Brugshunde Brugshunde
Nu er jeg selv den lykkelige ejer af nogle pragtfulde brugshunde.
Og jeg bruger dem aktivt indenfor brugshunde sport. Og jeg elsker det lige så meget som de gør.
Men jeg undrer mig over at nogle hundeejere anskaffer sig en brugshund UDEN at træne dem til noget, men i stedet sender hundene til udlandet for at blive trænet og få prøver!
Jeg ved godt at de siger at de ikke selv magter den slags træning- eller træning generelt.
Men jeg synes sgu det er synd for hunden at lære den drifter og arbejdsglæde, og så når den kommer tilbage til ejeren, så er der INTET af den slags tilbage!
Hvorfor kan den slags mennesker ikke få sig en race som ikke kræver træning.
Jeg træner selv med nogle stykker der gør, eller haft sendt deres hund til Serbien, de træner ganske vist selv deres hunde herhjemme også, men hvor er så fidusen i at sende hunden derned?
Det er der sgu ingen udfordring eller ære i. Og de tvivlsomme prøver de kommer tilbage med er i mine øjne ikke meget værd.
Træn selv jeres brugshunde og i vil få endnu mere glæde af jeres hunde!
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Jeg har trænet og figureret for flere hunde med ipo1 prøver taget i Serbien, og de kan IKKE bide når de kommer hjem igen!
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Jeg vil nu give Nico ret ... det er ikke i hundenes interesse at man vækker nogle drifter i dem og derigennem opbygger et behov, som man så ikke efterfølgede opfylder :o(.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg er blevet spurgt om jeg ikke liiiige skulle prøve at få instinkt-testet min gamle malle for at se om den kunne finde ud af at flytte et par får ... neeeeej, det skal jeg ikke, for jeg ved at selvom det skulle have vise sig at hun havde talent for det, så var det alligevel ikke noget jeg gad blive ved med - og hvorfor så tænde de ting i hende ?!?.
Ligesåvel som de seriøse brugsfolk ikke køber en udstillingsrace og med vold og magter høvler det arme kræ igennem et IPO-program, så forstår jeg heller ikke hvorfor nogle udstillingsfolk køber en brugsrace for at gå på udstilling med den ... er man til avl og udstilling, så fint nok, køb en udstillingsrace ;o).
/Carina
/Carina
sep 2005
<b>Næsten alle hunde er brugshunde</b>
Desværre vil jeg mene det er blevet sådan at:
Næsten alle hunde VAR brugshunde :o(
- Men nu er der kun nogle ganske få racer tilbage, der kan gøre sig indenfor de forskellige grene :'o(
/Carina
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
De som jeg kender som gør det er opdrættere---De skal have hundene igennem systemet så de kan blivve avlsgodkendt og de har ikke selv tid eller måske heller ikke evnerne til det----
Det er et spørgsmål som diskuteres meget i sch regi---- og måske bliver det forbudt engang----Men jeg tvivler fordi det vil opdrætterne ikke være med til------
Almindelige mennesker anskaffer sig mig bekendt en brugshund fordi de selv elsker at gå til træning---De sender ikke deres hunde ud af landet---
Det ville da være at tage selve sjælen af sporten for mig-------
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
I bund og grund forstår jeg ikke helt behovet - sporten indebærer jo, at man får opbygget det der fantastiske forhold til hunden. Og det går man fuldstændig glip af, hvis man ikke selv er med i træningen.
Hvordan kan det blive en sport, når det er andre, der udfører arbejdet for en?
Udannelseshunde er dog ofte avlstæver, som bare skal have sin prøve og så skyde hvalpe ud resten af livet.
Den tanke gør mig nu også lidt øv - hunden er blevet "vækket" - og de fleste elsker jo deres job.
aug 2006
Gode brugshunde er avlet i helt andre retninger, så deres brugsegenskaber efterhånden er blevet begrænset.
