Luftning i snor ... {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige siddet og kigget på en video med et par hunde, som går en "dejlig tur" i en skov.
De er i snor - ikke korte, men heller ikke meget lange - og går i det tempo, som personen i den anden ende af snoren kan gå i.
Det gør mig i grunden så trist at se.
Tjab har lige haft en længere periode, hvor han kun måtte gå i snor, og hold da op, hvor man bare kunne se glæden i hans lille hundefjæs, da han endelig måtte rende frit igen.
Jeg vil ikke gå så vidt som til at sige "dyremishanding" men alligevel ...
Imo har alle hunde ret til at kunne løbe frit dagligt - kunne slet ikke forestille mig at have hund på anden måde.
Men .. er det noget i prioriterer i jeres hundehold, det der med, at jeres hunde skal løbe frit ? Eller lufter i bare i lange liner og mener, at det er godt nok ?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.486
Derudover er der strand, hvor vi kan gå en del af året, men der er forbløffende langt til gode steder, når man tænker på, at jeg bor på en mindre ø.
Så de fleste ture er i snor, og så trøster jeg mig med, at min have er stor nok til, at der kan løbes og leges i den, og der bliver der.
Men jeg er enig, en tur med løse hunde er noget andet for både hunde og ejere.
maj 2008
https://www.facebook.com/lene.nielsen.908/videos/358899132752710
https://www.facebook.com/lene.nielsen.908/videos/1867863780081900
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 516 Svar: 12.487
Huskyerne... tjaaaah, når man anskaffer sig dem, så er det et grundvilkår, at de skal holdes i snor, hvis de ikke er bag hegn eller under træning.
Deres jagtinstinkt er ret utæmmeligt, og når man én gang har set dem løbe en hare op, så bliver man klar over, at det skal tages alvorligt.
Så turene ude i naturen er LANGE, men foregår i 8m flexliner. Og så må de løbe løs hjemme på matriklen, hvor der heldigvis også er masser af plads til at strække ud, grave efter mus, lege vildt osv.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg savner den tid, hvor jeg havde hunde, der kunne med alle, så de daglige ture kunne foregå på fritløbsområdet på Amager - hold nu op, jeg har mange gode minder og venskaber tilbage fra den tid
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.961
Jeg tror nogle hunde har mere brug for det end andre.
De går så begge løs og løber og leger i vores haver, så de får jo alligevel en del bevægelse uden snor:)
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.360
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 64 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.335
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 342 Svar: 14.355
Jeg kom også på 5-øren med min schæferhund - hunde løb løs i en stor forvirring. Super hyggeligt, men det var bare en anden tid dengang ..
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 91 Hunde: 4 Emner: 951 Svar: 17.799
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 3.827
Nej, det passer så ikke længere, men hun kan godt høre, når jeg pifter.
Så hun er stort set altid fri.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.187
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.692
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.667
Jeg synes at det er røv kedeligt at vade rundt i snor og fatter ikke alle dem der ikke lærer deres hund indkaldt.
Det er så dejligt at se sin hund nyde at få lov til at være hund og se livsglæden ved at strække ud.
Jeg kan endda gå så vidt at det også er hunden der kan få lov til at bestemme hvor vi skal gå
okt 2023
Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.895
Også jeg eeeelsker at opleve hundene drøne afsted efter hinanden eller bare løbe, fordi det er lækkert - eller måske fordi de opdagede et egern i et træ.
Da jeg flyttede til Hornbæk var et af mine kriterier, at jeg havde friløbsområder rimelig tæt på. Det har jeg fået - både strand og flere skove
jan 2006
Der er mange måder at "lide nød" på jo
Jeg vil her hellere bruge "lider afsavn" ..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.852
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.999
Hvor vi boede før var vores have så lille, at den kun var egnet til solbadning, men heldigvis havde vi boldbaner i nærheden, hvor de kunne slippes.
Det har også været med i overvejelserne, da vi ledte efter ny bolig, var det kun min hang til havearbejde, der skulle tilfredsstilles, kunne jeg have klaret mig med 2-3000 kvm, men vi kiggede ikke på boliger med grundareal under en hektar af hensyn til whipperne, det endte med 2,3 hektar, som er vi har fået indhegnet og vi nyder det alle
Vi går fortsat ture i snor nogle gange om ugen og whipperne vil meget gerne med, men de har ikke samme glød i øjnene, som når de løber frit hjemme, med mindre, der springer en hare eller et rådyr foran os
Det her bliver jeg aldrig træt af at se på
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 194 Svar: 16.739
Hun er lykkelig når hun slippes løs og kan fyre rundt imens vi går tur.
Vi har en lille have, som hun laver zoomies i, hvis hun ikke får afløb for sin energi ved fritløb ellers. Haven er alt for lille til, at hun reelt får så meget ud af den.
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 617
På trods af god stor grund er det ikke her løbetossen farter rundt.
Benytter mig primært af strandene, hvor hun løber, svømmer, og har en fest.
Har desværre ikke andre rigtige løs områder, hundeskove kommer jeg ikke i.
Der er dog et par indhegnede områder hvor man kan betale sig for at være alene, men det gider hunden heller ikke.
