{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

Godt råd mod løs hund {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig brug for et godt råd til en løs hund i mit kvarter.

Forhistorie:
Der er en mark langs min have. Fra marken og indtil min have er der 2 hække, først en bøgehæk(1,8 meter høj) og dernæst en mindre hæk(1,4 meter høj) med tæt masket hegn. Der er cirka en meter mellem de to hække.
En kvinde i nabolaget (jeg bor ikke på landet, til trods for marken) har gjort marken til hendes personlige lufteområde og hendes hund har siden den var hvalp fået lov til at løbe frit på marken og igennem første hæk og dernæst frem og tilbage langs den inderste hæk til min have.
Hunden er cirka halvandet år nu.
Den har også flere gange løbet hen i hovedet på mine hunde, når jeg har luftet dem eller trænet med dem på et privat fællesareal, som ikke er hegnet ind, men som hun ikke har adgang til.
Det har resulteret i at Bunji slet ikke kan lide hendes hund. Hun reagere meget kraftig med at pive og klatre op ad mig, når hun ser den for at komme væk fra den.
Det er blevet så slemt nu, at hun faktisk kan reagere bare hun høre dem ude på marken, og hvis ejeren blot kalder på sin hund.
Hvilket nok er fordi at hun forbinder hundens navn med at den pludselig kommer flyvende.

I forhold til det private fællesarel, så har jeg nogenlunde løst det ved at sætte hegn i bøgehækken, hvilket giver mig tid til at gå væk fra området/få mine hunde indenfor inden den kommer flyvende. Det er selvfølgelig træls, men sådan må det være, for at begrænse mine hundes dårlige oplevelser med den.

Problemet:
Da vi ikke bor langt fra hinanden, så kan det ikke undgås at vi af og til vil møde hinanden. Men hun mener, at hendes hund skal luftes uden snor og det bliver den altid. Hun kan ikke kalde den til sig.

Jeg har prøvet at fortælle hende at mine hunde (selv Asti, som har nerver af stål er blevet utryg ved den) ikke kan lide hendes hund. Det er hun fuldstændig ligeglad med. Sidste gang den kom løbende hen til os, prøvede jeg at smide en masse godbidder på jorden i forhåbning om at den ville interessere sig for dem i stedet for mine hunde, så vi kunne komme væk fra den.
Men den er fuldstændig ligeglaed mad.

Imorges skete det så igen at hendes hund kom løbende henimod mine. Jeg havde alle tre i snor og havde dem alle så tæt på mine ben som de kunne komme.
Ejeren af hunden kalder ikke på ham eller anstrenger sig det mindste for at få fat på hendes hund inden den kommer helt hen til os. Idag stoppede den faktisk 5 meter før den var henne ved os, da den lige skulle pisse op ad en busk.

Da den er en meter fra os bøjer jeg mig mod hunden og siger med fast og myndig stemme at den skal gå væk. Alt imens jeg prøver at have styr på mine hunde, særlig Bunji, som virkelig er nervøs.
Det reagere hunden lidt på, så den kommer ikke tættere på os.

Ejeren råber så til mig, hvad fanden der er galt med mig. Jeg siger stille og roligt at mine hunde ikke kan lide hendes hund.
Ejeren fortsætter med at råbe til mig at fandme ikke var rigtig og hun havde været hundetræner og jeg fandme ikke vidste en skid om hunde. Imellem tiden har hun fået fat på sin hund og trækker væk med ham, mens hun forsætter med at råbe ad mig.

Jeg går nok lidt i chok over hendes måde at opføre sig på.
Jeg har på intet tidspunkt råbt eller hævet min stemme mod hende idag. Jeg råbe ikke engang at hun skulle kalde sin hund til sig eller få den i snor. Da jeg vidste at hun ville være fuldstændig ligeglad.
Da hun overfusede mig idag, selvom det var hende og hendes hund, som ligesom ikke overholdte reglerne med snor osv. så gav jeg ikke igen og råbte ikke af den årsag at jeg ikke ønsker at vise mine hunde at det er farligt og gøre dem endnu mere nervøse.

Det jeg rigtig meget har brug for et råd til, hvis der findes noget er, hvad kan jeg gøre for at holde hendes hund på afstand af mine, næste gang den kommer for den kommer helt sikkert igen.

