{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Er hunden en hobby? {{forumTopicSubject}}

Nysgerrigt spørgsmål efter en mindre diskussion med en hundeejer smiley han blev meget forarget da jeg kaldte at have hund for en hobby. Han synes det skal betegnes som en livsstil eller livspartner.
Med det mener jeg; hunden er et elsket familiemedlem men ens fritidsinteresse er at træne hunden og generelt gå op i at have hund. Mange af ting man skal vide kan jo være en videnskab (foder fx)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er hunden en hobby?
  • #1   1. dec 2023 Vil ikke kalde det en hobby. Nærmere en livsstil. smiley

  • #2   1. dec 2023 Nej, men man kan have en hobby sammen med hunden (fx udstilling)

  • #3   1. dec 2023 Men skal hunden være ens livstil for at den har det godt ?

  • #4   1. dec 2023 Mine hunde er heller ikke min hobby, men jeg forestiller mig der er nogen hvor det er både en hobby og en livsledsager eller bare hobby.
    Jeg tror nogle hunde ville mistrives hvis de ikke også havde en ekstra opgave/job her i livet. Og her håber jeg ved gud at deres ejeres hobbies er at opfylde disse.
    Mine får lange ture, bliver aktiveret, udfordret osv. men vi "går" ikke til noget...vi træner dagligt, til husbehov, de er bulldogs. De bliver aldrig lydighedskonkurrence emner smiley

    For mig er de... familie tror jeg. Vi har ingen børn. Jeg bilder mig ikke ind de er børn børn...(og gudskelov for det) smiley men de er noget jeg kan kaste min kærlighed, omsorg og tid på... hvilket jeg tænker de fleste mennesker har behov for at have.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.357
    #5   1. dec 2023 Det er vel lige så forskelligt som så meget andet.
    Jeg vil ikke kalde mit hundehold for en hobby. Jeg går ikke op i træning eller foder eller andet, der nærmer sig noget videnskabeligt mht mine hunde. Kenia og Vilma er mere "familiemedlemmer" end fritidsinteresse. Andre hundeejere har det anderledes. Vi skal altid passe på med at give betegnelser/mærkater til/på hinanden - kan du hilse den hundeejer og sige, Pernille smiley


  • #6   1. dec 2023 For mig er en hobby noget man kan gå til og fra..

    Fx udstilling
    puslespil
    fodbold

    osv smiley

    Hund har man jo 24/7 medmindre man har delehund.


  • #7   1. dec 2023 Frk ja det har du ret i smiley

  • #8   1. dec 2023 Dorit er mit yndlingsvæsen smiley Hun er hverken min hobby, livsstil eller livsledsager. Eller makker. Hun er der bare, og er verdens bedste til at kramme med og giver mig smil på læben hver dag smiley

    Ellie er min hobby og min makker. Og nok en stor del af min livsstil, som i høj grad indretter sig efter min hobby.

    Jeg forsøgte at få Dorit til at passe ind i min hobby, men jeg orkede ikke rally smiley Så hun er bare min Dorit, og det er også det hun er allerbedst til smiley


  • #9   1. dec 2023 Sådan sat på spidsen, så er de jo familiemedlemmer.

  • #10   1. dec 2023 For mig er hundene livsstil og familie. smiley og så har hundene og jeg hobbyer sammen. Som træning, biathlon osv.
    Hund er også en hobby for mig, ikke det at have hund, men det at lære om dem. Giver det mening?

    Men jeg kender da en del der ikke lever og ånder for hunde på samme måde som jeg gør, og jeg tror da stadig de kan have et godt liv af den grund. Et anderledes liv, men det er jo ikke nødvendigvis dårligt.


  • #11   1. dec 2023 Vi diskutere det også her hjemme. Men vil give dig ret at have en hund er livsstil, men hvis man træner meget seriøst er det hobby for mig

  • #12   1. dec 2023 #10

    Jeg har det på samme måde. Jeg betragter hund som min hobby i den forstand at jeg elsker at nørde adfærd og træning og synes selv at jeg har stor kendskab til hunderacer. Jeg tvang min mor med til udstillinger da jeg var barn og ung teenager selvom vi aldrig nogensinde har haft hund i hjemmet smiley

    Jeg arbejder i en dyrehandel og oplever kæmpe stor forskel på hvor meget folk går op i deres hunde og hvad de egentlig ved om deres egne hunde. Og som du også skriver behøver de ikke nødvendigvis at have et dårligt liv af dén grund.


  • #13   1. dec 2023 Jeg træner ikke noget seriøst men ville stadig sige at hund er min hobby smiley Vi leger, går lange ture, træner, putter osv.

    Men først og fremmest ser jeg min hund som et familiemedlem.


  • #14   1. dec 2023 Jeg tror ikke jeg definerer nørden som en hobby men mere en livsstil faktisk smiley personligt altså...

  • #15   1. dec 2023 Måske er det bare fordi at jeg ikke har nogle hobbyer at jeg definerer min hund som min hobby.......

