{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Basenji {{forumTopicSubject}}

Jeg har fulgt en opdrætter af racen og er blevet lidt lun på dem - men jeg synes godt nok, det er noget sparsomt med informationer, jeg kan finde.

Er der nogen herinde, der har personligt kendskab og kan fortælle lidt om deres væremåde?

Det er ikke noget specifikt, jeg søger svar på. Bare hvad der er at fortælle smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Basenji
  • #1   18. dec Det kan godt være, at de ikke kan gø, men de larmer. Jeg har ofte siddet ved siden af nogle på udstillinger og de piber og hyler, så det er til at blive tosset over, ved ikke om det er generelt, eller jeg bare har været uheldig smiley

Jeg opfatter dem som selvstændige, men trænbare til husbehov, hvis lønnen er høj nok. De skulle have jagtinstinkt og selvstændighed på højde med myndernes, en whippetejer jeg kender overfladisk, havde basenji tidligere og hende har jeg snakket lidt med om forskelle og ligheder.

Også som voksne skulle de være nysgerrige og undersøgende, dvs. de kan opfattes som destruktive, fordi som unge whippets undersøger alt, de gør det bare stort set hele livet.

Jeg er selv forelsket i racen, men ville ikke kunne holde deres lyde ud

• #2   19. dec Kirsten, hihi ja, jeg har hørt deres “skønne” lyde - det er altså en verden for sig smiley

Den del skræmmer mig nok ikke helt så meget som den destruktivitet, du nævner smiley

• #3   19. dec Ja jeg elsker Basenji, de hyler men de larmer ikke mere end andre hunde, min mor have kennel med racen 11 stk

• #4   19. dec Zita, min hundeveninde her i byen, blev tilbudt en omplacerings basenji, Frida, 2 år. Zita har også pharaoh,

Jeg passede Frida og hun var da en rigtig sød hund, men meget reserveret, meget : Jeg er mig selv nok.....

Træningsmæssigt, vi gik til agility, og Frida gad da godt, når hun gad, hvilket hun kun gad, når vejret var godt og alle planeter stod rigtigt.

Der var ikke meget lyd på Frida, jeg mindes ikke at have hørt noget overhovedet i de 12 år, hun jævnligt havde sin gang her.

Hun gik fint med mine daværende hunde, hun ignorerede alle hunde på vores vej, hun var nem at trave ture med.....hvis altså vejret var godt og alle planter stod rigtigt. Jeg havde whippet på det tidspunkt, så jeg kendte alt til det.

Selvstændig.......er det første, der kan siges om basenji.

• #5   19. dec Jeg tror de foregående indlæg beskriver min opfattelse ret godt:
    Selvstændige, fantasifulde og charmerende

Må indrømme at den også altid har stået ret højt på min liste - lige ved siden af Podengo Medio smiley

• #6   19. dec Åh, podenco er så smukke hunde. Helt klart også på listen over racer at undersøge nærmere smiley

• #7   19. dec Hvis du vil træne, tror jeg du får en bedre makker i en podengo end i en basenji:)

• #8   19. dec Hvis man vil træne på højt plan, ville jeg nok gå udenom begge smiley

Samarbejdet med de racer fungerer (IMO) kun, hvis den tålmodige hundefører har massiv humoristisk sans, og der er masser af plads til sjov, leg, kreativitet - og begrænsede (konkurrence)ambitioner smiley

• #9   19. dec birgit n - Jeg tror også, at jeg er blevet mere sart med lyd, efter snart 20 år med whippet smiley der kan gå uger imellem at de gør og kun hvis der kommer nogen, som de kender godt, står de og hyler af glæde.

Der hvor de larmer mest, er når de leger

• #10   19. dec Jeg forventer bestemt ikke den store træningspræstation fra basenjien - det behov har jeg heldigvis både BC og retriever til at dække smiley

Men dog alligevel interessant at høre, at podenco måske er en tand mere trænbar.
    Er der egentlig meget forskel på temperamentet mellem størrelserne?

• #11   19. dec Well, Kirsten... jeg har altid været meget støjsensibel. Men efter jeg har fået en toller, der absolut ikke havde lært tålmodighed og selvkontrol i forrige hjem, er jeg blevet en kende mere hærdet... tip herfra: lad være at google "toller screaming" smiley

• #12   19. dec Jeg har kun mødt Podengo Pequeno og Podengo Medio. Der virker mellemstørrelsen lidt mere cool og bestemt mere trænbar. (Der er et par stykker der konkurrerer i HTM)
    Den lille er bare fræk og topnuttet!
    Kan huske én fra et hvalpehold, der allerede som 10-ugers var fuldstændig umulig at få til at lave et indkald, uden den gik på opdagelse i den modsatte retning (trods let lang snor) Møghund..
    Men hold kæft hvor var den sød!!! smiley

• #13   19. dec Jeg kendte et par stykker i min ungdom da racen var en smule mere udbredt end den er nu. Mit indtryk var en ultra selvstændig race - akurat som andre beskriver. Mine Ruhårede Foxterriers forekom at være totalt nemme 'pleasere' sammenlignet med Basenji'erne.
    smiley Derudover så havde de helt ekstremt meget lidt lyst til at være ude i dårligt vejr smiley

• #14   19. dec Mette, den sidste del kan jeg så godt se mig selv i smiley

• #15   19. dec Karina, flot, ved ikke hvorfor jeg insisterer på at kalde dem podenco. PodenGo selvfølgelig smiley

Jeg har faktisk kun mødt den store variant. Gudesmuk hund smiley
    Men måske der skal kigges lidt nærmere på mellemstørrelsen!

• #16   19. dec Anine, når nu du godt kan lide Podenco og Basinji, hvad så med Pharaoh hund ?
    Den synes jeg også er interessant ?
    Prins Henrik havde sådan en I sin tid.

