{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Bulldogklubben nu med sundhedsdatabase {{forumTopicSubject}}

Klippet fra nyhedsbrev:
"Bulldog-Klubben har oprettet en database – til registrering af sundhedsresultater.

Vi har efter flere af vores medlemmers ønske, opsat muligheden for at indsende resultater som så kommer ind i en database.

Du kan ligge alle de testresultater ind, som du ønsker. Du skal blot være medlem af klubben.
Det er hundeejers ansvar at det er korrekte resultater der bliver sendt til klubben."

Spændende om det vil komme til at gøre en forskel for racerne smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Cleaning 2 weeks 1.200 kr.
  • I need a certified electrician to fix my socket where the stove is to be connected. 1.250 kr.
  • Opsætning af fjernsyn 550 kr.
  • TV2 kanaler virker ikke 1.149 kr.
  • Rengøring af hele lejligheden 250 kr.
  • Handyman - boreopgave (gardinstænger, hylder) 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bulldogklubben nu med sundhedsdatabase
  • #2   7. mar 2019 Jeg er ikke helt med... der er i forvejen næsten ingen der opdaterer deres resultater på Hundeweb.. hvad skulle være anderledes her?

• #5   7. mar 2019 Så dem der i forvejen ikke gør det.. selvfølgelig pga de ringe resultater de begynder nu... ligesom det der fantastiske sundhedscertifikat, som alle får på deres bulldogs, som ikke er noget værd.

Sorry .... sådan som det ser ud.. og har gjort i evigheder giver ikke mig den store tro på det her. MEN jeg håber da, at jeg bliver overrasket.

• #7   7. mar 2019 Men hvorfor ikke bare starte med at anvende Hundeweb?? Det gør de jo ikke engang.. tallene for EB etså lave for registreringer af HD resultater.

Jeg har kontaktet bulldogklubben tidligere, da en planlagt parring med EB, hvor hannen ikke kunne trække vejret og lå med kolde omslag hele sommeren og dens poter var fyldt med furunkler... det syntes bulldogklubben var ok at bruge, da genpuljen var så lille.

De fornuftige som har kæmpet i bulldogregi har jo givet op.. det er ikke uden grund. Så beklager at jeg ikke jubler af begejstring over endnu et ligegyldigt tiltag.

• #8   7. mar 2019 Men hvorfor ikke bare starte med at anvende Hundeweb??

Jeg synes, at det er alle tiders, speciel, hvis det er en offentlig tilgængelig database.
    Det ville da være en god hjælp hvis man er hvalpekøber.
    Databasen på hundewebben kan almindelige brugere jo ikke bruge til noget som helst, da den ikke er offentlig tilgængelig.

Og lige som Hearthitter, så vil jeg tro, at der er flere der vil følge trop og få registreret resultaterne.

• #9   7. mar 2019 Og hvis det viser sig, at hvalpekøberne ikke bare går ind og tjekker i databasen, men rent faktisk også lader resultaterne tælle, når de vælger, hvor de vil købe hvalp, så vil endnu flere opdrættere følge efter.

Og dejligt at se, at der faktisk er medlemmer, der har efterspurgt den slags muligheder, for herinde får man let indtrykket af, at så godt som ingen af medlemmerne i Bulldogkklubben interesserer sig for sundhedstjek og -resultater.

Det kan da sagtens være, at det ikke rykker ret meget på den meget korte bane, men det er da stadig et godt tiltag, der forhåbentlig kan komme til at betyde noget på den længere bane.

• #11   7. mar 2019 Jeg synes, det er fedt. Som Hearthitter og Lene skriver, så må der jo være nogle medlemmer, der har efterspurgt det - det er da gode tegn og forhåbentligt kan det sprede sig til andre opdrættere. Især hvis hvalpekøberne lader resultaterne have en væsentlig betydning, når de vælger kennel.

Og så læste jeg i en anden tråd, at det ikke var muligt at registrere alle sundhedsresultater på hundeweb, heller ikke selvom det kunne være relevant for racen. I den forbindelse er det da smart med en database, hvor man faktisk kan registrere de her ting.