På vores træningspladser ser vi det ret tydeligt.
sep 2007
man kan dskutere herfra til jorden går under, hvilken der er den bedste. Men faktum er at hvis udstillingsfolkene gik mere op i den træning som de var beregnet til, var der ikke de 2 lejre!
Og nej, hvorfor vække drifter i hunden som ikke skal bruges?!?!?
Adfærds behandler Vibeke Reese spurgte for flere år siden, da min ældste hund var hvalp, om jeg var endnu en af "dem" som blot skulle lægge en prøve på hunden og så trække kuld ,og aldrig lade den arbejde igen?
Hun fortalte at det var en måde at sørge for at hunden blev til problemhund senere hen.
Der er flere videoer af hunde trænet i Serbien på forsiden ligenu!
Læg mærke til at det er hunde uden ører og hale!
sep 2005
<b>Carina : ikke enig hvis den/de enkelte individer bare bliver "tricket" med hver af deres egenskaber er jeg sikker på at brugsegenskaberne kommer til live - bare se min race</b>
Beklager - men hvad er det jeg skal se ?!?
Har aldrig mødt en westie der var godkendt redningshunde, gik DcH-program, gik sporhundeprøver, gik nordisk eller noget som helst andet jeg har været i nærheden af ... jeg har set et par stykker af dem gå DKK lydighed, men det er jo ikke brugsarbejde der på nogen måde sætter krav til hundens drifter og nervesystem...
/Carina
aug 2006
Det er bare ikke den.
Tændes, det kan den - men der er desværre rigtig mange, der ikke kan tændes i et omfang, så de bliver virkelig trænbare.
Og her taler jeg naturligvis i forhold til brugsdisciplinerne.
aug 2006
Her er der også en deling, der helt modsvarer min races.
aug 2006
Flere af dem er repræsenteret i denne tråd :o)
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.917
Forstår ikke hvorfor man sender hundene til udlandet, - det kan der vel være mange årsager til , som før nævnt, priser, andre træningsmetoder, lynløsning og diverse andre...
sep 2005
<b>carina : nu går alt brugsarbejde jo ikke kun på i "jeres" type træning - jagt og grav er jo faktisk også brugsarbejde....</b>
Jeg har aldrig påstået at de ting jeg laver med mine hunde er det eneste rigtige ... ud over jeg kender flere schweisshundeførere (der også står i registeret med deres hunde) og nogle jægere med både retrievere og stående jagthunde, kender jeg INTET til jagt. Samtlige af de schweisshundeførere jeg kender, siger dog bare, at der indenfor denne disciplin på højt niveau også kun er få racer tilbage, og øvrige jægere taler også om brugs- og udstillingslinier indenfor deres race !
<b>Jeg har haft en westie som redningshund i beredskab storkbh.</b>
OK - så har jeg bare aldrig mødt dig ;o).
I hvilken periode har han været godkendt redningshund, og har du været med til øvelse Jordskælv og/eller DM for redningshunde med ham ???
/Carina
aug 2006
Men at kigge efter fugle og at bestå markprøver - der er alligevel en god afstand :o)
Langt de fleste schæfere hyrder deres flok - men det er alligevel (måske desværre) de færreste, der ikke falder igennem når de bliver instinkttestet.
At driften er der, betyder ikke, at den er der i et omfang der kan bruges.
aug 2006
Det jeg prøver at sige er, at fordi hunden originalt er avlet med brugsegenskaber, betyder det ikke, at de nødvendigvis stadig er der i et omfang, hvor de også kan bruges til noget.
sep 2007
En brugshund skal BRUGES, ellers ophører den med at være en brugshund!
Og prøver taget luskede steder i udlandet er ikke meget værd i min verden!
Og ja westier er brugsrace, men desværre alt for udstillings præget, spørg en dyrlæge hvilke racer han tjener sine penege på, så vilhan nok nævne Westien som en af de første.
Og ja madam blå, jeg ved godt at der findes Westie opdrætere der laver meget sunde hunde fysisk og psykisk, men dælme også mange der ikek gør.
Og ud fra din profil at dømme laver du nogle fine hunde. Men du kender sikkert selv opdrættere der ikke er seriøse/dygtige nok indenfor din race.
