{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.658 visninger | Oprettet:

Min hund trækker sig ud af selen {{forumTopicSubject}}

De sidste gange, jeg har været i skoven med min skat, har hun trukket sig ud af selen ved at rykke hovedet kraftigt baglæns. Hun synes, at det er virkelig sjovt, når jeg tonser efter hende 10 kilometer fra min bolig i en dyb, tæt skov, men jeg har jo en anden mening smiley

Har forsøgt at kaste godbidder over til hende, men lidet hjælper det. Min mor har også engang lavet en "ekstra" hjemmelavet snor-sele, som man skulle tage om hendes bagben, men den blev hurtigt beskidt og virkede ikke rigtig. Hendes sele er spændt til det maksimale. Hvad skal jeg gøre?

Har vedhæftet billede.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund trækker sig ud af selen
  • #1   13. jun 2021 finde en anden sele smiley

• #3   13. jun 2021 Find en anden sele, jeg bruger freedom no pull selen, fåes i dollardog eller hos nordhund, den kan ingen hund rykke sig ud af, ellers brug et halvkvæl halsbånd. smiley

• #4   13. jun 2021 Ja, det er lige netop det de kan i de dersens k9 seler. Jeg anbefaler dem aldrig. Synes på ingen måde, at de er pengene værd smiley

Dogs creek har også gode seler.

• #6   13. jun 2021 Køb en ordentlig ergonomisk korrekt sele frem for den der frygtelige K9 sele.
    Kig evt. på Ruffwear, Dog Copenhagen mm.

• #7   13. jun 2021 K9 er den mest elendige sele i mine øjne, find en god sele og er din hund en rigtig udbryderdronning, så skal det måske være en med dobbelt sikring.
    Men prøv at kontakte https://www.qimmiq.dk/produkt-kategori/seler/ de kan hjælpe dig med en god sele til din hundetype.

• #8   13. jun 2021 En snor til at sætte om bagbenene? smiley smiley

Dén sele du bruger til din hund, er en af de absolut værste seler i verden. Den sidder elendigt, den har en stor overflade som “maser” pelsen og holder på hundens kropsvarme, og enhver hund kan krænge sig ud af den.

Når man har en slædehundeblanding, har man købt sig en hund, som har brug for at løbe. Langt. Og længe. Måske krænger hun sig ud af selen, fordi I simpelthen tuller i for lavt tempo.

Jeg havde købt en ny sele, som sidder bedre, og så overvejet om jeg helst ville løbe med hunden, cykle med den eller køre med kickbike.

• #9   13. jun 2021 Cykling eller kickbike kunne være godt, men allier dig med erfarne slædehundeejere, så du kommer korrekt i gang med det. Samt at man skal være meget obs på temperaturen

• #11   13. jun 2021 K9 er den absolut værste sele man kan sætte på en slædehund. Alle bevægelser hæmmes. Og de kan trække sig ud så nemt som ingenting.
    Få vejledning i en ordentlig kropssele.

• #12   13. jun 2021 Smid selen ud og køb et godt halsbånd i halvkvæl smiley seler er i min verden til træk, ikke til at gå tur med en hund;)

• #13   13. jun 2021 Men en slædehund skal da for pokker trække. Ellers skal man ikke købe sådan en hund smiley

Der er i øvrigt ganske mange glimrende seler, som kan bruges, helt uden at det er til “træk”. Forudsat selvfølgelig, at man gider lære hunden at gå pænt, hvilket alt andet lige er nemmere i halsbånd.

