{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.234 visninger | Oprettet:

ulveklør {{forumTopicSubject}}

Det er jo ikke lovligt i DK at fjerne ulveklørne.
Men kunne godt tænke mig høre folks menning om det

Jeg er selv af den mening at det burde være tilladt at fjerne dem, da hunden kan hænge fast i nået med dem, osv. så de næsten får revet dem af. Udover problemet med at hænge fast kan de gi' nogen hunde en ret dårlig bagbenstilling og kedelige bevægelser bagpå, hvilket kan hæmme en ellers god hund i udstillingsringen. Ligeledes vil man være lidt handikappet, hvis man gerne vil udstille sin hund i udlandet, hvor alle andre ikke har dem, og nogen dommere nærmest flegner når de får øje på dem.
Det er jo ikke en dims, hunden bruger til noget som helst. De er bare i vejen.....
Mange hunde inde for min race bliver født med dem, mange har dem dobbelte, nogen er en hel vifte, så tæerne ikke engang kan rettes den rigtige vej, og bliver til gene for hunden senere og så er det tilladt dyrlægerne at fjerne dem - i fuld narkose og til en mindre formue - hvis de er til væsentlig gene for hunden, d.v.s. som regel er kommet til skade. så hvorfor ikke få dem fjernet ved fødslen hvor det er over på et ½ sek. og kun gør ondt et øjeblik.

Det er kun af kosmetiske hensyn, de ikke må fjernes. syndes i at det er kosmetisk at fjerne dem ?? eller for hundens eget bedste??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ulveklør
  • #1   3. nov 2006 Så længe man sørger for at holde dem nede og de ikke bliver for lange så er de i realiteten vel ikke rigtig noget problem

• #2   3. nov 2006 Selvfølgelig skal man klippe negelen, på ulvekloen

men det hjælper ikke på at de kan være til gene for hunden, og hænge fast i noget

• #3   3. nov 2006 Nu kan det være jeg siger noget dumt. Men, du siger at nogle har dem dobbelte og det ligger lidt indenfor din race. Hvis det er noget der ligger i generne og alle får dem skåret af ved fødslen, så er det jo klart at de er dobbelte. Sådan en hund ville normalt ikke nå nogen steder hen til en udstilling, men det gør den når den er skåret af og der avles videre på dette dårlige gen. Kan jeg ikke se formålet i.
    Mht at fjerne den fordi den kan hænge fast i ting. Tja, hvor skal man så sætte grænsen? Alt kan vel henge fast, og at den negl er en særlig problematik mht at hænge fast kan jeg slet ikke se, så skulle vel alt der bare stikker en smule ud på hunden fjernes?

• #4   3. nov 2006 Jeg har aldrig klippet ulvekloen eller følt at den har været til gene for min hund......????

• #5   3. nov 2006 Jeg synes kun den skal fjernes hvis det er et reelt problem for en konkret hund. Men synes på ingen måde det skal være tilladt at fjerne dem ved fødslen og har den samme mening om ører og hale. Ville aldrig købe en hund der havde fået skåret legemsdele af.

• #6   3. nov 2006 Jeg ved at min nabos hund en Lhasa Abso skal have den klippet da den vokser og vokser....og bliver cirkelrund hvis den ikke klippes.....og så kan den hænge fast.....er det også tilfælde hos din hund?

• #7   3. nov 2006 Apso

• #8   3. nov 2006 nå få de dem jo ikke fjernet dem, da det må man ikke, og en dommer i DK må ikke dømme ned fordi hunden har ulveklør men det gøres i udlandet
    kan ikke helt forstå dit første afsnit... kan ikke se at det er klart at det skulle komme dobbelt eller flere
    ja man kan avle sig ud af det, da genet er recesivt (Man kun skal avle med hunde født uden ulveklo, de vil kun lave hvalpe uden ulveklør) men så ville avlsmatriallet jo være meget lille hvis man skulle det.

• #9   3. nov 2006 Vi skal også klippe neglen på ulvekloen ligesom med de andre negle. De bliver faktisk klippet hver 14. dag så hurtigt vokser de. Men mener da det er almindelig vedligeholdelse af hunden. Synes overhovedet ikke at den skal fjernes af den grund.

• #10   3. nov 2006 Skal lige høre...
    Blir ulvekloen (altså det hele) så bare cuttet af ved fødslen, eller blir det gjort kirurgisk?

Fatter simpelthen ikk ideen med at skære,klippe og brænde legemsdele af hundene..................

• #11   3. nov 2006 For mit vedkommende havde jeg bedt sådan en dommer rende mig i r.... . Kan ikke forstå at der dømmes ned fordi hunden har noget den er født med og efter min mening skal have. At den ikke er der er vel kun af kosmetiske årsager? (her mener jeg iht udstilling, dommeren er jo ligeglad med om den kan hænge fast)

Kan være at avlsmaterialet ville være smalt, men det er jo en meget udbredt race, så tror nu ikke det ville være det store problem. En hund med 2 ulveklør på samme side er vel en smule vanskabt? Bør der så avles på den slags bare fordi det er udbredt? Mener at nemlig fordi det er udbredt bør der gøres en særlig indsats for at avle det væk, ikke blot for at dække over det ved at fjerne den.

