{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.792 visninger | Oprettet:

Aflivning af rask hund. {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Havde igår en snak med min mor. Hun har 2 hunde derhjemme, en pomerania og en jackrussel. De er 11 år begge to. Vores pomerania, som oprindeligt var min fra jeg boede hjemme, er de seneste 2 år blevet markant dårligere helbredsmæssigt. For halvandet år siden fik vi hende opereret for tandproblemer, hvilket kostede ost lige knap 17.000,-. Da hun ikke er ung mere besluttede vi at næste gang noget alvorligt opstod måtte det desværre blive aflivning. Hun er på det sidste blevet meget dårligt gående. Dyrelægen siger det er knæskallerne som den er gal med, hvilket åbenbart ikke er unormalt for racen. De fleste dage kan hun ikke holde til at gå mere end 5 min, og skal løftes meget af vejen. Andre dage kan hun pludselig virke som om hun har det bedre. Vi ved fra tidligere sygdoms forløb at hun kun siger til når hun virkelig har ondt, derfor vi tog snakken om at aflive hende igår. Det gør selvfølgelig rigtig ondt, da hun har været en del af familien i mange år.

Problemet er så at vi har en Jack trussel terrier på nogenlunde samme alder. Hun er født døv, og vokset op sammen med vores pomerania. Vi er i tvivl om hun ville trives alene. Hun er meget knyttet til vores pomerania, og bruger hende meget til at "aflæse lyde". Min mor arbejder fuld tid, og har sagt hun ikke vil have flere hunde i fremtiden, da hun ikke føler at de får den optimale opmærksomhed/tid efter mig og min lillebror er flyttet hjemmefra.

Vi står derfor i dilemmaet om hvorvidt vi skal tage den tunge beslutning og aflive begge hunde samtidig.

Det går imod alle mine principper at aflive vores Jack russel, da hun udover at være døv er sund og rask. Men samtidig kan jeg også godt se at hun ikke ville trives alene. Hvad havde i gjort i denne situation? Synes det ervirkelig svært smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af rask hund.
  • #1   16. sep 2017 Det er altid nemt at fortælle andre hvad de skal gøre, men i jeres tilfælde, havde jeg nok sendt dem afsted sammen.
    Jeg er imod at aflive sunde og raske hunde, men et eller andet sted synes jeg også at det er en smuk ting at sende dem afsted sammen.

• #2   16. sep 2017 Jeg tænker jeg ville give det et forsøg.
    Sig pænt farvel og tak for alt til jeres skønne poms. Og vær så obs på hvordan jacken tar den nye situation. Nogen gange overraskes man af hundes tilpasningsevne. Og skulle det vise sig at det ikke duer så synes jeg sagtens man kan forsvare man gav det et forsøg. Netop fordi hunden er sund og rask.

• #5   16. sep 2017 Hvis pomeranianen har haft smerter og problemer med at gå i en længere periode, som du beskriver det, så havde jeg sagt farvel for længe siden . Det er ikke et godt hundeliv at gå rundt med smerter, ikke kunne lege, ikke kunne leve livet. Man skylder sin hund at sige farvel og tak i tide.
    Jeg ville gøre det op til en ferieperiode og så give den anden hund en chance for at lære at være alene. Altså en periode hvor man har tid til at være sammen med den, se dens reaktion mv. Derefter kan man træffe beslutningen om dens skæbne.
    De bedste tanker herfra.

• #6   16. sep 2017 Personligt ville jeg give Jack Russel terrieren en chance.

• #7   16. sep 2017 Jeg ville få dem begge aflivet, mine hunde skal ikke have det skidt og ærlig talt en døv ældre hund som altid har haft selskab, tror jeg vil få det skidt hvis den pludselig bliver alene.
    Jeg går ikke ind for at "forsøge" hunden kan risikere at have det rigtig skidt medens der "forsøges" det kan kun være for menneskers skyld hunden mærker ikke at den bliver aflivet.

• #8   16. sep 2017 Mit svar er ud fra at de står med 2 hunde der har været sammen i 10 år.
    Den hund der vil være tilbage er døv og bruger derfor den anden hund som støtte.
    Det må være skræmmende at ens støtte igennem 10 år, pludselig forsvinder.
    Og oveni det, skal den samtidig lære at leve alene og være alene hjemme helt alene.
    Havde det været en ung hund, havde mine svar måske været anderledes, men ikke her med to hunde på den alder.

Jeg havde sendt dem afsted sammen, af kærlighed til dem begge.
    En død hund lider ikke, men det risikere man til gengæld at den tilbageblevne gør.

