Skal - skal ikke (stamtavle) Skal - skal ikke (stamtavle)
Jeg overvejer at få hvalpe på min lille Cavalier King Charles Spaniel, som HAR stamtavle. Jeg købte hende med stamtavle, fordi jeg simpelthen ikke kunne finde en uden. Nu er mit dilemma imidlertid, at jeg ikke rigtig ved, om jeg vil give (eventuelle) hvalpene stamtavle. Både han og tæven er racerene og med stamtavle, men jeg da jeg ikke ønsker at sælge hvalpe til folk, der kun vil avle på dem, har jeg overvejet, om ikke jeg skal undlade at få stamtavle på dem.
Selv elsker jeg min lille hund over alt i verden - med eller uden stamtavle. Jeg er godt klar over, at jeg ikke vil kunne forlange så høj en pris for hvalpene, men det drejer sig ikke om pengene for mig.
Hvad mener du?
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 130 Svar: 845
jul 2005
Følger: 63 Følgere: 62 Emner: 259 Svar: 1.383
jeg kender ikke cavalier racen så godt, men mener de skal være symetrisk der ved øjnene, kan se hun kun er halvt rød om det ene...
så skal du vil også hjertescanne hende...
samt jeg synes du skal få stamtavle på, det ville ikke være fair andet, det er ikke alle der bare avler løs, du vælger jo selv hvem du vil sælge til...
og de kan jo ligeså godt avle løs selvom stamtavlen ikke følger med, det har du jo ingen garanti for
feb 2006
Følger: 53 Følgere: 51 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 1.140
Desuden avler jo folk alligevel på hunde uden tavle, så det er ikke pga. det argument at du ikke skal give dem tavle. :o)
dec 2006
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 197
Det er ikke en brugbar undskyldning:-)
Hvorfor skulle køberne ville avle bare forde der er tavle på? Det var jo ikke derfor du købte en med, så det er nok heller ikke derfor dine hvalpekøbere gør det. Og hvorfor må dine hvalpe ikke bruges i avlen? hvad nu hvis du laver det 8 vidunder indenfor racen? ville det så ikke være drøn ærgeligt hvis den ikke skulle give disse gode ting vidre?
dec 2006
dec 2006
Der ligger formentlig rigtig meget arbejde bag denne tæve (hvis den har DKK tavle) som vil gå tabt hvis den avles på uden tavle.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
At dine købere ikke må videravle er noget du kun kan tildels styre gennem en kontrakt, og i den forbindelse er det ligegyldigt om der er tavle på eller ej. Men samtidig synes jeg ikke at der findes nogen undskyldning for ikke at få tavle på hvalpene når forældrene har.
Dine hvalpekøbere har lige så meget krav på at vide hvad deres hvalpe indeholder som enhver anden, og den ret fratager du dem ved at vælge tavlen fra.
mar 2006
*med*, nej.. hun skrev at begge forældre har tavle
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
Man avler da kun på hunde man mener kan bibringe racen noget der er bedre end forældredyrene - så det ville da være tåbeligt at stoppe der.
Og med de restriktioner der er med CKC - er der nok at se til i forvejen. Skulle dit kuld falde sunde og raske ud ville det være totalt spild af godt avlsmateriale ikke at have stambogen med til hvalpen.
Bare min holdning.
mvh Karin
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
ved så ikke hvad stamtavle hun har.. :o/
Men jeg køber aldrig en hund uden tavle.. :o/
mar 2006
Jeg vil helt vildt gerne høre din begrundelse til at to tavlehunde ikke skal have tavlehvalpe.
apr 2006
jun 2004
Kan ikke forstå hvad du mener ang "House of Hunters"?
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
apr 2006
Stakkels hvalpekøbere - stamtavle eller ej - man avler sgu ikke med hovedet under armen
jun 2004
Har haft flere tæver der er blevet BIR + jagtlige anerkendte prøver - men kunne da not finde på at avle på dem da de ikke havde noget godt at bibringe racen..
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Der ud over så synes jeg du bør sørge for hjertescanning (og få hunden fundet fri) uanset om du vælger at få tavle eller ej på hvalpene (husk hannen også!), Det vil være SÅ synd at sende hvalpe ud i nye hjem med en medfødt sygdom, som man ellers kunne ha' tjekket for...