Så almindelig vis ture i enten al snor eller 5 m flex, eller stranden et par gange i ugen, så er alle glade her.
dec 2018
Følger: 22 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.783
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Men ja, jeg prioriteter, at I hvert fald dele af de daglige ture går gennem områder, hvor han kan løbe fri. Ret højt endda. Reiki var mest en "snusehund" og det var så heldigt nok, for han var også vældig begejstret for jagt på egen pote, så han var primært løs på mine forældres marker og kun sjældent på tur.
Men Sten er rigtig meget en "løbehund" - det er DET han er sat i verden for, og jeg tror egentlig ham fint kunne undvære alt der aktivering jeg finder på, hvis bare han fortsat fik lov at løbe. Så det vægter jeg selvfølgelig meget højt, at han får lov til flere gange dagligt.
Men det afhænger nok også lidt af den hund man har, hvor vigtigt det er - altså mentalt. Rent fysisk tænker jeg det er bedst for alle hunde at bevæge sig frit dagligt.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Er det fordi at snoren er kort at det er trist?. Selv lufter jeg hund i skoven. Selvfølgelig med snor som er påkrævet.
Hvis folk så nogle af de korte ture. Stakkels hund. Aktiv race og så kun en lille tur i snor.
De har jo ikke set at vi har været afsted til det ene og det andet inden.
jan 2006
Mja, her hos mig udelukker spor, lydighed og forsvarstræning ikke, at min hund også får lov til at løbe løs.
Det skal de ha lov til hver dag …
Men at en hund er stakkels fordi den går en tur i en snor, er jeg ikke enig i.
Jeg kører ind imellem til kbh og går en lang tur igennem byen, med hunden med.
Der er den i snor, og jeg har aldrig haft indtryk af at den er stakkels … men jeg kunne da tage fejl
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 267
Hun har ingen have hun kan tonse rundt i så i mine øjne ville det være hundeplageri kun at gå ture i snor.
Det er meget sjældent vi bruger en helt kort line, det sker kun hvis vi er inde i København.....
Går vi en almindelig "lufte/snusetur" har hun mindst 4 meter line. Oftest længere. Jeg ejer alt for mange liner i alt for mange længder :D :D
dec 2008
Hvordan det kan være trist,at folk går en tur i skoven, kan jeg slet ikke følge. Trist er det for de hunde som ikke kommer nogen steder.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.868
Jeg har en meget selvstændig race med meget højt jagt instinkt, han kan kun slippes når han er bag hegn!!
Jeg prioritere så ofte jeg kan, 3-4 gange om ugen at køre til forskellige indhegninger, så han kan få løbet uden snor. Det koster kassen, men det er den eneste måde han kan være løs på.
Han har et stort behov for at løbe og jeg ville da ønske han kunne løbe uden snor hverdag på tur.
Vi har have, som han også tager nogle løbe ture i, men det er bare ikke det samme
Vi har været til indkalds kurser osv, men nogle hunde har så meget jagt instinkt i sig, at det bare er umuligt at få 'bugt med'.
Sam lever og ånder for at finde fært og jage, så snor er påkrævet her, Sam render oftest i en 15 meter line, men nu hvor det er mørkt, går vi kun i 4 meter line, simpelthen på grund af alt det vildt vi møder i denne tid, det vil jeg ikke kunne styre i 15 meter line i mørket, Sam virker på ingen måde trist af den grund, næ han er fuld af power af alt det vildt
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.272
Jeg synes egentligt ikke mine mangler noget, men det er da bestemt fedt for alle de der har muligheden for at lade dem løbe løs på den måde dagligt. Det kan jeg da godt af og til misunde
Havde vi nu boet i en lejlighed uden en god størrelse have, ville jeg nok forsøge at få mere frihed ind i vores ture, men det gør vi heldigvis ikke.
Men selv når de må løbe så tosset uden snor de vil, har jeg dem ofte lige i nærheden alligevel, de kan nemlig godt lide at følges
jan 2007
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.018
Han er ikke en hund, der har det helt store løbebehov, og han er en lille sippe, der foretrækker at gå på stierne, så han bevæger sig ikke meget anderledes med eller uden snor. Alligevel virker det til, at han oplever verdenen på en anden måde, når han er læs, og så er hans travetempo selvfølgelig er højere, når han ikke har snor på.
jan 2006
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.962
Så ja det bør bestemt prioriteres
Og mere end en time er kun bedre men som minimum dagligt kombineret med to kortere ture i snor
Jeg råder altid ejere til at lære deres hund indkald. Skide være med sit osv... et godt indkald øger hundens livskvalitet med 80 procent
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.140
Der hvor vi boede før var min gamle hund fri på stor mark hverdag på vores ture. Men kun der, der kunne jeg overskue hele marken. Hvis der kom vildt var hun bare væk.
Dem vi har nu har et fantastisk indkald om der er vildt eller andre der lufter hund.
Men enig, hunde skal ud og strækkes ud dagligt
dec 2008
Mine hunde har fået meget af det hele. Så klarer de fint en dag hvor der ikke sker så meget.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.779
Langt fra alle racer kan rende frit, og så må man på jagt efter fritløbsmuligheder.