• #9   16. sep 2017 Jeg er 100% enig med Zenta og Laikas moar i #8

• #10   16. sep 2017 Uh hvor er det svært, men jeg vil vælge at lade hundene følges ad, det er synd for jeres jack Russel at den støtte gennem livet forsvinder, så jeg ville gå den tunge gang og lade begge hunde sove ind sammen.

• #12   16. sep 2017 Tak for alle svarene.. puha.. man får helt en klump i halsen når man skriver om det smiley det er dejligt at blive bekræftet i at andre også har samme tanke som os med at lade dem komme herfra sammen.. det er jo på mange måder nemlig også et samvittigheds spørgsmål, om vi skal lade vores Jack russel aflive sammmen med. Min mor er som skrevet alene, og hverken mig eller min lillebror bor hjemme længere.. så der er kun hende til at passe hundene.. dette gør hun også til UG! Men kan sagtens se at vores Jack russel pludselig vil være efterladt helt alene nu, og det har hun aldrig prøvet før.. de er altid sammen ude og gå.. vi går ofte alene med vores Jack russel da hun har brug for længere gå ture, men er det den anden vej rundt, at vi forsøger at gå med vores pomerania uden hende bliver hun rigtig ked af det. Så hun er derfor aldrig alene hjemme, hvilket også er derfor vi har tankerne.

Vi havde iøvrigt drøftet muligheden for at få dyrelægen til at komme hjem til min mor og gøre det. Min mor bor på en ø, en sejltur på en halv til en hel time fra byen. Hundene bryder sig ikke om at sejle og køre bil. Derfor tænkte vi at det ville være rarest for os alle hvis man kunne betale det ekstra og få en dyrelæge over med færgen.

• #15   16. sep 2017 #13 nu er der jo lidt mere i det end at de "bare" har været sammen i ti år smiley

• #16   16. sep 2017 Ulla:

Hvis du læser mit indlæg har det ikke kun noget med det at gøre! Men ligeledes at de aldrig har været skilt, den efterladte hun er døv, og at hun er meget knyttet til hende vi skal aflive. Vi ville da for alt i verden gerne beholde vores Jack russel, og da helst begge! Men vi gør os tankerne af hensyn til hundens trivsel!

• #17   16. sep 2017 Ts jeg synes at en hjemmeaflivning lyder som en god måde at sige farvel på. I de omgivelser hvor de har levet og været elsket helt op til skyerne smiley

Om det kan lade sig gøre, det ved jeg ikke, men undersøg det smiley hvor ligger den ø?

Måske folk herinde kender en dyrlæge i det område, som gerne sejler over til jer.

• #18   16. sep 2017 I skal da ikke snydes for et billede af de 2 omtalte guldklumper smiley

profilbillede
  • #19   16. sep 2017 Salla:
    Vi bor på Sydfyn.. det er en lille ø kaldet Avernakø hun bor på.. vi tænkte nemlig også det ville være en god afslutning i trygge rammer..

• #20   16. sep 2017 Jeg ville seriøst ikke ane hvad jeg ville gøre og misunder jer ikke jeres situation.
    Pøj pøj med at træffe det rigtige valg ..

• #21   16. sep 2017 Jeg er fra nordfyn, kender ikke lige dyrlæger dernede. Desværre

• #22   16. sep 2017 Martine:

Mange tak.. det er absolut heller ikke nemt smiley man vil jo altid sine dyr det absolut bedste.. og ville hade at se vores Jack russel forvirret og ked af det. Det ville på ingen måde være værdigt. Hun er i forvejen skrøbelig af sind og meget afhængig af både min mor og vores pomerania..

• #24   16. sep 2017 Salla:

umiddelbart tænker jeg det må kunne lade sig gøre.. der er heste og andre dyr på øen hvor der før har været dyrelæge over med færgen før.

• #25   16. sep 2017 Jeg var egentlig også for først at prøve at se, hvordan jack'en klarer det, men nu skriver du så, at hun er skrøbelig i sindet. Det synes jeg er afgørende. Man kan forsøge lidt mere med en mentalt robust hund, men det lyder ikke til at være en god ide her.

