Ro - hvor længe? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har brug for nogle erfaringer.
I fredags løb vi en 5 km i snevejr. På et tidspunkt får vi kludret og får lavet en dum misforståelse hvor Abby løber videre og Ziva stopper. Måske er hun ramt her, eller måske har hun trådt forkert i sneen uden jeg har set hvornår.
Jeg føler undervejs på turen at jeg måske er i tvivl om hun har slået sig. Jeg holder godt øje med hende og sender videoer til både manden og en veninde - ingen kan se noget i hverken gang, trav eller løb, men vi går retur tilbage til bilen. Undervejs trækker hun vanvittigt og kan ikke forstå det manglende løb, hun snuser lykkeligt og griber chancen for at jagte en fasan fordi jeg kun kigger på hendes ben og glemmer at kigge op.
Jeg troede det var højre bagben, men fredag aften kommer der en enkelt trækning på højre forben. Hun får ro resten af dagen og kun tisseture i haven.
Lørdag går vi 0.7, 0,6 og 2,5 km - kun enkelt gang kan jeg fornemme at hun tog sådan et gadedrenghop og min veninde siger hun kunne se det 2-3 gange mere i løbet af hele dagen.
Søndag har vi gået 1, 2 og 2 km og har intet set.
I dag har vi gået 2 og 1 km indtil videre og har intet set.
Jeg har selvfølgelig trykket alle steder og bøjet alle steder og kan på ingen måde frembringe en reaktion.
Jeg har aldrig set en manglende lyst til at hoppe fx sofa, seng eller bil, og entusiasmen for at skal løbe og gå er kæmpe som altid
Ziva er van til løb og er i god form, så jeg har brug for hjælp til hvor længe med ro, hvor meget ro og erfaringer med hvor hurtig muskelmasse forsvinder?
Jeg vil jo nødig gøre det værre, omvendt gider jeg heller ikke gå mikroture med hende hvis det er spild - mikroture er irriterende for mig og de snyder Ziva for dagens højdepunkt at komme ud på lange snuseture i skoven.
Jeg har bare ingen erfaring at trække på.
Hvis I tænker lang hvil, hvornår skal jeg så begynde at tænke på, at hun ikke længere kan løbe en 5 km, men jeg skal træne hende op igen? Vi løber dem med ca 6 min og 20 sek pr. km i gennemsnit, så det er et forholdsvis roligt tempo, hvor hun mest er i luntetrav.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.497
Eller hold samme længde men lad hende være løs 10 min.
Hvis der stadig ikke er noget, så øg igen dagen efter
Hilsen en der har haft hund der har skullet startes op fra bunden.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Jeg kan nemt gå med hende løs, men jeg er ikke sikker på jeg tør. Hun er en energibombe - hvis hun er løs, så går det stærkt. Der går lidt tid inden toppen af energien og entusiasmen er væk, og tempoet bliver mere moderat.
Årh det er så svært, for jeg aner ikke hvor godt hun kan skjule det. Enten gør det ondt eller også gør det ikke ondt længere, og jeg bare pylrer..
aug 2004
Så jeg ville øge igen dagen efter, hvis der ikke dukker noget op.
Enten med fritløb eller flere km.
Du er jo nødt til at finde ud af om der er noget. Lige nu kan det ikke ses, så langt så godt.
Så må du se om det dukker op ved mere belastning.
Og ellers er man jo nødt til at runde dyrlægen og få undersøgt om der er noget
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
jun 2017
Jeg var på kursus så ved ikke middagsturen, men formodentligt kun halv tur til Ziva og så har hun nok ventet i bilen mens Abby fik en ekstra..
Så har hun fået lov at søge efter mad * 3 på grunden i dag.
Så det er ca 5 km i snor og ca 60 min frit løb på grunden efter fodersøg. Det er noget mere roligt end hvis hun fx var fri på fremmed grund, hvor der bliver løbet mere meget.
Jeg har lige rejst mig fra middagsbordet og selvom hun har ligget i ro under madlavning + spisning kunne jeg ikke se noget da hun gik efter mig ind på kontoret.
SÅ jeg tør godt bare skrue mere op uden at være så angst for at lave en skade på hende?
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Og der er nok en stor sandsynlighed for at det blot er et stykke salt
Jeg havde bare givet den gas igen og så holdt godt øje. Særligt efter belastning når hunden har hvilet sig. Det er specielt der ømhed viser sig hvis der er noget.
aug 2004
Lyder som noget forbigående
jun 2017
Så har hun hvilet fra fredag middag til torsdag middag når vi kommer afsted, så en uges tid?
(under forudsætning af at vi fortsætter statistikken med at jeg ser 0 trækninger fra nogle af benene forsat)
aug 2004
Har meget svært ved at se hvordan det skulle kunne blive værre på længere sigt.
Prøv at belaste og se hvad der sker
jun 2017
Ro - hvor længe?