• #13   7. mar 2019 Kan kun opfordre til man bruger det.
    Også som hvalpekøber efter man har fået hvalpen hvis den viser sig at fejle dit eller dat. Få det registreret så klubben kan se sort på Hvidt hvad de står med.
    Og måske kan tvinges til at gøre mere endnu.

• #14   7. mar 2019 Jeg håber det er alle resultater der kan ligges op, og ikke kun nogle få, som nu.

• #15   7. mar 2019 I følge startindlægget skriver de, at man kan lægge alle testresultater, man ønsker, ind. Det burde da ikke være til at misforstå. Det vil da i hvert fald reflektere særdeles dårligt tilbage på bestyrelsen, hvis påstanden viser sig ikke at være rigtigt.

• #16   7. mar 2019 Der står jo netop at alt kan registreres her, det mener jeg ikke er tilfældet på hundeweb? På den måde er den her jo også lidt mere fleksibel og måske vil nogle avlere foretrække den.

• #17   7. mar 2019 En af forskellene er vel også, at på hundewebben kan man ikke registrere resultater, som kun man selv står inde for. Der skal resultaterne komme direkte fra en dyrlæge, og vel i de fleste tilfælde ikke bare ens egen dyrlæge.

• #19   8. mar 2019 Fantastisk nyt !! Det lyder da som om, at bulldogklubben endelig gør et seriøst forsøg på, at rette op på sundheden hos bulldogs. Respekt her fra smiley

• #20   8. mar 2019 Jeg synes i forvejen det er skørt at DKK ikke vil registrere relevante sundhedsresultater, men at der er modstand mod at klubben laver deres egen database, er simpelthen for langt ude smiley Hvordan kan man være imod at der arbejdes mod bedre sundhed? Om så det kun er nogle få der starter det, så er det da bedre end ingenting.

• #21   8. mar 2019 A fordi bulldogklubben er til grin .. sorry. En klub som har tilladt så mange ting, og nu laver de der her og alt er godt... og alle skal nok få opdateret al sundhed... ej de brugte ikke Hundeweb, og da de ikke er super glade for dårlige resultater, så tvivler jeg på, at den nye her bliver opdateret med relevante undersøgelser.

• #22   8. mar 2019 Sundhedscertifikatet var også et stort flot tiltag for år tilbage... og det får de alle sjovt nok... sunde eller ej.

• #23   8. mar 2019 Man kunne jo feks opfordre dyrlægerne til at opfordre til brug. De er jo meget obs på sundhed hos disse racer pt.
    De står med lille lise og hendes syge hund - så er det da let lige at sige “ved du du kan gå ind på bulldogklubben og registrere at Fido har haft tyndmave igen igen.”

Hvis bulldogklubben var rigtig smart - så gjorde de det også muligt at registrere for ikke stambogsførte. Så de måske kunne dokumentere en forskel smiley måske ikke.

• #24   8. mar 2019 Men det er imponerende hvilken tiltro der er til en klub, som i evigheder har syntes, at avle på de mest grotesk udseende hunde.. præmieret dem på udstillinger er fjong, men nu vil de lave en database, som ingen i forvejen har brugt hos DKK, og det skulle vende skuden?

Hvad med, at de fjernede sundhedscertifikatet, og lavede større krav til netop rigtige test inden avl... men nej så kan de fleste jo ikke avle.

• #25   8. mar 2019 Man kan vel godt synes, at noget er et skridt i den rigtige retning. Det er vel ikke nødvendigvis alt eller intet.

Og hvis en del kommer til at bruge det, vil manglende resultater på en avlshund jo også give en oplysning, nemlig at opdrætter enten ikke interesserer sig nok for sundhed til at teste eller at resultaterne er for dårlige til at offentliggøre.

• #27   8. mar 2019 Bare sjovt, at størstedelen INTET opdaterer på Hundeweb.... intet. Skufferesultater er det, som har været mest anvendt.

Jeg håber da også på nye tider, men ja jeg har ikke den tiltro som I har.