Iøvrigt, folk køber jo ikke med tavle fordi de nødvendigvis vil avle. De fleste vælger tavlen til fordi det på sin vis Kan være et kvalitetsstempel (sådan opfatter mange det i hvertfald). Eller fordi de ønsker sig en sikkerhed for hvad for en hund det er de køber og synes om de mninimumskrav der er til tavlehunde i avlen
Ellers vil jeg såmen bare sige held og hyg med projektet
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 31
Til H S: ja, du har helt ret - det eneste jeg gerne vil, er at blive "mormor" og beholde en af hvalpene.
jun 2004
Men det er nu heller ikke det tråden handler om - derimod sund fornuft *S*
mar 2006
Det er da aldrig okay at lave hvalpe på en race der har tilbøjelighed til hjertefejl uden at tjekke forældrene! Tænk på den stakkels familie der må sige farvel til deres elskede hvalp fordi *nogen* var for doven til at tage et ansvar...
*korser sig*
nov 2005
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 10 Emner: 69 Svar: 238
Jeg syntes selvføldig at du skal lave stamtavler.
En stamtavle er jo for at man kan se hvad der ligger bag ved hunden og det er da vigtigt.
Jeg mødte den dejligste lille pekingeser han han var bare så skøn og mindre en min Sjuss de 3 som ikke var så stor.
Vi aftalte så en parring når Sjuss kom i løbetid igen.
Da hun kom det ringede jeg til ejeren af hanhunden.
Vi skulle så bare komme når jeg mente det var tid.
Jeg havde jo så Sjusses stambog med og ville selvføldig lige se hanhundens inden vi parrede.
Godmorgen du de var kuldsøskende.
Ja så det blev altså ikke til noget.
Den havde været solgt 2 gange så da han sagde at han havde købt den i Jylland fattede jeg ikke mistanke om at de kunne komme fra samme sted.
En stambog koster altså kun få hundre kroner og det er altså en god ting at have på hunden.
jun 2004
Du skriver du har kendt EN!
Hold da op - så syntes jeg du skulle tage en tur på diverse internater og se de hunde der står der! Hvad de kommer fra osv - og jeg har da personligt kendskab til folk der har avlet råddent på blandingstæver - så det er da noget forbasket vås du der kommer med!
mar 2006
... Ja, ingen siger at foreningen er perfekt.. Nu har jeg ikke oplevet de ting du nævner (dermed ikke sagt at det ikke findes), men at du kan afskrive tusindvis af mennesker baseret på én mands udtalelser og din egen forestilling om snobberi (vi kalder det kontrol - og det handler om at øge sundhed og kvalitet) siger mere om dig end stamtavlefolkene.
apr 2006
okt 2006
Jeg synes ikke om man avler på en race med tendens til en bestemt sygdom uden at tjekke forældredyrene!
mar 2006
jun 2004
At der er brådne kar inden for ALT der er penge med i...
apr 2006
Nå.. Jeg snobber bare videre med mine DKK hvalpe.
feb 2006
Følger: 53 Følgere: 51 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 1.140
Det er da hvad man kan kalde useriøst.
mar 2006
Du skrev: Jeg går ikke ind for at nogen som helst klub skal bestemme med hvem, hvornår og hvor "fin" din hund skal være for at avle!
^^ Det er da en fin definition på snobberi, no?
Men jeg synes at det er fint at du forsvarer dit eget *avl* med et angreb på tusindvis af hårdtarbejdende personer, baseret på én person... *GG*
Iflg bestemmelserne kan en hund i rov-avle til det falder om.. Der er grænser for hvor mange kuld hver hund må få (ganske givet, for nogle racer er det ret højt, og ikke alle er opdrættere er engle... men her er der i det mindste en standard, og der findes ved gud ikke færre idioter uden for klubberne).
apr 2006
mar 2006
Det her handler sq da ikke om tavlen (den giver sig selv når kravene er opfyldt), men om hjertescanningen.
Kan man garantere at hvalpene bliver syge uden scanningen? Nej.. Men holder den i retten som undskyldning for IKKE at gøre det? NEJ
Hun skriver at hun gerne vil, men ikke kan nå det fordi der er løb nu, og hun gider ikke vente til efteråret...
maj 2005
Jeg har haft kontaktet DRU for at få at vide, hvorfor de ikke forlanger, at forældrene skal hjertetestes og jeg fik følgende forklaring (DERES forklaring, IKKE min!!!):
1) der er stadig kun få steder, man kan få foretaget hjertetesten.
2) de mener ikke, at problemet med hjertefejl er stort nok til, at pålægge ejeren den udgift det er.