Vi bor på 2 hektar indhegnet grund, så her render hundene frit flere gange dagligt, men for 5 år siden boede vi anderledes, og da opsøgte vi indhegninger til fritløb hver uge. Vi mødes med andre og leger, og vi kører ud i andre indhegninger også. Jeg synes dog ingen af delene kan stå alene. Hunde har lige så meget brug for miljøtræning og nye dufte, som de har behov for at strække ben. Så helt optimalt er en hverdag med lidt af det ene og lidt af det andet, for mig at se.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 143 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.530
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 3.827
Hun fik den, da den var 3 måneder.
De havde lært den at lege fangeleg, så det var svært at fange den.
Det er det stadig.
Den er nu 7 måneder.
Og den kan stadig ikke indkaldes/fanges.
Så resultatet er, at den ALTID går i snor.
Jeg græder for den hver eneste dag!
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Skal han være løs, er det i lejede indhegninger og det har jeg bare ikke råd til at gøre hele tiden.. Omvendt når vi er afsted i en, så tøffer han rundt og snuser - han løber egentlig kun for at indhente mig eller hvis vi f.eks. kaster bold. Han kan da få et flip og lige tage en spæner, men som regel vil han egentlig bare gerne "læse avis"
Selvfølgelig ville jeg synes det var super hvis han kunne gå løs, men de fleste steder må vi jo alligevel ikke.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.815
Vi har da nogle hunde"skove" i Ringsted, men jeg har bare oplevet (og hørt om) alt for mange overfald i de steder.
Den sorte kan godt rende løs, men altså vi må jo ikke. Og der er rigtig meget "trafik" fra godsets medarbejdere i skoven, da der ofte er træfældning. Så det er lidt af et sats, at have hende løs.
Den gule er en helt anden boldgade, hun har EKSTREM meget fokus på vildt og jeg kan ikke rigtig finde hjælp til at få det under kontrol. Så hun kommer ikke fri, andet end i hundegårde og i vores egen have. (Hun æder så også alt muligt, og vi har lige brugt små 2 uger på at rette hende op efter diarré og opkast, inkl indlæggelse hos dyrlæge til væskedrop).
Men jeg ville rigtig gerne kunne gå med dem begge løse. Luna var sjældent i snor de første 8 år, så begyndte synet så småt at svigte og hun bad om at komme i snor.
aug 2007
Lanka var aldrig i snor (stort set), men der var sjældent nogle der opdagede det, når jeg kom gående med hende og de andre, for hun var konsekvent tættere på mig, end de andre, der var i snor.
Aqui var ude at løbe løs på Fælleden hver eneste dag - men alligevel er der ingen tvivl om, at der kom ekstra glød i øjnene og fut i poterne, når jeg fandt selen frem, og cyklede en laaaaannnnngggg tur i skoven med ham.
okt 2023
Det er ikke et lovkrav i hundeskove, Michelle.
Da jeg boede i Farum, havde jeg ikke mindre end tre skønne hundeskove indenfor en radius på 6 km. Derudover havde jeg to lækre friløbsområder.
Helt så heldig er jeg ikke her i Hornbæk. Meeeeen - der er Hornbæk Plantage tæt på og så fire andre hundeskove, hvor jeg bare skal køre lidt længere.
Hvis jeg gik med snor (flexline 8 meter) hver dag, ville jeg forhåbentlig kunne lære hundene ikke at vikle sig ind i træer og buske og hinanden
maj 2008
Det er lidt ironisk, at man kan flytte fra Storkøbenhavn til landet og opdage, at gåtur mulighederne uden snor er meget mindre.
okt 2023
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 90
Jeg har 12 hektar grund (ikke indhegnet), hvor de kan løbe alt det de vil. Kuperet og med skov og eng, men det er tydeligt for dem, at det ikke er nok. Så de er dagligt med på tur i skoven, på stranden eller i klitplantagen. Det er statsskov/plantage alle steder hvor vi bor, og der løber de begge frit, da de har et godt indkald og vi møder aldrig nogen. Møder vi mod forventning nogen, så kommer de altid i snor til vi har passeret.
Jeg kan mærke på min voksne hund, at når han har været passet (hvor han ikke løber frit) hvor meget han har manglet det. Så det prioriterer vi hver dag
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.428
aug 2007
feb 2013
jan 2006
Max - det er jo ikke et spørgsmål om at gøre ting på bestemte tidspunkter. Det er FOR MIG bare et must at mine hunde løber løs HVER dag, og det uagtet om vi er til VM eller har gået spor og trænet skovrondering .. imo SKAL de have lov til at løbe frit og gøre hvad de har lyst til. Drøne afsted, være ved at vælte fordi de bremsede hårdt op for en lækker duft .. stå og snuse i den "forever" for derefter at komme i høj fart efter mig fordi jeg bare går videre.
Imo er der INTET der kan slå det .. .. og så elsker jeg iøvrigt at bare kunne gå og "tænke tanker" uden at skulle stoppe op eller blive trukket i ..
