3.658 visninger
|
Oprettet:
Min hund trækker sig ud af selen {{forumTopicSubject}}
De sidste gange, jeg har været i skoven med min skat, har hun trukket sig ud af selen ved at rykke hovedet kraftigt baglæns. Hun synes, at det er virkelig sjovt, når jeg tonser efter hende 10 kilometer fra min bolig i en dyb, tæt skov, men jeg har jo en anden mening
Har forsøgt at kaste godbidder over til hende, men lidet hjælper det. Min mor har også engang lavet en "ekstra" hjemmelavet snor-sele, som man skulle tage om hendes bagben, men den blev hurtigt beskidt og virkede ikke rigtig. Hendes sele er spændt til det maksimale. Hvad skal jeg gøre?
Har vedhæftet billede.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.824
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.862
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Dogs creek har også gode seler.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.507
Kig evt. på Ruffwear, Dog Copenhagen mm.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Men prøv at kontakte https://www.qimmiq.dk/produkt-kategori/seler/ de kan hjælpe dig med en god sele til din hundetype.
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 141 Svar: 10.333
Dén sele du bruger til din hund, er en af de absolut værste seler i verden. Den sidder elendigt, den har en stor overflade som “maser” pelsen og holder på hundens kropsvarme, og enhver hund kan krænge sig ud af den.
Når man har en slædehundeblanding, har man købt sig en hund, som har brug for at løbe. Langt. Og længe. Måske krænger hun sig ud af selen, fordi I simpelthen tuller i for lavt tempo.
Jeg havde købt en ny sele, som sidder bedre, og så overvejet om jeg helst ville løbe med hunden, cykle med den eller køre med kickbike.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.773
Få vejledning i en ordentlig kropssele.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 60 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.299
sep 2017
Der er i øvrigt ganske mange glimrende seler, som kan bruges, helt uden at det er til “træk”. Forudsat selvfølgelig, at man gider lære hunden at gå pænt, hvilket alt andet lige er nemmere i halsbånd.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Helt enig at at cykling, løb mm kunne være glimrende bud på god aktivitet - men det SKAL da ikke indebære træk. Eller er de simpelthen unikke blandt hunde? De fleste af os bruger trods alt hunden til andet end de er skabt uden problemer
sep 2017
Lige præcis med slædehunde (som er virkelig misforståede, grundet deres smukke ydre), er der ikke rigtig meget andet end fuld smadder, der kan gøre dem tilfredse. Og vil man ikke give den det, så skal man bare ikke have sådan en hund. Der er mange andre smukke, vamsede hunde, som kan leve et helt almindeligt liv med lunteture i snor. Men ikke slædehunde.
jan 2007
AG - selvfølgelig skal den have lov at løbe, men løb betyder jo ikke nødvendigvis træk... men ok, så er sådan en fætter åbenbart eneste race der ikke kan tilbydes alternativer (og trives vel at mærke). Det er jeg så blot uenig i
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.392
Jeg bor ud til en meget trafikeret vej, det er for farligt, hvis hun pludselig får den idé, at hun skal væk (bliver bange for noget etc.).
Jeg bruger Julius selen fordi jeg er doven og nærig
Nej, jeg synes den er fin til det formål vi bruger den til. Den skal hurtigt kunne komme af og på, have reflekser til når det er mørkt, og vi bruger den kun i situationer hvor jeg skal kunne have fuld kontrol over vovsen, og der er der også hel/halvkvæl hægtet på snoren.
Hvis du vil bruge en sele dgl., så kan det klart betale sig, at investere i en bedre sele Du kan få en sele hvor snoren kan spændes fast foran. Det skulle hæmme muligheden for, at hunden kan trække ...
sep 2017
Og det her beviser jo præcist, hvorfor folk bliver ved med at anskaffe sig hunde, som de ikke gider forsøge at tilfredsstille. Allerede det at drage den parallel, viser at tanken om kiks og kærlighed stadig lever.
Og ja, Isabelle, kamphunde skal slås for at have et dejligt liv, det er jo det samme, ikke?
jan 2007
Hvorfor skulle dette ikke være muligt blot fordi der er tale om en slædehunderace? De har selvfølgelig et større behov for fysisk aktivitet end mange andre racer, men hvorfor skal det behov pinedød dækkes ved træk?
Dem jeg kender trækker ikke (men får rig mulighed for løb) og trives for mig at se fint, så forstår nok bare ikke, de skulle være helt anderledes end alle andre hunde
sep 2017
Hvordan vil du køre kickbike, uden at hunden trækker? Hvorfor løbe med en slædehund, hvis den ikke må trække?
Hvordan tænker du, at en slædehund får dækket deres fysiske og mentale behov, hvis de ikke indbefatter løb og træk?