• #17   19. dec Karina jeg har hørt at podengo medio skulle være top selvstændig og svær at arbejde med, jeg tror det var hende der har dem til htm der har sagt det, men jeg er ikke helt sikker. Det er i hvert fald en hund man ikke får anbefalet hvis man gerne vil træne.

Og så vil jeg lige give et lille pip, podengo og podenco er ikke samme race. Der er Podengo Portugues som fåes i 3 str og to pels lag (glat og ru)
    Så findes der Podenco Ibicenco som er en stor langbenet mynde.

Begge typer er top lækre, men slet ikke det samme.. Jeg har set et par af den lille podengo til nosework konkurrencer, rigtig fin lille hund, som jeg har haft i overvejelse som fremtidig hund.

• #18   19. dec My Little, okay, TAK for at opklare min forvirring! Så er det podenco, jeg har mødt og er betaget af. Men nu fik jeg jo så også lige luret på podengo smiley

Det er heller ikke nemt smiley

• #19   19. dec Anni, pharao har jeg aldrig hverken mødt eller læst om, så det kan jeg da forsøge smiley
    Synes de er smukke, men kender absolut intet til dem!

• #20   19. dec Podenco Ibicenco er fantastisk, men man skal være udstyret med både humor og stor tålmodighed, som ejer af sådan en smiley

Der er nogle stykker på myndeklubbens udstillinger og specielt ejer af den ene er god til at skrive beretninger om hendes hundes kreativitet, hun har også to små ruhårede podengo portugues.

Det samme med pharaoh smiley de har højt aktivitets niveau langt op i alderen og er også ret "kreative"

Man skal også regne med at skulle indhegne sin grund med hegn, der er en del højere end 1,80, hvis man vil have Podenco Ibicenco, de har en enorm springkraft. De er oprindelig brugt til kaninjagt i områder med både klipper, buske og højt græs og har deres helt egen jagtteknik, der ligger en del videoer på Youtube, det er ret fascinerende at se på smiley

• #21   19. dec Der er også Cirneco dell’Etna, den ligner en lille pharaoh og minder af sind både om denne og podengoerne.

Den har størrelse som en whippet, men der er ingen opdrættere af racen her i DK og generelt er den ret sjælden.

• #22   19. dec Godt nok hverken indenfor mynderne eller Basenji, men udseende godt kan ligne, og også en af de selvstændige
    En Thai Ridgebak, synes de er smukke og var lige ved selv at få som udstationering for mange år siden, hvor der var en opdrætter af dem her i byen.

• #23   19. dec Anni, thai ridgeback er bestemt gudesmukke smiley
    Men jeg må nok indrømme, det ikke er en race, jeg lige sådan tør give mig i kast med.

• #24   19. dec Næste hund skal være servicehund, så det bliver nok hverken mynde eller oldtids-race lige foreløbig smiley

Men når man kigger på noget så langt fra det vante, er det også rart at have rigeligt med tid til at danne sig et indtryk af racerne smiley
    Så må jeg jo se, hvad fremtiden bringer!

• #25   20. dec Nej, det duer nok ikke med en servicehund, der kun er til tjeneste når den selv lige synes det er passende smiley
    Synes at oldtidsmynderne er vildt fascinerende og smukke, men jeg komme aldrig til at eje sådan en. Heller ikke selvom det på mange måder nok minder meget om terriers. Men dem behøver man trods alt ikke hegn på 180 cm for at holde inde. Jeg drømmer ganske vist om en mynde en dag. En skotsk hjortehund en dag. Meeeen det er lidt noget andet smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.797
    #26   20. dec Jeg tænker altid på Karen Blixens beskrivelse af sine hunde, når jeg hører om skotsk hjortehund, som hun jo havde flere af. De kunne grine - og de kunne kende forskel på kristne og muslimer. Sidstnævnte holdt de afstand til af respekt for, at de ikke ønskede at røre ved hunde smiley

Det er nogle statelige dyr - der samtidig ser enormt kære ud smiley

profilbillede
  • #27   20. dec Mette ja den Skotske Hjortehund er også højt på min ønskeliste, men det kommer ikke til at ske. Jeg elsker udseendet, men tvivler på at sindet passer ind herhjemme.

• #28   20. dec Hjortehunde er dejlige smiley

Sådan en kunne der også godt bo her, deres sind er ikke så forskelligt fra whippernes. Det der i den grad afholder mig, er deres korte levealder, der er alt for mange, som kun bliver 6-7 år gamle smiley

Isabelle - Religionen kan de nok ikke skelne ud fra, men de fleste af mine, holder afstand til mennesker, der tydeligt viser, at de ikke bryder sig om hunde.
    Da vi boede i Hinnerup, havde vi et stort bofællesskab for autister tæt på. Nogle af beboerne elskede whipperne og andre var meget utrygge ved hunde generelt.

Whipperne hilste glade og overstrømmende på den første gruppe, den sidste holdt de afstand til og trak af sig selv længere væk.

• #29   20. dec Kirsten ja det er trist. Men måske var det en god hund at eje som ældre haha. Men skal ikke kalkulere med 12+år, når man over ejer ny hund.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.797
    #30   20. dec Karen Blixen sagde det vist også lidt for sjov - det med at hundene holdt afstand til muslimer smiley
    Mine hunde går faktisk heller ikke hen til mennesker, der udstråler, at de ikke har lyst til hunde tæt på.

• #31   20. dec Vores første Collie kunne ikke lide mennesker med mørk hud, og heller ikke mennesker med lys hud, hvis de gik på en speciel måde. Og nej, det var ikke noget, vi havde lært ham.

• #32   20. dec Vores hunde har desværre ingen intimsfære..

Kommentér på:
Basenji

Annonce