At kaste en masse godbidder virkede desværre ikke.
Jeg er så presset over det, at jeg faktisk har det okay, hvis det er mindre pæne metoder jeg skal bruge for at holde hende hund på afstand, bare det virker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt råd mod løs hund
  • #1   11. okt Jeg synes du skal tage din beskrivelse herover, ændre lidt småting og så lave en politianmeldelse af damen. Hun er tydeligvis uden for pædagogisk rækkevidde, og jeg tror ikke at der er andre veje. Så må hun skabe sig og blive sur, og så må du jo anmelde hende igen, hvis hun ender ud i trusler eller lign.

    Jeg synes du har været tålmodig og løsningsorienteret, men spilder din gode energi på en type som hende. Tilbage er kun hårdt mod hårdt.

    Jeg håber du får det løst smiley


  • #2   11. okt Jeg ville helt sikkert sige direkte til hend, at jeg ikke på nogen måde vil have hendes hund i hovedet på minehunde eller mig og at hvis det sker igen så vil hun blive politianmeldt.


  • #3   11. okt Jeg har haft en konflikt med en dame, hvor vi bor, der også insisterede på at hendes hund (en Aussie) skulle være løs. Hun har egentlig OK styr på den, indtil den spotter noget mere spændende. Problemet med denne hund (og den nye, de har fået) er bare, at den ikke kan fordrage andre hunde, slet ikke tæver. Jeg konfronterede hende en dag, den jagtede det svanepar, der bor fast herude. Derefter tog hun den i snor, når hun passerede vores hus (vi havde Anton, som reagerede meget kraftigt på hendes hund), men den har siden haft fat i et par andre hunde herude og nu har hun som regel dem begge i snor. Det sker dog, at de er løse, når hun tror sig sikker og jeg har ofte hørt, når der har været ballade mellem hende og andres hunde. Jeg vælger dog ikke at gøre mere, eftersom vi ikke har Anton mere og hun ikke har dem løse omkring svanerne.

    Men havde det ikke hjulpet at snakke med hende havde jeg 100% lavet en politianmeldelse, sådanne ejere skal have at vide, at de ikke er de eneste i verden og at deres opførsel er egoistisk og potentielt skadelig for andre.

    Vi er så bestemt ikke "gode venner" i dag, faktisk hilser vi slet ikke på hinanden. smiley


  • #4   11. okt Bodil: Jeg har prøvet at tale pænt til hende og bede hende om at have hendes hund i snor og kalde den til sig.
    Men det er som at tale for døve ører.
    Jeg ved at der er en anden i kvarteret som også har problemer med hende, da hendes hund heller ikke kan med denne dominante hund


  • #5   11. okt Har du sagt det direkte, uden omsvøb, så melder du hende, men jeg ville afgjort sige det direkte til hende først.

  • #6   11. okt Skrigehunden: Men det kræver jo beviser eller vidner, hvis en politianmeldelse skal virke.

    Jeg er virkelig ærgerlig over at jeg ikke have en tredje arm, så jeg kunne have video optaget episoden idag.

    Jeg har selv mine hunde uden snor nogle steder, men jeg har dem under kontrol og kalder dem til mig, hvis der er andre.


  • #7   11. okt Årrrhhh det er så trælst med den slags i ens nabolag smiley
    Du skal bare have en Dobermann; andre hundeejere holder altid deres hunde langt væk og på magisk vis kan de altid få kaldt deres hunde ind når man kommer med sådan en smiley Selv min flapørerversion har den effekt.
    Nå, spøg til side.
    Tænker som Anne at det virker somom du har strakt dig virkelig langt og forsøgt at løse det på mindelig vis. Jeg tror ikke der er så meget andet tilbage end at politianmelde.
    Man kan selvfølgelig forsøge at skrive et virkelig pænt brev til hende om at man ikke ønsker hendes hunds selskab, hvor man lægger vægt på at man ikke ønsker en konflikt men at man er superked af at hendes hund kommer hen osv.


  • #8   11. okt Det tror jeg faktisk ikke, du kan jo ringe og spørge, om politiet kan tage en snak med hende? Det gjorde vi sidste vinter, da en mand havde sine hunde stående i hundegård uden mulighed for læ i 10 graders frost, mens de hylede og gøede uafbrudt. Det hjalp, at han fik en venlig henstilling fra politiet. De ringede til ham, han var ikke hjemme og meldte tilbage, at han ville køre hjem og lukke dem ind og vi har ikke hørt dem siden.

