1.113 visninger
|
Oprettet:
Stor hunde, større behov {{forumTopicSubject}}
Vi snakker hund herhjemme. Vi skal ikke “forsøge” igen før om et par år.
Min mand snakker lidt om en større hund end de små pels-totter jeg elsker.
Jeg synes mange af de store racer er dejlige men nu fx en labrador kræver mere end fx en mops/pekingeser.
Men findes der en større selskabshund?
Jeg ved godt mange små selskabshunde også har brug for en del aktivering osv
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.514
har kendt nogle fx Berner Sennen, de virker egentlig ret lade, Broholmeren mener jeg heller ikke er så krævende ...
Talte en gang med en med en Irsk Ulv, den gad ikke gå lange ture ..
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Den kan som de fleste hyrdehunde være strid i lømmelalderen, men det er arbejdet værd.
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.235
Men ja, en hvid schweizisk kunne også være en mulighed. Dem jeg møder er nok lige rigeligt til den sensitive side, så man skal i hvert fald være OBS når man har børn (som forventeligt får kammerater på besøg). Den er jo teknisk set en brugshund, så i teorien kræver den en del aktivering. Reelt er der langt imellem de driftige og aktive hvide, så lidt hygge-hjemmetræning og gode gåture, så burde den være glad og tilfreds. Hvis man finder en opdrætter der vægter et robust sind, men uden at der avles på drift, så kunne den være et rigtig godt bud
Eurasieren kan også have issues med fremmede, men mere i form af at den er reserveret og går sin vej. Så den vil næppe være en god legekammerat til ungernes venner. Den er ikke super trænbar, men gider godt lidt tricks og lange gåture.
okt 2023
Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.541
De er ikke verdens klogeste, når det gælder tricks, men lidt kan de da godt lære
Lange ture, fodersøg og små opgaver elsker de - mine gør ihvertfald.
Fremmede mennesker holder de, lidt atypisk, vældig meget af, men heldigvis ikke så meget, at det er besværligt
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.235
okt 2023
Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.541
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Mange mynder er heller ikke sådan ligefrem aktivitetsfreaks. En af mine gamle venner har Greyhounds; de vil allerhelst tilbringe det meste af livet i sofaen er mit indtryk. Og så liiiiige ud og få en tur på væddeløbsbanen en gang imellem En gymnasieveninden havde Irske Ulvehunde (som jo også er en mynde). De var heller ikke typerne vi tog med på løbeture og den slags. Her var min Foxterrier lidt mere velegnet Ulvene fylder altså bare uhyggelig meget i seng og sofa
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Når du siger stor, mener du så sådan en god mellemstørrelse ala labrador eller taler vi gigantracer?
I mellemstørrelserne tænker jeg også eurasier, som allerede er nævnt - vi går en del ture med sådan en og tidligere med ejerens gamle eurasier. Den gamle var sådan på grænsen til doven - gik gerne ture, men i dens tempo. Meget reserveret overfor fremmede, men god til både mennesker og hunde hun kendte. Den "nye" (3 år tror jeg) er mere venlig/interesserer i alle, men også noget mere aktiv (dog ikke mere end hvad jeg ser blandt mange mindre selskabsracer).
Derudover tænker jeg at nogen collielinjer måske kunne fungere - vi havde en som barn, som var indbegrebet af gårdhund. Glad for en gåtur, men ellers tilfreds, bare gan måtte futte rundt sammen med os og lå gerne rundt omkring, hvor han kunne have overblik og tage imod hvis der kom nogen.
Chow chow tænker jeg heller ikke er specielt aktiv, men der er vist en del helbredsmæssigt at være opmærksom på.
nov 2021
Følger: 20 Følgere: 160 Annoncer: 2 Emner: 57 Svar: 712
Max 35 kg. Så fx en lille labrador tæve, fuldt udvokset men hun vejede 28
Det skal ikke være en vogtende race.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.514
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 275
nov 2023
Følgere: 68 Svar: 269
Synes det er tidligt allerede og begynde at overveje hund igen også selvom det først er om et par år.
Du næsten lige kommet af med en igen.
Og hvis du vælger en større race så vælg en race som er let at omplacere.
Måske det er bedre at passe hunde for nogle i Randers / omegn som mangler hjælp hvis de skal noget i weekenderne / ferie.
nov 2021
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
Labradoren kræver altså mere end folk tror for at trives optimalt.
nov 2021
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.865
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 308
Stor hunde, større behov