• #14   13. jun 2021 Selvfølgelig behøver en slædehund da ikke træne på gåturen bare fordi den er slædehund.
    Helt enig at at cykling, løb mm kunne være glimrende bud på god aktivitet - men det SKAL da ikke indebære træk. Eller er de simpelthen unikke blandt hunde? De fleste af os bruger trods alt hunden til andet end de er skabt uden problemer

• #15   13. jun 2021 Michelle, nej, de kan selvfølgelig leve et langt og røvsygt liv, uden nogensinde at få lov at lave bare en lille smule af det, de er skabt til. Hunden skal have lov at løbe, og det er immervæk nemmere for mennesket at følge med, hvis hunden trækker smiley

Lige præcis med slædehunde (som er virkelig misforståede, grundet deres smukke ydre), er der ikke rigtig meget andet end fuld smadder, der kan gøre dem tilfredse. Og vil man ikke give den det, så skal man bare ikke have sådan en hund. Der er mange andre smukke, vamsede hunde, som kan leve et helt almindeligt liv med lunteture i snor. Men ikke slædehunde.

• #17   13. jun 2021 Isabelle - præcis min pointe.

AG - selvfølgelig skal den have lov at løbe, men løb betyder jo ikke nødvendigvis træk... men ok, så er sådan en fætter åbenbart eneste race der ikke kan tilbydes alternativer (og trives vel at mærke). Det er jeg så blot uenig i

• #20   13. jun 2021 Enig med de andre. Jeg bruger hel/halvkvæl, da min vov ellers kan trække sig ud af halsbånd og seler.
    Jeg bor ud til en meget trafikeret vej, det er for farligt, hvis hun pludselig får den idé, at hun skal væk (bliver bange for noget etc.).

Jeg bruger Julius selen fordi jeg er doven og nærig smiley
    Nej, jeg synes den er fin til det formål vi bruger den til. Den skal hurtigt kunne komme af og på, have reflekser til når det er mørkt, og vi bruger den kun i situationer hvor jeg skal kunne have fuld kontrol over vovsen, og der er der også hel/halvkvæl hægtet på snoren.

Hvis du vil bruge en sele dgl., så kan det klart betale sig, at investere i en bedre sele smiley Du kan få en sele hvor snoren kan spændes fast foran. Det skulle hæmme muligheden for, at hunden kan trække ...

• #21   13. jun 2021 Hvis en slædehund SKAL trække, SKAL en hyrdehund så også hyrde?

Og det her beviser jo præcist, hvorfor folk bliver ved med at anskaffe sig hunde, som de ikke gider forsøge at tilfredsstille. Allerede det at drage den parallel, viser at tanken om kiks og kærlighed stadig lever.

Og ja, Isabelle, kamphunde skal slås for at have et dejligt liv, det er jo det samme, ikke? smiley

• #24   13. jun 2021 A - men i stort set alle tråde, hvor emnet er oppe er der bred enighed om, at en jagthund fint kan leve uden jagt, en hyrdehund uden at hyrde osv., naturligvis forudsat de får fysisk og mentalt afløb for deres naturlige adfærd/behov.
    Hvorfor skulle dette ikke være muligt blot fordi der er tale om en slædehunderace? De har selvfølgelig et større behov for fysisk aktivitet end mange andre racer, men hvorfor skal det behov pinedød dækkes ved træk?
    Dem jeg kender trækker ikke (men får rig mulighed for løb) og trives for mig at se fint, så forstår nok bare ikke, de skulle være helt anderledes end alle andre hunde

• #25   13. jun 2021 naturligvis forudsat de får fysisk og mentalt afløb for deres naturlige adfærd/behov

Hvordan vil du køre kickbike, uden at hunden trækker? Hvorfor løbe med en slædehund, hvis den ikke må trække?

Hvordan tænker du, at en slædehund får dækket deres fysiske og mentale behov, hvis de ikke indbefatter løb og træk?

Der er MANGE former for jagthunde - stående, støvende, stødende, apporterende og sikkert meget andet. Der er MANGE former for hyrdehunde - dem der hyrder med eye, dem der napper, dem der vogter. Der er EN form for slædehunde - dem der trækker. Hvorfor løfte det op til at være raketvidenskab? Den skal løbe, og den vil helst at der er noget bagved den.

• #27   14. jun 2021 Jeg melder mig ind i koret om ny og bedre sele.
    Udover ideen med snor om bagbenene, som vist er i den kreative ende og lånt fra at læsse besværlige heste....så hvis man endelig skal bruge den der sele, så sidder den da helt frygteligt på billedet.