Havde nogle flere brugt deres hunde som du gør, så var din race garanteret ligeså sund som de andre terriere!
aug 2006
Men det gør dem ikke til brugbare, så de kan kaldes BRUGSegenskaber.
At en labbe kigger på fugle og bærer på ting betyder ikke, at den kan blive en god jagthund :o)
Og det er jo DET, der er dens brugsegenskab.
sep 2005
<b>på ét eller andet punkt kommer til udtryk</b>
Hvis jeg nu tager min gamle malletæve med ud i skoven - og der står en jæger og pløkker en fugl ned, og hun løber ud og henter den og kommer tilbage med den godt gennemtygget ... så kommer jagtegenskaberne jo også på et eller andet punkt til udtryk her - men det bliver hun altså ikke en jagthund af !
Da jeg var træner i DcH havde jeg en golden hvor vi kæmpede et halvt år med at få det kræ til at samle en tennisbold op - og ejeren stod med tårer i øjnene første gang det skete ... er det så på et eller andet punkt det kommer til udtryk at denne hund er en fortrinlig brugs-jagthund ???
Og da jeg trænede i PH og der kom en udstillingsmalle, og vi efter kun 3 måneders træning kunne få den til at løbe 30 skridt hen til en figurant og tage en godbid ... er det så på et eller andet punkt et udtryk for at det er en brugshunderace ?!?
/Carina
aug 2006
Meeeen - det er svært at debattere, hvis man ikke vil argumentere ;o)
aug 2006
sep 2005
Nu er jeg jo født nysgerrig, så jeg skal lige høre, om <b><i>"tilbage i 1996 :-)"</i></b> var svar på mit spørgsmål angående hvornår du havde din westie godkendt som redningshund ???
På din hjemmeside skriver du nemlig <b><i>"1996 fik jeg så mine første westier"</i></b> ... vil det sige, at du brugte mindre end eet år på at uddanne din første westie og redningshund til at bestå redningshundeprøven, for så er jeg da godt nok noooget imponeret da uddannelsestiden normalt er halvandet til to år ! ;o).
/Carina
sep 2005
<b>Men har da set en del tyske jagtterrier der var kanon jagt hunde, men ved ikke om det ka sammenlignes</b>
Jeg har set nogle Jack Russel Terrier, der selv til VM for redningshunde var virkelig gode hunde ... ikke bare sådan OK, men virkelig gode :o).
Jeg skal på træningsweekend fra på fredag sammen med en tysk redningshundefører fra Røde Kors, som netop her en JRT ... den glæder jeg mig til at se :o). Men det er jo så også en af de racer som jægerne stadigvæk bruger en del.
/Carina
sep 2007
En hund der er avlet til -og KAN arbejde, af forskelllig slags!
aug 2006
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.908
Det samme gælder Westien, måske har den trænet PH, det kan min kat også, men er den ikke kåret kan det jo ikke bruges til at bevise noget...
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
okt 2006
Fordi ingen på fornuftig tid med lovlige midler kan lave legale prøver på dem.
Hvordan tror i disse hunde er at træne med? Uden at snakke drifter så er de jo næsten ude af stand til at gå....
(link fjernet)
okt 2006
jul 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 130 Svar: 620
jul 2006
det var måske uklart.... jeg mener til det i diskuterede længere oppe om brugshunde i dag var rigtige brugshunde... dertil mener jeg at det synes jeg de er.... :-9
sep 2007
Ang hvilke racer der er brugsracer tror jeg nok det hører til i en aden tråd end denne.
Ang. det at sende sin hund til udlandet.
Serbien var blot et eksempel, Tyskland, Polen og Italien kunne ligeså godt være nævnt. Jeg brugte Serbien som eksempel da jeg kort forinden havde set 2 videoer på HG fra netop Serbien, og fordi jeg kender en del hunde som har været i Serbien for træning og prøver.
Og det er stadig min mening at det er usportsligt at sende hunden til udlandet for træning og prøver.
