Hvor længe er din hund alene hjemme? Hvor længe er din hund alene hjemme?
Vidste du, at hunde rent faktisk har en tidsfornemmelse?? I Sverige er der en lov, der siger, at hunde max må være alene hjemme i 6 timer, hvilket også er Dyrenes Beskyttelses klare anbefaling. Mange hunde tilbringer desværre op til 9 timer alene hver dag, og det kan føre til kedsomhed, stress og i værste fald separationsangst og adfærdsproblemer??
Får din hund den opmærksomhed og daglige motion, den fortjener? Eller føler du indimellem en snert af dårlig samvittighed??????
Mørket falder tidligt på, regnen drypper udenfor, det er koldt og blæsende????? Når du endelig er hjemme fra en lang arbejdsdag eller har brugt timer på børnenes fritidsaktiviteter, venter der stadig en glad og logrende vovse, der trænger til en god gåtur, inden du kan begynde på aftensmaden.
Du er ikke alene! Som hundeejer kender vi det alle sammen, men din hund har stadig brug for frisk luft, motion og mental stimulering, uanset hvor travlt du har.??
Hvordan får du logistikken til at gå op som hundeejer med familie og lange arbejdsdage? Har du prøvet professionel hundeluftning? Del meget gerne din erfaring
Lad mig hjælpe dig med at give din hund det, den fortjener – en dejlig lang gåtur i trygge hænder, uanset vejret! Din hund vil elske dig for det!??
Læs mere om min hundeluftning på: www.pawsomewalk.dk – jeg glæder mig til at tage din bedste ven med på nye eventyr.????
okt 2023
Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.271
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Det er IKKE for hundenes skyld det der !
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.507
Sverige har IKKE en lov, der forbyder, at hunde er alene mere end 6 timer. Men de har en vejledning, der henstiller til, at man holder alene-hjemme-tiden under 6 timer.
Og nej tak - min hunde skal hverken passes eller luftes, Uanset vejr og tidpunkt skal de på udflugt/eventyr/opdagelse/træningsplads sammen med mig, når arbejdsdagen er overstået
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.134
Og virkelig dårlig stil at bruge et debatforum til at reklamere i.
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 192 Hunde: 5 Emner: 20 Svar: 343
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.354
Derudover prøv lige at tænk over hvor mange timer man skal arbejde ekstra hver måned for at få råd til at betale 350 kr PER TUR = mere alene tid for hunden. Spar pengene og hav mere fri til at gå selv
maj 2007
nov 2012
maj 2007
nov 2012
Jeg kan så læse at de bliver luftet med andre hunde. Så det vil sige at for de 325 kr, får man ikke engang en gåtur hvor ens hund er alene og i centrum, men en fælles luftning
Nu ville jeg aldrig få sådan en hundelufter, men mine hunde skulle overhovedet ikke gå tur med hunde hverken jeg eller mine hunde kender.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Skynd jer at komme med jeres hunde, så skal jeg nok trave rundt med dem.
......og så tror jeg, at jeg vil lave et firma ud af det.
Ansætter andre til 250 kr pr, så har jeg stadig tjent 100 kr.
Måske kan jeg endda få ansat nogle fra kommunen med jobtilskud.
Skide god ide.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.447
... jeg ville så heller ikke turde lade totalt fremmede lufte mine to hidsige kegler; de er ikke særlig glade for andre hunde og har begge ret heftige jagtinstinkter.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.236
Og jeg mener ikke det gavner al den gåen rundt med dem sammen med andre hunde som her - hunde skal aktiveres af deres ejer når de er hjemme og hvile når ejer ikke er
En voksen hund skal hvile en del timer i døgnet og alt for mange hunde får ikke den ro de har brug for - og det kræver en to timers tid anvendt fysisk korrekt plus noget mentalt og social samvær lagt til dette at aktivere langt de fleste racer optimalt - hvis man ikke kan tilbringe tid med sine dyr skal man ikke have dem er min holdning
Og tilbringer man tiden med dem så er mere end seks timer alene ikke et problem for de sover der
Nogle hunde får problemer pga kedsomhed men de seneste år ser jeg flere og flere der får problemer pga forkert stimulering, herunder hunde der aldrig har ro til at lægge sig ned og hvile ud
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Emnet er dog vigtigt. Mange hunde lever understimulerede liv uden indhold og med dage med primær alenetid. Mange hjem burde slet ikke have hund. Det er dog ikke ensbetydende med, at hundeluftning i fremmed flok vil være den optimale løsning på det problem.