Husk lige, at det ikke er min egen personlige mening jeg har skrevet!!!
dec 2006
I guder hvor er nogle mennesker dog underlige.
Avl hvis du har noget at give ellers lad være, det er ikke legetøj.
jun 2004
Men det er da let at være dobbelmoralsk - for havde det lykkes med godkendelse havde det været det eneste sagligørende,
Louise - ja klart du har - og her handler det meste jo bare om at kunne formulerer sig - hvad er kanon svært da det er nonverbalt, sååå....
mar 2006
Du skulle nok hellere have forhindret drægtigheden ved at passe bedre på din hund... Men nu tales der om et et planlagt kuld.. enhver kan vel lave upsere (men så tager man da også konsekvensen og tjekker forældredyrene bagefter), men det forsvarer ikke at lave bevidst hovedløs avl?
dec 2006
Husk at I ikke kan tillade jer at brokke jer hvis I en dag står med en dødsyg hund. Ej heller hvis I tror I har købt en "race" og det viser sig at være en helt anden.
Ej heller over priser på op til 12000 for en blanding. Ej heller når I ikke kan komme af med jeres hvalpe.
Ej heller når I er taget godt og grundigt i bagen af hundehandlerne.
Husk det, for I er lige dem der gør det muligt at lave sådanne ting.
jun 2004
Det er godt med debat - og du spurgte jo af et ærligt hjerte.
Vel vidende om der er problemer i CKCS - ville jeg absolut anbefale dig at få scannet hjertet inden parring + på hanhunden. Så er du på det rene at det er raske hvalpe du sender ud i verden - og dermed er du allerede nået langt.
mar 2006
Labrador aflivet ved 6 mdr grundet katarakt (blind)
Blanding med skidt sind
Golden aflivet ved 4-5 mdr grundet hjertefejl
Golden med for stort hoved
Ikke særlig underligt at jeg går op i at vide hvad avlsdyrene indeholder
dec 2006
(ironi)
Søster, det lyder rigtig trist.
jul 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 6 Emner: 116 Svar: 1.448
Der er tråds alt restriktioner omkring det at avle på en tavle hund.. og folk som vil avle for at tjene penge går ikke ud og køber tavle hunde, det vil de da ikke betale i dyre domme for.. Jo billigere hunden er i anskaffelse, jo mere tror jeg den vil tiltrække de typer som kan finde på at avle uhæmmet..
Ved ikke.. det lød bare lidt modstridende i mine ører..
okt 2006
Ellers synes jeg du skal oveveje muligheden for at vente til næste løbetid - for at du er helt sikker i din sag med de hvalpe - efterår eller ej
jun 2004
Har selv haft 2 blandinger - kugleskøre hunde - sikkert pga mixet - så jeg er også til tavlerne!
mar 2006
jun 2004
men det er nu engang sådan når man brænder for raske dyr og glade mennesker.
Er selv en der lægger år i bare en enkelt parring - oven i købet med en "rask" race - så det med at suse afsted uden omtanke og parre kan jeg personligt ikke bifalde.
jun 2004
så hvorfor købe en uden? Lader til problemet er større end som så....
jun 2004
Men man bestiller selvfølgelig tid når man er indstillet på at ville avle.
Og iøvrigt ville jeg slet ikke lytte til DRU - men derimod kontakte DKV og få fat i Jørgen Kock der er ekspert og høre om deres undersøgelser om hjertescanninger.
Der vil Charlotte få de svar på den sag om hun ønsker det.
apr 2006
Jeg går ind for DKK tavler og tjekket avl, det har jeg aldrig lagt skjul på, heller ikke at jeg mener at hvis man vil lave hvalpe uden tavle, er det mindste man kan gøre da at tjekke for kendte sygdomme. Den mening har jeg lov at give udtryk for.
jun 2004
mar 2006
Der er kun én der har henvendt sig direkte til Charlotte i en negativ tone, og hun trak sig ud for længe siden.
Hun behøver vel ikke forsvares mod gode råd?
Menneskebabyer bliver også i højere og højere grad testes for alt muligt, fra fostervandsprøver og nu også gen-tests som kan fastslå hvilke sygdomme barnet kan risikere.
jun 2004
maj 2005
mar 2006
Er der ikke kun krav på 2. præmie på din race?
