1.331 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

At lære noget nyt om sig selv som hundeejer. At lære noget nyt om sig selv som hundeejer.

Jeg har været på 2 dages kursus i weekenden, om hundens udvikling, sprog og adfærd - og hold op hvor har det været en fed weekend!

Weekenden har været super lærerig, men har også givet mig en masse at tænke over og en større indsigt i, hvilken type hundeejer jeg gerne vil være!

Lørdag havde vi om hundens udvikling og arbejdede en del med sansemotorik.
Her kom min første oplevelse af, at jeg ikke var den hundeejer jeg egentlig troede jeg var!
Vi blev stillet en opgave, hvor hunden undervejs blev forstyrret.
Jeg holdt SÅ meget fokus, på at gennemføre opgaven, at jeg helt glemte at støtte min hund og ignorerede hans signaler. Hvis ikke vores instruktør, havde påpeget at Baby blev presset i situationen, tror jeg ikke jeg havde ændret min tilgang. Jeg kunne jo godt se, at det ikke var en det fedeste for ham, men fastholdte ham i den position vi var blevet bedt om.
Det gør sq lidt ondt at opdage, at man ikke støtter sin hund, så meget som man egentlig gik og troede.

Søndag havde vi om adfærd og sprog.
Her blev vi opfordret til, hvis vi havde mere end 1 hund, at tage den hund med, der gav flest udfordringer derhjemme, så det blev langnæsen. Jeg vidste godt, at dagen ville give Thea nogle udfordringer, men slet ikke i den grad, som det gjorde.
Herhjemme, og i relativt vante omgivelser, er Thea en skøn og sej hund - så at hun lukkede totalt ned på kurset, kom bag på mig.
Så Thea og jeg sad meget på sidelinjen igår og observerede, fremfor at deltage i øvelserne, som de andre.
Thea blev draget ind i vores undervisning - med god afstand til de andre - så resten af holdet også kunne lære noget af, at se en hund reagere som hun gjorde.

Jeg har lært rigtig meget i weekenden. Jeg troede jeg kendte mig selv og mine hunde bedre, end jeg egentlig gør.
Jeg troede jeg vidste meget om fx. dæmpende signaler, men blev alligevel udfordret, da det kom til at læse min egen hund.
Vi har fået så meget med i rygsækken, og jeg har fået nogle gode redskaber, til håndtering af mine hunde fremadrettet og er blevet bevidst om, at de har nogle problemer som vi skal arbejde med!
Hverken vi eller hundene er robotter og jeg skal lære, at se min hund, og skide hul i de øvelser vi er blevet stillet.

Så selvom weekenden har været god og spændende, kan jeg ikke undgå at have lidt ondt i maven over mig selv.
Det har virkelig været en game-changer for mig, at være med.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af køkkenvæg 500 kr.
  • Opsætning af spots 400 kr.
  • Scooter hjælp start 915 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Havearbejde 500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At lære noget nyt om sig selv som hundeejer.
  • #1   24. maj 2021 Det lyder som et fedt kursus! Og dejligt at du gik hjem med en masse nyt du kan bruge til noget smiley

Er det et kursus alle kan melde sig til. Eller er det i forbindelse med din uddannelse? smiley

• #2   24. maj 2021 Det har været i forbindelse med min uddannelse.
    Jeg kommer til at bruge næsten alle mine weekender her i sommer, på kurser om hunde smiley
    Det er så vanvittigt spændende, og jeg var positivt overraskede over, hvor up to date det har været, med det nyeste viden.

• #3   24. maj 2021 Fedt at lære noget nyt!!

Må jeg spørge hvilket regi?

• #4   24. maj 2021 Vi er i kreds 1 og har været i dronninglund og Brønderslev smiley

• #5   24. maj 2021 Fedt, må jeg spørge hvem kredsinstruktøren var?

• #6   24. maj 2021 Vi har haft Trine Soelberg som instruktør.

• #7   24. maj 2021 Var næsten sikker på at det var hende i havde ;)??

