{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til "udstationeringshund" {{forumTopicSubject}}

Det er ikke en rigtig udstationering - men en hund som overtages med det krav at avler har ret til første kuld hvalpe på tæven.

Jeg er fuldstændig på bar bund.... Hvad skal man tage højde for?

Avler vil tage udgifter omkring parring m.m. ang. det første kuld hvalpe. Men skal man ellers være OBS på?

En anden ting - vil det skabe total forstyrrelse at få en tæve på 10 mdr ind lige før ens anden tæve kommer i løb? Bør man vente til denne løbetid er ovre? Det skal siges at den 10 mdr. gamle tæve er vant til at gå "under" andre tæver.

Håber nogen kan give nogle gode råd, og gøre vores/ min beslutning lidt nemmere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til "udstationeringshund"
  • #1   17. jul 2007 Jeg har haft udstationering af tæver.

Jeg laver 2 kuld hvalpe, betaler for alle undersøgelser, kårinmg, dna, hd mm.

Og efter de 2 kuld er hunden din, + du får 18000 kr. oven i.

Du får hvalpen fra 8 uger, og så skal hunden være klar til hvalpe i 3 års alderen. det vil sige alle prøver og kåringer er i hus.

• #2   17. jul 2007 Jamen her er tæven så godt 10 mdr nu. Og efter det første kuld om min. 2 år, så er hunden vores.

Men kan vi ikke godt tillade os og kræve at hvis vi finder ud af noget, en egenskab eller fejl, som vi ikke mener man bør avle videre på, så vil vi ikke lade hende få hvalpe????

• #3   17. jul 2007 *Lille blub *

Man udstationere ikke hunde med fejl eller mangler... det er derfor at de hunde som jeg har haft udstationere er blevet avlskåret og testet før den bliver parret.

Findes der fejlp på hunden, forbkliver hunden din, men så er der kausuler på at der ikke må avles på hunden.

• #4   17. jul 2007 Det er en hel alm. ordning, du beskriver der, Lille Blub.....

Jeg har selv prøvet det samme.

Jeg gjorde det, at selv om jeg kender opdrætter rigtigt godt - og vi er gode venner, så lavede jeg en kontrakt, som vi underskrev, hvor alt vi havde talt om, stod sort på hvidt.

Jeg går ud fra hunden skal stå i dit navn ? Så er kontrakten også en garanti for opdrætter om, at du overholder din aftale.

Vi skrev alt ned i detaljer - hvem der betaler HD-undersøgelse f.eks - udstillinger o.s.v - hvor mange udstillinger hunden skal deltage i......

Hvad hvis der kun kommer 1 hvalp ? Gælder det så for et kuld - eller forventer opdrætter så et kuld mere ?

Hvad hvis der kommer 10 hvalpe ? Skal opdrætter så have hele overskuddet - eller skal du have lidt for det mega store arbejde ?

Sørg for alt er snakket igennem - og få konklusionen nedfædet.

Hvad hvis du kommer i en situaiton, hvor du ikke kan beholde hunden - alv. sygdom eller lign. ?

Jeg førte et punkt på, hvor hunden vederlagsfrit, i så fald, skulle overdrages til opdrætter.

• #5   17. jul 2007 "Jamen her er tæven så godt 10 mdr nu. Og efter det første kuld om min. 2 år, så er hunden vores.

Men kan vi ikke godt tillade os og kræve at hvis vi finder ud af noget, en egenskab eller fejl, som vi ikke mener man bør avle videre på, så vil vi ikke lade hende få hvalpe???? "

Nej. Den beslutning er ikke jeres - det er opdrætters.

• #6   17. jul 2007 Der vil normalt blive udfærdiggivet en kontrak imellem opdrætter og "låneren"

Der vil i den kontrakt stå en masse, omkring hvad opdrætter og "lånere" har, det skriver man under på begge partner..

Så der ingen tvivl er.

• #7   17. jul 2007 Babett: Jamen jeg tror altså ikke at det er en rigtig "udstationering" - men blot at vi får en hund som de så har ret til et kuld på... Derudover er der ikke nogle "strings" de har nævnt endnu... :O/ Jeg er lidt forvirret...