Og det er også usportsligt og uetisk at træne en hund op med drifter og så "pensionere" den straks efter aflagt prøve!
Det er efter MIN mening også raceødelæggende for brugs racer, hvis man ikke holder både de fysiske og psykiske egenskaber vedlige gennem trænig og avlskåring.
Men jeg takker for en fin debat, og jeg håber den har rykket ved nogle hundeejeres principper!
jul 2006
nu ved jeg ikke om den var ment specielt til mig eller noget, men jeg beklager da hvis jeg har sagt noget forkert i mine to indlæg.
sep 2007
Nej jeg tror nu heller ikke vi er så langt far hinanden.
Hvad jeg kan forstå fra tidligere, og dem der har ringet, har jeg vist skabt stor røre i ande dammen!
Men jeg føler bare at jeg skrev det som mange, i de kredse jeg kommer i, tænker men ikke siger højt!
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 413
sep 2007
sep 2007
I stedet for at brokke jer ved at sende beskeder direkte til mig, så deltag dog i debatten!!!!
okt 2007
Følger: 19 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 32
jeg vil ærligt indrømme jeg er sprunget over det fleste indlæg herinde. men jeg husker da tydeligt den sidste konkurrence jeg var til.. der deltog du også (resultetet vil jeg ikke komme nærmere ind på) men efter hvad jeg kunne se var der stor forskel på den lydighed og brugsrettede hund jeg har fra netop Serbien og så nogle af de andre. det skal så siges at min malle blev købt dernede som 5 årig og som serbisk brugs champ. men jeg er ski da lidt harm over at du siger de ikke kan bide? har du måske overvejet om at du holder ærmet korrekt? at du går rigtigt til hunden? for jeg husker skam også din meget sidestillet position så hunden ikke kan komme til ærmet. dette er ikke et "hit" på dig.. men din mening omkring at hunde fra netop serbien ikke kan noget som helst, andet end være sofahunde. du kan efter min mening kigge forbi Aalborg d.10/5 til jysk mesterskab. så kan du få lov til at se Liva bide alt det du vil. måske vil din meget uigennemtænkte udtalelse få en anden lyd..
glæder mig til at se dig.
(en som har fået en "trænet" sofahund fra serbien ( som træner videre))
sep 2007
For det første har jeg aldrig nævnt noget skidt om de Serbiske hunde i denne tråd, har jo sev haft en serbisk opdrættet hund som i den grad kunne arbejde bedre end de fleste brugshunde!
Og ang. din malle, sjældent har nogen betalt for så usikker en hund!
Ja hun er da sød , driftig og charmerende, men selvtillid er ikke noget hun besidder.
Og at mine evner som figurant er større som instruktør end selve figurant arbejdet, det har jeg ALDRIG lagt skjul på, det er iøvrigt temmelig svært at figurere for en hund der kun tør bide i albuen!
Held og lykke i Ålborg.
sep 2005
- Og hvor ???
/Carina
okt 2007
Følger: 19 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 32
jeg kaster ikke med noget, jeg mener blot du kommer med beskyldninger om noget som slet ikke har noget på sig.
du har selv skrevet:
Skrevet: 03-03-2009 12:30:13
Det at sende dem til Serbien kunne jo også være fordi det er "nemmere" at få en prøve på dem dernede!
Jeg har trænet og figureret for flere hunde med ipo1 prøver taget i Serbien, og de kan IKKE bide når de kommer hjem igen!
så jo du har sagt de IKKE kan bide!
og hvad angår min malle, så mener jeg ikke du har nogen uddannelse som dyrepsykolog eller ligende ( men måske er du bare meget klogere end alle andre) der er blevet arbejdet meget med at placere biddet mere centralt. om dette er usikkerhed - eller hun igennem 5 år har deltaget i så mange konkurrencer med nogle få uheldige tilfælde af figurenter ved jeg ikke. men kan da sige det har ændret sig markant
Carina G * Nu med mange nye videoklip :o) *
Dansk dobermann klub
10.05: Jysk Mesterskab, DDK Grp. Nordjylland
okt 2006
Var ikke klar over man kan blive brugschampion uden mere end IPO1?