Men hey - det er jo bare sådan jeg ser det ..
nov 2023
Følgere: 72 Svar: 279
De løber mest på grusvejene ude ved vindmøllerne hvor der ikke kommer nogen eller havet bag vindmøllerne
Jægerne er ikke vilde med det, men det er som om de tolere det.
I morges kl 7 blev jeg stoppet af en jæger.
Han ville meget gerne jeg ik gik den vej jeg der, da de sku ha Jagt…så fandt på noget andet..
Så fandt på noget andet…
Jeg forestiller mig han nok ved at jeg plejer at slippe hundene på den strækning,,
Så når han tolere det. Så viser jeg os hensyn den anden vej.
dec 2008
Vi har vil alle ting som vi vægter højt. Min hund kommer aldrig til at stå i en hundegård,være alene i mange timer,sidde i en bil i lang tid.
Men at sige at det er synd for dem der gør. Det kommer jeg ikke til. For selvfølgelig er det ikke synd hvis de trives med det.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.962
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 908
Efterhånden som flokken voksede i størrelse og med de muligheder vi har her omkring for, at rende løs = kun privat skove, hvor de skal være i line. Offentlige veje med kørsel på 80 til 100 km i timen Har jeg bevidst valgt at aktivere dem med deres jagtfært, i form af terriere coursing og mandens fjernstyret biler og satse mindre på indkald. FVF herhjemme med hele flokken, kommer helt naturligt, når man går med en fjernstyret bil i hånden
De kommer på tur indimellem alene og går løs og alt efter hvordan jeg "sammensætter" hundene til turen, kan de gå fri op til 3 og bevare indkaldet.
Vi har hvad der svarer til ca. 1 1/2 tønde land og det meste er indhegnet, der er sat brædder forneden for, at holde harerne ude og vi har dobbelt hegn ud til offentlig vej for, at holde rådyrene ude og for, at folk ikke kan komme tæt på hundene. Her går vi runder i haven flere gange dagligt, der er hundeforhindringer og stisystem imellem høj bevoksning, så her har de muligheden for at rende løs flere gange dagligt, vi har godt med mus og fugle. Det ligger ikke til racen, at kigge op og jage fugle, men jeg tror, at svaleungernes flyvetræning på matriklen har hjulpet dem på vej til også at gøre dette
Glemmer ikke den første tur på en strand med en hundeveninde, der ligeledes har 6 griffoner, hendes hunde jager ikke, men bliver som regel indenfor 50 - 100 meter i nærheden af hende. Hun spurgte om jeg var klar til, at slippe hundene, hvortil jeg svarer, jeg synes at ca. 600 meters afstand ned til andre hunde og deres ejere var for kort, visse vasse sagde hun, mine render ikke derned, okay sagde jeg og vi slap hundene, da hun var færdig med, at slippe den sidste hund, drejede hun rundt om sig selv og spurgte, hvor er mine hunde Der svarede jeg og pegede, hele flokken løb ca. 400 - 500 meter i retning af de andre hunde og ejere, der var ca. 600 meter fra os Mine hunde jager jo netop også fugle og dem var der mange af på stranden, der var en lavvandet strand med store sten ude i vandet, hvor fuglene kunne sidde. Kun min ældste tæve, der mener strandtur er lig med tag selv bord i form af bl.a. krabber, var lige ved siden os. Flokken fandt ud af, at vi skulle modsatte vej og kom tilbage
Vi er stor fan af Vesterhavet, desværre bor vi på Sjælland
En gang imellem ville det måske være rart, at de levede op til folks fejlagtige mening om, at de ikke kan trække vejret frit
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Annoncer: 1 Emner: 60 Svar: 305
Så snoren er fortsat på når vi går tur.
okt 2023
okt 2023
Måske handler det om, hvad hunden er vant til - og/eller (selvfølgelig) tryg ved
maj 2008
At det så også normalt giver anledning til en god løbetur, er da bestemt en bonus. Min Manilla kan rigtig godt lide at tage et par runder for fuld fart i underskoven eller på en mark, men meget af tiden går det da ret stilfærdigt for sig. Nu er hun jo også en ældre dame. Til gengæld løber hun mere i haven, hvor hun ud over leg, har et job med at holde alt og alle væk, om det så er lidt for store fugle, der tillader sig at overflyve grunden, en fremmed kat på naboens mark, køretøjer eller gående ned på vejen, for slet ikke at slet ikke at snakke om, når landmanden drister sig ind på sin mark langs vores have. Jo der skam mange ting at tage sig af, og hun tager det job meget alvorligt, og det indebærer normalt mere løb, end hun vil få selv på en tur uden snor. Men derfor er det da alligevel tydeligt, at både hun og de andre hunde nyder, når snoren kommer af. Men det er mit helt klare indtryk, at en tur med snor er bedre end ingen tur.
okt 2023
Jeg havde engang en 12-15 meter lang gummiagtig snor. Den var smart, for den satte sig ikke fast i noget, så det var bare at slippe den, når hunden snusede rundt mellem træer og buske. Bagdelen var, at den blev mudret til i vådt vejr, og sådan en 15 meter lang muddersnor er ikke SÅ lækker at skulle rulle op.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 757
okt 2023
maj 2016
Ellers må hun styrte afsted, grave efter mus, hoppe i vandhuller osv. Nogle steder hvor hun ikke kan være helt fri, har hun en 10 meter biothane snor hængende efter sig og ja den kan godt blive rimelig ulækker Men jeg har efterhånden vænnet mig til ulækker snor, ulækker hund og beskidt overtøj
jan 2007
Nogen af de steder kan snoren komme af, andre kan de ikke, så jeg prøver at lægge turene sådan, at noget af turen er uden snor.
