1.028 visninger
|
Oprettet:
Bulldogklubben nu med sundhedsdatabase {{forumTopicSubject}}
Klippet fra nyhedsbrev:
"Bulldog-Klubben har oprettet en database – til registrering af sundhedsresultater.
Vi har efter flere af vores medlemmers ønske, opsat muligheden for at indsende resultater som så kommer ind i en database.
Du kan ligge alle de testresultater ind, som du ønsker. Du skal blot være medlem af klubben.
Det er hundeejers ansvar at det er korrekte resultater der bliver sendt til klubben."
Spændende om det vil komme til at gøre en forskel for racerne
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.268
dec 2008
Sorry .... sådan som det ser ud.. og har gjort i evigheder giver ikke mig den store tro på det her. MEN jeg håber da, at jeg bliver overrasket.
dec 2008
Jeg har kontaktet bulldogklubben tidligere, da en planlagt parring med EB, hvor hannen ikke kunne trække vejret og lå med kolde omslag hele sommeren og dens poter var fyldt med furunkler... det syntes bulldogklubben var ok at bruge, da genpuljen var så lille.
De fornuftige som har kæmpet i bulldogregi har jo givet op.. det er ikke uden grund. Så beklager at jeg ikke jubler af begejstring over endnu et ligegyldigt tiltag.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.713
Jeg synes, at det er alle tiders, speciel, hvis det er en offentlig tilgængelig database.
Det ville da være en god hjælp hvis man er hvalpekøber.
Databasen på hundewebben kan almindelige brugere jo ikke bruge til noget som helst, da den ikke er offentlig tilgængelig.
Og lige som Hearthitter, så vil jeg tro, at der er flere der vil følge trop og få registreret resultaterne.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.497
Og dejligt at se, at der faktisk er medlemmer, der har efterspurgt den slags muligheder, for herinde får man let indtrykket af, at så godt som ingen af medlemmerne i Bulldogkklubben interesserer sig for sundhedstjek og -resultater.
Det kan da sagtens være, at det ikke rykker ret meget på den meget korte bane, men det er da stadig et godt tiltag, der forhåbentlig kan komme til at betyde noget på den længere bane.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.450
Og så læste jeg i en anden tråd, at det ikke var muligt at registrere alle sundhedsresultater på hundeweb, heller ikke selvom det kunne være relevant for racen. I den forbindelse er det da smart med en database, hvor man faktisk kan registrere de her ting.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.989
Også som hvalpekøber efter man har fået hvalpen hvis den viser sig at fejle dit eller dat. Få det registreret så klubben kan se sort på Hvidt hvad de står med.
Og måske kan tvinges til at gøre mere endnu.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.133
maj 2008
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.980
maj 2008
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.758
sep 2017
Følgere: 534 Emner: 147 Svar: 10.543
dec 2008
dec 2008
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.989
De står med lille lise og hendes syge hund - så er det da let lige at sige “ved du du kan gå ind på bulldogklubben og registrere at Fido har haft tyndmave igen igen.”
Hvis bulldogklubben var rigtig smart - så gjorde de det også muligt at registrere for ikke stambogsførte. Så de måske kunne dokumentere en forskel måske ikke.
dec 2008
Hvad med, at de fjernede sundhedscertifikatet, og lavede større krav til netop rigtige test inden avl... men nej så kan de fleste jo ikke avle.
maj 2008
Og hvis en del kommer til at bruge det, vil manglende resultater på en avlshund jo også give en oplysning, nemlig at opdrætter enten ikke interesserer sig nok for sundhed til at teste eller at resultaterne er for dårlige til at offentliggøre.
dec 2008
Jeg håber da også på nye tider, men ja jeg har ikke den tiltro som I har.
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 491
Derudover ser jeg en del problemer i den valgte metode..
1. Validiteten af test og bedømmelse.
2. Valideringen af hunden ved eks. DNA test.
3. Irrelevante test, som giver et falsk billede af både seriøsitet og resultat.
4. Ingen rekvisition, kan give et falsk resultat hvis kun positive resultater registreres.
5. Gennemskuelighed for hvalpekøberen, ved at der ingen ramme er for relevans, ingen grænseværdier, ingen vejledning og anbefalinger.
