Nyt hjem overhovedet en mulighed? Nyt hjem overhovedet en mulighed?
Hej alle,
Nu har jeg i noget tid gået og tænkt på om der faktisk findes nogle hunde der er SÅ knyttede til deres ejer at de simpelthen ikke ville kunne skifte hjem og på den måde få et forsat godt hundeliv.. (Jeg skal IKKE af med Mille nej, hun skal blive her til den dag hun skal over regnbuen mæt af dage og fuld af kærlighed )
Lad os tage Mille som et eksempel.. Mille er EKSTREMT knyttet til mig (som jeg aldrig før har oplevet) og hun har først fornyligt lært bare nogenlunde at blive passet hos min mor, som har hendes bedste hunde ven og som hun ELSKER! Før i tiden lå hun udelukkende og holdt øje med døren og pev (også i et helt døgn - hvilket er Max vi har prøvet pasning).. Nu kan hun da trods alt distraheres med mad eller leg i 5min ad gangen og ligger ikke bare 110% af tiden og venter på at jeg kommer tilbage og er ulykkelig.. Hun har også tidligere været ked af at være alene hjemme men stoler nu fuldstændig på at jeg kommer tilbage (sådan virker det) og siger ikke en lyd/virker ikke ked selvom jeg dog godt kan se at hun frygteligt gerne vil med mig.. Hun er desuden VIRKELIG en en mands hund!! Hun kan virkelig godt li min mor som hun ser tit men der er ingen tvivl om at selvom hun kom derhen og bo, så tror jeg vitterligt aldrig hun ville komme til at elske en anden som hun gør mig.. Jeg har som sagt ALDRIG oplevet en SÅ knyttet hund! Hele hendes verden rotere om mig..
Ville sådan en hund mon nogensinde kunne få et okay liv et andet sted? Personligt tvivler jeg UTROLIGT meget!! Jeg kan være MEGET i tvivl om hvorvidt hun nogensinde ville "komme over det"..
Hvad tænker I? (ikke kun dette eksempel).. Findes der vovser der ikke vil kunne trives i et nyt hjem pga tilknytning til ejeren/tidligere ejer, eller tror i det vil gå over med tiden og er det rimeligt at de skal gå og være ulykkelige i x antal tid (sådan virkelig ulykkelige)?
Jeg sys egentlig det er et spændende emne..
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.336
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.824
Har en aftale med mine forældre om at hvis der skulle ske mig noget og de ikke vil tage tøserne, så skal de aflives. De skal IKKE andre steder..
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Thea er super velfungerende, nem at have og glad for andre mennesker. Hun er meget knyttet til mig, men ikke mere end at hun ville blive ligeså knyttet til en ny familie.
Mig og Baby har været så meget igennem sammen. Jeg læser ham som en åben bog. Og måske er det mig der er egoistisk, men jeg tror ikke der er nogen der kan få det forhold til ham, som jeg har.
Melanie er for stor en mundfuld, så jeg tør slet ikke overlade hende til andre, i fare for at hun skal ende som kastebold.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.653
Da jeg boede med eksmanden, var det ok hvis jeg var væk en nat eller to, men hun var stadig besværlig. Hun lystrer heller ikke andre end mig, og vil fx ikke gå på plads hos andre.
Dorit ville passe ind hvor som helst
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Alt andet giver ikke mening da hunde er opportunister.
Så er den debat slut!
aug 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Jeg har prøvet at overtage både en der bare valsede ind, tog en snuserunde og så følte han sig hjemme, men også en der var stik modsat.
Gaia var sådan en, der knyttede sig meget til én person og også var lidt reserveret. Hun var dybt ulykkelig den første tid hos mig. Ville ikke spise, vandrede rundt og rundt, når hun endelig lå, var det ved døren, ventende på tidl ejer.
Det var hårdt for hende, og det tog en rum tid før det vendte - men det vendte.
Da jeg havde haft hende lidt over et år, var tidl ejer på ferie lige i nærheden og kiggede forbi. Gaia var super glad for at se hende, men det var også tydeligt at se, at nu var hun min hund - det var da helt klart mig hun søgte og ville med
Der er ganske sikkert undtagelser, men hbis det rette hjem kan findes, så tror jeg også de fleste hunde med en stærk tilknytning kan omplaceres - som sagt forudsat det ikke bunder i andre problemer.