• #26   16. sep 2017 I jeres situation, hvor hunden fremover skal være meget alene, der ville jeg vælge at sige farvel til begge samtidig.
    Hvorfor risikere at sende JR igennem en periode, hvor hun højst tænkelig kommer til at få nogle dårlige oplevelser. Send hende afsted nu, hvor hun er tryg og glad.
    Vi har her ikke at gøre med en almindelig hund, der bare skal komme sig over den anden hunds død, vi har her med en hund at gøre, der reelt nok er afhængig af den anden, som vil skulle igennem en stor omvæltning i livet, som hun måske ikke kan klare.
    Situationen havde været en anden, hvis din mor havde gået hjemme, men sådan er det bare ikke.
    Et kram til jer, ikke rart at skulle vælge i den situation.

• #30   16. sep 2017 Åh sikke en situation smiley
    Jeg tror jeg ville sige farvel til begge. Men sikke en svær situation! Håber i træffer en beslutning som kan give jer ro i sindet.

Kæmpe kram herfra!

• #32   16. sep 2017 Jeg tænker også, at der er en del ting, som taler for at de skal herfra sammen. Når terrieren nu er døv og har brugt den anden hund som støtte og til at navigere efter i forskellige situationer, kan det godt være for voldsomt lige pludselig at skulle forholde sig til alting helt alene uden at kunne støtte sig op af en anden hund, som den ellers har gjort i 10 år.

Men i sidste ende er det jo kun jer, der kan træffe beslutningen - og sikke dog en lorte beslutning at skulle tage smiley

• #36   16. sep 2017 Når du skriver, at den er skrøbelig af sind og meget afhængig af den anden, så ville jeg sige farvel til dem samtidig.

Det kan godt være, at den ville kunne fungere alene, men ud fra det du skriver, tror jeg mere, at det ville være undtagelsen end reglen.

• #37   16. sep 2017 Tak for alle svarene.. har drøftet det hele med min mor her til middag. Vi har besluttet at det bedste bliver at sende dem afsted samtidig. Min mor er forståeligt nok rigtig ked af det, og jeg har derfor lovet at ringe til dyrelæge og få det hele arrangeret. Jeg håber på at det kan lade sig gøre at dyrelægen kommer hjem til os, så vi alle kan få det afsluttet i ro, og vante omgivelser.

Igen tak for alle svarene.. det var rart at få andres syn på sagen, selvom den tunge beslutning ligger i vores hænder smiley

Vi har haft 11 fantastiske år med vores hunde, og det høre jo desværre med at man på et tidspunkt er nødt til at sige farvel.

• #38   16. sep 2017 Se bort fra Ullas dumsmarte kommentar.
    Den slags hedder personligt angreb og burde overses, ignoreres og ties ihjel.

• #39   16. sep 2017 Johanne, det lyder som en god og rigtig beslutning.
    Respekt herfra for at tænke på begge hunde i situationen smiley

• #40   16. sep 2017 Zenta:
    Helt enig.. men der er altid nogen som skal tage tingene ud af kontekst, og kommentere ud fra det.. det tager jeg mig ikke af.. synes jeg har fået en masse gode synspunkter og svar.. det har absolut hjulpet meget.. smiley

• #41   16. sep 2017 Helt enig smiley
    Jeg er sikker på at I sagtens kan få dyrlægen hjem til jer, det må da være klart det nemmeste og bedste for alle parter.

Men kram herfra, for det er da virkelig en lorte situation at stå i.

• #42   16. sep 2017 Zenta:

Tænker heller ikke umiddelbart det burde være et problem at få dyrelægen hjem.. og mange tak smiley det er bestemt ikke sjovt nej.. det er det jo aldrig at sige farvel til sine små guldklumper.. men helt klart sværest for min mor, som jo kommer til at mærke tomheden i hverdagene derhjemme smiley

• #43   16. sep 2017 smiley

• #46   16. sep 2017 Respekt for jeres beslutning som efter min mavefornemmelse er den helt rigtige.

• #48   16. sep 2017 Kan ikke se hvorfor den skal aflives. I det mindste så se dog hvordan det spænder af?

• #50   16. sep 2017 Henriette, hvorfor skal hunden være prøveklud, igennem en tid der måske er et helvede for den - at sige farvel til den, som trådstarter har valgt, det er da det eneste man kan være bekendt overfor en kammerat, der har fulgt en i mange år.

• #54   17. sep 2017 Isabelle, trådstarter spørger og jeg svarer. Fordi jeg ikke er enig med dig, betyder det jo ikke at det du mener er det rigtige. Så hvorfor kommenterer du andres svar til TS?
    Og angående en stavefejl (der blev ændret med det samme) kæft du er barnlig..

• #56   17. sep 2017 Hej alle..