• #28   14. jun 2021 Tak for svarene, jeg kigger på det.

• #29   14. jun 2021 Man kan købe en sele som har en exra "ring" på så det er svært for hunden at komme ud af selen. Ved ikke om den kan købes til alle racer.

• #30   14. jun 2021 Trine, en ekstra ring? Hvordan fungerer det?

• #31   14. jun 2021 Det var sådanne en jeg så, dog ikke fra det mærke...

profilbillede
  • #32   14. jun 2021 Trine, dén sele er sådan en som påfører hunden en masse ubehag, da den napper hunden i lysken. Måske skal TS's hund ikke straffes for, at TS har købt en virkelig dårlig sele. Og ingen grund til at udskifte en lortesele med en anden lortesele smiley

• #33   14. jun 2021 Det eneste jeg ved om den sele, er at jeg har set en dame bruge den til hendes 7 hunde på en færge hvor de var oppe i en barnevogn... Så vis den straffer hunden skal den aldrig købes!

• #34   14. jun 2021 Måske skal du ikke anbefale den så? smiley

• #35   14. jun 2021 Jeg har nu også set nogen stykker med den sele, den nåede da slet ikke ned i lysken til at nappe. Det afhænger nok lidt af hundens bygning, så med så meget andet: prøv det på før køb.

Men samme type fået fra forskellige mærker (og dermed forskellig passform) og fungerer i reglen fint til at forhindre hunden i at komme ud af selen.
    - men har man kun prøvet K9 indtil videre vil jeg nu tro en alm, god sele kan gøre det... de fleste hunde trækker sig ikke uden videre ud af sådan en

• #36   15. jun 2021 få jer en rigtig god sele og lidt råd om aktiviteter fra folk med slædehunde. de deler gerne ud med fif om begge dele

• #38   15. jun 2021 jeg har osse hørt den med at en slædehunde jo SKAL trække (om en dårligt opdraget husky).

Mit modsvar har så altid været at den for pokker osse SKAL lære hvornår den IKKE skal, idet man jo ikke hopper af og på slæderne i farten.

• #39   15. jun 2021 Vil nogen ikke forklare mig, hvordan man får en husky (eller anden slædehund), som er fysisk og psykisk velstimuleret, uden at det involverer træk?

• #40   15. jun 2021 bare lige for en ordens skyld, så siger jeg ikke at en slædehund slet ikke må trække - men at den skal lære hvornår den må og hvornår den ikke må.
    Jeg kan ikke forlige mig med tanken om at sådan en hund bare skal have lov til at trække folk ad helvede til fra snoren kommer på til den tages af.

• #41   15. jun 2021 Gotta, ligesom en IPO-hund ikke bare i flæng skal gå rundt og bide folk i armen smiley

Men der opponeres kraftigt imod min udtalelse om, at en slædehund selvfølgelig skal have lov at trække, så jeg er super nysgerrig på, hvordan damerne så mener, at sådan én kan blive velstimuleret - uden nogensinde at få lov at trække.

• #43   15. jun 2021 Isabelle, det er godt nok mange ord, i stedet for bare at svare på, hvordan du vil holde den glad og velstimuleret, uden træk.

Vil du prøve igen? smiley Evt. med udgangspunkt i “passende, daglig motion”?

• #44   15. jun 2021 Og nu blev jeg nysgerrig - Isabelle, hvorfor har du taget det generelle skriv, som dækker over mutter, husky, grønlandshund og samojede, og ikke valgt noget specifikt for husky?

Hvis du læser DKK’s racebeskrivelse (af huskyen, ikke af slædehunde generelt), står der “Afpas helst træningen efter de brugsegenskaber, der er dybt forankret i racens natur, nemlig at løbe og trække. Vær venlig og konsekvent.” https://www.dkk.dk/race/siberian-husky

Jeg er stadig super nysgerrig på, hvordan man mener sådan en kan holdes glad, uden at den får lov at trække. Og hvorfor så vælge sådan en hund?