• #8   24. maj 2021 Hun har virkelig sat gang i de små grå smiley

• #9   24. maj 2021 Fedt ??

• #11   25. maj 2021 Lyder som et fedt kursus og en dygtig instruktør.

Jeg har haft samme oplevelse, altså opdaget at jeg ikke har læst min hund rigtigt fordi jeg havde fokus på resultater.
    Jeg har brugt enormt meget energi på, at aktivere min hund, bl. a. træning, lange ture, kurser, konkurrencer og meget lidt alene hjemme.
    Vi er så flyttet, for 7 mdr siden, til et landsted hvor der er masser plads, til gengæld er ture og træning blevet noget vi gør meget lidt i. Her er ro og ikke mange forstyrrelser udefra. Her tuller vi rundt med vores høns, heste og katte.
    Der er en del mere alene tid, ikke mange timer men oftere i korte intervaller, og op til flere gange om dagen, og min hund har aldrig fungeret så godt, hendes overskud er vokset enormt og hun kan bærer meget mere, når der endelig er forstyrrelser(hun har lidt meget af lyd angst)

Det er da super hårdt at indse at jeg har presset hende utrolig meget, og alle vores "problemer" faktisk har bundet i at hun var Hammer overstimuleret.

• #12   25. maj 2021 Det er da super sejt at du kan få stoppet op og se indad smiley

Jeg kan genkende det lidt fra da jeg fokuserede meget på konkurrenceresultater. Jeg glemte virkelig Dixie i det ræs.

Jeg er også virkelig glad for at vi fik fat i en træner som vendte det hele lidt på hovedet for mig.

Dixies og min træning har været 100 gange sjovere siden smiley
    Jeg er mest ked af at der skulle gå så mange år før jeg indså det smiley

• #13   25. maj 2021 Det har været så godt, og jeg føler virkelig jeg er kommet fra kurset som en bedre hundeejer!

Baby og jeg var til rally igår, og jeg er meget mere opmærksom på ham. Han var lidt sløv i optrækket, og istedet for blive lidt irriteret, så stoppede vi bare træning før tid, og sad og hyggede os og gik en tur bagefter.

Maya, ja! Det gør sq lidt ondt at skulle se indad, men det er så fedt hvis ens ændringer afføder en langt bedre adfærd!
    Jeg håber at vi også får et lignende resultat smiley

Tinna ja det er lidt uhyggeligt så hjernevasket man kan blive, efter resultater!
    Men jeg har også en følelse af, at det er det der er det største fokus, hos mange trænere.
    Sådan en træner vil jeg ikke være!
    Jeg håber, at kunne lære mine fremtidige hundefører, at se deres hund, fremfor at have fokus på resultatet. smiley

• #14   25. maj 2021 Helt enig. Hunden før resultatet.

Det er selvfølgelig forskelligt hvordan man har det.
    For nogen er det sporten der betyder mest, men for mig er det hunden.

Det er interessant lige at stoppe op og tænke det igennem.

Og som jeg også er blevet spurgt: Hvorfor er resultater vigtige?

Det må de jo gerne være, men spændende sådan lige at tygge på hvorfor det der stykke "bling bling" er vigtigt at få med hjem smiley

• #15   25. maj 2021 Det ene udelukker vel heller ikke det andet smiley
    Det har aldrig været planen, at Baby skal gå konkurrence. Men alligevel har jeg måske følt, at jeg skal vise de andre at vi godt kan!

Man kan sagtens få det til at spille, ved både at ønske resultater og se sin hund samtidigt. Og mon ikke den kombi giver det bedste resultat i sidste ende?

• #16   25. maj 2021 Præcis. Helt enig smiley

• #17   25. maj 2021 Heldigvis går jeg hos super kompetente hundetrænere der altid vægter at aflæse hundene og justere træningen så den passer til den enkelte hund på dagen, med et ridgeback sind, kan Sam præstere yderst godt, eller komme med et mindset hvor han ikke kan kapere ret meget, så det er så vigtigt vi lærer at læse vores hund.