Der er MANGE former for jagthunde - stående, støvende, stødende, apporterende og sikkert meget andet. Der er MANGE former for hyrdehunde - dem der hyrder med eye, dem der napper, dem der vogter. Der er EN form for slædehunde - dem der trækker. Hvorfor løfte det op til at være raketvidenskab? Den skal løbe, og den vil helst at der er noget bagved den.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 76 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
Udover ideen med snor om bagbenene, som vist er i den kreative ende og lånt fra at læsse besværlige heste....så hvis man endelig skal bruge den der sele, så sidder den da helt frygteligt på billedet.
feb 2016
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 115
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 187 Hunde: 5 Emner: 19 Svar: 321
sep 2017
okt 2019
sep 2017
okt 2019
sep 2017
jan 2007
Men samme type fået fra forskellige mærker (og dermed forskellig passform) og fungerer i reglen fint til at forhindre hunden i at komme ud af selen.
- men har man kun prøvet K9 indtil videre vil jeg nu tro en alm, god sele kan gøre det... de fleste hunde trækker sig ikke uden videre ud af sådan en
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
sep 2005
Mit modsvar har så altid været at den for pokker osse SKAL lære hvornår den IKKE skal, idet man jo ikke hopper af og på slæderne i farten.
sep 2017
sep 2005
Jeg kan ikke forlige mig med tanken om at sådan en hund bare skal have lov til at trække folk ad helvede til fra snoren kommer på til den tages af.
sep 2017
Men der opponeres kraftigt imod min udtalelse om, at en slædehund selvfølgelig skal have lov at trække, så jeg er super nysgerrig på, hvordan damerne så mener, at sådan én kan blive velstimuleret - uden nogensinde at få lov at trække.
sep 2017
Vil du prøve igen? Evt. med udgangspunkt i “passende, daglig motion”?
sep 2017
Hvis du læser DKK’s racebeskrivelse (af huskyen, ikke af slædehunde generelt), står der “Afpas helst træningen efter de brugsegenskaber, der er dybt forankret i racens natur, nemlig at løbe og trække. Vær venlig og konsekvent.” https://www.dkk.dk/race/siberian-husky
Jeg er stadig super nysgerrig på, hvordan man mener sådan en kan holdes glad, uden at den får lov at trække. Og hvorfor så vælge sådan en hund?
jan 2007
Af huskies skal jeg gerne indrømme at det kun er en god håndfuld jeg har kendt tilstrækkeligt godt til at turde sige om de trivedes i hverdagen eller ej - ingen af dem blev brugt til træk, de af dem, der i stedetfik adgang til både løb og fysiske udfordringer (udover noget til hovedet) har virket ganske tilpasse, ikke destruktive, venlige og harmoniske.
- dem ene der primært blev forsøgt mentalt aktiveret + lidt gåture var til gengæld belastende.
Ingen siger jo at de ikke nyder at trække, blot at de også kan leve et godt liv uden.
- ja, at se dem i deres rette element er fedt. Det er det også med en hyrde- eller jagthund, uanset hvor godt de trives uden, er det ikke til at tage fejl af begejstringen, når de medfødte egenskaber tages i brug. Det betyder ikke, de ikke kan leve godt uden
sep 2017
Og hvis du lige læser tilbage, så drejer spørgsmålet sig om seler. Synes du, helt alvorligt, at det er bedre at løbe med en hund i halsbånd, og tvinge den død og pine til at undertrykke sit instinkt, end at smække en sele på (når den nu alligevel skal med ud at løbe) og så lade den trække?
Har du selv prøvet at løbe med en hund?
apr 2018
jeg har også kendt et par husky men jeg synes ikke det gør at jeg kan besvare A på det her som faktisk er et ganske godt spørgsmål. Jeg har spurgt om det i en FB gruppe der hedder slædehundenes SOS.
jeg kan vist ikke linke men der fortæller ejere hvad de laver af ting. mange trækker ikke. nogle hunde gider ikke eller kan ikke fordi de er show skriver de der har svaret.
https://www.facebook.com/groups/1596553683910208/permalink/3049749235257305/
Hvis nogle er nysgerrige så kan i bare melde jer ind hvis man ikke kan se opslaget.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.862
apr 2018
Jeg kan se at der er begge holdninger derinde. nogle er hardcore slædehunde folk. de mener de skal trække, andre har show og nogle mener tricks og mentalt er basis for deres.
jeg kan se at der er store individuelle forskelle. nogle hunde gider ikke træk. det overraskede mig. Men okay jeg så show på udstilling. de slog mig som meget anderledes end arbejdshundene, men miljø spiller sikkert ind, mon ikke?
Jeg kan se en slædehunde fører fra Island har svaret, og hans grønlændere trives i DK uden træk. han advarer dog mod at få en slædehund og tro de kan det. det er nok et godt råd
jan 2007
Huskierne skal jeg da ikke udelukke nogensinde fik lov at trække under løb... De har løbet ved siden af når jeg har set det.