• #45   15. jun 2021 Tja - jeg har kendt et par grønlandske slædehunde som deltog i ejers løbetræning til marathon og ironman, derudover en del fritløb og lidt parkour-agtig (det var før dette var noget man gik til) sjov og ballade. De virkede nu ganske veltilpas og harmoniske.

Af huskies skal jeg gerne indrømme at det kun er en god håndfuld jeg har kendt tilstrækkeligt godt til at turde sige om de trivedes i hverdagen eller ej - ingen af dem blev brugt til træk, de af dem, der i stedetfik adgang til både løb og fysiske udfordringer (udover noget til hovedet) har virket ganske tilpasse, ikke destruktive, venlige og harmoniske.
    - dem ene der primært blev forsøgt mentalt aktiveret + lidt gåture var til gengæld belastende.

Ingen siger jo at de ikke nyder at trække, blot at de også kan leve et godt liv uden.
    - ja, at se dem i deres rette element er fedt. Det er det også med en hyrde- eller jagthund, uanset hvor godt de trives uden, er det ikke til at tage fejl af begejstringen, når de medfødte egenskaber tages i brug. Det betyder ikke, de ikke kan leve godt uden

• #46   15. jun 2021 Michelle, hvis en hund løber med sin ejer, tænker du så ikke at hunden får lov at løbe og trække? Det er jo ikke forbi der behøver være en slæde, for at det er træk.

Og hvis du lige læser tilbage, så drejer spørgsmålet sig om seler. Synes du, helt alvorligt, at det er bedre at løbe med en hund i halsbånd, og tvinge den død og pine til at undertrykke sit instinkt, end at smække en sele på (når den nu alligevel skal med ud at løbe) og så lade den trække?

Har du selv prøvet at løbe med en hund?

• #47   15. jun 2021 er det ikke sjovere at høre nogle ejere svarer? er der ikke nogle af dem herinde der kan lokkes til tråden?

jeg har også kendt et par husky men jeg synes ikke det gør at jeg kan besvare A på det her som faktisk er et ganske godt spørgsmål. Jeg har spurgt om det i en FB gruppe der hedder slædehundenes SOS.

jeg kan vist ikke linke men der fortæller ejere hvad de laver af ting. mange trækker ikke. nogle hunde gider ikke eller kan ikke fordi de er show skriver de der har svaret.

https://www.facebook.com/groups/1596553683910208/permalink/3049749235257305/

Hvis nogle er nysgerrige så kan i bare melde jer ind hvis man ikke kan se opslaget.

• #49   15. jun 2021 Hvis husky'erne deltager i canicross, tænker jeg helt sikkert også de får lov til at trække, som A er inde på, er det jo ikke ment som i at der skal køres med slæde, men alt træk, om de så trækker mennesker, cykler eller kickbikes, det er vidst lige fedt smiley

• #51   15. jun 2021 Gruppens medlemmer er gået sammen for at hjælpe racerne der omplaceres for mange af. det er derfor rigtig mange gode erfarne folk der og det giver rigtig god mening at spørge dem. Jeg synes de giver nogle rigtig fine svar der viser mangfoldighed i racerne

Jeg kan se at der er begge holdninger derinde. nogle er hardcore slædehunde folk. de mener de skal trække, andre har show og nogle mener tricks og mentalt er basis for deres.

jeg kan se at der er store individuelle forskelle. nogle hunde gider ikke træk. det overraskede mig. Men okay jeg så show på udstilling. de slog mig som meget anderledes end arbejdshundene, men miljø spiller sikkert ind, mon ikke?

Jeg kan se en slædehunde fører fra Island har svaret, og hans grønlændere trives i DK uden træk. han advarer dog mod at få en slædehund og tro de kan det. det er nok et godt råd smiley

• #52   15. jun 2021 A - vedkommende med grønlænderne løb (som i løb med fido ved siden) med dem, altså ikke træk.
    Huskierne skal jeg da ikke udelukke nogensinde fik lov at trække under løb... De har løbet ved siden af når jeg har set det.