    Før hunden var mine hobbyer:
    Gå lange ture
    Fotografering

    Nu går jeg kun lange ture med hende og tager kun billeder af hende smiley smiley


  • #16   1. dec 2023 Haha det gør jeg sgu også... men det ville jeg sikkert også gøre hvis jeg havde et barn?... og jeg tror ikke rigtig man i mit hoved kan sige ens unge er ens hobby smiley

    Ikke uden jeg ville tænke mit i hvert fald... sorry! smiley smiley


  • #17   1. dec 2023 #16

    Ej, det kan jeg godt se! Haha smiley

    Da jeg skulle overtale min kæreste til at vi (jeg) skulle have hund - der brugte jeg meget argumentet at hund er min største hobby..... Men også i forhold til at jeg en dag godt kunne tænke mig at tage en hundeinstruktør uddannelse og det er bare ikke helt nemt uden en hund smiley


  • #18   1. dec 2023 Forresten har min hund ikke seperationsangst men det har jeg til gengæld... smiley :( Jeg HADER ikke at være sammen med hende! Til januar skal jeg på ferie uden hende i 10 dage og jeg har så ondt i maven over det.... Jeg er helt sikker på at hun nok skal klare den men hvordan skal jeg.... smiley

  • #19   1. dec 2023 Nhg, både jeg og min hund har seperationsangst og det er altså virkelig besværligt. For jeg bliver jo nødt til at træne det med ham, for at han kan blive ok med det, men jeg har ikke lyst smiley

  • #20   1. dec 2023 NGH altså igen så er det jo heller ikke børn... men jeg ser dem nu som en del af vores familie, som fylder en del uagtet at vi altså ikke behandler dem som børn...(sådan særligt meget) smiley

    Og som skrevet i mit første indlæg..så kan hunde være alt og nogle hunde kan ikke trives i det ene kun...eller det andet... mens andre sikkert kunne smiley
    Hos os er de bare ren hygge, ingen konkurrence og træning
    Og jo vi bruger meget (nærmest alt) vores fritid på og med dem... men ikke som aktivitet i sig selv...ej jeg kan ikke forklare det igen uden den der sammenligning med børn...som jeg egentlig også selv synes er lidt på grænsen til crazy doglady. smiley smiley smiley
    Der er altså nuanceforskelle smiley


  • #22   2. dec 2023 Hvis noget spørger hvad min hobby er, så siger jeg at det er hundetræning og konkurrencer. Blev jeg spurgt da Bella var gammel og pensioneret, eller da jeg kun havde Dorit, var svaret det samme, men at jeg ikke var aktiv i min hobby, og at jeg bare havde hyggehunde, indtil jeg igen kunne få en hund at træne med.

    Men hvordan folk definerer deres hundehold, er jo op til den enkelte. For nogle er selve dét at bo med en hund jo hele deres verden smiley Og det gør det bestemt ikke til et dårligere sted at være hund, nok tværtimod smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 15 Emner: 37 Svar: 834
    #23   2. dec 2023 Herhjemme er det, at have hunde en livsstil, en livstil som man også kan bruge til, at dyrke hobbies.

    De er familiemedlemmer smiley På lige fod med andre i husstanden, der skal have indfriet deres behov for, at alle kan trives. Samtidig sørger de for, at vi mennesker får masser af frisk luft og nogen gode gåture smiley For nogen mennesker, kan det være en stress faktor, at have ansvaret for en hund, for mig er de med til at holde mig "stressfri" Nede på jorden.

    Vores døtre er flyttet hjemmefra og det er sjældent at vi kommer på kaffebesøg hos hinanden, det hænder oftere, at vi mødes og går ture med hundene, får ordnet hele verdens situationen på gåturene, drikker kaffen stående ved bilerne efter endt gåtur og kører hver til sit igen. Jeg bliver så træt af at skulle sidde stille, tale og drikke kaffe smiley

    Alle 6 hunde har gået til noget træning/aktiviteter, på hold/træningsforløb eller drop in.

    Jeg bruger hundene til, at nørde i mine interesser: Adfærd, fysisk/psykisk aktivering, kroppen i helhed. De er også med i et "forsøg" I min nørden, da de er de første hunde, der lever næsten 100 % alternativt efter homøopati med bioresonance, der bl.a. indebærer at de fodres individuelt efter hvad bioresonancen "dikterer" smiley

    Jeg ved simpelhent ikke hvordan jeg skulle leve mit liv uden minimum en hund smiley Så jeg håber, at jeg har helbredet langt oppe i alderen til, at vedblive at være hundeejer.


  • #24   2. dec 2023 Hundene er en meget vigtig del af mit liv. De er familiemedlemmer og hos os er hundene en livsstil. Det er så samnen med hundene at jeg dyrker min hobby; hundetræning og konkurrencer smiley

  • #25   3. dec 2023 Hundene er mit liv. Nogle af de ting, jeg laver med dem, er en hobby. Det er som om, det er underkategorier smiley

  • #26   3. dec 2023 Hundene er for mig en livsstil.
    Jeg har hobbyer/fritidsinteresser der involverer mine hunde, bl.a udstilling og træning, og fritidsinteresser der er affødt af at være i hundeverdenen, bla mit engagement i div hundeklubber


Kommentér på:
Er hunden en hobby?

Annonce