Løbetid - hvor tidligt? {{forumTopicSubject}}
Vores Akitahvalp bliver 5 mdr. i morgen. Og jeg har hende lidt mistænkt for at være på vej i løbetid, men synes ikke rigtig det kan passe, når hun er så ung. Grunden til mistanken er at vores hanhund er begyndt at snuse hende bagi og slikke - flere gange om dagen. Hun slikker sig også selv ind i mellem - mere end tidligere. Men hun er ikke hævet.
Vores gamle Shibatæve kom i sin første løbetid som 5 mdr. gammel, men hun var også en lille hund, som jo er hurtigere udviklet, og det er ikke unormalt at Shibaer kommer så tidligt i løbetid.
Men en Amerikansk Akita er jo en relativt stor hund med en voksenvægt omkring 50 kg. Og efter hvad jeg har læst mig til, så skulle de første komme i løbetid mellem 7 - 10 mdr. gammel.
Hun er stor, vejet i dag til 25 kg. Meeen - alligevel synes det er tidligt.
Så jeg vil egentlig blot høre om andres erfaringer med hvor tidligt hundene kommer i løbetid.
Helt nye billeder af hende kan ses nederst i denne tråd på Hestenettet.
http://www.heste-nettet.dk/forum/14/602256/602256/
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 21 Svar: 196
Men 6 mdr. - det er da stadig tidligt synes jeg. Eller hvad?
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.130
--Undskyld jeg lige forstyrrede tråden--
jun 2007
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 70 Hunde: 7 Emner: 59 Svar: 2.695
jun 2007
Toya bliver 6 mdr. her om nogle få dage og nu lugter hun MEGET godt i følge vores hanhund, han bejler til hende og forsøger at hoppe på hende flere gange i løbet af dagen. Dog er han det meste af tiden "normal" i sin adfærd overfor hende, så jeg regner med at han blot reagerer på at løbetiden er på vej, da de jo skulle kunne lugte dette lang tid i forvejen.
Hun er dog overhovedet ikke hævet bagi endnu og jeg dubber dagligt med køkkenrulle for at se om der er blod - men der er intet.
Men hun er begyndt at tisse mange gange på en tur og kun lidt af gangen, som om hun markerer. Og hanhunden er meget optaget af de steder hun har tisset.
Tisser jeres tæver også på denne måde op til en løbetid? Og hvor lang tid før?
Jeg vil jo gerne være på forkant med situationen, da vi som sagt har en hanhund også. Jeg synes det er for tidligt at skille dem ad, men er meget på dubberne og vil selvfølgelig hellere skille dem ad for tidligt end for sent.
Jeg har i dag købt klofyl-tabletter til hende for om muligt at dæmpe lugten lidt, så han ikke reagerer så kraftigt på lugten.
Det har jeg haft gode erfaringer med får år tilbage.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
Jowina hæver næsten ikke når hun er i løb og er god til at holde sig ren, så er vi ikke opmærksomme kunne hun godt snyde. så det er en god ide med køkkenrullen eller måske et stykke vat.
jun 2007
Løbetid - hvor tidligt?