Igen tak for alle svar, og holdninger.. som Birgitta L skriver har vi nok fra start haft en fornemmelse af hvad vi selv mente var det bedste. Vi har taget beslutningen om at sende dem herfra sammen.. det har ikke været en nem beslutning, og vi har vendt situationen mange gange nu..

Som jeg tidligere har skrevet er jeg selv imod at aflive en rask hund. Men da vores Jack russel er født døv, og har haft vores ponmerania igennem hele livet til at guide sig, ville hun med stor sandsynlighed ikke trives alene derhjemme. Hun er i forvejen en skrøbelig hund, og har alle dage været ekstremt knyttet til vores pomerania. Hun opholder sig altid i nærheden af hende, og er blevet helt ulykkelig de gange vi har førsøgt at gå med vores pomerania uden hende. Min mor arbejder fuld tid, og hun vil blive efterladt mange timer alene derhjemme. Dette kan vi næsten ikke bære når hun er så "utryg" ved at være alene. Hun er en fantastisk hund! og vi er blevet enige om at vi ikke kan være andet bekendt end at sende hende herfra på en god måde. Vi ville hade at se hende ullykkelig og forvirret fordi hendes støtte og bedste ven igennem hele livet ikke er der ved hendes side mere.

AG:
    Jeg mener bestemt ikke du kan sammenligne dette med en hund som har haft sin hørelse, og klaret sig selv hele livet, og derefter mistet hørelsen i sin alderdom. Vores jack russel har alle dage brugt vores pomerania ekstremt meget til at aflæse lyde osv. Det var en anden sag hvis hun havde været vant til at klare sig selv, men dette er bare ikke tilfældet her. Man kan så altid være bagklog bagefter og tænke på om vi skulle have tænk længere frem, og forsøgt at gøre hende mere selvstændig tidligere..

• #58   17. sep 2017 Hvis hun er så afhængig af pomsen, så er det måske bedst, jacken kommer over regnbuen først?

Krammer

• #59   17. sep 2017 Salla: jeg har ikke lige styr på præcist hvordan det skal foregå.. tænker en kompetent og dygtig dyrelæge må kunne gøre det stille og roligt derhjemme.. hvor de kan sove ind sammen.. men ja det er jo sådanne ting jeg skal have undersøgt.. det skal jo gerne være en god oplevelse for alle.. hvis man kan kalde det det..

• #62   17. sep 2017 AG:
    Helt enig.. det er som heller ikke sørgeperioden der har været fokus her.. men mere det faktum at vores anden hund er født døv, og altid har søgt støtte i vores pomerania. Vi har vurderet at hun ikke ville trives alene. Men det er også lige gyldigt nu. Valget er taget. Der vil nok alle dage være forskellige holdninger på det punkt, men vi føler på det givne tidspunkt at vi har truffet den rigtige beslutning af hensyn til hundens fremtidige trivsel.

• #64   17. sep 2017 Isabelle: ved ikke hvordan reglerne er, men min mor vil gerne have dem begravet i hendes have hvis dette kan lade sig gøre.

• #66   17. sep 2017 Faktisk tankevækkende at der er folk der ikke kan se eller forstå hvorfor valget er som det er ..

Johanne, du skal ikke lade dig påvirke, er sikker på at I har truffet den beslutning I finder rigtig for jeres hunde.

• #76   17. sep 2017 Isabelle, ignorer det.
    Det siger alligevel mere om dem selv end det nogensinde vil gøre om os andre.
    Det er sjovt at det altid er folk der ikke selv står bagerst i køen når det omhandler lidt gang i gaden, der beskylder andre for dette og så samtidig lige smider kortet at de ihvertfald selv har et liv og ikke keder sig sådan en søndag.

• #81   17. sep 2017 "Aflive kan man jo altid gøre. Hvorfor haste det igennem ved en rask hund?"

Måske fordi netop DENNE hund beskrives som meget skrøbelig og dybt afhængig af den anden hund - bl.a. til at aflæse, forstå og reagere på omgivelserne. Noget den ALDRIG har prøvet at gøre selvstændigt før. Det ville nok ikke være et problem for en hund, der engang havde hørelse, men som nu er blevet døv/dårligt hørende, og som generelt har en stærk psyke. Men det er jo ikke tilfældet her.

Jo, man kunne godt forsøge at lade den blive alene, og se hvordan det går. Men med en skrøbelig hund, der har været meget afhængig af en anden, så tror jeg ikke, at resultatet vil være særlig godt. Sjovt, at der nu tales for, at lade en ældre, skrøbelig hund være prøveklud for menneskets skyld og velbefindende - mens der i andre sammenhænge argumenteres for, at hunde ikke skal være prøveklud, og at man ikke skal holde dem i live for egen vindings skyld, men altid vurdere hvad hunden vil være bedst tjent med.