• #28   8. mar 2019 Endnu en måde at komme udenom at registrere resultater på hundeweb... Den klub er håbløs og det er ikke blevet bedre med den nye formand. Jeg havde en længere korrespondance med ham, hvor han meget tydeligt får sagt at der ikke er beviser for at bulldoggen lider af HD - det er simpelthen så langt ude at man ikke ved om man skal grine eller græde. De har INGEN intentioner om at gøre bulldoggen sundere, men derimod en kæmpe interesse i at se ud som om de gør. Præcis som det hele tiden har været med den klub.

• #29   8. mar 2019 Jeg prøvede at tage ’Ja hatten’ på da sundhedscertifikatet blev til, fordi som alle sagde ” Det er jo en start, små skridt af gangen og ting tager tid”. Ja det er så 10 år siden det sidste og eneste sundhedsrettet tiltag blev søsat og hvad er konklusionen så på brugen af sundhedscertifikatet, sundere hunde i avlen? Sundere afkom? Generelt bedre sundhedstilstand i racerne?...Nej ingen af delene.

Derudover ser jeg en del problemer i den valgte metode..
    1. Validiteten af test og bedømmelse.
    2. Valideringen af hunden ved eks. DNA test.
    3. Irrelevante test, som giver et falsk billede af både seriøsitet og resultat.
    4. Ingen rekvisition, kan give et falsk resultat hvis kun positive resultater registreres.
    5. Gennemskuelighed for hvalpekøberen, ved at der ingen ramme er for relevans, ingen grænseværdier, ingen vejledning og anbefalinger.
    6. Kun for medlemmer hvilket ekskludere mange hunde samt købere.

For mig ser det ud til at vi endnu engang er i en situation hvor jorden igen brænder under dem, ligesom da sundhedscertifikatet blev udviklet, og så prøver man i et halvhjertet forsøg at få omverden til at tro at man tager sundheden i racerne seriøst, selvfølgelig uden at det får en nævneværdig konsekvens for nogen af de parter med økonomisk interesse i racerne.

Nej hvis man oprigtig havde en interesse for sundheden hos de pågældende racer og dataindsamling for denne, så havde man fortsat der hvor man startede, man havde lavet nogle fokus områder, lavet grænseværdier, lavet en avlsstrategi, oplyst-oplyst-oplyst, man havde indgået aftale med DKK og gjort det muligt for alle med DKK stamtavle at registrere deres resultater.
    Det her tiltag handler ikke om oprigtigt interesse for sundheden..det handler om at lokummet brænder og at man mister medlemmer. Den skjulte agenda kunne jeg leve med, hvis det var fordi at jeg kunne se at det kunne have en positiv effekt på sundheden i racerne, men det er jeg desværre lang fra overbevist om at det vil have.

• #30   8. mar 2019 Men hvis databasen opstår som følge af medlemmernes ønske må der vel være nogle medlemmer, der ønsker at fokusere på sundhed??

• #31   8. mar 2019 A-S .. men kan du ikke se problematikken .. der er et Hundeweb ... de bruger det IKKE. Der bliver købt bulldogs HELT ukritisk. Købere vil have de hunde.. de er så ligeglade med sundhed ellers købte de jo ikke hundene. Nu kan vi så give alle køberne skylden. Men skylden er altså også i så stor grad hos avlerne... det er en pengemaskine... man avler og avler helt ukritisk .. man har gjort det længe, og denne her " nye" database ændrer da ikke på det.

Hvorfor ikke anvende Hundeweb (og jeg er med på alt ikke kan opdateres der, men de opdaterer jo ikke engang HD og AD) .. hvorfor ikke stille helt specifikke krav til avl mht luftveje, hofter, albuer, ryg og næse.

Men nej vi klapper alle i vores hænder og dette helt nye tiltag fra bulldogklubben, som igennem årene har vist, at de tydeligvis kun vil det bedste for disse racer... host host.

