{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

Når en hund bliver ægte.... {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hund af en ret sjælden race.....der er faktisk så få eksemplarer, at racen på sigt har risiko for at gå til grunde.
Det måtte jeg sande dengang jeg gerne ville have hvalpe fra min hund.....der var ingen hanhunde fra racen at finde.
Nu er jeg blevet kontaktet af "Selskabet for Dansk Spids" under DKK, der gerne vil have Zif udstillet......og ligeledes hendes hvalpe....der som sagt er blandingshunde.
Zif skal med andre ord bidrage med sine gener til racens overlevelse......

Jeg vil gerne vide om der er andre her, der har været med til at "redde" en hunderace, og som vil fortælle mig om deres erfaringer og oplevelser.....

Det er jo lidt usædvanligt pludselig at være i besiddelse af en "ægte" hund.....hmmmm

Racen er endnu ikke annerkendt af FCI.

Hilsen Lise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når en hund bliver ægte....
  • #1   14. okt 2007 Er det ikke lidt det samme, der skete for nogle år siden for Broholmeren?



  • #2   14. okt 2007 Jo Jeanette....det tror jeg nok

  • #3   14. okt 2007 Men det er da bare godt, hvis dejlige Zif kan hjælpe med at redde racen:-)

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #4   14. okt 2007 Altså hun skal til at have stamtavle selvom hun ikke har eller hvordan?

    Hvad er hendes hvalpe blandinger af så?


  • #5   14. okt 2007 Hvad er forskellen på en dansk spids og en japansk spids. Har aldrig rigtig kunnet kender forskel på de hvide spidshunde.

  • #6   14. okt 2007 Lise

    Nej hvor lyder det spændende...


  • #7   14. okt 2007 Rasmus....hun vil ikke være i stand til at få en tavle, da jeg har hende fra et internat og derfor ikke ved det fjerneste om hendes fortid eller ophav. Hun vil muligvis kunne komme til at starte en tavle, hvis hendes hvalpe er racetypiske nok til at kunne leve op tilo standarten for Dansk Spids....
    Den hund der blev far til hvalpene var en hund der minder om Zif, det er Jago....(link fjernet) er en blanding mellem Japansk spids og Samojedhund.


  • #8   14. okt 2007 Irene .oO47 årOo.
    Nogle er Zifs hvalpe der står forkert og de øvrige hanhunde er enten oprettet senere eller kasterede og en enkelt har jeg aldrig fået svar fra da jeg skrev.....

    Tinna
    Japanske spidser er en del mindre....Samojeder er større end den danske spids, og så er dansk spids en af de 4 rent danske racer der findes.....


  • #9   14. okt 2007 Anja H og Christel.....ja det er spændende...
    Jeg er ved at prøve at få fat i flere oplysninger om Zif så vi kan undgå yderligere indavl i racen...


  • #10   14. okt 2007 Irene
    Ja det er ærgerligt......jeg tror at de prøver at afdække alle danske spidser nu.....


  • #11   14. okt 2007 Fistermedister: nej da.. de vil gøre det udfra hendes allerede eksisterende afkom.

  • #12   14. okt 2007 sikken en oplevelse, jeg viste ikke at det var en dansk race, glæder mig til at hører mere om dette.

  • #13   14. okt 2007 katja J
    ;o)....der findes 4 stk.....:
    Dansk / svensk gårdhund
    Broholmer
    Gammel dansk hønsehund
    og Dansk Spids.....


  • #14   14. okt 2007 Ej, det er da vildt spændende. Husk at holde os opdaterede herinde.

  • #15   14. okt 2007 Helle P
    Ja det skal jeg nok.....men jeg ville jo rigtig gerne høre far andre med erfaringer man kunne bruge......suk....


  • #16   14. okt 2007 Jeg havde en ren Dansk Spids i 14 år, den var med på en mønstring som 2 årig, men blev desværre (heldigvis) ikke godkendt til avl. Hans mor blev godkendt med 5 xxxxx og faderen var også godkendt. Min hund (han hed også Bingo) havde nogle ekstreriør fejl som gjorde at han ikke blev godkendt. Jeg skrev (heldigvis) fordi jeg så kunne få lov til at have ham for mig selv og bruge ham til konkurrencer i stedet for til avl. I mine øjne var han den kønneste af alle de Danske spidser der har eksisteret. Vi har været medlemmer i foreningen for dansk spids siden vi fik ham i 1992 (er det stadigvæk) og har fulgt med i arbejdet for at genoplive racen, men det er en langvarig proces. Vi opgav at vente på at få en Dansk Spids igen da den gamle ikke kunne mere, men jeg må da sige at ham jeg har nu, minder utrolig meget om dem.

  • #17   14. okt 2007 Det var spændende at høre Aase.....kender du så til de problemer der er nu? Som jeg forstod var der efterhånden så få i avlen at der er riciko for indavl....:o(

  • #18   15. okt 2007 Jeg har god kontakt til sekretæren i Foreningen for Dansk Spids ( Susanne Kringelum) hun har Kennel Spitha hvor min hunds bedstemor var opdrættet. Hun har stadigvk hunde der er med i avlen. Jeg kontaktede hende der sidste sommer hvor vi besluttede at ville have en hund igen, men det er jo så få kuld der bliver født, så det er næsten umuligt. Hun henviste os til et sted ved Vorbasse hvor de havde 2 tæver, dem kørte vi ned og så, men det havde lange udsigter med hvalpe derfra.
    Min gamle hund hentede vi i Langeskov hos Poul Beck Jessen.


  • #19   15. okt 2007 Lise !! Når du skriver udstilling, skal det så være på den i Herning her i november. Der plejer jeg altid at være inde og kigge (bor jo i Herning kommune) Det kunne da være sjovt om jeg kunne se Zif i levende live, jeg har haft billedet af hende som startside på hundegalleriet.

  • #20   4. aug 2008 Hej Lise
    Jeg har også lige fået godkendt 2 af mine hunde til Dansk Spids. Den ene er en han og den anden en tæve. så det bliver spændende *ss*


Kommentér på:
Når en hund bliver ægte....

Annonce