Rask hund om dagen - syg hund om natten {{forumTopicSubject}}
Hej endnu et spørgsmål herfra, jeg er simpelthen på bar bund med Charlie.
Han blev fejlbehandlet for giardia for et år siden og har efterfølgende haft sart mave/tarm system. I sommers fik vi endelig styr på maven og det har fungeret så fint lige indtil nu.
Onsdag da der endelig kom sne var vi selvfølgelig nede og lege i sneen. Natten fra onsdag til torsdag fik han pludselig voldsom diarre. Jeg tænkte det var grundet sne spisningen og satte ham derfor på skånekost og prokolin. Torsdag dag havde han det helt fint og normal afføring.
Natten fra torsdag til fredag er den så gal igen, han får det dårligt ryster og har voldsom diarre. Fredag morgen laver han en normal lort, men jeg vælger at kontakte dyrlægen der gerne vil se ham.
Dyrlægen undre sig over det kun er om natten han har diarre, når afføringen om dagen er fin. temperaturen er normal. Dyrlægen giver ham derfor en sprøjte der hjælper mod gasser i mave tarmsystemet samt er det let smertestillende. Afføreringen er igen helt normal om dagen og han er frisk spiser og leger som normalt.
Men natten til lørdag får han igen igen voldsom diarre, sidder og ryster og har helt tynd afføring men stadig normal brun afføringsfarve. Det er præcist samme tidspunkt hver nat, det starter 1.30. Natten til Lørdag var han nede og nattisse 0.30 hvor han havde normal afføring, kl 1.30 var han nede og havde voldsom diarre. blot en time efter nattisseturen.
Hvad skal jeg dog stille op? Jeg forstår ikke hvordan han kan være så frisk om dagen med helt normal afføring og så skidt om natten hvor det bare vælter ud af ham.
Har i oplevet noget lignende, eller kan i have en ide om hvad det kan være og hvordan jeg kan hjælpe ham?
Vi har snart brug for vores nattesøvn ??
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 138 Svar: 10.238
Det lyder som den reaktion jeg får, hvis mine forkerte bakterier fodres
okt 2011
Følger: 21 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 39
okt 2011
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
Kryptosporidier, giardia m.fl.kan give periodevis diarré.
okt 2011
Da afføringen har normal farve, og det kun er de 2 gange hver nat han har tynd mave, synes dyrlægen ikke det gav mening af få lavet afføringsprøve igen eller blodprøver, da de altid har været helt normale Hvis der ikke var bedring igen mandag skulle vi selvfølgelig komme forbi til yderligere undersøgelse.
I morges inden morgenmad, lavede han en helt normal fin lort, og det samme her på vores gåtur kl 14.
sep 2017
okt 2011
sep 2017
Min den lille kan ikke tåle skånekost. Hvis hun får i/d eller kogt ris med kylling, bliver hendes mave ved med at være træls, og bliver først god igen, når hun skifter tilbage på sit normale foder.
Jeg ville nok overveje at gå tilbage på barf, og så give mest af det, der er skånsomt (er det ikke kallun, der er mest mildt?). Eventuelt blande det op med lidt kogt ris eller kogte, moste gulerødder.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Jeg vil meget gerne vide hvad det er for en indsprøjtning mod gasser i maven?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 296
okt 2011
Jeg satte ham derfor bare over på det oplødte tørfoder fra hills og nu er hans mave helt fin både om dagen og natten - og jeg er så småt igang med at kører ham over på Barf igen
Men natten til søndag var han kun nede 1 gang og det var næsten normal afføring, og natten til Mandag var der ingenting, han sov helt til kl 10, og har nu helt normal afføring
jeg ved virkelig ikke hvad det skyldtes, og dyrlægen ser ingen grund til at tage blodprøve osv på en hund der ikke har symptomer. Charlie har fået taget så mange prøver det sidste år, så de prøver at skåne ham for alt for mange stik og nåle
Jeg vasker altid hans poter efter en gåtur, og bærer ham over fortovet hvis jeg kan se der ligger salt, så det burde ikke være saltet
Tinna - Den sprøjte han fik var med primperan
aug 2004
Tusind tak for navnet på indsprøjtningen. Den får jeg lige vendt med et par dyrlæger
Irriterende at ingen af dem har nævnt det, og jeg har jo heller ikke selv kunnet finde frem til det.
sep 2017
Jeg fandt aldrig ud af, hvad det var ved skånekost, der gjorde at Dorit blev ved med at have voldsom diarre. Det varede halvanden uge, og der var bare ingenting der virkede. Og så mente min eksmand, at vi bare skulle give hende sit normale foder igen, og dagen efter var maven ok.
Siden har hun bare fået canicur og er fortsat med sit normale foder, hvis hun en sjælden gang har ondt i maven.
aug 2004
Ja jeg fik lige læst på det. Samtidig står der at virkningen er i tarmene jo, så jeg er i tvivl.
Dixie bøvler bare sådan med luft i maven, og fodereksperten ved ikke rigtig hvad man gør ved det
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.515
aug 2004
Det prøvede vi før vi vidste det var IBD og det havde ingen virkning, men måske skal vi afprøve det igen.
Det går bedre nu end før, nu hvor hun er på hjemmelavet diæt, men hold op der er meget luft.
Har Anton døjet med luft i maven?
feb 2018
aug 2004
Dixie har aldrig haft luft i maven før. Hendes IBD er der stadig ikke helt styr på, så tror næppe det er opblussen. Hmmm.
feb 2018
Men Cerenia har været uundværligt, når han har haft det skidt. Men det er jo ikke en "behandling", nærmere som lindring.
aug 2004
Det virker som om at de gener der er tilbage er grundet luft.
Rask hund om dagen - syg hund om natten