• #32   8. mar 2019 # 30
    Det er jeg ikke i tvivl om at der er, det har der altid været nogen der ønsker..
    Der har jo altid været mulighed for at teste for hofter, albuer, skulder og knæ, men der er meget få resultater registeret, underligt hvis man ønsker at forbedre sundheden i en race der har et hoftegennemsnit på C for franske og D/E for engelske. Jeg synses at det er fint at man kan registrer andre og måske i nogle tilfælde mere relevante resultater, det har jeg efterlyst siden ruder konge var knægt, men det skal jo gøres ordenligt, så det ret faktisk kan bruges til noget og ikke bare være sådan en omgang hjemmestrikkede...det handler om at ville tage racerne seriøst og helhjertet gerne vil opnå en forbedring på sundhedsområdet og det gør man altså ikke ved at ekskludere materiale, skyde med spredehagl og indsamle en masse ikke evidensbaseret data.

• #33   9. mar 2019 Louise,
    Jeg kan sådan set sagtens se hvad du mener, men hvorfor beder du mig forholde mig til dit spg når du slet ikke forholder dig til mit?

• #34   9. mar 2019 A-S my bad... kan sagtens være, at nogle medlemmer ønsker bedre sundhed... men det ændrer ikke på mange års rigtig dårlig avl, og en klub, som intet har gjort for at ændre dette. Størstedelen ville ikke kunne avle på deres hunde, hvis Bulldogklubben tog sig sammen og virkelig lavede krav.

Denne database er i min verden blot endnu et tiltag som netop sundhedscertifikatet, som bare råber til himlen om, at de gør noget, men det ændrer intet.

Den her lille FB med røv på ryggen er fra udstilling i sommers. Tænk at man overhovedet avler og udstiller hunde, som ser sådan ud.

profilbillede
  • #35   9. mar 2019 Denne her database godkender bare alle skufferesultaterne, giver folk mulighed for at selektere i hvilke resultater de har lyst til at vise frem og samtidig signalere at de er seriøse..
    Hvis jeg havde gjort brug af samme metode som de her ligger op til, så ville jeg havde langt bedre ryg og hofte statusser på mine hunde, bedre DNA resultater(jeg har nemlig papir på at min hund både er fri og et hvor den er affected)..
    Hvis det her skal batte noget som helst, så skal vi vurderes ens(af samme panel og udvalgte laboratorier, hvor hunden er blevet verificeret per chip) og vi skal gå i samme retning og ALLE DKK bulldogs skal kunne deltage.
    Fokus skal være på stamtavle hunde, for det er dem DKK repræsenter og vi skal starte med at feje foran egen dør istedet for at prøve at finde nogen andre vi kan pege fingre af og sige " de er også usunde", for medmindre at vi har tænkt os at indrage dem i DKK avl, så er det irrelevant information.

• #36   9. mar 2019 Er det ikke bestemte dyrlæger, der vurderer f.eks. røntgenbilleder før det tæller som et godkendt resultat? Jeg synes altid, jeg har læst, at billederne skal sendes ind til nogle bestemte dyrlæger, som så vurderer dem? Men jeg har måske misforstået noget?

• #37   9. mar 2019 Therese jo når man gør det gennem DKK, så er det jo med rekvisition og det hele.

Såååå hvorfor ikke bare starte der... og bruge det?

• #38   9. mar 2019 Jah, det er jo så et godt spørgsmål.

• #39   9. mar 2019 Therese: Der er eks. ryg og DNA resultater du ikke kan få registeret hos DKK, men det er jo ikke fordi at det ikke kan lade sig gøre, Bulldogklubben har bare ikke anmodet om eller arbejdet for det og hvorfor har man så ikke det?? Måske fordi at der er nogle andre kriterier for at få godkendt ens resultat..
    Alle som har været hos forskellige dyrlæger med deres hund ved at der er meget forskel i hvad den enkelte dyrlæge er dygtig til og også at man kan komme ud med meget forskellige svar alt efter hvilken dyrlægen man bruger, så derfor kan man ikke lave en database på de resultater, det bliver simpelhen for tilfældigt.

Kommentér på:
Bulldogklubben nu med sundhedsdatabase

Annonce