{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Sten er ikke helt på toppen, men... {{forumTopicSubject}}

Ja, Sten er ikke helt sit vanlige selv, men jeg ved sgutte helt hvor jeg skal rette fokus for at finde "fejlen". Kunne godt bruge lidt input.

Han har aldrig været der helt store madøre, men plejer at spise ok under træning og på gåture + han får normalt en fyldt Kong samt en tørret snack af en art når jeg går hjemmefra og de har altid, uden undtagelse, været spist når jeg kom hjem.

Den seneste 1,5 måned cirka er han blevet gradvist mindre madinteresseret. Han spiser under træning, men kun hvis maden kastes til ham (kan f.eks. ikke lokkes og vender hovedet væk hvis foderet rækkes imod ham) eller hvis man bruger kattemad på dåse o.l., men det skal han jo ikke leve af.
Indtil for nyligt var han helt stoppet med at spise sine alenehjemme snacks.

En gåturmakker er for knapt 2 uger siden gået i løb, så hende ser han ikke p.t. og han er siden begyndt at spise alenehjemme snacks igen, (eller rettere sin kong og evt en lille snack, større snacks rører han stadig ikke), så jeg satte det til at skyldes løbetid og at han snarligt ville være sig selv (han plejer dog ikke at reagere voldsomt på "snart løbetid").

Det er så ikke sket - han afviser tørrede snacks af enhver art nprbjeg er hjemme - hopper og danser for at få dem, men graver dem ned/gemmer dem eller efterlader dem ude. Meget ualmindeligt for ham.
Han spiser fortsat bedre, men ikke godt og på gåture afviser han helt tørfoderet.
Det eneste han spiser med velbehag er rå ben, kød og dåsemad.

Ude på tur er han glad og frisk som han plejer, hjemme er han overvejende som vanligt, men med markant mindre interesse i træning/lave ting med mig (men jo også sværere at belønne, så det kan blot skyldes det). Han virker dog på en eller anden måde lidt nedtrykt - ikke noget jeg lige kan sætte fingeren på, men blikket, måden han kommer til mig på osv).

Det store tandtjek er laver ved dyrlægen for ganske nyligt og jeg kan heller ikke se noget ved tænder/tandkød.
Han viser ingen åbenlyse tegn på smerter i bevægelse eller når man rører/trykker pp ham, bevæger led og lemmer osv.

Så... hvad siger man lige til dyrlægen, man vil have undersøgt? Hvor begynder man? Og mon forsikring dækker "udredning for at være anderledes end vanligt", der er jo ingen klar skade/sygdom?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sten er ikke helt på toppen, men...
  • #1   23. aug 2021 Jeg ville få taget den store blodprøve og aflevere afføringsprøve til tjek for parasitter. Så er man ligesom igang.

Selvom smerter nok ikke er det mest sandsynlige, plejer dyrlæger at være med på at prøve 7 dages smertestillende, for at se om det har nogen effekt.

Min forsikring har dækket de gange, hvor der har været meget diskrete og diffuse symptomer. Det har hver gang vist sig at være hjerte- eller lungeorm.

• #2   23. aug 2021 Jeg ville gøre som A. Dog ville jeg få en osteopat til at tjekke ham. Jeg havde også en tæve som intet unormalt viste (ved tryk, stræk osv) men ved røntgen af hofter var hun B/C. Fik at vide at forskellen på graden ofte hænger sammen med skævhed. Fik en KST til at tjekke hende op, og hun bar sk... skæv fra strubehoved til lænd. Vil love for at vi kunne se forskel efter bare en enkelt bahandling. Vi virkede bare mere "fri". Hun har aldrig på noget tidspunkt udvist tegn på smerter.
    Det kan jo have indvirkning på nakken og dermed ubehag ved spisning.
    Ellers er en udvidet blodprofil helt klart et godt udgangspunkt.

• #3   23. aug 2021 Jeg ville gøre som A og så tænker jeg at det kan være relevant at tjekke om han evt. har en overproduktion af mavesyre og derfor sådan lidt ondt i maven jævnt hele tiden.
    God bedring med ham smiley

• #4   23. aug 2021 Tak for jeres input, er gået i gang med at samle lorter og så tager jeg en snak med dyrlægen om blodprøver i morgen. Håber det er så simpelt, som bare en parasit ag en art.
    Og så vil jeg da håbe forsikringen vil snuppe den så smiley Har kun haft brugt forsikring ganske få gange før, og det har været i forbindelse med uheld med en klar årsag til undersøgelse.

• #6   23. aug 2021 Dyreelskeren - det spiser han (det han kan lide, han er sær og spiser f.eks. ikke pølser, brød eller grøntsager af nogen art, men det er normalt smiley ) men det hverken kan eller skal han jo leve af. Jeg skal nok få mad i ham, som sagt spiser han jo dåsemad, råt kød og ben og den slags, i hvert fald i tilstrækkelig mængde til ikke at dø af sult.
    Så jeg er ikke så bekymrer for hans vægt, men derimod over at han har ændret sig.
    F.eks. plejer han at ville hoppe på tungen for et stykke spegepølse kastet i bedste frisbee stil - den anden dag lid han det bare ligge i græsset.
    Han plejer at tømme maskinen i det sekund han træder ind af døren hos de gamle hvis ikke min morbhusker at fjerne det (deres har mad stående 24/7), i øjeblikket rører han det ikke osv.

Så det er adfærdsændringer mere end spisningen i sig selv, der bekymrer mig smiley

Kommentér på:
Sten er ikke helt på toppen, men...

Annonce