er en fantastisk race.
aug 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 966
En rigtig rigtig god hund, som dog gerne vil bestemme lidt selv.. Men hvis man kender til hunde og opdragelse, burde det nok kunne lade sig gøre
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 192
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 44 Svar: 545
aug 2009
DCM, hvad er det? kan ikke lige gennemskue forkortelsen
aug 2009
maj 2008
Der indtil nu fundet 2 muterede gener, det er "carrier" af sygdommen man kan teste for de 2, men der kan godt være flere
Mener også boxeren er ramt af denne sygdom.
aug 2009
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 1.216
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
aug 2009
tak anne, jeg er nok kommet til at jeg er bange for at brænde nallerne på en rotte igen, tror faktisk at kira min tæve havde været en sund rask tæve, for hun havde aldrig været halt under opvæksten og hun var et damp barn på den gode måde som bestemt ikke sparede sig selv, men hun blev så kørt ned.
ved godt at der er sygdomme ved alle racer, men i bund grund er det bare at jeg finder hund næste gang som er født rask og forbliver rask, det gør sku for ondt at hunden i en tidlig alder har sygdom og man i baghovedet har den tanke, hvor lang tid holder den.
jeg ville have mod på en ny race, selvom jeg kender rottweilerens sind forfra og bagfra, men har ikke besluttet mig, men skulle det komme til en rottweiler så vil jeg gerne trække på din hjælp angående opdrætter og linier.
uanset hvad så bliver næste hund en tæve, har fundet ud af reseach i dyrlægeudskrifter at de mindre disponible angående AD/HD i opvæksten
aug 2009
aug 2007
Følger: 129 Følgere: 130 Hunde: 8 Emner: 70 Svar: 917
Selv om dobermann har nogen arvelige sygdomme er der opdrættere som bla kristine (Proud Danish) og jeg selv som går rigtig meget op i sundhed og sind.
Dette syntes jeg du skal gå efter, søg på de forskellige opdrættere og se hvad de går op i af sundhedsresultater osv og så tag eventuelt ud og besøg dem og få en snak og se hvordan deres hunde er osv.
det er en god start :))
aug 2009
go aften til alle og enhver
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
HD ser bestemt sunder ud, end hos langt de fleste racer.... hvis man kigger på hundeweb, så har omkring 80% af de tjekkede boxer HD A eller B...så det er ikke så ringe endda
Hjerte er der heller ikke mange der har noget af, i alvorlig grad... det er noget de seriøse opdrætter tester for , men der er langt imellem dem, der får en status der har betydning for hundens liv.
Spondylose derimod har vi slet ike greb om... dog er det yderst sjældnet noget som genere hunden.. MEN det er ikke nok for os opdrætter... vi vil gerne have fat i hvordan det nedarves.. men det har vi ikke endnu. Det har tyskland heller ikke.
Der er manga andre racer der også har det problem, vi med boxer har bare valgt at se på det og prøve at få styr på det.
Fordi opdrætter af en race tjekker for visse sundhedsting, for betyder det ikke at det er det store problem for racen... det er også for at afdække problemet og for at sikre at det ikke bliver et problem.
aug 2009
feb 2006
feb 2006
Racen har bestemt tendens til at få kræft... men er det i en høj alder, så er det ikke noget alarmsignal for mig, for racens sundhed... for om en gammel hund dør af en hjerteblødning eller kræft, er det samme for mig - men når de unge for kræft, så er det ikke godt og det skal der arbejdes med.... og det kan desværre ske for en boxer...
men HD, AD og hjerte, der er vi godt med... ingen tvivl om det ... 100% slipper vi ikke med det.
Allergi kan de også få... om det er mere end andre ved jeg ikke, men det er noget vi tager alvorligt... bestemt.
maj 2008
nævn en god sund vagthund race