Nette: Okay - jamen det er jo også alle sådan nogle spørgsmål jeg har siddet og fældet ned - fordi selv om de er gode bekendte af os, jamen så kan alle jo vende på en tallerken når der kommer penge imellem... :O) Men tusind tak for dit svar - der er mange gode ting jeg vil tage med.

Og til det sidste - kan man så ikke få det skrevet i kontrakten??? Altså at hvis der skulle ske noget som gør at hun ikke bør avle, så er det vores ret at bedømme det i samråd med dem???

• #8   17. jul 2007 ved de to hunde jeg har udstationeret, er der skrevet en DKK udstationeringskontrakt, som kan findes på deres hjemmespide og printes ud. Den er en god udgangspunkt og ved den ene hund lave vi et tillæg, med nogle flere punkter. Hvis hunden skulle vise sig ikke at måtte bruges i avl, altså ikke opfylde racens avlsrestriktioner, overgår hunden til jeres ejerskab.

• #9   17. jul 2007 lige meget hvad i kalder det, så har de nogle krav på din hund, og der skal i lave en kontrakt hvor der er tænkt på alt - hvad hvis alle hvalpene dør - har de så krav på et nyt kuld - hvad hvis der er kun en hvalp - hvad hvis hun gentagende gange gå tom, hvor længe har de så ret til at du skal vente, mens de prøver at få deres kuld - hvor skal tæven befinde sig under fødsel og med hvalpene - hvem betaler specialfoderet til hende - hvad hvis det er et kejsersnit - sådan kunne man blive ved

• #10   17. jul 2007 Platugler: Det var slet ikke så tosset - selv om det ikke er en race som er hos DKK kunne man jo godt bruge deres kontrakt som udgangspunkt... Tak for det...

• #11   17. jul 2007 der vil aldrig komme noget godt ud af at i sammen skal beslutte om hun skal bruges i avl - hvis hun opfylder avlsrestriktionerne, så er den ikke længere

• #12   17. jul 2007 absolut - bare snup deres kontrakt og evt skrive vidre på den - det gjorde vi

• #13   17. jul 2007 Du skal huske og overveje om du kan undvære hunden i 9 uger ca - en uge inden fødsel og så indtil hvalpene flytter hjemmefra

der er den vel ved opdrætter medmindre du skal have hvalpene selv?

Plus hvor rart/ubehageligt det er for tæven at være væk fra jer og så skal tilbage igen...

• #14   17. jul 2007 de tæver jeg har udstationeret, skal føde hos mig - og de kommer herhejm 2 uger inden fødslen. Jeg passer dem og besøger dem jævnligt, så de stadig er tryg ved mig og vores hjem - den ene er født hos os og den anden har boet hos os fra den var 8 uger og til den var lige over 1 år - så de kender os rigtig godt og elsker at kommer her - regner ikke med at det giver nogen problemer

• #15   17. jul 2007 Platugler du skriver "der vil aldrig komme noget godt ud af at i sammen skal beslutte om hun skal bruges i avl - hvis hun opfylder avlsrestriktionerne, så er den ikke længere" - men det jeg mener at vi skal kunne snakke om det hvis der er nogle ting som måske kunne gøre hende "mindre" avls-godkendt.
    Indenfor racen er der jo helt andre forhold end hvad der fx er hos DKK....

Og ja, nogle af de spørgsmål jeg har moslet med er også omkring hvor fødslen skal foregå, og hvad nu hvis hun går tom osv osv... Men de har jo så sagt at de betaler udgifterne til alt det omkring fødslen... Men hvad de helt nøjagtig mener er jo så noget af det som skal skrives ned...

• #16   17. jul 2007 Fødsel foregår jo normalt hos opdrætter...

er den en Am. bull siden det er anderledes end i DKK?

• #17   17. jul 2007 Nicola: Uha det er straks værre... Men et eller andet sted ville jeg næsten være mere tryg ved at opdrætter stod for fødslen - de har jo prøvet det nogle gange...

