Hvalp og luftning. {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for råd til et par ting og håber I kan komme med nogle ideer.
Vi har en 19 uger hvalp, som egentlig er meget nem, lige bortset fra når det kommer til luftning.
Først er han ikke nem at lokke med på tur. Så snart halsbånd, sele eller snor findes frem, gemmer han sig. Han kommer heller ikke frem, hvis vi så bare gør klar til at gå uden ham.
Når så tingene er puttet på ham, kan han finde på at sidde og pive rigtig ynkeligt.
Han virker ikke som en der er generet af tingene, for så snart vi er kommet ud af døren, så er det glemt og han går rigtig fint.
Vi har samme problem når det er koldt nok til at han skal bære dækken - han sætter/lægger sig bare til at pive/gø og nægter at bevæge sig.
Noget andet er, når han så er ude at gå - så er det næsten helt umuligt at få ham til enten 1 eller 2. Om det så er morgenturen hvor han har holdt sig en hel nat, så venter han til han er hjemme og så løber han i haven og gør begge dele..
Han har ganske få gange gjort på turen og har selvfølgelig fået ros for det.
Hvad kan man forsøge sig med?
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 105 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.162
Så når vi bare skulle i haven og lege så fik han sele på også.
Han peb også i starten da vi kun gav ham sele på når han skulle på tur men efter vi også brugte den i haven og indenfor så stoppede det
Nu bruger vi bare halsbånd.
Der gik også meget længe før han ville lave noget som helst på gåture.
Han holdt sig hele turen og lavede så i haven når vi kom hjem.
Det kom med tiden og når han endelig lavede noget på turene så roste jeg ham og gav godbidder
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
okt 2009
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
På dette tidspunkt kan I måske også begynde at nusse ham med selen. Altså krølle selen sammen i hånden, mens i nusser ham.
Når I fornemmer at han ikke er angst for den længere og altså heller ikke flygter når I tager den så kan I begynde at give ham den på, og så ros selvfølgelig og giv gerne guf for at have den på.
Under hele forlødet og også gerne efter at han har haft den på så lad den ligge fremme og læg en guf på indimellem.
Dette er den langsigtede løsning. Jeg ville lade være at bruge selen i denne periode og så kun bruge halsbåndet. Det kan I så bruge når I skal på tur nu.
Når I skal ud med ham så tag bare tøj på og ignorer ham. Gå hen og hent ham hvor han nu igger og giv ham roligt halsbånd og snor på, så han ikke når at løbe fra jer. Lad være med at stå og lokke og kalde. I ved at han vil gemme sig, så hent ham hen til døren.
Efter 1-2 uger vil jeg formode han er så tryg ved selen at I kan bruge den, og så kan I bruge samme fremgangsmåde med halsbåndet
aug 2008
Følgere: 1078 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Det må vi igang med. Tak for Jeres råd
aug 2008
aug 2012
Når alt det er sagt skal man passe på med at gøre tingene til mere end de er. Det gjorde vi heller ikke i starten og tænkte, pjat med hende hun skal bare vænne sig til den, og vi gav hende den på og luftede hende med den. Sagde til hende hun var pjattet når hun skabte sig og rullede rundt med den for at få den af. Det eneste vi med tiden fik ud af det var at det med at få sele på blev værre og værre.
Så man skal lige gøre op med hvilken slags hund man står med
aug 2008
Jeg har lagt hans sele på gulvet med en godbid - han kan fint gå udenom. Han snuste til den idet jeg lagde den og gik fint tæt forbi den... Men 2min efter opførte han sig sådan her:
http://www.youtube.com/watch?v=lkHyF59gSV0
aug 2012
Hvor ligger selen henne?
Kan godt se han stresser over at den er der. Måske den skal ligge et sted hvor han kan skabve større afstand til den. I skal ikke presse ham til at gå hen til den. Ignorere selen fuldstændig
aug 2012
Vores hund gik i starten store buer udenom selen.
I har jo haft den på ham og han bryder sig ikke om den, så derfor reagerer han på at du tager den frem. Lige nu ved han ikke at han ikke får presset den nedover sig.
aug 2012
Super at du ligger filmen op, og ud fra den reaktion jeg ser tænker jeg at I skal gå langsommere frem, og måske ikke have selen liggende fremme hele tiden. Hvis den stadig ligger der nu og han har været henne og tage en guf synes jeg du skal fjerne den og så er det nok for idag. Så kan du prøve i morgen og se om han reagerer lige så voldsomt. Han er tydeligvis ikke tryg ved den i hvert fald
aug 2008
Men jeg prøver at flytte den lidt mere væk.
- Det er så heller ikke den reaktion der jeg får ud af ham, når vi skal på tur. Der lægger han sig bare hen under bordet og ignorerer en, piver højest en smule når den er kommet på.
aug 2012
Har han det på præcis samme måde med halsbåndet? Ofte er halsbåndet ikke lige så vildt for dem at få på. Selem omklamrer jo hele kroppen
aug 2008
Når jeg har hentet ham, og sætter ham for at give ham enten sele eller halsbånd på, så sidder han bare stille og venter.
Hvis han har halsbåndet på hele dagen siger han heller ikke noget til det - det er kun lige når det skal på ham.
I starten gik han heller ikke sin vej, tværtimod fulgte han fint med når han så jeg fandt hans snor.
Da vi prøvede selen på ham i forretningen, var der heller ingen negativ reaktion fra ham.
aug 2012
Ud fra hans reaktion på videoen ville jeg som sagt vente med at give ham selen på, og fortsætte med bare at lade den ligge fremme så han ikke straks frygter at den skal på ham, og så gå meget varsomt frem. Hellere for langsomt end for hurtigt så I ikke bliver sat tilbage til 0. På trods af hele det cirkus så prøv ikke at gøre selen til mere end den er. Som sagt bare ignorer den. Det samme når I når til at ligge den i skødet på jer selv. Ikke noget med at prøve at vise hunden at selen ikke gør noget eller være lokkende eller noget i den dur. Tag bare selen sæt jer på gulvet og lig selen i skødet. Sæt jer gerne foran tvet så kan I underholde jer selv. Så kan I bare sidde og glukke tv som om intet er sket og blot vente på at han selv kommer hen for at få de lækre guffere du sidder med i hånden. Så giv ham en og ignorer ham ellers. Selvfølgelig må du snakke og rose roligt, men ikke noget overvældende ros og nussen og rækken frem. Lad ham fuldstændig styre tempo og afstand
aug 2008
Men selen er i hvert fald blevet flyttet, så han nemmere kan undgå den og så må vi se hvordan det går.
Jeg takker i hvert fald for rådene
aug 2012
okt 2009
aug 2008
Resultatet nu efter at have lagt selen på gulvet, er en hund der ligger og gnaver i den.. suk. Men reaktionen fra videoen har han trods alt ikke vist siden.
aug 2012
aug 2008
Hvis jeg holder selen op, så han skal tage gufferen gennem selen - så gør han det.
Får han hovedet helt igennem - står han bare og kigger.
Men spændes den, så kigger han ynkeligt på en, går over i sin kurv og nægter at flytte på sig.
aug 2012
Lader til at han er noget mindre utryg ved den end vores var og hun får de 2 seler vi har nu og refleksvesten på nu uden hun kryber eller flygter, og løber glad rundt med dem på, så det skal nok lykkedes!
Hvalp og luftning.