Sten ville elske at have flere hektar grund at boltre sig på, men det kommer næppe til at ske, og så er der da heldigvis andre muligheder
maj 2016
sep 2020
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.961
Generelt er værdien for Coco i at være fri, at hun kan bevæge sig mere naturligt. Hendes bevægelser bliver meget påvirket af en snor, dels karabinhagen, men også bare vægten fra snoren, kan forskyde hendes bevægelser. Hun har altid været meget letpåvirkelig af det, en overgang brugte jeg endda den tyndeste udstillingsline til hende for at undgå at hun gik skævt... Nu har vi en alm tynd læderline med den mindste karabinhage og en halvkvæl, så det hele kan komme af, når hun går løs:)
maj 2008
Det er ikke kæmpestort, og jeg ville da gerne have endnu mere, men det er stort nok til at der kan løbes ordentligt på det. Hundene har i hvert fald vældig meget glæde af det.
Jeg kom fra en grund på 500 kvm, så da jeg flyttede hertil føltes det som den store luksus for hundene, men det kan da på ingen måde måle sig med de flere hektar, som nogle af os har.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.097
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 312
sep 2017
Følgere: 531 Emner: 146 Svar: 10.438
Jeg tror nu egenlig at der findes flere hunde, som trives fint uden nogensinde at være fri af linen, eller som lever fint uden overhovedet at blive luftet, bare de har et meningsfuldt arbejde.
maj 2016
Der tror jeg så til gengæld at hunde har brug for at løbe, slå koldbøtter og bare bevæge sig rundt i den hastighed den vil. Det er lidt svært i en line, man skal i hvert fald op i 20-30 meter før hunden har bare en lille chance for rigtig at kunne spurte afsted.
jan 2007
Reiki derimod kunne nok godt trives med et liv i snor - altså han nød da at være løs, når det var muligt, men ville i vid udstrækning kunne få dækket sine behov med en lang line og adgang til have + mental aktivering.
Men rent fysisk ville jeg være bekymret for slid/skader på sigt - bevægelsesmønstret selv i lang snor er altså et andet end når snoren tages af, og det kan da ikke være sundt altid at bevæge sig "ikke helt naturligt"?
Nogen med tanker ift det?
jan 2006
Det kan man naturligvis klare med løbebånd eller cykling ... men imo går det ud over den mentale velvære, hvis hunden aldrig er fri og kan gøre præcis som den har lyst til
jan 2007
Jeg gad godt med Sten, men det er sgu lige vildt nok - alt gå pænt går i glemmebogen, når hende den tobenede pludseligt kan følge med, og så er der kun ét gear og det er fremad
jan 2006
Jeg er så privilegeret at bo et sted lige op af en skov, så Esh kan løbe løs hele tiden når vi cykler .. er ikke så fan af når de bare spæner helt vildt afsted, og i særdeleshed ikke, at de lige pludselig stopper eller ændrer retning når man har dem i snor og sidder på en cykel
jan 2007
Jeg har forsøgt og forsøgt at lære ham det, trukket cyklen, løbet med den med ham ved siden af og hvad har vi. Alt det kan han, men så snart jeg sidder på den og træder i pedalerne, så eksploderer Stens lille hjerne og han ræser afsted i fuld fart - møghund
Men det er jo Stens store problem med snor - at gå pænt er SÅ hårdt for ham - han VED jo han ikke får noget ud af at trække, og at han skal gå pænt, og det gør han også. Men med kort snor rundt på fortovene hopper han op og ned ved siden af og lejlighedsvis kommer der abelyde - men altså, snoren er jo løs, så...
Det er SÅ overvurderet at gå langsomt, så tror simpelthen cykling er for fedt til at han kan huske noget som helst træning
sep 2017
Der går lidt meget pysse-nysse i den nogle gange. Jeg tror at de hunde har et 10000000 gange federe liv, end både din og min hund har. De får lov at lave præcis dét de er lavet til, og når de ikke længere kan det, bliver de skudt. I stedet for at skulle gå i flere år og sygne hen.
Martine, er der ikke snorepåbud i den skov?
jan 2007
maj 2016
jan 2006
Præcis.
En slædehund for en slæde er jo heller ik “fri” men under kommando - imo stor forskel på at rende frit og gøre som man har lyst til.
okt 2023
Ti millioner gange bedre liv? Det er f....... mange
sep 2020
20-30 meter line er for kort til vores og ville også være i vejen på de strande vi normalt benytter, da der enten er en del sten, eller niveau forskel.
