{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.271 visninger | Oprettet:

Rask hund om dagen - syg hund om natten {{forumTopicSubject}}

Hej endnu et spørgsmål herfra, jeg er simpelthen på bar bund med Charlie.
Han blev fejlbehandlet for giardia for et år siden og har efterfølgende haft sart mave/tarm system. I sommers fik vi endelig styr på maven og det har fungeret så fint lige indtil nu.

Onsdag da der endelig kom sne var vi selvfølgelig nede og lege i sneen. Natten fra onsdag til torsdag fik han pludselig voldsom diarre. Jeg tænkte det var grundet sne spisningen og satte ham derfor på skånekost og prokolin. Torsdag dag havde han det helt fint og normal afføring.

Natten fra torsdag til fredag er den så gal igen, han får det dårligt ryster og har voldsom diarre. Fredag morgen laver han en normal lort, men jeg vælger at kontakte dyrlægen der gerne vil se ham.

Dyrlægen undre sig over det kun er om natten han har diarre, når afføringen om dagen er fin. temperaturen er normal. Dyrlægen giver ham derfor en sprøjte der hjælper mod gasser i mave tarmsystemet samt er det let smertestillende. Afføreringen er igen helt normal om dagen og han er frisk spiser og leger som normalt.

Men natten til lørdag får han igen igen voldsom diarre, sidder og ryster og har helt tynd afføring men stadig normal brun afføringsfarve. Det er præcist samme tidspunkt hver nat, det starter 1.30. Natten til Lørdag var han nede og nattisse 0.30 hvor han havde normal afføring, kl 1.30 var han nede og havde voldsom diarre. blot en time efter nattisseturen.

Hvad skal jeg dog stille op? Jeg forstår ikke hvordan han kan være så frisk om dagen med helt normal afføring og så skidt om natten hvor det bare vælter ud af ham.

Har i oplevet noget lignende, eller kan i have en ide om hvad det kan være og hvordan jeg kan hjælpe ham?
Vi har snart brug for vores nattesøvn ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rask hund om dagen - syg hund om natten
  • #1   6. feb 2021 Hvad får han om aftenen, som han ikke får om morgenen og i løbet af dagen? Noget foder, tilskud eller godbid?

Det lyder som den reaktion jeg får, hvis mine forkerte bakterier fodres smiley

• #2   6. feb 2021 Han får den samme skånekost hele dagen, morgen som aften. Han får mange små måltider om dagen, alle med den samme skånekost. Han får slet ingen godbidder.

• #4   6. feb 2021 Nej han spiser ikke længere sne, vi holder godt øje med ham. Når han er ude på tisseture er det med hans varme hurtta dækken på og kun korte ture. smiley

• #5   6. feb 2021 Er afføringen undersøgt for nyligt for alle de bakterier, der kan give diarré?
    Kryptosporidier, giardia m.fl.kan give periodevis diarré.

• #6   6. feb 2021 Afføringen blev undersøgt oktober/November for kontrol, hvor alt var som det skulle være og det samme med blodprøver smiley
    Da afføringen har normal farve, og det kun er de 2 gange hver nat han har tynd mave, synes dyrlægen ikke det gav mening af få lavet afføringsprøve igen eller blodprøver, da de altid har været helt normale smiley Hvis der ikke var bedring igen mandag skulle vi selvfølgelig komme forbi til yderligere undersøgelse.

I morges inden morgenmad, lavede han en helt normal fin lort, og det samme her på vores gåtur kl 14.

• #7   6. feb 2021 Så han skider 3-4 gange i døgnet? Er det normalt for ham?

• #8   6. feb 2021 Nej han plejer kun at skide 2 gange i døgnet men efter hans natlige diarre er det blevet mere, men nu er vi også gået fra Barf til skånekost, så tænker det er naturligt der kommer lidt mere afføring. smiley

• #9   6. feb 2021 Kunne det simpelthen være skånekosten, der er synderen? Hvis det er tørfoder, der er stoppet med korn, og han normalt bliver barfet, kan det være det? Eller er det hjemmelavet skånekost?

Min den lille kan ikke tåle skånekost. Hvis hun får i/d eller kogt ris med kylling, bliver hendes mave ved med at være træls, og bliver først god igen, når hun skifter tilbage på sit normale foder.

Jeg ville nok overveje at gå tilbage på barf, og så give mest af det, der er skånsomt (er det ikke kallun, der er mest mildt?). Eventuelt blande det op med lidt kogt ris eller kogte, moste gulerødder.

• #10   6. feb 2021 Hmm, ja prøv at ændre på foderet må være første bud, og derfra få undersøgt afføring og evt. videre til kikkertundersøgelse.