Herhjemme er det 2x IPO3 der skal til...
jul 2006
sep 2005
<b>I frankrig sætter de mondio-prøver højere end ipo-prøver.</b>
Men de sætter vel egentlig fransk ring højest, gør de ikke ?!?
/Carina
aug 2006
Hvordan vælger man fører og figurant i udlandet, så man er sikker på, at hunden ikke bliver splittet fra hinanden?
aug 2006
Men sikker en gyser...
Bare valg af figuranter herhjemme er et projekt :o))))
aug 2006
Jeg kunne aldrig drømme om at tage et vist forbehold i valget af figurant.
Min mand bruger kun figuranter der passer til hunden der, hvor han er lige nu og her.
Og vi vælger med vilje ikke figuranter, der er for uerfarne, der ikke kan modtage i den lange, og som ikke giver hunden mulighed for korrekt bid.
Desuden vælger vi aldrig figuranter, som er dårlige byttefiguranter, men kun kan køre forsvar.
Vi er heldigvis privligerede i vores kreds, vi har nogle, som er knalddygtige - så hos os er det ikke så stort et problem. Men vi kan se det, når vi kommer ud i landet - der er dælme forskel på kvaliteten.
aug 2006
aug 2006
Vi er fra Schæferklubbens kreds 9 i Odense.
sep 2005
<b>nej der sker jo os ting i dk i hundeverden hvor man tænker" hvordan kunne det lade sig gøre" :-)</b>
Ja, der er jo også et par eksempler på hunde med prøver her i Danmark, hvor man har tænkt "hvordan kunne det lade sig gøre" ... og det har det jo så vist sig, at det kunne det heller ikke :o(.
Disse hunde har nu selvfølgelig fået frataget prøverne igen ... men jo træls at det overhovedet kan ske !
/Carina
sep 2007
Hvis du har læst min tråd så ville du se at jeg ikke debatterer trænerne i udlandet med andet end de prøver de tager hundene til. Jeg kender godt Kovac, har intet imod hans metoder, men ikke engang han kan træne en unghund op til ipo1 på 3 mdr så det holder! Det kender jeg ingen der kan.
Du nævner at det er dobermann jeg skriver om, men faktisk er det alle racer. Men i dobermann folk føler jer pænt truffet må jeg sige, fordi jeg nævner jer i et eksempel. Måske fordi i kender mig så godt og jeg kender jer så godt?????
Jeg træner, og har trænet med jer, fordi jeg kan lide jer som mennesker og ikke fordi vi nødvendigvis deler synspunkter- tyg lidt på den!
Jeg har skrevet tidligere hvorfor jeg valgte serbien som ekspempel, og nævner det da gerne for dig igen: jeg havde set nogle videoer af nogle hunde fra netop Serbien og blev inspireret til tråden.
Iøvrigt så er problemet ( i mine øjne) formentlig ligeså stort med schæferhunde som med dobermann.
Egentlig tror jeg at de dobermann folk der har valgt at svare kritisk på tråden, FULDSTÆNDIG mangler forståelsen med meningen af min tråd: Min mening er: 1. At det er uetisk at købe en brugshund uden at træne den. 2. Uspoortsligt at sende den til udlandet for træning og prøver. 3 At det er race ødelæggende når brugsracernes avlsmateriale ikke vælges efter BÅDE deres brugsegenskaber og udseende.
Fordi 1 af de 3 forhold gør sig gældende for en hunde ejer er det ikke ensbetydende med at de 2 andre også gør!
