1.032 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

TRÆN nu hunden ... TRÆN nu hunden ...

.. istedet for alle de medikamenter, der efterhånden er så populære at proppe i vores arme kæledyr ...

Ivan Balabanov

For years, fluoxetine (Prozac) has been pushed as the answer to behavioral problems in dogs. Veterinary behaviorists and force-free advocates love to cite “science-backed” studies to justify long-term medication use. But here’s a big problem, most of these studies are flawed, biased, and rely almost entirely on owner-reported data.
Take, for example, the 2009 study on fluoxetine for compulsive disorders in dogs (Irimajiri et al., J Am Vet Med Assoc). It claimed fluoxetine helped, yet the only improvement came from owners’ OPINIONS, not actual behavioral measurements. When researchers looked at objective data the dogs’ actual behavior logs they found NO SIGNIFICANT difference between the medicated and placebo groups. But guess which result gets cited???
How about the 2007 study on fluoxetine for separation anxiety (Simpson et al., Veterinary Therapeutics). The conclusion? Fluoxetine was effective … but only when paired with a structured behavior modification plan. And yet, thousands of dogs are medicated without any meaningful training, as if a pill can replace actual learning.
Sad reality is that Dogs are being drugged, not rehabilitated.
Ask any serious trainer what happens when they get a dog that’s been on fluoxetine for years. They take the dog off the meds, implement a sound training plan, and SHOCKINGLY the dog improves.
Not because fluoxetine “worked,” but because the dog finally got what it needed: clarity and proper training.
Yet, the AVSAB keeps pushing these medications while dismissing legitimate training as “aversive” or “outdated.” They’d rather chemically suppress behavior than actually address it.
The real question isn’t whether fluoxetine has some effect but why so many dogs improve when you REMOVE the drug and train them properly?!!!
Behavioral change comes from learning, not sedation. It’s time to stop pretending otherwise.
I know I am not the only one noticing that dogs on fluoxetine don’t get better - they just get dull.
The dog isn’t learning or adapting, just becoming more passive.
This can actuallY DELAY proper rehabilitation, because the dog’s emotions and responses are chemically suppressed rather than modified through learning.
Thinking about making a solo podcast to talk about the dog I have in training right now, one of the many that end up euthanized after YEARS of being on SSRI’s and the pandemic of prescribing psychotropics like flea medication

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  TRÆN nu hunden ...
  • #1   13. feb AMEN!
    Det er vel ikke anderledes end med mennesker; med psykopharmaka alene får man ikke løst sit problem.
    Og hvornår begynder folk at tage alvorligt at psyke har en stor arvbarhed. Avler man på fx angste hunde så får man angste hvalpe. Ingen hund med en sund psyke bliver bange for mænd/rolatore/lastbiler/cykler osv osv fordi de har haft 'en ubehagelig' oplevelse. Så skal det være en virkelig grim og traumatiserende oplevelse - ikke bare en forskrækkelse.

• #2   13. feb det er vel lissom den trend der var for år tilbage, med de der antitræksdimser med snore bag forbenene... istedet for at træne hunden til at gå pænt

• #3   13. feb #1 - præcis Mette !!!!

#2 - dem troede jeg fandtes stadigvæk ???

• #4   13. feb Martine - jeg har ikke set dem længe, heldigvis.
    De er måske ikke "in" der hvor jeg normalt færdes med hundene.

• #5   13. feb Selvfølgelig er der nogle hunde, som kan have gavn af medicin, men det kan og skal ikke stå alene i så fald.

Jeg oplever lidt det samme hos os mennesker; At medicin på en eller anden måde skal være en mirakelkur.
    Nu har jeg ADHD, og min medicin hjælper mig helt vildt, men den hjælper mest fordi den gør mig i stand til at bruge alle mine andre værktøjer effektivt. Stod den alene, så ville den ikke være så stor en hjælp.
    Uden min medicin kan jeg bare ikke bruge mine værktøjer ordentligt. De virker ganske enkelt ikke.

Sådan tænker jeg også det kan være for nogle hunde; At medicinen er det skub de skal have for at de andre værktøjer kan bruges effektivt, men hvis du ikke bruger de værktøjer, så er du jo lige vidt.