Vesterhavet : https://www.facebook.com/charlotte.s.mikkelsen/videos/644165421199736
En af de lokale strande, beklager den dårlige kvalitet :
https://www.facebook.com/charlotte.s.mikkelsen/videos/10220599150633088
sep 2017
Det samme med slædehunde, omend med modsat fortegn. Og de hverken kan eller skal slippes fri, for så æder de alt der bevæger sig. De lever hele deres liv foran en slæde. Uden nogensinde at løbe fri, løbe ved siden af en cykel eller spurte på et friløbsområde.
Men de har simpelthen et dårligt liv af den grund? Dårligere end vovse der dagligt luftes i byen i snor, men så hver/hver anden dag bliver sluppet fri i hundeskoven til spurt og bunkeleg?
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 312
Jeg har selv en hund, der ikke kan gå løs i skoven. Der er for meget jagt i ham. Men går vi ved åen i engen eller ved havet, er han løs. Der er også folde, hvor hundene kan være løs. Min anden hund, kan være løs alle steder.
jan 2007
Det bliver sgu lidt langhåret, hvis vi skal have alle særtilfælde, uanset hvor sjældne, med i debatten.
Når en skriver, som du citerer, så er det sikkert på baggrund af et almindeligt hundeliv, hvor hunde bor i huse med mennesker og tages på gåture, forhåbentligt dagligt, ikke omhandlende hverken en græsk gadehund eller en hund fra siruispatruljen.
Kan vi ikke også blive enige om, at bare fordi en hund laver det den er skabt til, er det ikke automatisk et fedt hundeliv? - der er dælme stor variation i livskvaliteten blandt arbejdende brugshunde, og der er også lorteejere til sådan nogen.
nov 2012
Jeg tror det bedste hundeliv, uanset om vi snakker brugshunde eller sofakartofler (muligvis med få undtagelser, jeg kender trods alt ikke alle former for hunde) er et varieret liv, hvor der både er plads til leg og fritløb (uanset om det er i en stor indhegning, en stor have eller frit frit.), træning og ture i snor, og snorken på sofaen, nus på maven og hvad man ellers laver når hundene er godt trætte.
Præcis som at hunde har brug for både at bruge kroppen og hovedet.
Nogle hunde har et fantastisk liv med at kunne rende frit dagligt, andre hunde har et fantastisk liv med ikke at have den mulighed. Man kan ikke i mine øjne sætte det så sort/hvidt op, som det lidt bliver.
Min Teemo ville da elske at have en kæmpe indhegning at kunne løbe rundt i dagligt, det har han ikke, så vi nøjes med haven og går lidt længere ture og med lang line når muligt. Lucky gider ikke rende rundt i fuld fart, det ville han nogle gange da han var yngre, men på hans ældre dage, er det ikke noget haven/stuen ikke kan klare. Han tager en enkelt spurte tur når vi er afsted for at de kan være løse, og det er ned til lågen for at komme hjem
Jeg er ikke i tvivl om at det er sundt for dem, at strække ud og løbe stærkt. Men ikke alle hunde har brug for kæmpe arealer til at gøre det, eller dagligt at løbe løs.
jan 2006
Corsoerne løs - lobbe rundt, snuse lidt, småtrave, en lille galop …
Mallerne løs - fuld drøn løbe løbe LØBE …
Men nej, det er IKKE synd for / et dårligt liv, for Corsoerne fordi de ikke “spurter” … det gad de ikke, men de kunne selv bestemme hvad de ville for de var løs, og bestemte selv.
Nu burde det være klart for - om ikke enhver - så de fleste …
sep 2020
Ensformig livsførelse er enten kedeligt intetsigende eller for hårdt i længden.
sep 2017
Og der er masser af hunde der render fri hver dag, fx din nabos løbske tæve, uden at de nødvendigvis har det fede liv.
Min pointe var såmænd bare, at frihed ikke nødvendigvis er lig med livskvalitet
jan 2007
At man mener, at daglig frihed er vigtigt for et godt hundeliv, betyder jo blot, at frihed er ét af kriterierne, hvad der så ellers skal fyldes på afhænger jo i høj grad af hunden.
nov 2012
Hvad så hvis man har en hund som min Lucky? Han vil da godt lige snuse rundt når han får muligheden, men så går han til lågen og vil hjem, og det er uanset hvor vi har været han måtte være løs. Medmindre det er 20+ grader så kan det godt være han gider mere end 10 minutter.
Han vil tilgengæld rigtig gerne gå ture, også lange, når han er i snor. Han får så så vidt muligt lov til at bestemme tempo og hvor vi går hen.
Vil du mene sidst nævnte er frihed selvom han er i snor, fordi han stadig bestemmer? (og kan vælge at stoppe præcis når han vil) eller er det kun frihed hvis der ikke er snor på?
Det er ren nysgerrighed, ikke om man skal det ene eller det andet, blot en tanke omkring hvad frihed betyder i denne sammenhæng? Altså om det er snoren der bestemmer om hunden er fri eller ej, eller om det handler mere om hvordan man agerer med snoren.
jan 2007
Du siger han gerne vil gå tur - vil han ikke stadig det, når snoren kommer af?
nov 2012
Nej jeg står ikke bare stille, jeg går tur, træner og leger med teemo (Lucky er velkommen når han gider men det gider han sjældent).