  • #9   11. okt En politianmeldelse kræver ikke beviser. Så ville politiet jo ikke have noget at lave smiley

    Det er ikke sikkert at hun vil få en bøde ved første anmeldelse, men ved gentagne henvendelser, vil hun. I første omgang vil politiet givetvis bare ringe til hende og fortælle om anmeldelsen, og så er der jo en chance for at hun enten retter ind, eller at hun eksploderer på den betjent der ringer til hende smiley

    Jeg drømte i øvrigt i nat at du gav Kiwi væk, fordi hun havde den forkerte farve smiley Jeg tror vores snak de sidste par dage har lagt sig forrest i min hjerne, men jeg ved ikke lige hvordan Kiwi blev blandet ind i det smiley


  • #10   11. okt Gør som Anne og Bodil skriver, det stopper ikke før hun får en politianmeldelse.
    Og jeg tror, at politiet gerne aflægger hende et besøg og tager en snak med hende.
    Politiet er jo også til for at forebygge, og med det du beskriver går det galt en dag med en eller anden hund.

    Du skriver at det er fællesarealerne. Må man gerne have løse hunde der ?
    Så synes også at du skal skrive til ejerne af fællesarealerne og anmode om, at der bliver linepåbud på arealet på grund af løse hunde ejerne ikke har styr på.

    Håber, at du får løst problemet





  • #11   11. okt Hun lyder til at mangle nogle brikker, bare for at sige det direkte.
    Ethvert normalt menneske ville tænke over hvilken situation man sætter andre i - da især når det er påtalt flere gange.
    Hun er gal på den - du er ikke.
    Når kommunikation ikke virker, er der desværre ikke andet at gøre, end at få politiet til at fortælle hende reglerne for luftning af hund. Bånd eller fuld kontrol - der er kun de to muligheder.


  • #12   11. okt Kunne du evt lave en anmeldelse til politiet sammen med den anden hundeejer, som også har de samme problemer?


  • #13   11. okt Uhh jeg er ikke meget for at politianmelde hende, da jeg er sikker på at hun går "amok" på mig næste gang vi ses eller at hun opsøger mig. Og så er jeg faktisk også overbevist om at hun er sådan en type den kan finde på at lave desideret chikane mod mig.

    Hendes opførsel idag chokerede mig end del. Og jeg bryder mig virkelig ikke om at have fjender og slet ikke i mit nabolag.

    Jeg snakkede med en som også ved hvem hun er, men som ikke har de problemer med hende, da hendes hund ikke reagere på hendes hund.

    Men hun anbefalede mig at skrive en sms til hende(hun havde hendes nummer) og det har jeg gjort, hvor jeg formulere mig utrolig pænt og holder bolden på min banehalvdel.

    Jeg har skrevet:
    Hej XXX
    Jeg er ked af hændelsen imorges og jeg vil gerne appellere til at du tager XX i snor, når du ser mig og mine hunde.
    Så jeg kan undgå sådan en situation fremadrettet.
    Venlig hilsen
    XX

    Hun har ikke svaret på den, men hvis jeg ender ud i at politianmelde hende, så kan jeg henvise til den, hvor de kan se at jeg beder hende pænt om at holde hendes hund snor, hvis jeg er der.
    Sidste gang(ikke i dag), hvor hendes hund kom flyvende hen imod mine, var min ene tæve i løb. Det var bare ikke en fedt situation.

    Fællesarealet er ikke mere fælles end at det er "privat". Det er en lille græsplæne, som tilhører den andelsforening(8 huse) jeg har hus i, hun er ikke den del af min andelsforening. Rundt om græsplænen er der enten hæk eller en bred række af buske.
    Hun og hendes hund har intet at gøre der, men hendes hund stikker af fra hende, med det samme den hører andre eller hører mig i min have, mine hunde i min have eller på der førnævnte fællesareal.