• #6   13. feb Det er sjovt - jeg talte lige med min dyrlæge om det i går. Dorit får Tessie, et mildt angstdæmpende middel, når hun skal til dyrlæge. Hun er så angst at hun ryster, hvis hun ikke er på medicinen, hun får splatmave og hun bider dyrlægen, hvis hun kan komme afsted med det. Vi talte om igår, at det er rart at der er kommet sådan et præparat, som er så mildt og som kan anvendes i specifikke situationer.

Dyrlægen fortalte så, at han oplever at der er mange der kommer og vil have psykofarmaka til deres hunde. Typisk er det hunde som enten ikke kan være alene hjemme, eller - hold fast - hunde som ejer synes er for aktive, og dermed efter ejers opfattelse, må have ADHD smiley

Min dyrlæge nægter at udskrive medicin i de to nævnte tilfælde, men beder ejeren om at få hjælp til træning. Hvis ejer vender tilbage med en plan for fx at træne seperationsangst, vil han gerne udskrive medicin til at understøtte træningen, men kun i en begrænset periode.

Jeg er sikker på at der findes hunde, som enten skal medicineres eller aflives, og her er jeg helt med på at medicin skal afprøves, hvis det giver mening.

Men hvis det er fordi ejer kun vil anvende "force free" træning, så er det imo ejer der skal medicineres i stedet smiley

• #7   13. feb Så vidt jeg ved så kan hunde ikke få diagnosen ADHD smiley Jeg undre mig nogen gange over hvad det er folk forventer når de anskaffer en hund ???
    Det er fuldt ud forståeligt at man giver et mildt angstdæmpende til en hund, der skal til dyrlægen hvis det kan give hunden en bedre oplevelse. For mange hunde er dyrlægen bare en rigtig ØV oplevelse også selvom man træner dem i at det er OK.
    Men at sætte raske og helt normale hunde på psykofarmaka fordi de er for aktive eller har nogel adfærdsissues, der bunder i manglende træning af noget specifict er helt på månen.

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.286
    #8   13. feb Jeg er ved at blive vanvittig over, at Vilma ikke bare lærer at være alene hjemme. Den ene dag går det fint. Den næste dag hyler hun i ti minutter. Kan jeg få en pille, der virker i ti minutter - men ikke mere. For resten af tiden tager hun det roligt smiley

Spøg til side: Det ER uendelig trist, at nogle hundeejere er så luddovne.

• #9   13. feb Jeg hører også mange anvende kastration hos unge hanhunde, som er for vilde, ikke lystre eller generelt bare er teenagere. Det er selvfølgelig ikke medicin, men jeg synes alligevel det er helt hul i hovedet!

• #10   13. feb Selvfølgelig er der nogle hunde, som kan have gavn af medicin

Hvilke hunde og i hvilke tilfælde?

• #11   13. feb Tror der er virkelig mange nyere hundeejere der har lidt en misopfattelse af hvad en hund er for væsen. Ikke at de tror alt er som i Disneys verden, men sådan lidt derhen af. Altså en hund er nærmest en slags menneske som forstår vores verden og som opfører sig pænt og roligt af sig selv.

• #12   13. feb Det vil være meget individuelt. Jeg tænker hunde, hvor du ikke kan få nok ro på til at træning og adfærdsbehandling kan "nå ind" til hunden. Det kan medicin hjælpe med hos nogle hunde.

Hvilke problematikker det involverer vil jeg ikke til at specificere, det er simpelthen for bredt et spørgsmål. Det kommer mere an på hunden end problemet.

• #13   13. feb #12

Tak for svar.
    Jeg vil til enhver tid tillægge det, at man er nødt til at medicinere sin hund for at få ro på, et udtryk for enten dårlig avl, eller helt forkert håndtering.

• #14   13. feb Dårlig avl er der også masser af. Hvis hunden får et godt liv ved at få lidt medicin ved siden af deres træning/adfærdsbehandling, så synes jeg da, det er fint. Hvis det er det, der skal til, for at der er succes, så kan jeg ikke se problemet.

Dermed ikke sagt, at det nødvendigvis er mange hunde, der er så langt udenfor rækkevidde, men de findes. Der findes også dem, der ikke kan hjælpes uanset hvad.

• #15   13. feb “Problemet” som jeg ser det, er at hundene ikke får det bedre - de bliver bare roligere og “ro” er jo kodeordet for hundehold i dag.