Om sommeren når det er godt varmt og vi andre smelter vil han oftest gerne gå lidt rundt eller smide sig i solen og dase, løber måske lidt ekstra rundt og kan lokkes til leg. Men resten af året kan jeg glemme alt om at slippe ham fri han vil HJEM. Medmindre han er i snor, så gider han for det meste godt gå en tur.
jan 2007
Der er åbnet en privat hundeindhegning her i området, hvor vi har været et par gange. Den er ok stor, men altså efter et kvarters tid gider Sten ikke bare løbe rundt og rundt mere - han når så aldrig dertil at han gerne vil hjem, men han bliver en pestilens der i høj grad gør opmærksom på, der skal ske noget - stedet har så en miljø-/forhindringsbane med balanceting, forskelligt underlag mm. og der går vi så ind lidt, når hans første løbetur er overstået. Og så har vi altid lidt legesager med, så der kan gives gas med den slags - egentlig træning gider Sten jo kun I meget begrænset omfang.
I en "lille" indhegning slipper selv hans løbelyst op. "Vores" hundeskov derimod (tror nok den er DK's største, men i hvert fald over 20 hektar) kan vi gå i flere timer og gan ræser stadig rundt ind og ud mellem træerne - det er jo en "rigtig" gåtur ift fritløb rundt og rundt i en indhegning.
Jeg kender jo ikke Lucky, men tænker der må være ting han også ville synes var sjove, og som giver lidt fri fysisk udfoldelse?
Det vigtige er jo ikke at hunden ræser rundt i en hel time, men at den får muligheden for at bevæge sig frit. Hvordan, hvor meget og hvor længe afhænger så af hunden.
Kan ikke lade være at tænke på, om jagt-/snuselege kunne være noget for en som Lucky?
nov 2012
Så tager han en ordentligt legetur med teemo fra tid til anden, men det kan han sagtens herhjemme, det behøver de ikke flere hektar til. Og så kan han godt lide fitness, men der bestemmer jeg jo øvelserne, så det er ikke særlig frit, selvom han ikke har snor på
Det er bestemt ikke fordi vores ture i indhegninger, også store, er kedelige, Lucky gider bare ikke ret lang tid, og så kan jeg da sådan set hoppe på tungen.
Om det er noget andet på 20 hektar muligvis, jeg har ikke prøvet, for vi kommer ikke i hundeskove, eller på fritløbsområder. For mine hunde gider ikke andre hunde og slet ikke andre løse hunde.
Lucky er jo også 11 år gammel lige om lidt, måske det var anderledes da han var yngre. Men nu vil han i hvert fald vælge en lang gåtur i snor, helst flexiline i skoven, fremfor fritløb. Og så får han jo bare det
aug 2007
JA - jeg mener faktisk, at en del af de slædehunde, der lever som SLÆDEhunde har et ret ringe liv...
De gammeldags mushere (som det så fint hedder) - begynder så småt at træne spandet op om efteråret, når temperaturen er under 10 grader.
Hvis de har virkelig mange hunde, så kommer hver enkelt hund måske ud 2-3 gange om ugen.
Det intensiveres så henover vinteren, trappes ned om foråret - og så går de på "pause" hele sommerhalvåret, hvor de ofte ikke kommer ud af deres hundegårde.
Nogle har så større løbegårde/indhegninger, hvor hundene kan komme ud ind imellem.
Ja, de får lov at løbe og trække, måske et par timer om ugen i "højsæsonen", men ellers er det et ret indholdsløst liv.
I "gamle" dage mente opdrætterne, at det nærmest var dyrplageri, at have husky, hvis man ikke kørte med dem, og flere hævder stadig i dag, at deres hunde helst vil bo i deres hundegårde.
Nu er jeg jo så privilegeret, at jeg har hundelem, så jeg har i mange år på første hånd kunnet observere, hvor huskyerne faktisk opholder sig, når de har frit valg.
Og fair nok - de er en del ude - men tit går de ikke længere end til udestuen, hvor de kan holde øje med det meste, og de sover stort set inde hver nat begge to
Der er heldigvis ikke ret mange af den type tilbage i DK - men de findes stadig i stor stil i Sverige og Norge - hvor træksæsonen så heldigvis også er noget længere.
jan 2006
For mig lyder det som lidt usikkerhed fra din hunds side, når den er løs.
Når du så "hægter dig på" får han sikkerheden, som han måske mangler, når han bliver smidt ud på egen hånd.
I eksempelvis gr C / forsvarstræning, ser man også hunde, der bliver bedt om at løbe i en skærm / på en rondering, alene alt for tidligt.
Disse hunde, som mentalt ikke er klar til den belastning vil, når de kommer frem til figuranten, gø i et skingert leje, rykke baglæns, gå lidt frem, rykke baglæns og måske endda sætte sig HELT på røven, mens de holder øje med hvor deres fører bliver af.
Det er jo fejltræning så det basker, men det er der rigtigt mange, der ikke har styr på.