Vores hunde har aldrig været alene en alm arbejdsdag, for vi har altid arbejdet forskudt af hensyn til børnene, hvilket har tilgodeset hundene også. I dag er hundene sjældent alene hjemme, fordi vi arbejder hjemmefra primært. De har samme hviletid om vi er hjemme eller ej, for rytme er vigtigt. Vi løber stærkt og snuser om morgenen, leger og træner om eftermiddagen og løber stærkt/snuser om aftenen igen. Så er hele hunden godt brugt - hver dag.
feb 2013
Imens vi arbejder på vores kontorer ligger de hos os og sover. De går selvfølgelig med os til frokost. Men tilbage på kontoret slumrer de videre. De får ikke noget aktivitet i løbet af arbejdsdagen. Efter endt arbejdsdag er der igen gåtur og så er der også næsten hver dag noget træning - den ene af mine bruger jeg jo til lydighedskonkurrencer. Den anden får selvfølgelig også træning
Vi har en regel som vi håndhæver meget hårdt; har de været alene i dagtimerne så er de ALDRIG alene igen om aftenen. Skal vi noget kommer de med ellers kommer vi ikke. Det eneste der vil kunne få os til at fravige den regel er ting som dødsfald eller indlæggelser.
okt 2023
Men jeg vil altså være djævelens advokat lige her. HVORFOR har vi så meget imod betalings-hundeluftere sådan nærmest af princip og pr automatik? ER det meget meget bedre for Fido at få 10 minutters luftetur om morgenen og 15 minutter sidst på eftermiddagen, end at en Karina, der er virkelig glad for hunde og har lyst til at tjene lidt penge på sin hundeglæde, lufter hunden og giver den oplevelser og stimulering?
Vi afleverer hjertens gerne vores børn i institutioner med alt alt for få voksne - men NEJ om vi vil lade en (indtil videre) fremmed lufte vores HUND
Vi sender hjertens gerne vores børn ud i "fremmede flokke" af børn og voksne - men NEJ om vores hunde skal udsættes for den slags
Kære Karina
Selv om det er noget rod, at du reklamerer her i Forum, håber jeg, at du får kunder
PS. Jeg taler ikke i ovenstående om alle jer ansvarlige hundeejere, der sørger for god aktivering til jeres hunde før og efter arbejdet.
feb 2025
Følgere: 1 Svar: 18
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 1427 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.968
jan 2006
Mine hunde skal ikke lære at interagere med andre end mig / familien.
Mine hunde har ikke nødig, at lære at samarbejde med andre end mig / familien.
Mine hunde behøver ikke at lære at gå på kompromis og vente på - og acceptere - at der skal være plads til andres meninger.
Mine hunde skal ikke blive voksne og flytte hjemmefra ...
Alt det der skal børn .. så jeg forstår slet ikke, at du sammenligner / sidestiller de to ting.
Aj beklager, men det er jo helt skørt, det der
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.507
Én præsterede at forlade fritløbsområdet på Amager med én hund mindre, end da hun kom. Uden hun selv opdagede det...
Én anden gik konsekvent løs med 5-7 hunde, uden at have én eneste line med. Så uanset hvad der skete, var det ikke en mulighed at tage en eller flere hunde i snor.
Jeg har endnu også til gode at se nogle hundeluftnings-biler, der reelt er korrekt indrettet til at transportere en flok hunde på forsvarlig vis.
Så nej, det vil aldrig komme til at ske her. NÅR der få gange har været for mange alene-hjemme-timer her, så er én af mine venner kørt forbi, og har taget min flok med ud på egen mark en halv times tid eller mere. Det vil jeg klart foretrække de 1-3 gange om året, det er nødvendingt.
okt 2023
Jeg tænker ikke på læring. Jeg tænker på aktivering og stimulering af hunde som alternativ til mange mange timers inaktivitet.
okt 2023
jan 2006
Jeg har INGEN problemer med at "udsætte" mine hunde for fremmede mennesker - jeg har derimod store problemer med at de skal tvinges til at forholde sig til en hel masse andre hunde.
Hvorfor ? Aj, det håber jeg ikke nogen behøver at spørge om ..
Og igen - nu er jeg ikke 100 meter mester i børn, men de er vel også en slags mennesker ?
Og når vi - os mennesker - går igennem livet, må vi forvente, at vi møder en masse mennesker, som vi kan forholde os mere eller mindre til.
Det gør hunde altså bare ikke !
jan 2006
Hvem afskriver det "pr automatik" ?
Jeg har set - og hørt - om diverse hundeluftere, der ikke var deres ansvar voksent. Jeg var ude at gå med min bror og rendte ind i en af de her luftere - heldigvis havde jeg ikke hunde med selv - og hold nu kæft, en gang rod.