Tag dem af medicinen og tag lidt ansvar som ejer - det er sådan jeg ser det.

• #16   13. feb Hvilke hunde og i hvilke tilfælde?

Min smiley
    Hun fik prægabalin i tre døgn ved ankomsten efter et mareridt af et døgn hvor hun stod helt fastfrosset af angst og ikke kunne gå eller turde gå udenfor og tisse

Men det er også et ekstremt tilfælde med vold mm der ligger bag og efter tre døgn stoppede jeg og så kunne hun fungere og lære resten uden - og lærer stadig naturligvis.

Jeg er enig i at medicin ikke skal stå alene, at det er blevet det nye quick fix på alt og kun skal gives i en ultra kort periode hvis absolut nødvendigt

Min er erfaring er at et par dage er nok og at dosis og rette middel er meget vigtig. Og at der skal lægge en udredning bag som er kompetent og faglig.

Det er anden gang jeg bruger medicin på recept på et dyr med problemer så det er bestemt ikke ret tit nødvendig. Jeg brugte det i samråd med en dyrlæge i fire døgn til en ældre døv hund som blev angst alene efter en flytning. Forinden havde vi trænet i to stive uger uden det mindste fremskridt men træningen sammen med en lav dosis prægabalin i fire døgn gjorde udslaget - og hunden levede nogle år uden problemer derefter indtil den døde af alderdom

Men jeg får knopper af de der reklamer der kører pt på fb om godbidder der doper din hund under hvad den fejler... det er vist et kosttilskud men de bør i min verden også anvendes kortvarigt og ikke alene.

Og jeg vil sige at jeg gennem årene har set at langt de fleste problemer stopper ved at give en hund noget fornuftigt at bruge sin krop og hoved på... jeg ville derfor altid starte der

Jeg kunne se med Perle at jeg ikke kunne starte der uden hjælp. Jeg har aldrig før set så bange en hund men som sagt er det aldrig en løsning jeg normalt ville vælge til... lige her valgte jeg det til fordi jeg kunne se at hunden var så angst at det ville ende galt ellers...
    kunne jeg havde afventet et døgn mere uden? Ja. Men jeg ville gerne have gang i træningen og det kunne jeg ikke uden at tage toppen af angsten fordi den var så massiv. Hun kunne hverken spise eller noget. Lå bare samme sted og knurrede og var helt apatisk. Det har jeg ikke set før så slemt og jeg må bare sige at jeg er glad for at det virkede men også enorm glad for at stoppe med at give det igen

Et par døgn - en kickstart. Og så træning og aktivering. Det er sådan jeg mener de produkter kan bruges - og først når det andet er fejlet.

En af de ting der fik mig til at give Perle det var at hun ikke spiste og drak. Havde hun været større havde jeg nok været mere afventende men jeg ved at de helt små ikke skal miste meget energi før det kan gå galt og derfor gjorde jeg det

Men jeg kommer aldrig til at sige at det synes jeg bare man skal... jeg synes der er 10000 andre ting man normalt kan prøve først og måske skulle jeg have haft mere is i maven her også - men alene pga størrelsen på hende handlede jeg hurtigt

Men jeg ville da lyve hvis jeg sagde at den bedste dag ikke var da jeg slap for at give det mere...

Jeg synes det er godt der er fokus på det

Der er en kedelig tendens til at hunde skal passe ind i kasser.

Tag fx min igen. Er hun blevet normal på tre døgn? Nej da. Men hun spiser og fungere og kommer sig langsomt nu. Men hun har nogle ar som vi lever med.

Jeg synes ikke nødvendigvis at alle hunde behøver være ens. Vores elsker os men jeg tror aldrig min datters venner kommer i samme rum, og måske heller ikke voksne gæster... men hva så? Må man ikke gerne være sådan som hund også hvis ejer kan styre det?

Herhjemme må man godt.

Jeg bliver trist når alle hunde skal trænes til at være helt ensrettede...

I bund og grund kan folk bare holde nallerne fra min så sker der ikke noget. Kunne jeg træne det? Måske. Men måske er det også sådan hun er og det er fint med os og hvis hunden trives så ser jeg egentlig ikke problemet må jeg indrømme

Jeg ville dog blive glad hvis det lykkes at lære hende at gå med katten alene hjemme i tre ish timer

Det ville lette vores dagligdag

Men resten... det lever vi med for ellers skulle vi sgu ikke have taget en chi med den bagage.