Jo, jeg har løbet med hund - vovse ved siden af/I fleksibel. Men jo, skal fido trække under løb vil jeg da klart putte sele på - en egnet til træk vel at mærke. Nu skrev du jo så at de hunde SKAL trække for at trives, det var det jeg besvarede, ikke hvorvidt de skal trække i halsbånd.
sep 2017
Jeg får aldrig en husky, og det gør jeg ikke, fordi jeg ikke magter at lægge alle de kilometer i den, som der i mine øjne skal til, for at den har et godt liv. At andre vælger anderledes, er jeg ikke herre over. Men jeg bliver trist helt ind i knoglerne, når jeg ser en totalt slukket slædehund, der lunter afsted på sin daglige runde på 2 km.
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
Og jeg kan kun give de andre ret i, at du bør anskaffe en anden sele (især nu, hvor din hund har fundet ud af at trække sig ud af din nuværende). Gerne en Y-sele (en af dem med V-udskæring på brystet). Selen kan med fordel være lidt stiv i materialet, hvilket både gør, at den ligger mere stabilt på hunden (hvis størrelsen er rigtig og den er ordentligt tilpasset) samtidig med, at den er sværere at krænge af. Vil du gå helt sikker, så har f.eks. Ruffwear seler med to remme om kroppen. Én om brystkassen bag forbenene og én bag ribbenene. Google evt. Ruffwear web master, den har de to stropper og er polstret, så den ikke gnaver. Bemærk, at selen ikke skal være stram, men kun ligge tæt til hunden, så hunden kan bevæge sig frit uden at selen bliver ubehagelig.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 60 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.299
sep 2017
sep 2017
Hvilken bemærkning er nedladende, i øvrigt?
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
Lad det nu ligge. Det er slet ikke, om en slædehunde skal trække eller ej, tråden her handler om. Jeg synes, du har kørt længe nok på trådstarter og vil også give hende ret i, at du er både nedladende i din retorik og selvudnævnt ekspert. Lad os nøjes med at konstatere, at der er forskel på hundes behov også indenfor en enkelt race.
Slut herfra
sep 2017
Og jeg kalder mig ikke ekspert, slet ikke. Jeg mener bare (og det er vist ikke gået nogens næse forbi), at en slædehund selvfølgelig skal have lov at bruge sine instinkter - at trække et menneske, en cykel, en slæde, en vogn, en kickbike eller noget andet. Og til dét formål mener jeg stadig, at man skal bruge en sele, frem for et halsbånd.
Jeg ved godt at I er en masse der læser alt muligt ind i mine kommentarer, men hvis I nu nøjes med at forholde jer til hvad jeg skriver, så bliver det lidt nemmere
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.259
Med hensyn til om man kan have en velstimuleret Husky uden at trække med den, vil jeg våge den påstand at det kan man godt. Vil hunden elske at få lov til at trække? højst sandsynligt, hvis det ellers er fra en opdrætter der avler efter de oprindelige egenskaber, men er det alfa omega at den gør det for at have et godt og aktivt liv? nej.
Derudover skal du tænke på at huskyen generelt trives bedst i koldt vejr, så hele sommeren er der ikke meget træk over dem her i dk. Det vil sige at du i flere måneder uanset bliver nødt til at finde alternativer.
Nu kender jeg kun Malenes Huskier og jeg ved at de får lov til at trække, men jeg tror da de ville trives ganske udmærket selv hvis Malene tog trækkedelen ud, fordi de laver så mange andre ting.
P.S. jeg tæller ikke løbetræning med sit menneske for at trække, det er at løbe, det er de dog også glade for
P.P.S ligesom i mange andre brugsracer er der forskellige typer, der er løbshundene (som nok ville trives mindre godt uden decideret arbejde som træk), allround - også kaldet standard (Det er det Malene har) og så er der showhundene. Jeg kender ingen showhunde, så jeg ved ikke hvor meget de går op i at bevare brugsegenskaberne, eller om de har mindre af det, hvilket jo ville give dem et mindre behov for at have arbejde.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 515 Svar: 12.455
Jeg har haft racen siden 1986, og nærmest den eneste sport, jeg ALDIRG har dyrket, er træk...
Jo, nogle af dem har da i perioder fået ret lange cykelture - men ved siden af cyklen - ikke trækkende foran, men derudover er de blevet stimuleret med masser af anden motion (fritløb, lange ture i flexline, agility, svømning) og så en masse træning i rally, LP, agility, tricks osv.
Jeg vil vove den påstand, at alle, der har mødt mine hunde, vil skrive under på, at de er velstimulerede og velfungerende
Jeg har primært haft all-round-huskyer, bortset fra, at vi ikke havde den skarpe skelnen mellem show- og brugs-linjer tilbage i 80´erne, hvor racen stadig var forholdsvis ny i DK.
Ond som jeg er, har jeg iøvrigt heller ingen planer om at hyrde med Nimbus. Han må også "nøjes" med en masse anden træning og almindelig motion
apr 2018
se videoer
https://www.facebook.com/teamtornqvist/
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.259
apr 2018
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.773
Jeg kommer gerne med et bud, hvis du savner inspiration. Bare send en PB.
Jeg har efterhånden været gennem en del seler til mine Huskies.
feb 2016
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 115
Min hund trækker sig ud af selen