Jeg ved ikke hvor meget du ved om udstilling, så jeg deler bare en smule af det jeg ved om det her og håber at du kan bruge det til noget:
En udstilling tager få timer af dit liv og går ud på at bedømme din hund ift racestandard. Hvis man selv er afslappet og ikke går for højt op i det kan det faktisk være enormt hyggeligt (jeg har selv kun været til 3, 2 med min nuværende, og jeg får simpelthen så meget af at rende rundt og få råd til hundehold, avl og udstilling af de folk jeg møder).
Det handler ikke om hvor *smuk* eller *sød* (dog vil dårligt temperament udelukke kåring) hunden er, men hvor tæt på racestandarden hunden ligger. Man kan self være uheldig med at dommeren kan lide at hundene er mere eller mindre muskuløse eller noget andet, men i bund og grund vil en 2. præmie betyde at din hund ligger flot nok indenfor racestandarden til (i teorien) at kunne få racetypiske hvalpe.
Får du en 1. præmie er det bare endnu bedre, men jeg mener da at 2. en nok, og nødvendig for at få tavle på hvalpene.
mar 2006
maj 2005
jun 2004
mar 2006
Tjekket =/= udstilling
Avlskåring = udstilling
Tjek = sundheds-tests
mar 2006
jan 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.493
Der bliver jeg gal i skralden!! Jeg sidder selv med en Cavalier der har mislyd på hjertet. Jeg var så dum dengang jeg købte ham (for 5 år siden), at jeg ikke havde sat mig nok ind i det, for skulle jeg ud og købe en Cavalier idag var et af mine krav absolut at BEGGE forældre var hjertescannet.
At Dru som min desværre også har stamtavle i, ikke har større krav, ja det er bare sørgeligt i mine øjne, for racen døjer SÅ meget med hjertefejl, og der bliver kæmpet for at få det avlet ud af dem igen. Men hvis folk skider på det og så bare avler videre uden at få sine hunde tjekket, ja så bliver det jo aldrig bedre. :o(
Jeg synes det er dybt useriøst hvis du ikke kan klare at vente til efteråret med at få hvalpe, hvis du stadig vil have det til den tid, og så lige får hende hjertescannet inden...alt andet kan du ikke være bekendt i mine øjne.
Så slå koldt vand i blodet, få hende hjertescannet, og så se hvad resultatet bliver og så vent med at få hende parret til efteråret - og sørg lige for at hanhunden også er hjertescannet.
jun 2004
Problemet er det er blevet for nemt at få 1. præmie!
En 2. præmie gives til en racetypisk hund med mindre væsentlige fejl ... og så var der 3. præmierne.
Dette har desværre rykket sig gennem årene..
jan 2006
Så du havde snakket med DRU og de siger at problemet med hjertefejl ikke er særlig stort.
Så kan du hilse dem og sige, at det er det værste gang ævl de der har lukket ud!!! Tragisk, at en klub kan sidde og sige sådan noget.
Ved godt, at det ikke er din fejl, men jeg bliver godt nok gal over at høre sådan noget.
Ring du ind til Landbohøjskolen, de har bl.a. lavet en undersøgelse mht Cavalier og hjertefejl, og det er et KÆMPE problem.
Øv, hvor er jeg skuffet over at DRU er så useriøse.
Og det med at der ikke er så mange klinikker herhjemme der fortager en hjertescanning, ja det er rigtig nok at det ikke er mange der har udstyret til det, men din egen dyrlæge ville altid kunne henvise til en der kan gøre det.
Der er endda en rigtig dygtig dyrlæge der kører rundt i landet, og har udstyret med i en kæmpe stor bil, og der kan man få scannet hunden.
Sorry, bliver bare gal....men håber virkelig du venter og så få hende hjertescannet, andet ville være dumt.
maj 2005
Nej, du har vist ikke læst mine indlæg ordentligt. Hvis jeg vælger at vente, så bliver det til næste vinter/forår og ikke til efteråret. Men jeg kan godt forstå at du er ked af, at din cavalier har en mislyd og det gør helt sikkert et indtryk på mig. Jeg ville også selv blive meget ked af det, hvis det viser sig, at min egen hund har en hjertefejl. Jeg har af samme grund ved hvert dyrlægebesøg forlangt at dyrlægen lytter omhyggeligt til hendes hjerte - og ja, jeg ved godt, at det ikke udgør det for en hjertetest!
Men dit argument er taget til efteretning ;o))
maj 2005
Jeg vil bare sige, at jeg startede ikke indlægget for at fornærme nogen eller provokere nogen, men for at høre nogle meninger om emnet. Jeg vil helt sikkert tage de fornuftige argumenter med i mine overvejelser.