Jeg kommer i hvert fald aldrig til at dope min hund til at passe ind i en kasse... længe leve børnegitter og en tryg base smiley

• #17   13. feb Ps det handler for mig også om forventninger

Skal en adfærdsregulerende træning skabe en helt rolig og smooth hund der glider gennem livet eller er hunde forskellige og har lov til det?

Giver det mening?
    Jeg tror da godt man kan træne alt men skal man?

Jeg synes ikke man skal
    Hvis en ejer ikke kan magte en given hund så kan en anden ejer tit. Det er min erfaring - og tiden gør meget. Hvis man accepterer den hund man har

• #18   14. feb I virkeligheden er det jo nok sådan en lidt generel trend hos mange moderne mennesker: Det falder folk virkelig svært at accepterer at der kan være små eller store bump på vejen i mange af livets facetter. Og passer hunden ikke ind i det idealiserede billed man har skabt i sit hoved af hvordan livet med en hund er så må der være noget galt med hunden. Man glemmer jo at man strengt taget har indlemmet et 'vildt dyr' i sit liv. Endda et rovdyr med brug for aktivering af krop og hjerne. Sådan en bliver altså frustreret og ulykkelig, hvis den ikke får opfyldt nogle basale behov for at udøve sine instinkter. Og den slags kommer ud som det folk kalder 'adfærdsproblemer'. Langt hovedparten er ganske enkelt helt normal adfærd, som bare ikke passer særlig godt ind i folks billed af lykkeligt familieliv med hund.
    For ikke så længe siden var der en på p-pladsen ved skoven, der kaldte Penny stresset og mente at det var en hund der ikke havde det særlig godt (jeg kunne hører en dame kloge sig overfor en anden). Jeg kunne ikke andet end ryste lidt på hovedet da jeg fik øjenkontakt med damen. Penny var ikke stresset hun var bare megaforventningsfuld og glædede sig til en tur foran kickbiken i skoven. Så hun lavede små cirkler på stedet og lød som et spand slædehunde. Tænk at være hundeejer og ikke at kunne se forskellen. Penny fik sit 'go go' og vi ræsede afsted ind i skoven. Skøn tur på 5 km med god fart. Tilbage ved bilen spændte jeg fra og gik en lille tur i skoven (hun skal lige skridtes af og tisse og snuse). Vi trænede også lidt med at klatre på træstammer og lidt lydighedsøvelser. Hjemme igen havde jeg en glad og veltilpas hund. Rigtig mange ville have meget færre issues med deres hunde, hvis de ville prioritere at bruge noget tid på at sørge for at deres hund fik brugt både krop og hoved.

• #19   14. feb Selv min midaldrende bulldog bliver bims, og helt utrolig irriterende ,hvis hun ikke får den aktivering hun har brug for.
    Det synes jeg egentlig er logik for burhøns.

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

Følgere: 1 Svar: 19
    #20   14. feb Desværre er mange som køber en "familiehund" ikke bekendt med, at dyret også skal aktiveres smiley

• #21   14. feb https://www.facebook.com/share/r/19s7a6LhjY/

• #22   14. feb Spot on

• #23   18. feb Folk vælger stadig primært hund med øjnene og med et glansbilled på nethinden af hvordan livet vil være sammen med en eller anden givet race. De vælger ikke at tro på det når man advare dem om at arbejdsracer er skabt til at arbejde og at man skal tage det alvorligt. De fleste af dem skal ud og bruge både krop og hoved på daglig basis for at trives.
    Når det man egentlig har brug for er en hund der ikke kræver vildt meget aktivering og som egentlig er glad bare den er sammen med sine mennesker så så vælg da en selskabshund. Der er massere af racer skabt udelukkende for at holde mennesker med selskab. Men hold jer fra jagthunde, fårehunde, brugsracer, slædehunde osv.

• #24   18. feb det er lidt årsagen til at jeg for år tilbage blev "allergisk" overfor border collien.... stort set alle jeg mødte kravlede på væggene fordi de bare blev holdt som familiehunde og fik lufteture....

Kommentér på:
TRÆN nu hunden ...

Annonce