• #12   3. nov 2006 MAN MÅ IKKE FJERNE ULVEKLØR I DK

Man ja, det hele blive fjernet (får hen hos dyrlægen) - der er ikke nogen knogle forbindelse mellem ben og ulveklo

(OBS. Ulvekloen er den der sidder bagpå- den der sidder foran hedder vildtkloen)

• #13   3. nov 2006 nej alvs matrialet vil ikke være bredt nok, derfor vi også må bruge hunde med C hofter (HD)

• #14   3. nov 2006 jeg kender en jagt hund der fik fjernet ulveklør da den ofte hang i på Jagt og det var gangske smertefuldt for den, denne hund fik dem fjernet ved dyrlægen som et kirugisk indgreb, hunden fik dem ikke fjernet som hvalp men kun når generne opstod, det synes jeg er ok.

Hunden skal ikke udstilles eller avles på så det var ikke med nogen bagtanke det blev gjort.

• #15   3. nov 2006 Erika - Mener ikke man kun skal avle på hunde helt uden ulveklo, men du skriver at det er et problem at de får dem dobbelt, her forstår jeg det sådan at de har 2 ulveklør side om side på hvert ben. Disse hunde ville jeg mene ikke burde indgå i avl. Men kan stadig ikke se problemet i at de har den ene ulveklo. Jeg har aldrig i mit liv hørt om en hund der har hunget fast pga ulvekloen eller går mærkeligt pga den. Ulvekloen kommer ikke ned i jorden, den er der bare, så forstår ikke hvordan den har betydning for hundens bevægelse. Og hvis den endelig har det, så må dette da være hundens rette bevægelse, i og med ulvekloen ejer at være der og den derved bevæger sig ukorrekt uden ulvekloen.
    Håber du forstår hvad jeg mener smiley

• #16   3. nov 2006 Ah, så blander jeg med vildtkloen, Undskyld! *rødmer* Så har min hund slet ikke nogen ulveklo smiley
    Men holder stadig fast i alt det jeg har sagt.

Stina - Det er nemlig i sådan et tilfælde jeg vil mene det er helt ok af fjerne den, men aldeles ikke bare for skønhedens skyld, ligeledes med ører og hale.

• #17   3. nov 2006 Vanja L -- Enig

Dog vil jeg lige sige at jeg har set et par Dansk Svensk gårdhunde der har revet vildtkloen halvt af ØV det er ikke rart, men det har helet op igen uden at give problemer og de har dem endnu smiley

• #18   3. nov 2006 vanja - jo jeg forstå, - men er så ikke enig i alt - kan gådt følge dig i det at avle de dobbelte ulveklør væk, men medhensyn til bevægelser nej er ikke enig der.

• #19   3. nov 2006 En dyrlæge jeg brugte tidliger, fjernede ulveklørerne på nogle bl. hvalpe jeg havde - han sagde at det ville spare dem får mange problemer. Det var ikke noget jeg bad om, jeg var bare inde og få dem og deres mor tjekket, efter de var født - jeg havde ikke engang opdaget ulveklørerne. Det hele gik så hurtigt at jeg ikke nåede at tage stilling til om jeg mente det var ok. Er faktisk meget i tvivl - da de jo kan blive til stor gene for hunden, men jeg r jo imod at man klipper dele af hunden.

• #20   3. nov 2006 har heller ikke negen probler med vildtkloen her, ville bare ønske ar ulvekloen sad lig sådan, for så ville den ikke give problemmer

Hunden Stamfar ulven, har dem ikke(uævekloen)... aveligt at hundene idag har dem

• #21   3. nov 2006 ja, har hørt om dyrlæger der fjerner dem, lige efter fødslen netop fordi de bliver til gene for hunden
    (selvom de ikke må)

• #22   3. nov 2006 Erika - Det er helt i orden, det behøver du heller ikke være smiley

Jeg så engang en ulveklo hos en norsk buhund til træning og må indrømme at det så noget mærkeligt ud. Den var meget tydelig og dinglede ved mindste bevægelse. Blev helt hypnotiseret af den. hehe. Men har ellers aldrig lagt mærke til det.

Vil godt give dig ret i at de sagtens kunne være den foruden og så slap de enkelte hunde der bruges til jagt o.l. fra at få den fjernet senere. Men hvis den skal fjernes mener jeg det skal gøres ved avl og ikke ved kirurgisk indgreb (medmindre en konkret hund har særlig gene af den)

• #23   3. nov 2006 ja Norsk buhund er jo så en af de racer der skal have dem

• #24   3. nov 2006 Jeg havde en gang en dyrlæge, der sagde at man kunne fjerne dem, hvis de har været til gene for hunden. Oscar har stadig sine og de har endnu ikke været til nogen form for problemer.

• #25   3. nov 2006 En dommer må da godt dømme ned hvis en hund har ulvekløer. Det skal bare stå i racestanarten som uønsket eller "fejl".

Men, jeg synes godt man må fjerne dem, hvis de generer den enkelte hund. Jeg ville ikke et sekund være i tvivl hvis jeg havde en med ulve- eller vildtkløer der hele tiden hang fast i grene eller lignende til træning eller i hverdagen. Så heller et snit en gang for alle.

• #26   3. nov 2006 Da Mille var hvalp fik hun fjernet en "ekstra" ulveklo hun havde på den ene bagpote. Dyrlægen mente at det var det bedste, og det var det nok også, for det var altså ikke sjovt for hverken os eller hende, når den sad fast i gulvtæppet. Der var ikke noget "liv" i den eller hvad skal man sige. Hun havde følelser i den, men den var til gene for hende, så derfor blev den fjernet. Det var i år 2000 og der fik vi ikke noget at vide om, at det var ulovligt? Er det ikke kun ulovligt, når de fjernes af kosmetiske grunde? Det var det jo ikke i dette tilfælde :o)

Kommentér på:
ulveklør

Annonce