{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.553 visninger | Oprettet:

Ulveklør og hvorfor de gavner hunden {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt meget tilfældigt over denne lille skrivelse fra en amerikansk dyrlæge for 2min. Heri skriver hun om ting jeg slet ikke vidste om ulve kløer, og at de faktisk er vigtige for hunden.

Hvad siger I? Jeg ved mange herinde forbander den dag de blev forbudt at fjerne, men kan I skifte mening med ny viden? Og hvis nej, hvorfor ikke?

https://www.facebook.com/100000504219397/posts/2954406627919449?sfns=mo

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulveklør og hvorfor de gavner hunden
  • #1   23. sep 2019 Jeg har aldrig fanget ideen med at fjerne klør "bare fordi". hverken på hunde eller katte..

Det har jo fået dem af en grund..

Hvis der er en årsag til at den skal fjernes er det selvfølgelig noget andet smiley

• #2   23. sep 2019 Min brors hund fik dem fjernet, fordi han havde dobbeltkløer. Altså to hvor der skulle sidde en, og de hæmmede ham under træning, og han kom ofte til skade med de kløer.

• #3   23. sep 2019 Ulveklo er på bagben, vildtklo på forben. Det er sgu trist for de hunde uden ulvekløer, hvis de er så vigtige smiley

Mon det er vildtklo dyrlægen taler om?

• #5   24. sep 2019 A, jeg troede faktisk, det var omvendt. Så det er mig, der har oversat forkert.
    Hun kalder dem dew claws, og det er, hvis man orker at åbne linket, meget tydeligt på forbenet, hun taler om. Man kan fx bare kigge på tegningen nederst på siden. Men det tænker jeg ikke, du har gjort, siden du skriver, som du gør?

• #6   24. sep 2019 Jeg ved i hvert fald, at en amerikansk opdrætter jeg følger, nu har valgt at lade kløerne være efter hun læste artiklen. Før blev de fjernet.

• #7   24. sep 2019 Hmm jeg synes kun jeg har hørt om at fjerne dem bagpå (ulveklør) er det normalt at fjerne dem foran.. ??

• #8   24. sep 2019 A-S, nej, for hvis hun skrev om ulvekløer (som jo er det du skriver), så tænkte jeg at det var lidt sort snak smiley

Jeg har sjældent hørt om rutinemæssig fjernelse af vildtkløer. Jeg har tidligere hørt om enkelte jagthundeopdrættere, som klipper dem af ved fødslen, men om det er en skrøne, ved jeg ikke. Ulvekløer er en anden historie, for de er tit i vejen.

Fødevareministeriet har indført regler om, at hunde som er kuperede ikke må deltage i konkurrencer. Den måde paragraffen er skrevet, levner ikke mulighed for dispensation, heller ikke når det er sket som følge af en skade. Der er en ændring på vej, og heldigvis for det, men i dag har det store konsekvenser at fjerne kløer.

Jeg tror heller ikke at der findes dyrlæger længere, som fjerner dem, uden at de gentagne gange er blevet skadet.

• #9   24. sep 2019 Ifølge kommentarerne på fb virker det ret normalt at fjerne dem i USA. Både foran og bagpå.

Interessant læsning

• #10   24. sep 2019 Mange amerikanske opdrættere fjerner både vildtkløer (foran) og ulvekløer (bagved) fælles betegnelse dewclaws. Ulvekløerne kan jeg forstå hvis de er dobbelte eller bare hænger, men vildtkløerne kan jeg slet ikke forstå at nogen piller ved. Nu har jeg selv 2 hunde med ulvekløer, og der har aldrig været problemer, de sidder nu også så fint indtil benet og er på størrelse med de andre kløer.

• #11   24. sep 2019 Jeg har haft hunde med dobbelte ulvekløer i snart 40 år, og har haft flere problemer med vildtkløerne på forbenene end med ulvekløerne.

Der har været enkelte problemer med ulvekløerne, men det har været sjældent og ikke særlig voldsomt. Og det er samme billede, jeg ser hos mange andre pyreneer ejere. Og man kan jo selv gøre en indsats ved at holde dem kortklippede.

Ordentlige ulvekløer, i hvert fald de dobbelte, har god ben forbindelse og trædepuder, de sidder godt fast, det er ikke noget, man bare nipper af.