Min mors gamle tæve var også ekstremt knyttet til min mor, men der skyldtes det bl.a. at hun var temmeligt usikker og til tider decideret angst, men stolede på min mor og fandt tryghed der - tænker det for sådan en hund jan få uheldige konsekvenser at flytte og dermed skulle leve uden sin trygge base i mpske længere tid (Det bygges jo ikke op sådan lige med det samme)
mar 2007
Har sagt at skulle jeg dø så vil jeg gerne ha at min mor gir det en god rum tid og PRØVER ihærdigt om det kan fungere hos hende men andre steder skal hun ALDRIG hen! Og fungerer det ikke og Mille er ulykkelig så skal hun aflives..
jan 2007
- da det endeligt vendte, blev det jo så bare overfor mig hun blev sådan. Hun kunne passes af min mor, hbis jeg afleverede hende - hun kunne ikke gå tur med hende, men hun blev der og var ok med det... lærte aldrig helt at acceptere min far på trods af vi faktisk boede der en periode.
sep 2017
mar 2007
okt 2018
Følger: 13 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 86
jan 2007
Det er en del år siden, så kan ikke huske nøjagtigt hvor lang tid det stod på. Hun begyndte at spise efter 14 dage.
Jeg tog hende på gåture fra dag 1 - dog efter vores første uheld, med snor klipset i både en sele og et halsbånd. Hun var ikke begejstret, men accepterede ret hurtigt at gå med - vi kunne jo ikke bare gøre ingenting og håbe, at et forhold kom af sig selv.
Tror vi begyndte på træning efter ca 1 måned, og der var hun PÅ og helt ok med at arbejde med mig. På hjemmefronten tog det lidt længere tid, før hun kunne slappe af og bare være.
mar 2007
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Ja og nej!
Nogen gange virker det meget tungt at få mindre heldige til at forstå.
Det kan føles, som at forklare en hund kaosmatematik og potentialet i det.
Men generelt er det da en fordel.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.368
Det handler egentlig bare om at finde det rigtige hjem og bruge den tid det tager.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.238
men jeg tror da de findes
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.277
Senest min helt fantastiske hanhund på 3 år. Dumt dumt dumt at beholde ham, da vi har både mor og søster og aldrig ville kunne bruge ham. Jeg knuselsker den hund. Men vi så også hvor meget han stressede med 4 fertil tæver i hjemmet. Han er nu for en måneds tid siden flyttet til sin steriliserede søster. Ejere havde en hanhund fra vores første kuld og overtog dennes mor da hun var 6 år.
Nemo boede der fra dag 2. Det går simpelthen SÅ godt og de elsker ham. Det er hårdt og jeg savner ham forfærdeligt, men det var det eneste rigtige og vi ved at han får det fantastisk i Glostrup.
Jeg tror også ofte at vi inderst inde ønsker at vi er de eneste og bedste....
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.199
Der går total Hachiko stil i ham, som han bare ligger - dag ud og dag ind og kigger ud af vinduet.. ventene på vi kommer tilbage.
sep 2017
aug 2008
apr 2018
jeg har omplaceret et par katte og to hunde. Det gik let fra dag et. De havde heller ikke issues mere. samtidig havde jeg valgt familierne grundigt.
Jeg savner dem tit men jeg har det sådan at dyr skal trives 100 % her. slås de med andre dyr i husstanden, er utrygge ved en anden de bor med eller bliver ejeren syg, som jeg desværre gjorde ved Aslan, så dyrets behov ikke kan tilgodeses optimalt, så har jeg ikke svært ved at tage valget for dyret.
men det kræver et forarbejde. ved Aslan sagde jeg fx nej til 17 henvendelser.
alle jeg har omplaceret har fået et bedre hjem end det jeg kunne tilbyde. Det har altid været mit kriterie. at man skal flytte til noget bedre. ellers flytter man ikke for så er der jo ingen grund til at flytte.
alle jeg har overtaget er også flyttet til noget bedre.
min erfaring er at når det er kriteriet så opstår der ikke problemer hos dyret men kun et stort hul i tidligere ejers hjerte.
desværre kan der ske ting så det hjem der en gang var det bedste ikke er det mere. og det har jeg aldrig haft svær ved at se og handle på. når dyret blomstre i det nye letter det beslutningen
det samme ved de jeg har overtaget og som har fået det bedre
findes der så hunde der ikke kan flytte? uden tvivl. Jeg har aldrig mødt dem men hver ejer kender sit dyr bedst og det stoler jeg på når nogle herinde siger om deres hund. så passer det. og derfor ville jeg hvis ulykken ramte finde en anden løsning stof jeg med sådan en hund. Jeg er meget taknemmelig for at jeg aldrig har måtte gå den vej men har kunnet finde nye bedre og fantastiske hjem til mine venner når mit liv slog en kolbøtte uplanlagt.
