{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

? ang avl {{forumTopicSubject}}

hej!

Vi er jo de heldige ejere af en skotsk terrier på lidt over to år. Vi kunne godt tænke os om nogle år at lade hende få et kuld hvalpe - og lad mig med det samme sige til dem der sidder klar med kritikken smiley - at det for det første er fordi vi synes det kunne være hyggeligt og at vi på nuværende tidspunkt absolut intet ved om avl, netop også derfor jeg spørger herinde.
men hvordan er det det er med hensyn til stamtavle på hvalpene? hun har jo stamtavle, men som jeg har forstået det får de det ikke automatisk fordi hun har? hvad skal man gøre for at de for stamtavle?
og så lige et mere. på hendes stamtavle står der at opdrætter har avlsret. Hvad vil det sige? kan vi så ikke avle på hende eller har han så bare ret til at vælge en hvalp/få pengene for en?

hilsen Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ? ang avl
  • #1   5. dec 2006 Ved ikk lige det med opdrætters avlsret.
    men ved at i skal have hende præmieret på udstilling for at kunne få bog på hvalpene. tjek hos klubben i har stamtavle i for at se hvilke præmier i skal have. og hvilke undersøgelser- hd, aa, øjenlysning eller hvad der nu skal være.


  • #2   5. dec 2006 Okay så det vil sige at når vi nu ikke går til udstilling med vores hund, så kan vi ikke få stamtavle på hvalpene.. godt så.. jeg synes bare så tit man ser folk blive rakket ned når de i annoncerne skriver "ægte men uden papirer" og de fleste siger også at man skal holde sig langt væk fra hvalpe uden stambog...???

  • #3   5. dec 2006 I kan jo gå til et par enkle udstillinger bare for at få hende avlsgodkendt.
    Grunden til at det kan være et problem med at hunden er "ægte uden papirer" er at man for det første jo ikk kan være sikker- andet end at man har avlers ord på det. og for det andet så hvorfor lave hvalpe uden papirer? Er forældrehundene syge med hd eller andet arveligt og kan derfor ikke avlsgodkendes? Man sikrer sig jo bedre med en tavle, selvom det aldrig er en garanti.


  • #4   5. dec 2006 det er altid bedst med en stambog, og nu når din hund selv har stamtavle kan du lige så godt få den avlsgodkendt og finde en han hund som også er..

  • #5   5. dec 2006 hvis der står at opdrætteren har avlsret bør du da kontakte opdrætteren allerførst ......

  • #6   5. dec 2006 jo men man kan vel ikke bare lige komme ind fra sidelinjen og så vinde sådan en udstilling? jeg spørger ikke fordi jeg ikke gider eller noget men bare fordi jeg ikke ved det.. Har aldrig været til udstilling med nogen af mine hunde da det aldrig rigtig har haft min interesse.. Men jeg vil da også helst have stambog på mine hunde så kan godt se logikken i det i siger....

  • #7   5. dec 2006 helle: det kan man sagtens. Smid lidt tid i lidt ringtrænning med hende så hun ved hvad det går ud på og så prøv ad.

  • #8   5. dec 2006 pia - jojo men ville bare høre herinde hvad det betød..

  • #9   5. dec 2006 Helle.. du skal heller ikke vinde udstillingen.. Du skal bare ha en 2 præmie.. Hvis din hund er race typisk burde dette ikk være et problem... Kig på DKK hjemmeside og se hvad de har af ting,i som skotteejere skal opfylde for at,få stambogsret på afkom..
    mvh


  • #10   5. dec 2006 Synes du skal høre ad hos din opdrætter - han/hun har jo været hele smøren igennem da din fik stambog smiley
    Der ud over så vær lidt obs på at om "nogle år" er din hund jo ved at være 4-4½? Jeg ved ikke hvordan racen er med sene første gangs fødsler... Men bare så i er obs på ikke at vente til første kuld til hunden er meget ældre smiley


  • #11   6. dec 2006 Mht. avlsret, så bør der vel stå, i hvilket omfang det er , for at opdrætter har krav på noget.

    Kan se, at hunden har DDH stamtavle. Men de har vel også avlsrestriktioner. Så som de andre siger, kontakt opdrætter og sidenhen evt. DDH.


  • #12   6. dec 2006 En skotte skal også være i udstillingstrim.
    Altså den skal være trimmet rigtigt til udstilling.


  • #13   6. dec 2006 Hvis der står at opdrætter har avlsretten,så betyder det "normalt" at du ikke må lave hvalpe på hunden..hverken med eller uden papirer...det er kun opdrætter der må trække kuld på den,i det omfang opdrætteren har lyst til...så derfor bør du kontakte opdrætteren først,da de sikkert vil have min. det første kuld på tæven hvis den bliver avlsgodkendt... Held og Lykke med det...

  • #14   6. dec 2006 hej og tak for svarene...
    og ikke mindst tak til dig maria louise - jeg vidste ikke hvad avlsret betød, men det gør jeg jo så nu.. og med hensyn til at hun ikke må være for gammel første gang, så troede jeg faktisk ikke at 4 år var for sent for en hund der kan blive 15-16 år, men som jeg også skrev i det første indlæg så aner jeg så absolut ingenting om avl.. smiley Men nu har jeg da fået lidt syn for sagen, så mange tak for hjælpen. *s*


  • #15   8. dec 2006 jeg vil da ikke mene at 4år er for sent for din pige..hvis hun er i god kondi og ellers sund og rask,så er de 4år hun har på bagen da uden betydning?
    men igen..det er vel op til opdrætteren at bedømme om de vil avle på hende eller videregive avlsretten til dig,så du evt selv kan trække et kuld hvalpe...
    ellers så tag opdrætteren med på råd..de må uden tvivl være dem der kan vejlede dig bedst..


  • #16   8. dec 2006 husk at der også er matador avls grænse på alle racer så...selvom der står maksimalt 4-5kuld så er det ikke alle racer der må avle så mange kuld(medmindre det er små kuld) en Bullmastiff tæve må kun få 13hvalpe..i alt!
    tja..min tæve har overskredet grænsen med 2 hvalpe og hun er 5år! (1kuld:10stk og 2kuld:5stk)...5år er ingen alder for en sund og rask tæve...


Kommentér på:
? ang avl

Annonce