Jo, jeg har løbet med hund - vovse ved siden af/I fleksibel. Men jo, skal fido trække under løb vil jeg da klart putte sele på - en egnet til træk vel at mærke. Nu skrev du jo så at de hunde SKAL trække for at trives, det var det jeg besvarede, ikke hvorvidt de skal trække i halsbånd.

• #53   15. jun 2021 Nej, jeg skrev, helt ordret “Men en slædehund skal da for pokker trække. Ellers skal man ikke købe sådan en hund”, som svar til at hunden bare skal bruge halsbånd. Kan du selv se forskellen?

Jeg får aldrig en husky, og det gør jeg ikke, fordi jeg ikke magter at lægge alle de kilometer i den, som der i mine øjne skal til, for at den har et godt liv. At andre vælger anderledes, er jeg ikke herre over. Men jeg bliver trist helt ind i knoglerne, når jeg ser en totalt slukket slædehund, der lunter afsted på sin daglige runde på 2 km.

• #54   16. jun 2021 Den er helt gal med din sele. Jeg tror egentlig, at størrelsen er god nok, men den er slet ikke tilpasset din hund. Den er alt for kort i bringestykket, så selen både er trukket helt op i nakken på hunden og desuden gnaver i armhulerne. Jeg kan godt forstå, at din hund trækker sig ud af selen. For det første har du gjort det nemt for hunden at gøre det ved, at selen er trukket helt op i nakken. Hunden behøver jo bare sænke hovedet lidt samtidig med, at der er et let træk fremad. Vupti, og selen er af. For det andet er selen direkte ubehagelig at have på og endnu mere ubehagelig at bevæge sig i, når den ligger helt oppe i armhulerne.
    Og jeg kan kun give de andre ret i, at du bør anskaffe en anden sele (især nu, hvor din hund har fundet ud af at trække sig ud af din nuværende). Gerne en Y-sele (en af dem med V-udskæring på brystet). Selen kan med fordel være lidt stiv i materialet, hvilket både gør, at den ligger mere stabilt på hunden (hvis størrelsen er rigtig og den er ordentligt tilpasset) samtidig med, at den er sværere at krænge af. Vil du gå helt sikker, så har f.eks. Ruffwear seler med to remme om kroppen. Én om brystkassen bag forbenene og én bag ribbenene. Google evt. Ruffwear web master, den har de to stropper og er polstret, så den ikke gnaver. Bemærk, at selen ikke skal være stram, men kun ligge tæt til hunden, så hunden kan bevæge sig frit uden at selen bliver ubehagelig.

• #56   16. jun 2021 Jeg prøver lige igen, smid selen ud, køb et godt halsbånd, skal hunden trække så køb en sele beregnet til formålet!

• #57   16. jun 2021 Isabelle, jeg prøver lige en sidste gang - kan du forklare mig (og du må gerne google, hvis det hjælper), hvordan man holder en husky fysisk og mentalt velstimuleret, uden at den trækker (og med trækker, så mener jeg ikke nødvendigvis slæde eller vogn)?

• #59   16. jun 2021 Isabelle, læs lige #44.

Hvilken bemærkning er nedladende, i øvrigt?

• #60   16. jun 2021 A med Bomstærk...
    Lad det nu ligge. Det er slet ikke, om en slædehunde skal trække eller ej, tråden her handler om. Jeg synes, du har kørt længe nok på trådstarter og vil også give hende ret i, at du er både nedladende i din retorik og selvudnævnt ekspert. Lad os nøjes med at konstatere, at der er forskel på hundes behov også indenfor en enkelt race.
    Slut herfra

• #61   16. jun 2021 Hanne, Isabelle er jo ikke trådstarter. Jeg aner ikke noget om hvad TS laver eller ikke laver med sin hund.

Og jeg kalder mig ikke ekspert, slet ikke. Jeg mener bare (og det er vist ikke gået nogens næse forbi), at en slædehund selvfølgelig skal have lov at bruge sine instinkter - at trække et menneske, en cykel, en slæde, en vogn, en kickbike eller noget andet. Og til dét formål mener jeg stadig, at man skal bruge en sele, frem for et halsbånd.