Jeg vil meget gerne vide hvad det er for en indsprøjtning mod gasser i maven? smiley

• #11   6. feb 2021 Åh nej dog, stakkels Charlie smiley jeg har ingen gode bud, vil bare sige rigtig god bedring. Jeg håber han snart bliver tiptop igen, så han kan komme ud og lege, vi savner jer smiley

• #12   7. feb 2021 Det lyder godt nok ikke rart... En lille overvejelse: får han salt på poterne i løbet af dagen, og slikker salten af i løbet af dagen? Lige hvis hunde drikker havvand, kan det give diarre og det tager noget tid før det kommer, hvorfor det kan være problemet kun er der om natten? smiley

• #13   8. feb 2021 mmh det kunne måske være skånekosten, det havde jeg slet ikke tænkt over. Han får hills biome, og royal canins gastro... som vådfoder. han plejer altid at få hilss I/D stew som vådfoder, men den kan man ikke få nogle steder, så købte bare en anden.
    Jeg satte ham derfor bare over på det oplødte tørfoder fra hills og nu er hans mave helt fin både om dagen og natten smiley - og jeg er så småt igang med at kører ham over på Barf igen smiley

Men natten til søndag var han kun nede 1 gang og det var næsten normal afføring, og natten til Mandag var der ingenting, han sov helt til kl 10, og har nu helt normal afføring smiley

jeg ved virkelig ikke hvad det skyldtes, og dyrlægen ser ingen grund til at tage blodprøve osv på en hund der ikke har symptomer. Charlie har fået taget så mange prøver det sidste år, så de prøver at skåne ham for alt for mange stik og nåle smiley

Jeg vasker altid hans poter efter en gåtur, og bærer ham over fortovet hvis jeg kan se der ligger salt, så det burde ikke være saltet smiley

Tinna - Den sprøjte han fik var med primperan smiley

• #14   8. feb 2021 Godt at høre at han er i bedring, og forstår virkelig godt at I vil undgå flere prøver, hvis han har været igennem meget.

Tusind tak for navnet på indsprøjtningen. Den får jeg lige vendt med et par dyrlæger smiley

Irriterende at ingen af dem har nævnt det, og jeg har jo heller ikke selv kunnet finde frem til det.

• #15   8. feb 2021 Primperan er kvalmestillende - jeg får det til migræne. Det er ikke smertestillende og det hjælper mig bekendt ikke på gasser.

Jeg fandt aldrig ud af, hvad det var ved skånekost, der gjorde at Dorit blev ved med at have voldsom diarre. Det varede halvanden uge, og der var bare ingenting der virkede. Og så mente min eksmand, at vi bare skulle give hende sit normale foder igen, og dagen efter var maven ok.

Siden har hun bare fået canicur og er fortsat med sit normale foder, hvis hun en sjælden gang har ondt i maven.

• #16   8. feb 2021 A

Ja jeg fik lige læst på det. Samtidig står der at virkningen er i tarmene jo, så jeg er i tvivl.

Dixie bøvler bare sådan med luft i maven, og fodereksperten ved ikke rigtig hvad man gør ved det

• #17   8. feb 2021 Når Anton har udbrud af eller optakt til et udbrud af IBD (tarmsygdom), får han Cerenia (kvalmestillende), både mod kvalme, men også fordi det netop virker beroligende i tarmene og dermed kan dæmpe ubehag/smerter.

• #18   9. feb 2021 TAK smiley

Det prøvede vi før vi vidste det var IBD og det havde ingen virkning, men måske skal vi afprøve det igen.

Det går bedre nu end før, nu hvor hun er på hjemmelavet diæt, men hold op der er meget luft.

Har Anton døjet med luft i maven?

• #19   9. feb 2021 Anton fiser en del, men især i forbindelse med opblussen af IBD, så er det slemt!

• #20   9. feb 2021 Okay, og der hjælper Cerenia?

Dixie har aldrig haft luft i maven før. Hendes IBD er der stadig ikke helt styr på, så tror næppe det er opblussen. Hmmm.

• #21   9. feb 2021 Om det hjælper direkte på tarmgas, ved jeg ikke, men det hjælper på ubehaget/smerter i mave- og tarmregionen. Han får andet medicin ved anfald, antobiotika, Omeprazol (ved kvalme) og ekstra Prednisolon.

Men Cerenia har været uundværligt, når han har haft det skidt. Men det er jo ikke en "behandling", nærmere som lindring.

• #22   9. feb 2021 Okay, for hun har nemlig aldrig kvalme.

Det virker som om at de gener der er tilbage er grundet luft.

Kommentér på:
Rask hund om dagen - syg hund om natten

Annonce