  • #14   11. okt Anne: Haha ja, det var da et godt spørgsmål hvordan Kiwi er blevet blandet ind i det.
    Men hun bliver nu ikke givet væk pga. hendes farve. Hvis hun bliver givet væk, så er det fordi hun driver mig til vanvid, haha. Ej, hun er virkelig skøn, men der godt nok meget knald i hende.
    Hun kunne godt lige bruge at møde Ellie igen, hun var så sød smiley Og søde schæfere hænger ikke på træerne(sorry to say).
    Ingen af mine hunde har været vild med schæferen fordi de har fået tilpas mange dårlige oplevelser med dem.
    Det kunne virkelig være rart med en hund, som ikke var forudindtaget når den mødte en schæfer eller bare ser en på afstand.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 836
    #15   12. okt Hvis ikke politianmeldelse, kunne du måske tage det op med andelsforeningen, så der kommer decideret forbud mod at benytte arealet for borgere der ikke bor der ved, at sætte skilte op om privat grund og udefrakommende ville blive politianmeldt for ulovlig indtrængen ? Eller måske fik arealet indhegnet, nu kender jeg ikke størrelsen og dermed heller ikke omkostningen.... Smider bare input op.



  • #16   12. okt CM: Tak for det. Hun lufter ikke hendes hund på andelsforeningensgrund, men på marken ved siden (der er en bøgehæk imellem) og stien der går langs græsplænen. Mellem stien og græsplænen er der et bælte på 8 meter med træer og buske.
    Græsplænen er ikke større end en lille villahave. Og jeg har sat hegn op i hækken udmod marken, hvilket har hjulpet, så jeg kan nå at komme ind i min egen have, inden hunden kommer igennem.

    Grunden til at I fik oplysning om det, var for at forklare hvorfor mine hunde (særligt Bunji) har udviklet frygt for den anden hund.

    Det er den eneste hund mine hunde har det sådan med.

    Der hvor jeg godt kunne bruge råd til var om nogle havde nogle fif til hvad jeg eventuelt kunne gøre næste gang hendes hund løber hen til mine på gåtur.
    Men det er ikke sikker at der er nogen.

    Jeg tror at jeg næste gang det sker vil se om jeg kan video filme det. Jeg kan jo få en ledig hånd, hvis jeg stiller mig på mine hundes snore.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 83 Emner: 23 Svar: 2.487
    #17   12. okt Mit efterhånden gamle råd er at købe en automatisk (taske)paraply, der slås ud med et tryk på en knap, og male STORE øjne på den. Når hunden kommer rendende imod dig og dine hunde, slår du paraplyen ud.

    https://www.fiskegrejbutikken.dk/shop/whistler-siomond-paraply-5844p.html


  • #18   12. okt Jeg har før, med god effekt, haft ringet til politiet om en hund der igen og igen løb løs og generede os på gåture samt enkelte gange aflagde besøg på vores grundstykke (dog udenfor hegnet da vores hegn er hundesikret ret godt!) . Politiet ringede ejer op - og problemet blev løst ad den vej. Hvad de sagde til ejere ved jeg af gode gtunde ikke men jeg ved at den flinke politi'er sagde at hjalp det ikke skulle jeg ringe igen :O)

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 83 Emner: 23 Svar: 2.487
    #19   13. okt Du må rigtig gerne melde tilbage, TS, med hvad politiet sagde/gjorde, om om det hjalp smiley

  • #20   13. okt Film det eller få en til at filme og så til politiet igen hvis hun bliver mere ubehagelig efter anmeldelsen

    Hun må heller ikke true dig

    Det er også lovbrud


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 836
    #21   13. okt Man kan filme med bodycam.

    Har overvejet selv at investere i sådan et af flere grunde smiley


  • #22   13. okt Jeg skal nok melde tilbage, jeg tror dog ikke at jeg melder hende til politiet før jeg har det på film. Da jeg som sagt er af den overbevisning at hun er den type, som vil sætte alle sejl ind for at gøre livet træls for mig. Og der er jeg slet ikke mentalt lige nu til at jeg kan klare.

    Jeg har tidligere tidligere haft en nabo som bevidst generede mig. Hvilket jeg fandt ud af at han også havde gjort ved hende der havde boede der før mig. Det var en voldsom mentalt pres at leve under konstant.


  • #23   14. okt Puha det er altså ikke fedt at have det svært med folk man bor tæt på smiley
    Hvis hun truer dig så er det en sag for politiet uanset om du har det på kamera eller ej.


Kommentér på:
Godt råd mod løs hund

Annonce