Jeg ved godt at I er en masse der læser alt muligt ind i mine kommentarer, men hvis I nu nøjes med at forholde jer til hvad jeg skriver, så bliver det lidt nemmere smiley

• #62   17. jun 2021 A, jeg er helt enig med dig i at en husky der trækker selvfølgelig skal have en tilpasset sele, det tror jeg såmænd heller ingen er uenig i. jeg synes dog det er lidt malplaceret i tråden at diskutere trækning med husky vs. ikke trækning. Da TS spørger om hjælp til deres gåture = ikke trækning. Huskyer kan såmænd også godt lære at gå pænt smiley Det er faktisk super smart at have en træksele der kun bliver brugt til det og så halsbånd/sele til gåture, så den ved hvornår den er på arbejde og hvornår den ikke er.

Med hensyn til om man kan have en velstimuleret Husky uden at trække med den, vil jeg våge den påstand at det kan man godt. Vil hunden elske at få lov til at trække? højst sandsynligt, hvis det ellers er fra en opdrætter der avler efter de oprindelige egenskaber, men er det alfa omega at den gør det for at have et godt og aktivt liv? nej. smiley
    Derudover skal du tænke på at huskyen generelt trives bedst i koldt vejr, så hele sommeren er der ikke meget træk over dem her i dk. Det vil sige at du i flere måneder uanset bliver nødt til at finde alternativer.

Nu kender jeg kun Malenes Huskier og jeg ved at de får lov til at trække, men jeg tror da de ville trives ganske udmærket selv hvis Malene tog trækkedelen ud, fordi de laver så mange andre ting.

P.S. jeg tæller ikke løbetræning med sit menneske for at trække, det er at løbe, det er de dog også glade for smiley

P.P.S ligesom i mange andre brugsracer er der forskellige typer, der er løbshundene (som nok ville trives mindre godt uden decideret arbejde som træk), allround - også kaldet standard (Det er det Malene har) og så er der showhundene. Jeg kender ingen showhunde, så jeg ved ikke hvor meget de går op i at bevare brugsegenskaberne, eller om de har mindre af det, hvilket jo ville give dem et mindre behov for at have arbejde.

• #63   17. jun 2021 Jamen, så må jeg jo hellere blande mig lidt i husky-debatten smiley

Jeg har haft racen siden 1986, og nærmest den eneste sport, jeg ALDIRG har dyrket, er træk...
    Jo, nogle af dem har da i perioder fået ret lange cykelture - men ved siden af cyklen - ikke trækkende foran, men derudover er de blevet stimuleret med masser af anden motion (fritløb, lange ture i flexline, agility, svømning) og så en masse træning i rally, LP, agility, tricks osv.
    Jeg vil vove den påstand, at alle, der har mødt mine hunde, vil skrive under på, at de er velstimulerede og velfungerende smiley

Jeg har primært haft all-round-huskyer, bortset fra, at vi ikke havde den skarpe skelnen mellem show- og brugs-linjer tilbage i 80´erne, hvor racen stadig var forholdsvis ny i DK.

Ond som jeg er, har jeg iøvrigt heller ingen planer om at hyrde med Nimbus. Han må også "nøjes" med en masse anden træning og almindelig motion smiley

• #64   17. jun 2021 prøv at se hende her. Sikke en bamse hund. smiley

se videoer

https://www.facebook.com/teamtornqvist/

• #65   17. jun 2021 Lens er det ikke alaskan malemut? smiley

• #66   17. jun 2021 joh det er det. :). skøn race har jeg altid syntes.

• #67   18. jun 2021 Har du fundet en bedre sele TS?
    Jeg kommer gerne med et bud, hvis du savner inspiration. Bare send en PB.
    Jeg har efterhånden været gennem en del seler til mine Huskies.

• #68   3. jul 2021 Ja, fandt Dog Copenhagen, den er fantastisk.

Kommentér på:
Min hund trækker sig ud af selen

Annonce