• #12   24. sep 2019 I 'gamle' klippede man dem rutinemæssigt af fordi de jo kunne hænge fast. Men altså man klippede jo også rutinemæssigt haler og ører på mange racer. Det blev så forbudt. Jeg har aldrig haft hund med ulvekløer, men altså ellers hunde både med og uden vildtkløer. Kun en af dem med formåede at komme til skade med vildtkløerne rigtig mange gange. Han rev dem jævnligt halvt af. Jeg så aldrig hvordan han gjorde det, men hold op det kostede mange ture til dyrlæge, narkose og operationer. Set i bakspejlet skulle han have haft dem amputeret anden gang det skete. Og ja, så havde han været færdig med LP-prøver. Men det andet var heller ikke ski**sjovt for hunden. Ingen af mine andre hunde er nogensinde kommet til skade med vildtkløerne. Perles sidder endda ret udsat og strittende og hun bliver brugt til DcH eftersøgning som indebærer løb i skovbund med alt hvad det indebærer af masen igennem krat og grene og spring over stammer.
    Jeg har dog aldrig opfattet at mine hunde rent faktisk bruger vildtkløerne til noget som helst smiley

• #13   24. sep 2019 Ghini har fået sine vildtkløer fjernet umiddelbart efter fødslen, hun er godt 9 år gammel og dengang fjernede mange Svenske opdrættere dem rutinemæssigt, det gjorde danske whippetopdrættere også før kuperingsforbuddet.

Jeg har en attest, at de er fjernet skadesforebyggende i overensstemmelse med fødelandets lovgivning og den kan jeg vise, hvis en dommer undrer sig. Ghini er udstillet mere end 60 gange og det er aldrig sket smiley
    Hun er den mest adrætte af de whippets jeg har haft, så jeg oplever ikke, at det har givet hende problemer.

profilbillede
  • #14   24. sep 2019 Jeg taper mine hundes vildtkløer til benet, hvis de skal løbe i højt græs. Det er nemlig ingen spøg, at have hunde med skadede vildtkløer og det er vanvittig svært, at få en dyrlæge til at fjerne dem helt, også når der er skader.

Jeg havde ikke tænkt på det med at tape, da jeg havde Alfa, en kombi af lidt blød mellemhånd, som gav mange skader på vildtkløerne, var det, der kostede hende livet. Hun blev aflivet som 6-årig med helt nedsunken mellemhånd, senerne i poten var smadrede og det gav smerter og slid i hofter og ryg også. Jeg tror at havde hendes vildtkløer været kuperede, kunne jeg have beholdt hende længere.

Jeg fandt til sidst en dyrlæge, der ville fjerne dem, hvis hun fik flere skader, der hang de kun i en tynd hudfold, men der var det for sent, hun blev aflivet inden det blev aktuelt.

Alfas ene pote kort før hun blev aflivet, der er ingen hele sener tilbage, til at holde tæerne på plads, kløerne trænger ikke til klipning, det er potens flade form, som får dem til at synes lange

profilbillede
  • #16   25. sep 2019 Palle, dels loven nok, dels fordi dyrlægerne nok godt ved det, der står i linket smiley

• #17   25. sep 2019 Jeg oplever ikke "mange hunde" som har problemer med dem. Jeg kender 2, som begge er AG-hunde i den bedre ende, som har problemer. Den ene har fået én vildtklo amputeret efter gentagne skader. Den anden hund får tape på, når den skal løbe.

Det er jo ikke bare en klo, der fjernes. Det er et lille stykke knogle, og en klo. Og jeg får så ondt i hjertet over, at nogle gør det på nyfødte hvalpe - uden bedøvelse, selvfølgelig smiley

• #18   25. sep 2019 Min ene kat har fået fjernet den yderste knogle og en klo. EN vel at mærke. Det kan ikke mærkes på hende overhovedet, at hun mangler den. smiley

• #19   25. sep 2019 Jeg har aldrig nogen sinde haft en hund der har haft problemer med hverken vildt- eller ulvekløer, heller ikke de jeg har haft med dobbelt ulveklo.
    Selvfølgelig kan det ske at de kommer til skade med dem - de kan også komme til skade med de alm. kløer.. Det har jeg da prøvet et par gange eller 3

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #20   25. sep 2019 Albus har både vildt- og ulvekløer. Vildtkløerne sidder fast, og godt indtil benet, og har aldrig voldt problemer. Ulvekloen på det ene bagben hang fast i alt da han var lille, fordi den er meget kroget, og han endte med arøt sidde fast engang han skulle klø sig, og rive den ud. Den er dog vokset ud igen, nu er den ikke så kroget mere, så nu hænger han ikke fast mere (7...9...13)

• #22   26. sep 2019 Nej, vildtkloen på en nyfødt hvalp er ikke brusk. Der er en knogle indeni som er akurat lige så færdig som andre knogler i hvalpens krop. Man skal nok huske på at man i 'gamle' dage så lidt anderledes på det med hvad man gjorde ved dyr. Man klippede jo også haler af uden bedøvelse. Og ja, hvalpene sagde et lille piv - andet kan små nyfødte hvalpe jo egentlig ikke rigtigt.
    Jeg har som sagt kun haft en enkelt hund der gentagne gange kom til skade med vildtkloen og som Lise siger så kan de jo også komme til skade med alle de andre kløer smiley En af mine andre gamle hunde havde en dårlig neglekarma og rev mindst en gang om året en eller anden negl af (han blev 10 år smiley ).

Kommentér på:
Ulveklør og hvorfor de gavner hunden

Annonce