{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang avl {{forumTopicSubject}}

Vi er blevet enige om at få Lucas avlsgodkendt, vi har i den forbindelse et par spørgsmål.

1. Skal man være medlem af DkK eller spidshundeklubben for at kunne deltage i udstilling?

2. Hvordan gør man? Skal man ha gået til noget ringtræning først? Hvis ja hvor gør man det?

3. Hvornår er en hanhund blevet for gammel til at kunne bruges til avl?

4. Hvordan foregår en parring- her tænker jeg hvor, hvor mange gange mødes man osv?

5. Hvad får man for at "låne" sin hanhund ud?

6. Er der nogen der ved om der er mangel på avlsgodkendte hanner (finsk lapphund)


mvh trine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang avl
  • #1   2. okt 2009 1. nej man skal ikke være medlem, hunden skal bare have en FCI-stamtavle
    2. det er en fordel, at kende lidt til udstilling inden man udstiller, derfor er det en god ide, at gå til ringtræning inden, men man skal ikke
    de lokale DKK-afdelinger afholder ringtræning
    3 det er ikke nemt at sige. i princippet bliver han ikke for gammel, men han får færre sædceller med årene og han skal jo også stadig være interesseret i tæver.
    4.det aftaler man indbyrdes og gerne skrifteligt inden parring. normalt foregår det 2-3 gange med nogle dages mellemrum
    5. det er også forskelligt og få det skrevet ned så i er enige.
    i vores race betaler man oftes for parringen og så pr levedygtig hvalp
    fx sådan: parring 1000, 1000 kr pr hvalp
    og med en omparring hvis tæven går tom eller kun får en hvalp
    6. pas det ved jeg ikke


  • #2   2. okt 2009 jeg kan se Lucas er 5 år.
    måske skulle du snakke med din opdrætter både med spørgsmål 6 og også omkring om hun synes, han bliver for gammel.

    og der er jo også en ting til at tage hensyn til som høre under spørgsmål 6, og det er linierne bag ham.
    er det ofte brugte eller nye, er der mange tæver der kan bruges til ham?


  • #3   2. okt 2009 Jeg synes, du skal tage ham med til en af SPK udstillingerne og få en snak med nogle af opdrætterne. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der skal laves af sundhedsundersøgelser og om der er efterspørgsel efter hanhunde. Jeg kender ikke så meget til racen, men jeg har ikke set så mange med hans farve på udstillingerne, så det kunne sagtens være, at der var interesse. Jeg tror ikke alderen betyder noget som helst i den forbindelse.

    Du må gerne tage ham med uden at han er meldt til udstillingen (bare husk vaccinationspapirer). Så kan du også lære noget om hvad han skal kunne inden du melder ham til.


  • #4   5. okt 2009 Hvis hunden aldrig har været udstillet er det jo svært for ham at opnå resultater.. det kan jo reelt være de ligger inden med noget gudeskønt som bare aldrig er vist.. SÅ er man så heldig kan der sagtens ligge parringer i fremtiden og ellers .. ja så glæd jer over at ha en rar hund.

Kommentér på:
Spørgsmål ang avl

Annonce