Kiki: Det er jo amerikanske bulldogs det drejer sig om - og tja, jeg synes jo bare det er vigtigt at man tager sine forbehold både for hundens og for fremtidige køberes skyld.

• #18   17. jul 2007 Nicola: Ja - det er Ambull...

• #19   17. jul 2007 I skulle nok tage og mødes over en kop kaffe og så få alle disse punkter talt igennem og så få det ned på papir - der er intet så træls, som hvis i har talt forbi hinnanden - så er det dømt til at mislykkes - men er alt talt igennem og på skrift, kender jeg mange som har det rigtig fint med det.

må jeg spørge om hunden ikke er gratis eller til nedsat pris, når de nu har ret til et kuld ??

• #20   17. jul 2007 Platugler: Jamen jeg tror vi kører til Sjælland imorgen og tager en snak med dem - og ser tæven ekstra an.... Og jo - det var planen at vi skulle have hende gratis...

• #21   17. jul 2007 lyder som en god ide - lav en laaaaang liste med jeres overvejelser - tag flere kopier med at DKK's udstationereingskontrakt, som i kan skriv i og så tag hjem med det i er blevet enig om, uden at i har skrevet under og så tænk over det nogle dage og ven det lige med nogel andre - der kan være en vinkel på det som man har overset - ikke at opdrætter har ondt i sinde, men har måske helelr ikke lige tænkt på det - når det så er gjort beslutter i om i vil skrive under eller ej

• #22   17. jul 2007 Jesper, hvad er der i vej med at spørge andre mennesker om en anden vinkel på noget man ikke har prøvet før - hun vil jo bare sikre sig at hun har tænkt på alt...det udelukker jo ikke at der også skal tages en grundig snak med opdrætteren

• #23   17. jul 2007 Opdrætter vil nok også foretrække at have hvalpene selv og stå for fødselen - de har erfaringen og det er "deres investering" i og med det er deres hvalpe...

• #24   17. jul 2007 Jesper: Jeg ville sagtens kunne snakke med dem om det - uden problemer - men nu vælger jeg så og få gode råd af udenfor-stående, og det kan jeg slet ikke se noget galt i.... Kan du????
    Og hvorfor en 10 mdr. tæve? Fordi vi havde udset hende da de fik kuldet, men de valgte selv at beholde hende. Vi satte os så på den første tæve fra et kuld som skulle have været kommet her til sommer, men som ikke kommer alligevel. Derfor har min kæreste og opdrætter så snakket om muligheden for at vi kan overtage hende her... Med de krav som er skrevet længere oppe...

• #25   17. jul 2007 Nicola: det er jo meget forskelligt - nogen guider folk igennem det har have hvalpene hos dem og andre igen ønsker tæven hjem

• #26   17. jul 2007 Nicola: Lige nøjagtig - og det ville jeg faktisk også foretrække og være mest tryg ved. Så kan jeg jo være med og se hvordan det foregår...

• #27   17. jul 2007 Undskyld.......Meget spændende tråd jeg gerne vil følge med i, men ikke kan bidrag til, så jeg er nødt til at skrive et eller andet for at følge den.

• #28   17. jul 2007 Janie: Du skal da være så velkommen... *SS*

• #29   17. jul 2007 Jesper: Jamen det er jo så nogle af de ting vi vil tage med i kontrakten, således at det bliver fordelagtigt for alle parter. Shows og lignende skal vi selv betale for, da det er hovedsagen til at vi vil have en stamtavle hund denne gang - fordi vi ØNSKER at deltage på shows...

• #30   17. jul 2007 Janie, du kan trykke: abonnér til en anden god gang;O)

• #31   17. jul 2007 Jesper: Ja, det mener jeg at hun har. Mener hun har en 1. og en 2. plads med i baggagen.... Nu er det ikke mig der er vildt meget inde i alt det med udstilling - så spørg mig ikke om hvad for noget 1. og 2. plads det er - men ved bare at det er det hun har vundet...

• #32   17. jul 2007 Normalt afholder opdrætter udgifter til udstllinger - og udstiller også selv.....

Men er man enige, kan man sagtens gøre det på anden vis.

Kommentér på:
Spørgsmål til "udstationeringshund"

Annonce