Hvis man i disse hunde, sætter en snor på, evt giver et let træk i snoren, som sidder i en sele / bredt halsbånd og derved signalerer "right behind you", vil man opdage, at hunden nu er langt mere sikker, man kan høre det på dens halsgivning og se det på dens attitude i bevogtningen.
Måske din hund har det på den måde - let usikker og verden bliver bare et bedre sted, når mor og mig er sammen.
Og så er det da bare på med snoren .. turene er jo primært for vores hundes skyld. At vi så også går og nyder det, er jo bare et plus
Gi´r det mening ?
feb 2013
Jeg oplever også at der er mega meget forskel på hvordan forskellige hunde går tur. Clinton spurter ikke rundt. Han traver afsted, stopper op og snuser, traver videre, stopper op, snuser, tisser osv. Når han er løs er han sjældent længere væk end et par meter. Han kommer kun i galop, hvis han har stået for længe og snust et sted så vi er kommet lidt for langt forud. Han kan også finde på at sprinte efter Penny i leg, men ikke særlig længe så vender han tilbage til mig/os. Men han kunne strengt taget nok godt trives med ikke at rende løs.
Penny derimod sprinter rundt når hun er løs. Hun løber laaangt forud og kommer tilbage, for så at løbe laaangt forud igen osv. Igår tog hun den langs hegnet efter en lille flok rådyr (det var ca 500 m); hun fulgtes ret pænt med rådyrene. Da hun nåede enden af hegnet og ikke kunne komme længere vendte hun om og kom for fuld blæs tilbage igen. Det er en sprint på 1000 m. Det er piece of cake for hende og noget hun ofte gør en del gange på sådan en tur. Hun ser så lykkelig ud i øjene når hun kommer tilbage. Den slags ville jeg aldrig kunne give hende i en lang line.
@Michelle: Hvorfor ikke få udstyret til det og så lade Steen trække din cykel? Eller evt skifte til en kickbike (den føles lidt mere sikker end cyklen ). Hvis han gerne vil trække så udnyt det. Jeg kører kickbike med Penny. Det er virkelig fedt
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.018
Hvis vi går en tur sammen uden snor i ikke indhegnede områder, så er han slet ikke på samme måde. Så kan han snildt trisse derudaf i flere timer og bevæger sig kun hjemad, hvis jeg siger, at det er det, vi skal.
Så jeg tror, at Atlas ville vælge en tur i snor frem for at rende løs i den samme indhegning, hvis han var tvunget til at vælge. Heldigvis kan vi kombinere det, så han ikke behøver at have snor på hele tiden.
nov 2012
Sætter jeg flexiline på ham, så er han sjældent lige ved siden af mig, så udnytter han linen. Men han behøver ikke mere end de 8 meter linen giver ham, for jeg kan fint følge med, og han løber alligevel ikke rundt, han går.
Jeg skal ikke kunne sige om det er fordi han er 11 år gammel, for jeg kan altså ikke huske hvordan han var da han var 2, og vi har aldrig boet et sted hvor han bare kunne blive sluppet. Så han har aldrig kendt andet end fri i indhegninger, snor udenfor.
Jeg prøver egentligt bare at sige at for mig er det måske ikke 100% frihed i snor, men hvis man lader hunden bestemme tempo og om de vil snuse osv. Så er der stadig en vis frihed i snor.
For teemo er snor ikke frihed, selvom han også får lov til at bestemme en del, men ved ham er der bare ingen alternativer, eftersom han er reaktiv. Så det er så individuelt hvad et godt hundeliv er for den enkelte hund og hvad de får mest ud af.
Jeg ville elske at bo på en stor gård med teemo så han kunne løbe løs hver dag, det har jeg ikke økonomien til, så han må nøjes. Og jeg tror da han selv synes at han har et godt liv alligevel
maj 2008
Der kan også være tidspunkter, hvor der bliver løbet som vogterhund, men ideelt skal de jo bevæge sig forholdsvis stilfærdigt, når de bevæger sig i eller tæt på flokken. De er frie på den måde, at de bestemmer selv, hvordan de vil udføre deres arbejde, men til gengæld er de på arbejde hele tiden.
jan 2007
Jeg har en træksele til ham, som vi har brugt på løbeture - det synes han er toppen og blev også ret tilforladeligt styrbar, men der har jeg jo også nemt ved at sætte en hånd på snoren mm. Men jeg har gigt og får simpelthen for ondt af at løbe ret meget, så det blev lagt lidt på hylden.
Jeg synes bare det er lige vildt nok at lade har blæse afsted med noget med hjul på og have ingen kontrol over tempo og retning, selvom han helt sikkert ville have en fest. Han hører jo INTET når først han er afsted
feb 2013
jan 2006
Det ser bare sejt ud men jeg er ikke sikker på, at jeg turde i den fart de kommer op på
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.815
jan 2007
Martine - det der har Stens opdrætter lavet et par hunde der dyrker. Det ser mega fedt yd og tror Sten ville elske det, men jeg er nok lidt en kylling
feb 2013
feb 2013
jan 2007
Luftning i snor ...