Udstationeringsfamilie. Hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Nu skal denne tråd slet ikke ses som et angreb eller en brokketråd eller noget i den stil, det er kun ren nysgerrighed fra min side omkring det med udstationeringsfamilier.
Læste lige en annonce om en der søgte en udstationeringsfamilie til en hund... og da jeg havde læst den tænkte jeg: "Hvad er fordelen for udstationeringsfamilien?"
Ja de får selvfølgelig en hund i hjemmet, hvilket jo er en glæde, men opdrætteren beholder ejerskabet samt alle indtægter ved avl...
Rent automatisk tænkte jeg, det er da lidt udnyttelse af en anden familie, er det ikke? At de skal betale ALLE daglige udgifter samt dyrlægeregninger osv, mens opdrætteren tjener pengene på hvalpene.
Igen er det ikke et angreb på nogle, men bare et spørgsmål fordi jeg ikke kender til det her koncept med udstationering.
Jer der udstationerer eller jer der har en udstationeringshund. Hvad er ideen med det?
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 217
Det bliver aldrig dyre at have en udstationering end hvis man selv havde købt hunden.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 277
Nogle udstationeringer er mere "blide" end andre, f.eks. kan hunden blive din efter et kuld (tæve), eller efter 3-4 år (både tæver og hanner).
Udstationering er meget mere anvendt i Sverige end i Danmark og der fungerer det godt.
Men der kan være et krav i aftalen om, at du ikke må flytte langt væk fra din oprindelige bopæl, så man kan være lidt bundet.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.592
Vi står på ejerskabet SAMMEN med opdrætter.
Vi får 2 hvalpes pris hvis tæven har de aftalte prøver når hun får hvalpe.
Vi overtager tæven 100% efter hun har lagt 8 hvalpe. (1 el.2 kuld)
Vi afholder udgifterne og hunden er vores. Opdrætter har kun krav på hvalpene. Dette er der skrevet under på.
jul 2006
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 106
Jeg har fået en gratis hund. Jeg har fået den bedste tæve i kuldet. Jeg har godt samarbejde med opdrætter. Jeg er med i beslutningsprocessen omkring valg af hanhund til parring. Jeg får prøvet at være med til at opleve alt i forbindelse med et kuld hvalpe. Opdrætter har betalt alt i forbindelse med avlsgodkendelse.
Jeg synes det fungerer fantastisk med at have en hund på foder.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
Tak for jeres svar, så blev jeg så meget klogere
aug 2007
Tæven får hvalpene hos opdrætteren, som sørger for tæven og ikke mindst hvalpene til de er 8-10 uger gamle.
Hvis man er opdrætter, vil man jo gerne sikre sig at hvalpene får den helt rigtige opvækst og prægning 24/7 - det kan man ikke "udlicitere".
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
dec 2009
ved jeg ikke om det er, men kunne godt lyde som om det er den samme vi har set... er nemlig mere end 4 år...
Altså jeg tror ikke jeg kunne undvære min hund i 12 uger, han skulle engang passes hos mine forældre i tre uger hvor jeg besøgte ham en weekend og jeg var da ved at gå ud af mit gode skind fordi han ikke var hjemme hos mig... Så jeg ville nok ikke kunne, men kan godt se fordelen i det for nogle...
dec 2009
Mener der stod i annoncen noget om at hunden ville være hos opdrætter mens den var gravid, og så kan det jo hurtigt blive til mere end 8 uger....
Det er jo en smagssag om man vil have hund på den måde, synes det er en rigtig fin ordning, tror bare ikke jeg selv kunne det, altså undvære hunden i de uger selvom jeg kunne besøge den
dec 2009
Min hund kan slet ikke finde ud af at være væk fra os i mere end et par dage... Hvis jeg afleverer ham hos mine forældre og tager væk nogle timer ligger han foran havelågen indtil jeg kommer tilbage... Nu er han selvfølgelig en hanhund, men med ham ville sådan en ordning aldrig fungerer hehe...
Og jeg ville heller ikke kunne det hehe... Skal have min hund hos mig hver dag
dec 2009
Sådan tænker jeg også lidt, men mon ikke opdrætter og familie mødes ind imellem så hunden kender omgivelserne?!
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
De kommer hjem tl mig 10-14 dage før de skal føde og bliver så til hvalpene er væk. Udstationeringsværten er selvfølgelig velkommen til hver en tid.
Mine piger bliver tit passet her hjemme, så de er vandt til, at være her og kender de andre hunde, så ingen problemer der.
Jeg betaler nok mere end almindelige opdrættere med udstationeringshunde, da jeg er dyrlæge og derfor selvfølgelig bla. står for vaccinering. Jeg betaler desuden maden. Værten skal holde hunde sygeforsikret og betale for det. Ellers betaler jeg egentlig det meste andet.