jeg blev ringet op af en med en gammel kat herfra forleden. han var død. 14 år gammel. De græd i telefonen. og jeg græd lidt med dem selvom han flyttede for 12 år siden. Jeg får tit foto af aslan og ace og jeg nyder det. min elskede kat Toulouse stortrives med en ny ven i stedet for nanoq der døde pludseligt og kastede katten ud i en dyb sorg der sad fast.... sådan kunne jeg blive ved
jeg savner dem. men jeg savner de der er døde mere. De der er flyttet er jo alle flyttet til noget bedre. De der er døde havde det bedste her hos mig. derfor ville jeg gerne have beholdt dem.
apr 2018
se gadehundenes historik...
Jeg tror ikke alle hunde kan omplaceres. nogle ejere vil mistrives i det og nogle hunde vil.
Jeg besøger iøvrigt mine en gang efter en måned. derefter kommer jeg aldrig igen. Det er virkelig svært men min erfaring at det er bedst
under det ene besøg ser jeg dyret vælge ny ejer før mig selv om de let kan huske mig.
så ved jeg at det nye er bedre. ganske som det skal være.
ellers omplaceres man nemlig ikke herfra mit hjem
mar 2007
aug 2008
Det er jo ikke sådan at hunden falder død om hvis ikke egner sig, men det skal ikke være for enhver pris.
apr 2018
Jeg plejer at få folk de kender godt til at tage dem..så går det altid godt
apr 2018
mar 2007
apr 2018
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.368
Der er ingen i verden som har den eneste gode måde at have hund på, der er ingen som er det eneste rigtige hjem til en hund;) jeg siger ikke det er nemt at finde det rigtige hjem til hunde, men alle hunde kan omplaceres, rigtig mange kan forholdsvis let, også hunde som ejer ikke tror kan, men nogen gange er der hunde hvor man må opgive at finde det rigtige hjem;)
jan 2007
mar 2007
mar 2007
apr 2018
da jeg fik aslan var han så stresset at jeg måtte have pauser fra ham. så lukkede jeg han væk og sad på min trappe og tudede. og så gik jeg ind igen og trænede
ace sov jeg med bundet til mit spisebord imens jeg lå på en tynd møgmadras... ellers gik han gennem ruderne...
Hugo smadrede faktisk igennem en rude første gang jeg lukkede hoveddøren... og så snappede han fluer der ikke var der... i 6 stive mdr var han ned alle steder.. også på job...
men de blev alle normale
men ikke alle kan eller vil gøre det arbejde som nogle hunde kræver. Jeg forstår. man skal være klar til at sige stop og få hjælp udefra. Det fik jeg også
ingen af dem dog savnede deres gamle ejer. I don't blame them...
Ace og Aslan savnede heller ikke mig. I also don't blame them
Hugo døde. han er den eneste jeg rigtig savner dybt selvom jeg godt gad have aslan endnu. fysiske smerter er en grim måde at skulle træffe et valg men jeg er for syg til at have ham ordentligt. ace kunne ikke få det bedre. han var dødbange for mine en million katte. derfor fik han et hjem uden katte. naturligvis.
men jeg gjorde det gerne igen. Det hele. Vi passede godt sammen
jan 2007
mar 2007
apr 2018
det rette hjem. ikke det første.
et hjem hvor man realistisk overtager.
jan 2007
Ja, formentligt vil hun vise værre adfærd i et helt fremmed hjem... Men hun vil også få tid og (forhåbentligt da) de rigtige rammer til at kunne komme til at trives.
Altså folk skal jo gøre, hvad de har det bedst med - har man en rigtig dårlig mavefornemmelse ift omplacering, så skal man naturligvis ikke gøre det - jeg tror bare ikke en meget stærk tilknytning til ejer er en hindring for at kunne komme til at trives i et nyt hjem.
mar 2007
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Annoncer: 1 Emner: 60 Svar: 304
Den ene hund vil være ulykkelig i starten ved et nyt hjem og nye mennesker da han er meget knyttet til mig, men han vil da komme over det.
Den anden hund vil nok være ligeglad, bare han har den første hund med sig.
Der er så andre grunde der gør at de ikke skal videre, som andet alder og skavanker.
Nyt hjem overhovedet en mulighed?