• #82   17. sep 2017 Nej Isabelle, jeg forstår.
    Men den slags er ikke det mindste gavnligt i en tråd som denne, hvor Johanne og familie står en en hård situation og har taget beslutningen.

Johanne, se bort fra de seneste kommentarer hvis du kan.

Hold fast i jeres beslutning, som helt sikkert er taget i kærlighed til begge hunde, respekt og kram herfra.

• #84   17. sep 2017 Enig Birgitta.

• #89   17. sep 2017 Er pointen ikke lidt, at hunden jo ikke er rask? For mig virker det som om nogen ikke kan se hele billedet for JRTen, og bare tænker det er en gammel hund og den sagtens burde kunne klare det - men for mig at se, hvis man ser på hele billedet af hunden, kan jeg fuldt ud forstå at man vælger at give de to fred sammen.

Og jeg kan godt forstå, man måske har brug for at lufte tankerne om det, for det er en svær beslutning, at sige farvel og man vil gerne være sikker, når man træffer den beslutning!

Så selvom det er et debat forum, skal man også nogle gange være vågen nok til at se, hvornår man skal tie stille.

Hvor om alting er; Rigtig trist beslutning, men jeg forstår den godt.
    - Det er aldrig en sjov beslutning, og jeg håber at I, Johanne og familie, kan få det arrangeret så det forløber roligt og som I ønsker det, så I kan få givet et godt farvel!

Et eller andet sted, også en smuk tanke at de skal rejse videre sammen, jeg havde valgt det samme med sådan to hunde.

• #90   17. sep 2017 Præcis, Rollo.

• #92   17. sep 2017 Så selvom det er et debat forum, skal man også nogle gange være vågen nok til at se, hvornår man skal tie stille.

Meget, meget enig!

• #95   17. sep 2017 Det skulle man nok have tænkt på noget før, i stedet for at spille uskyldig nu.

• #98   17. sep 2017 "Manglende opdragelse og træning er skyld i 1000 vis af aflivninger. Det bliver aldrig ok i min verden, uanset hvad"

Men nu er sket jo sket, og man kan jo aldrig ikke gøre det om. Så må man jo handle ud fra de forudsætninger man har.

"Det er da utrolig at man skal beskyldes for manglende empati m.m blot fordi man har en anden mening?!?"

Jeg tror ærligtalt ikke det handler om, at du har en anden mening. Den kan du da have, hvis du vil. Det handler om måden man formulerer sig på, og at de færreste synes det er ok, at sparke til én det allerede ligger ned - bare fordi man er uenig, og simpelthen ikke kan lade være med at fortælle at man synes det er forkert.

• #99   17. sep 2017 Ej Lens, er det ikke lidt for nemt først at kaste et indirekte "angreb" afsted, og så bagefter kravle i skjul og råbe, at der ikke bør diskuteres her, af hensyn til TS?

• #101   17. sep 2017 Ts - kæmpe kram og varme tanker. JEg er sikker på i sammen med dyrlægen nok skal få det gjort på en god måde.
    Man må gerne begravemindre dyr i haven. Ellers er der i dag også mange muligheder for at få asken fra dyret udleveret. Mærk efter hvad i har det bedst med.

• #103   18. sep 2017 Igen tak for alle jeres tanker smiley var godt klar over det var er ømt emne da jeg lagde det op.. og at der højst sandsynligt ville være forskellige meninger og holdninger om situationen.. jeg synes personligt at det har givet lidt ro i sindet at der er andre som godt kan se det fornuftige i vores valg. Jeg er ikke så tit aktiv herinde, så kan desværre ikke nå at svare på alle jeres søde beskeder..

DKK soulmates:
    Selvfølgelig har vi kigget på vores pomerania, og overvejet hele situationen. dyrelægen har konstateret at det er hendes knæ skaller, og at det er en større operation hun skal igennem, med uvished om det overhovedet bliver helt godt.. en hund som mange af dagene ikke kan gå mere end 500 meter har ikke livskvalitet.. hun har altid haft krudt i r... og elsket en løbetur på markerne med vores Jack russel.. dette kan hun ikke længere.. min mor fortæller at hun på de dårlige dage må løfte hende op i sofaen.. og at hun den seneste uge er begyndt at gå på 3 ben. Der er slet ikke tvivl om hun skal have fred nu!

Kommentér på:
Aflivning af rask hund.

Annonce