Det er nemlig min opfattelse at opdrættere generelt for flere racer koncentrerer sig for meget om enten det ene eller andet.
sep 2007
sep 2007
Men når du nu allerede gerne vil bruge tid og kræfter i den størrelses orden og du i forvejen har et godt netværk til at hjælpe dig, hvorfor så sende dine dejlige hunde til udlandet?
aug 2006
aug 2006
sep 2007
Jeg kan da godt forstå du synes om den træning Vejlkko laver, for jeg har selv haft købt en hund af ham som han havde for trænet. Den mentalt fedeste hund jeg endnu har haft, og godt præget var han også. Fik ham som 5,5 mdr gammel. Du kan se om ham på min hjemme side- hunden er "Grim devils garden"!
Og tråden handler ikke om hverken Vejlko eller Kovacs evner som trænere.
Jeg har ikke fået megen positiv respons fra nogle dobermann ejere, faktisk kun negativ respons.
Men jeg har intet imod jer som personer, faktisk holder jeg meget af flere af jer som jeg træner med. Og jeg synes i har nogle dejlige hunde- selvom nogle af dem mangler ører og hale!
Og det må jeg sige jeg er ked af, men de ting jeg har skrevet i denne tråd har jeg faktisk sagt flere gange til træning åbenlyst i dober regi, men der syntes folk at det var ok jeg havde den holdning.
Uden at være sikker tror jeg at vi har mødtes i Tistrup et par gange før.
jul 2006
men til din sidste kommentar hvorfor oplever du at folk ike træner deres hunde når de kommer hjem???? det finder jeg meget mærkeligt især hvis det er brugshunde om det er dobermann schæfer eller hva det er. Jeg har ikke opfattelsen af at nogen sender deres hunde derned kun for at lave prøver og ingen træning når de kommer hjem! nogen ved jeg bare gerne vil have prøverne på deres hunde af den ene eller anden årsag men har kun den opfattelseat folk træner videre med dem når de kommer hjem, men deres hund netop bare er nået et stk vej længere..... jeg håber da at folk der sender deres hunde afsted har en vældig interesse i træning og selvfølgelig træner videre med deres hund når de kommer hjem... det er i hvert fald min holdning til det at man selvfølgelig træner mindst en gang om ugen med sin hund når man har vlagt en brugshunderace.... det må da være ens interesse men det er bare sådan som jeg har hund.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.482
Det var udelukkende fordi de skulle i avl, og at de i schæferhunderegi er nødt til at ha minimum en BHP/IPO1 for at kunne stille i brugsklasse til udstillinger.
Jeg har stort set aldrig oplevet at hunde, som er blevet sendt "i byen" for at få deres prøver, er blevet videretrænet når de kom tilbage til føreren.
sep 2007
En del hunde bliver til fødemaskiner efter deres prøver!
Og jeg kender mennesker der ligesom Martine træner foks hunde op for andre, og oplever præcis det som Martine skriver!
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
aug 2006
Heldigvis er der da nogen, der "lufter" den på træningspladsen en gang i mellem, men de fleste ligger stille bagefter.
jul 2006
okt 2006
Hvis hundens drifter er bare nogenlunde, så er det altså overhovedet ikke nogen problem at lave en BHP1, ved ikke, hvorfor nogle mener det er for skappe krav at stille til avlsdyrene, og det er der virkelig nogen der mener...
aug 2006
Jo, det kræver da tid og energi at uddanne en hund - også til en 1'er, men er det ens hobby og interesse, så er det jo sjældent et problem.
Selve prøven synes jeg ihvertfald ikke generelt er mere kompliceret og stiller højere krav, end at langt de fleste kan være med.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.482
<b>Jo, det kræver da tid og energi at uddanne en hund - også til en 1'er, men er det ens hobby og interesse, så er det jo sjældent et problem.</b>
Nu er det jo netop <i>ikke</i> deres hobby og interesse, dem jeg havde hunde i uddannelse fra. De ville avle og udstille, så prøven var et nødvendigt onde man betalte sig fra ...
okt 2006
jul 2006
aug 2006
På den ene eller anden facon.
Det ER en brugshund - OG familiehund.
Den ene del kan og må ikke bare tages fra den - IMO.
jul 2006
aug 2006
Hvorledes gjorde jeg mig fortjent til sådan en lille stikpille?
Brugshunde