aflivning? -kat {{forumTopicSubject}}
Hej
Da vi står og skal tage en rigtig svær beslutning søger jeg lidt hjælp.
vi har en hankat der bliver 7 år snart. Han er ellers sund og rask, men han tisser over det hele. Det startede han på for et års tid siden, først kun i vores håndvask på badeværelset, senere bag vores kaffemaskine på køkkenbordet. Men så i går tissede han i vores vindueskarm og ca. 30 cm. Op af vinduet. Det lugter vildt meget påtrods at at jeg vakser i rodalon osv.
Vi har derfor overvejer at få ham aflivet da dyrlægen ikke mener at der kan gøres noget når han er så gammel som han er. Han tror ikke det vil hjælpe at få ham steriliseret.
Da han jo er perser byder hans pels jo hellerikke op til at han skal blive en udekat.
Men har virkelig svært ved hvad vi skal, men er så træt af at rende og gøre rent og holde øje med ham konstant. Men har også svært ved at det skal være grunden til at få ham aflivet ;-(
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
den ene af mine er en af slagsen, en uge 14 dage efter kastration en var det slut, og han har ikke strintet siden.
han fik faktisk p piller i 14 dage efter, et trick dyrlægen havde til formålet for at få hormonerne i balance.
jeg ville bestemt give det et forsøg.
du er sikker på, at han ikke har en godt skjult urinvejs infektion, krystaller i urinen, ændringer ved kattebakken eller andet der kunne være årsagen?
ofte viser det sig ved ændrede tisse vaner.
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 37 Svar: 113
jun 2008
dec 2004
Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 123 Svar: 1.293
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Men hvis du/i er kørt træt er det nok bedre for katten at aflive;(
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Det er sæson for løbetid nu, og hormonerne raser. Dertil kommer, at din kat føler sit territorie truet af kattene udenfor, så derfor markerer han ved at strinte.
En kastration kan gøre underværker.
Nogle katte vågner af narkosen og er kastrat med stort K, mens der kan gå noget længere tid for andres vedkommende.
Kastrattis lugter - Hankattetis stinker, men det har du fundet ud af.
Du kan vaske med Urine Off. Det skulle tage lugten.
Det undrer mig for øvrigt, at I har kunnet have ham fertil i så lang tid uden problemer.
Katten er et af dyr, der har den største kønsdrift, og det er faktisk synd at holde dem fertile, hvis de ikke jævnligt bruges til avl.
Forestil dig også, hvordan det vil være at være kronisk sulten og tørstig uden at få noget at spise og drikke.
Men få ham kastreret OG øremærket samtidig.
PS: Og nej, man lukker IKKE en fertil hankat ud - og slet ikke en langhårskat.
Han vil være med til at øge bestanden af vildtlevende katte, og de langhårede killinger, der måtte fødes (adskilige vildtlevende bærer desværre genet for langhår), vil gå en kummerlig død i møde, for der er ingen til at passe deres pels.
Jeg har selv fået sådanne to vildkillinger indfanget (og aflivet).
Det var nu ikke svært, for deres pels var så filtret, at de dåligt kunne gå.
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 238
.....når alle andre muligheder (deriblandt neutralisering) er udtømte
Og husk, der kan gå flere uger efter en neutralisering, før alle hormonerne er ude af hans krop. Derudover er der så også lige, at han sikkert har indbygget vanen med at strinte. Den skal I også lige arbejde med.
Nøgleordet er: Tålmodighed.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Hvis han stresser over katte udenfor, kan der sættes film op på den nederste del af vinduet. Det har jeg gjort, da der har været to rotter, som min hund stresser sindssygt over.
jun 2008
Tak for rådene, for var helt ude af efter at vores normale dyrlæge sagde at det var forsent og derfor ikke vil hjælpe..
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
jun 2013
Kom endelig med en update på hvordan det er gået efterfølgende!
jun 2008
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
PS: Nu er det vel ikke Dr. Dyredød, du har bestilt tid hos?
jun 2008
Men i dag var han ved at aflive sig selv, vi var udenfor og slibe nogle døre ned. Da vi kom ind var strømmet gået, vi satte en ny sikring i, det gav et kæmpe skrald og alt strøm gik igen. Der lugtede brandt i køkkenet, vi fandt så ud af at Felix havde været på køkkenbordet og havdr tisset ind i stikkontakten. Vi måtte skrue hele stikket ud af væggen og tørre det. Og efter en times tid på radiatoren virkede det igen?? Håber godt nok vi slipper for det bøvl og stank
jun 2008
jun 2013
aflivning? -kat