Det er nemlig det aller vigtigste at træning altid skal være det sjoveste for hunden smiley

Vi har også måtte ligge rally på hylden, det er bare ikke Sam, han har slet ikke gejsten for det mere, eller har aldrig rigtig haft den, og træning skal være sjovt!
    Vi holder os lige for nu, til nosework, agility og lure coursing, sport han elsker smiley

Og du har helt sikkert ret, der findes nok mange trænere der ikke er kompetente nok og presser hundene unødvendigt, så meget af gejsten ryger.

• #18   25. maj 2021 Jeg syntes faktisk, at det skulle være et krav i foreningerne, at deres instruktører skal opdateres i den nyeste viden - måske hver 3-5 år.
    Så de altid er har den bedste forudsætning for at guide deres hundefører.

• #19   25. maj 2021 Jeg oplever nu ikke at instruktører presser på men derimod kursister der kigger alt for meget på hvad de andre kan. Og så bliver det lidt “ når de kan, så skal vi også” i stedet for at tage udgangspunkt i deres egen hund og se ens egne forbedringer.
    Selv om det siges igen og igen så trænger det ikke ind. Om det er menneskets konkurrence gen eller hvad ved jeg ikke.
    Fuldstændig som med “beløn for rigtig adfærd og det der er svært, fremfor efter øvelsen/banen”
    Folk vil bare gennemføre inden de belønner.

Efteruddannelse løbende er vist et krav alle steder.

En ting er sikkert, den dag man skal sige farvel til sin bedste ven og træningsmakker, så er det dæleme ikke bling bling man tænker tilbage på.

• #20   25. maj 2021 Jeg tror helt sikkert også du har ret AG - Jeg kan sagtens genkende det billede også.

Og jeg tænker vi alle laver enten den ene Eller den anden fejl.
    Men uanset hvad, har vi gjort vores bedste i øjeblikket - men at blive bevidst om at der er et bedre alternativ, som egentlig er ret simpelt at ændre, gav en enorm øjenåbner for mig.

• #21   25. maj 2021 "En ting er sikkert, den dag man skal sige farvel til sin bedste ven og træningsmakker, så er det dæleme ikke bling bling man tænker tilbage på"

Præcis! Dix og jeg har været sat ud af spil af flere omgange, også hvor jeg ikke har vidst om jeg skulle miste hende, og for hulan, hvor bliver man klar over, hvor meget man bare gerne vil have sin gamle livsmakker tilbage.

• #22   25. maj 2021 Så enig Tinna!
    Baby har været min støtte i de sværeste tider. Jeg har også været ved at miste ham flere gange - men han er her stadig.
    Og uden ham, så var der jo slet ikke noget træning!

• #23   25. maj 2021 Præcis. Tænk bare at kunne få lov til at nyde livet sammen med sin(e) fantastiske 4-benede smiley

Vi er heldige at vi har fået nogle flere chancer smiley

• #24   25. maj 2021 Vores træning bliver i hvert fald anderledes fremover - både for Baby men især også for Thea!

Jeg ved jeg har glade hunde! Men hvis ikke man kan vise det på banen, er der noget galt. Og det må vi arbejde på smiley

• #25   25. maj 2021 Jeg tror vi alle lærer en masse af vores hunde, hvis blot vi tør mærke efter og vil læse dem.
    Deres forskellighed, signaler og relation er imponerende.
    Hundene træner ligeså meget os, som vi dem.
    Jeg mener også at de lærer os at være mere opmærksomme på vores omgivelser og medmennesker generelt.

• #27   27. maj 2021 Sofia jeg føler mig heldigvis ikke som en dårlig hundeejer - men jeg føler mig som en endnu bedre hundeejer efter weekenden smiley
    Jeg ved mine hunde har det godt, og jeg er glad for at kunne lære noget nyt, så de kan få det endnu bedre!

Vi er allerede begyndt at arbejde med de ting, vi lærte i weekenden. smiley

Kommentér på:
At lære noget nyt om sig selv som hundeejer.

Annonce