Jeg takker hermed af for idag.
jan 2006
Min dyrlæge har også altid lyttet grundigt på Simpson, og har ikke kunne høre noget anderledes på ham. Han var i juli sidste år ved dyrlægen og fik renset tænder, de kunne intet høre.
3 måneder efter, så skulle jeg lige til dyrlægen igen, fordi hundene havde noget med maven. Hun lyttede på ham som hun altid gør, og bum, nu var der lige pludselig en mislyd.
Det har jo været undervejs i et stykke tid, men nu var der lige pludselig hul så hun kunne høre det - så det kan gå stærkt og jeg var slet ikke forberedt på det og blev simpelthen så ked af det.
Jeg skyndte mig at få bestilt en tid til scanning og heldigvis er det ikke SÅ slemt endnu, men skal have ham scannet igen til efteråret, så vi kan se om det er blevet værre eller om det er det samme.
Har desværre mødt mange efterhånden, der har fortalt at deres hunde er gået bort pga hjertefejl, og dengang Landbohøjskolen lavet et studie om det, var de chokerede over resultatet - det er et stort stort problem.
Så jeg håber virkelig, virkelig, at du lader hende blive hjertescannet inden du begynder at avle. Er glad for at du har taget mit argument til efterretning :o)
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Den eneste fordel ved stamtavlen er, at oplysningerne er samlede, altså hvornår hvalpene er født, hvem moren og faren er osv. Men ellers er det vel det.
Held og lykke med hvalpene med eller uden stamtavle:-)
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Er det noget du har lyst til at prøve???
Der er flere steder i Danmark du kan få din hund scannet og du får svar samme dag, er hun tjekket for løs Patella som også er en fejl cavaliere kan have??
For din hunds skyld synes jeg du burde vente til både hende og han hunden er tjekket helt igennem...
jan 2006
Men DRU får en henvendelse fra mig, for jeg er gal over at de kommer med sådanne udtalelser om at det ikke er et stort problem, det er helt grotesk. Bliver harm over de er så useriøse!
jan 2006
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
maj 2005
**Annette**: det er altså ikke noget, jeg bare finder på - jeg har heldigvis gemt den mail, jeg fik fra DRU, hvor der står!
Når jeg har været i tvivl om, hvorvidt jeg skulle lade hende hjerteteste, så er det nok fordi jeg har været lidt naiv og har taget DRU's ord for gode.
**Nadja**: slap lige lidt af - hvis du vil deltage i diskussionen, så synes jeg ærlig talt godt du ku' skrive dit indlæg på en lidt pænere måde.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Hvad bliver forældedyrene tjekket for??
Hvad har de vundet?? (på udstillinger)
Hvad er det der gør at DK bliver et bedre sted med hvalpe fra din tæve?? Altså hvad har hun at forbedre/bidrage med til den race??
Igen må jeg sige...
Sikke en underlig holdning til avl...
jan 2006
Men jeg har det sådan at skal jeg skælde dem ud, så bliver jeg nødt til at have hørt det fra dem selv. Den der med at jeg har hørt det fra en anden osv, den holder jo ikke helt for så kan de jo bare sige, at det har de aldrig sagt.
Men ville du have noget imod at sende den mail du har fået fra dem til mig? For så har jeg det sort på hvidt - skal selvfølgelig nok lade være med at nævne dit navn osv.
Charlotte, det er jo klart du tror på det de siger, men jeg har efterhånden SÅ mange dårlige erfaringer med DRU også indenfor andre racer, at nu vil jeg ikke holde min mund overfor dem mere.
De er udemærket klar over hvor stort et problem det er med de hjertefejl...de er bare useriøse og ligeglade.
maj 2005
**Annette**: jeg vil gerne sende den mail til dig...
maj 2005
jun 2004
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Jeg bliver sur når folk ikke sætter sig ind i det ordenligt inden de avler løs på deres hunde, for det er ikke fair over for hunden eller de kommende ejere...
Jeg har selv brugt de sidste 6 år på at læse ALT hvad jeg har kunne finde om cavalieren, netop fordi min drøm er at avle cavalier med DKK bog, som er sunde, raske og racetypiske, mange af dem vi har i Danmark er alt for store i følge standarten.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
Hunden skal jo ikke bedøves, den er lysvågen mens den skannes, og det gør ikke ondt, kun på pengepungen
jun 2004
Skal - skal ikke (stamtavle)