Jeg har ret til 2 kuld og her efter eller ved 5 år overgår ejerskabet til værten.
Jeg synes det er en fin ordning for alle parter og min udstationeringsvært er også glad.
aug 2007
En anden fordel ved at udstationere, er at hunden måske skal trænes til brugsprøve eller lignede, og det er ikke altid at en opdrætter kan nå det på flere hunde.
Jeg har ALDRIG hørt om en DKK opdrætter (eller en SKK-opdrætter) lader hvalpene vokse op hos udstationeringsfamilien. Det er jo opdætteren der lægger navn til hvalpene, og dermed står inde for at hundene er mentalt og fysisk sunde.
Og ja, nogle kan leve udmærket med en udstationeringshund og andre kan ikke, hvis ikke, kan man jo heldigvis købe sin helt egen.
dec 2009
Ja når det er sådan at hunden er vant til omgivelserne hos dig, så er det jo heller ikke noget problem (jf det Hanne og jeg snakkede om)... Og når du så samtidig betaler så meget selv, ja så er der jo næsten ingen ulempe for familien i det
Men kan det betale sig økonomisk for dig? Jeg ved jo selvfølgelig ikke om det er det økonomiske aspekt i det, der gør at folk vælger denne løsning eller om det er det at opdrætte, men det lyder som om det er en dyr omgang for dig at bruge denne metode. Hvad nu hvis hunden kun får 1-2 hvalpe så kan det vel ikke gøre op for de udgifter du har haft?
Ikke fordi jeg mener det skal gå op i penge overhovedet, jeg er bare nysgerrig...
jan 2008
Jeg vil gerne have de fordele det gider at kunne have flere potentielle avlshunde i spil og det er ikke gratis. Alternativt var de alle hos mig, hvor jeg så alligevel skulle betale en masse og samtidig sørge for flere hunde, end jeg egentlig magtede - eller nøjes med, at have 1-3 avlshunde med de begrænsninger dette medfører.
jul 2006
dec 2009
Jeg kunne heller ikke forestille mig det ligefrem ville give overskud med alt det du betaler
Sarah:
Så du står faktisk også for hvalpene når de kommer? Så er der da ikke meget opdrætter tilbage i opdrætter?!
Rosa:(skiftede du lige navn midt i det hele???)
Min hund kan heller ikke finde ud af at blive passet andre steder. Han er ekstremt mor-pattet, så selvom min kæreste er der går han og leder efter mig eller ligger og venter på mig.... Så her ville det heller ikke kunne gå, men det kan jo være at de hunde der bliver brugt til det sagtens kan finde ud af det...
jan 2008
De to tæver jeg indtil nu har boende ude, har boet hos mig de første hhv. 1½ og 2½ år, så de er lige så meget hjemme her som i deres udstationerings-hjem, så jeg synes ikke der er "indkørings-dage", når de kommer.
jul 2006
Dette er et særtilfælde.
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
"...nej...de lider også, men de skal jo bare affinde sig med det :("
Hold op hvor lyder du da bare fordømmende! Hvordan kan du sidde og sige at alle udstationerings tæver lider når de er hjemme hos deres opdrætter??? Det kan du da af gode grunde ikke vide noget som helst om....
jan 2008
Tænk på, at vi opdrættere gør at for penge, så det ville aldrig kunne gå an, at have en tæve til at føde her hjemme, som ikke trivedes. Man risikerer jo, at hun ikke kan koncentrere sig om fødslen og man så skal ud i kejsersnit ($$) eller at hun ikke tager sig godt nok af hvalpene og en eller flere dør ($$) - det ville aldrig kunne gå!
Nej, jeg tror fint skeptikere kan slappe af. Måske kan jeres hunde ikke trives i en pasningssituation, men det er jo ikke ensbetydende med, at ingen hunde kan trives med det.
Der skal jo desuden ikke avles på en udstationering for enhver pris. Hvis hunden er så nervøst anlagt, at den ikke trives andre steder end hos udstationeringsværten, ville man nok ikke vælge, at bringe den slags videre i avl. Det afhænger nok af racen, men i min race, ville et sådan temperament ikke gå an.
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.322
dec 2009
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
feb 2006
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
*Synes godt om*
feb 2006
Selvfølgelig er vi et kendt ansigt for tæven og vi har ikke haft andet end positive oplevelser - hvad ville du ellers gøre, hvis du havde brug for dyrlægehjælp? det er jo ikke sikkert at det er et kendt ansigt?
Det vil jo altid være idioter her i verden... både hos opdrætter og værter... så det er jo op til vært og opdrætter at vælge den rette samarbejdspartner. At der er tumper, betyder ikke at man kan skære alt og alle over en kam,
feb 2006
Når en tæve har hvalpe, så er det dem og ikke dens ejer den er interesseret i.
feb 2006
Udstationeringsfamilie. Hvorfor?