Det, der især gjorde indtryk på mig, var en ung hanhund - spidsagtig hundetype - som trykkede sig ind imod lufterens ben og forsøgte at komme op af hende. De tre hunde, der konstant væltede ham, når hun skubbede ham væk med et "gå nu ud og leg lidt med de andre" tror jeg morede sig kongeligt.
Han gjorde bare ikke - men hey, han var da ikke alene hjemme, og med garanti udmattet træt, når han endelig kom væk fra det ragnarok
Så nej, ingen "automatik" her - blot en smule viden om hunde, og lidt erfaring med det koncept .. som seriøst ikke burde være tilladt
okt 2023
Det vil jeg heller ikke udsætte mine hunde for - men et par stykker ville være OK.
okt 2023
jan 2006
Jeg vil naturligvis ikke begynde at fortælle dig, hvordan du skal gøre med dine hunde -det er dit valg.
Jeg holder for meget af mine, til at jeg vil smide dem under bussen på den måde, men det er jo mit valg.
Blot opponerer jeg imod, at du hiver børn ind i ligningen - og postulerer, at det er "pr automatik", når der er nogen, der er imod konceptet.
okt 2023
Det skriver jeg, fordi jeg umiddelbart ikke bryder mig om konceptet - men så tænker jeg lige lidt over det, og får nuanceret det i mit hoved.
Åh, hvor ville det være meget nemmere lige at forklare den slags face to face
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.236
Æbler og bananer
okt 2023
Hmmmmmm - eller æbler og skruetrækkere
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.368
Vi har fx ofte hunde i “dagpleje” hvis ejer har en lang dag på arbejde;) det fungerer super godt for de Aller fleste hunde, naturligvis handler det om at finde en person man kan stole på, mine hunde skal fx ikke luftes sammen med andre hunde, de skal heller ikke være løse på et ikke indhegnet område hvis det ikke er mig selv som går med dem:) men det handler jo egentlig bare m at finde en person som man stoler på;)
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.275
Dejligt at se, at Snif ser glad ud
maj 2016
Følger: 14 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 396
Jeg tænker det vel kommer an på den enkelte hund om den trives med at komme i hundebørnehave eller at blive luftet sammen med en masse andre.
Min hund ville ikke kunne kapere det så derfor kunne jeg aldrig drømme om det. Men der findes da sikkert hunde som synes det er helt OK.
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 1427 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.968
nov 2023
Følgere: 81 Svar: 299
Jeg kan ikke gøre det anderledes hvis jeg skal arbejde fuldtid på fabrikken.
Drømmer om at ha fri hver onsdag. Men økonomien er ikke til det lige nu.
Kunne været dejligt hvis jeg havde en hundelufter…. Kunne være perfekt med nogle som kom og gik med dem midt på arbejdsdagen.
For mig handler det mere om hvad der sker for hundene før de skal være alene og efter de har været alene i 10 timer.
Og de har 4000 kvm hegnet ind med fri adgang til det fra huset.
Men de bruger det ikke. De sover indtil jeg kommer hjem.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Da jeg arbejdede var det ofte 10 timer 3-5 dage i ugen.
Nu er det måske 2-5 timer om mdr. Hun er så mere alene i bilen, når vejret tillader det.
Jeg tror alle gør deres bedste for, at være sammen med deres pelsdyr
feb 2013
Kan man ikke finde ud af at hjælpe hinanden lidt i nordsjælland?
Jeg kan sagtens se noget godt i ideen om hundelufterservice, men jeg synes bare at jeg har hørt lidt for mange dårlige historier til, at det er noget jeg turde. Derudover så har jeg en personlig oplevelse med en bekendt, jeg aldrig ville betro en hund, der lavede sådan en service. Vedkommendes eget hundehold var helt skørt. Det endte rigtig galt med at en hund hun havde ansvaret for bed en anden hund temmelig alvorligt, så det blev en politisag. En anden hund stak af fra vedkommende i panik og blev aldrig fundet.
Og der sker vist også noget forsikringsmæssigt, som jeg håber der er styr på, så snart der kommer penge mellem folk og der er tale om en ydelse man køber.
En ting er at folk overlader deres børn til dagplejere, pædagoger og skolelærere osv. Det er lidt noget andet. Der er regler der skal leves op til og der føres tilsyn osv. Det er noget ganske andet at overlade sin hund til en privat hundelufter.
.... man må så til TS's forsvar sige at hun har taget nogle forbehold. Bla. tager hun så vidt jeg kan se ikke hunde som mine to tosser ind
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.478
nov 2024
Følger: 13 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 294
Min hvalp på 6 måneder er alene 3-4 timer hver dag.
Hvor længe er din hund alene hjemme?