6. Kun for medlemmer hvilket ekskludere mange hunde samt købere.
For mig ser det ud til at vi endnu engang er i en situation hvor jorden igen brænder under dem, ligesom da sundhedscertifikatet blev udviklet, og så prøver man i et halvhjertet forsøg at få omverden til at tro at man tager sundheden i racerne seriøst, selvfølgelig uden at det får en nævneværdig konsekvens for nogen af de parter med økonomisk interesse i racerne.
Nej hvis man oprigtig havde en interesse for sundheden hos de pågældende racer og dataindsamling for denne, så havde man fortsat der hvor man startede, man havde lavet nogle fokus områder, lavet grænseværdier, lavet en avlsstrategi, oplyst-oplyst-oplyst, man havde indgået aftale med DKK og gjort det muligt for alle med DKK stamtavle at registrere deres resultater.
Det her tiltag handler ikke om oprigtigt interesse for sundheden..det handler om at lokummet brænder og at man mister medlemmer. Den skjulte agenda kunne jeg leve med, hvis det var fordi at jeg kunne se at det kunne have en positiv effekt på sundheden i racerne, men det er jeg desværre lang fra overbevist om at det vil have.
jun 2011
dec 2008
Hvorfor ikke anvende Hundeweb (og jeg er med på alt ikke kan opdateres der, men de opdaterer jo ikke engang HD og AD) .. hvorfor ikke stille helt specifikke krav til avl mht luftveje, hofter, albuer, ryg og næse.
Men nej vi klapper alle i vores hænder og dette helt nye tiltag fra bulldogklubben, som igennem årene har vist, at de tydeligvis kun vil det bedste for disse racer... host host.
jun 2011
Det er jeg ikke i tvivl om at der er, det har der altid været nogen der ønsker..
Der har jo altid været mulighed for at teste for hofter, albuer, skulder og knæ, men der er meget få resultater registeret, underligt hvis man ønsker at forbedre sundheden i en race der har et hoftegennemsnit på C for franske og D/E for engelske. Jeg synses at det er fint at man kan registrer andre og måske i nogle tilfælde mere relevante resultater, det har jeg efterlyst siden ruder konge var knægt, men det skal jo gøres ordenligt, så det ret faktisk kan bruges til noget og ikke bare være sådan en omgang hjemmestrikkede...det handler om at ville tage racerne seriøst og helhjertet gerne vil opnå en forbedring på sundhedsområdet og det gør man altså ikke ved at ekskludere materiale, skyde med spredehagl og indsamle en masse ikke evidensbaseret data.
jun 2011
Jeg kan sådan set sagtens se hvad du mener, men hvorfor beder du mig forholde mig til dit spg når du slet ikke forholder dig til mit?
dec 2008
Denne database er i min verden blot endnu et tiltag som netop sundhedscertifikatet, som bare råber til himlen om, at de gør noget, men det ændrer intet.
Den her lille FB med røv på ryggen er fra udstilling i sommers. Tænk at man overhovedet avler og udstiller hunde, som ser sådan ud.
jun 2011
Hvis jeg havde gjort brug af samme metode som de her ligger op til, så ville jeg havde langt bedre ryg og hofte statusser på mine hunde, bedre DNA resultater(jeg har nemlig papir på at min hund både er fri og et hvor den er affected)..
Hvis det her skal batte noget som helst, så skal vi vurderes ens(af samme panel og udvalgte laboratorier, hvor hunden er blevet verificeret per chip) og vi skal gå i samme retning og ALLE DKK bulldogs skal kunne deltage.
Fokus skal være på stamtavle hunde, for det er dem DKK repræsenter og vi skal starte med at feje foran egen dør istedet for at prøve at finde nogen andre vi kan pege fingre af og sige " de er også usunde", for medmindre at vi har tænkt os at indrage dem i DKK avl, så er det irrelevant information.
apr 2007
dec 2008
Såååå hvorfor ikke bare starte der... og bruge det?
apr 2007
jun 2011
Alle som har været hos forskellige dyrlæger med deres hund ved at der er meget forskel i hvad den enkelte dyrlæge er dygtig til og også at man kan komme ud med meget forskellige svar alt efter hvilken dyrlægen man bruger, så derfor kan man ikke lave en database på de resultater, det bliver simpelhen for tilfældigt.
Bulldogklubben nu med sundhedsdatabase