At tilbyde sin hanhund til avl {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Er der nogle med erfaring med at tilbyde sin hanhund til avl der vil komme med lidt visdom. Det bliver ikke aktuelt før tidligst om et par år, men jeg er altså lidt af en drømmer nogle gange så here goes.
Hvor gammel skal hanhunden være før man kan tilbyde den til avl?
Hvad skal man være opmærksom på i forbindelse med at lave aftalen med tæveejeren?
Skal hunden udstilles? Og hvordan foregår det? Albus er en Cairn Terrier. Jeg synes det lyder spændende. Men lige nu har han bare vat i ørerne, og tænker ikke at en hormonbombe på 13 måneder vil få en specielt høj placering. Men er det placering man går efter? Eller dommerbeskrivelsen af hunden man går efter? (I kan godt høre at jeg ikke aner hvad udstillinger går ud på, ikk?)
Er der nogen artsspecifikke kurser man kan tage for at blive bedre til at matche tæve og han? Eller er det mest for tævehundene som tager opdrætter-uddannelsen igennem DKK.
Og hvordan ville det fungere hvis jeg anskaffede en fin tæve, som jeg så selv ejede? Hvis jeg får den fra hvalp af aner jeg jo ikke om den kommer til at passe til Albus. Tror i man kan finde en der er 1 år+ så man har en bedre ide om hvordan udfaldet med hende er. Kan rigtigt godt lide tanken om at de er hos mig igennem hele processen. Men det er måske urealistisk?
Måske er der flere spørgsmål, men de følger i så fald i kommentarsporet
Tak for svar
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
Og jeg spørger jo netop ind til udstilling i mit indlæg, fordi jeg ikke ved hvordan det foregår, men jeg ved at en del herinde ved det.
aug 2016
aug 2016
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Han skal være vurderet på både temperament, udseende og arbejdsegenskaber.
Start fra en ende. Udstil ham, træn ham op til prøver, så I beviser at han har de egenskaber den race skal have.
Få ham tjekket for samtlige relevante sygdomme (husk rekvisition fra DKK inden!) Og læs specialklubbens regler og anbefalinger for avl.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Så man bør kun lade sin hanhund parre, hvis tæve ejeren matcher ens egen codex og man stoler på ham/hende.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 923
https://www.facebook.com/groups/792580194119617/?fref=ts
- Er en af dem.
aug 2016
aug 2016
Og vil du ikke uddybe lidt Housebuster?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg foretrækker hanner +4 år:
Med en lidt ældre han følger modenhed, erfaring, flere resultater og mindre risiko for sygdomme, da de fleste ville have vist sig hvis han havde dem.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Det du skriver med at finde en tæve, som du kan bruge... For mig lyder det noget ugennemtænkt. Hund nr.2 skal ikke indkøbes, fordi den hund, man i forvejen har, skal prøve at parre... Hund nr.2 skal indkøbes, fordi man som ejer gerne vil have to hunde. Hund nr.2 bliver du jo også glad for, og hvis du synes, den skal have hvalpe, så er det jo en brøkdel af hundens liv, der er tale om, hvor det er relevant/muligt, resten af tiden fylder hund nr.2 jo ligeså meget som hund nr.1
Ift. det at stille sin hund til avlsbenyttelse, så er det mit indtryk at det er noget af et arbejde. Der er enormt mange mulige emner for en potentiel opdrætter at vælge imellem, og det er opdrætter, der vælger - ikke hanhundeejer, der kontakter en opdrætter. Så hvorfor skulle de vælge dig og din hund? Hvordan vil du blive lagt mærke til?
Som jeg ser det, må man (forsøge at) excellere indenfor enten udstilling eller sport (eller begge dele), for at blive lagt mærke til, og det tager (meget) tid og koster (mange) penge. Derudover skal hanhunden vel være gennemtjekket sundhedsmæssigt og bør vel være up-to-date med sundhedsresultater.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.337
Men altså som regel finder tæveejere (ihvertfald ikke i mine racer) hanner ved at læse annoncer om hanhunde der udbydes til avl. De kigger som regel nogen ud på fx udstillingerne eller til prøver. Det der betyder mest er afstamningen: linierne skal passe sammen.
En seriøs cairnterrier-opdrætter vælger ikke fra en annonce: Racen er så talrig at din hund skal være lidt ud over det sædvanlige for overhovedet at komme i betragtning
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jeg fik ham HD fotograferet, fik ham karaktertestet og så udstillede jeg ham en del, og det var nok til, at han tiltrak sig opmærksomhed. Og da det så viste sig, at hans hvalpe var gode, bredte rygtet sig og der kom flere tæver.
Den gang var der ikke de muligheder, der er nu med hjemmesider og facebook med mere. Nu er der så mange muligheder for at vise gode billeder af sin hanhund, men man skal gøre sig klart, at det gør alle andre også, og de fleste hanhunde bliver næppe brugt. De fleste opdrættere går efter toppen, så der skal en hel del til for at en hanhund er eftertragtet. Jeg kender/har kendt mange højtvindende, sunde og velfungerende hanner i min race, der aldrig har parret. Ikke fordi ejeren ikke ønskede det, men fordi der bare ikke var interesse for dem.
Og så er jeg meget enig med Housebuster, som hanhunde ejer har man også et moralsk ansvar, hvilket vil sige ærlighed omkring hunden selv, hans afstamning og de hvalpe han giver, samt kritisk sans omkring hvilke tæver, han bør parre.
aug 2016
Jeg kan godt se jeg ikke var klar i spyttet ift afsnittet om hund nummer to. Tæven kommer uanset om der skal laves hvalpe eller ej er simpelthen så forelsket i racen, og vil gerne have hund nummer to. Og vil gerne have en tæve det eneste der holder mig tilbage lige nu er Albus' alder og ingen bil/ingen have. Hund nummer 2 kommer først når de ting er på plads. Vil hverken byde mine hunde eller mig selv 2x hundetransportere i det offentlige
Og tak for alle jeres svar. Efter jeg skrev opslaget er jeg kommet i kontakt med en der har styr på udstillingsdelen, og bliver mere og mere tændt på det efterhånden som jeg lærer mere om det. Begge hans forældre er udstillet og har fået excellent, og laver virkeligt sunde og flotte hvalpe.
Han vil sikkert elske udstillingerne. Så tror vi starter med det:) som jeg kan forstå på jer har vi masser af tid at løbe på, da det er klogest at vente til han er 4-5 år+ så man ikke viderefører skjulte fejl og mangler.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.469
For hvad hjælper det, hvis han eventuel får fine udstillingsresultater, men har arvelige skavanker.
Og som du blev rådet ti af mange andre.
Kontakt din opdrætter, opdrætteren kan hjælpe dig videre og opdrætteren kan også fortælle dig, om din hund har eksteriøret til at den kan bruges i avlen.
apr 2012
Emner: 1 Svar: 161
Derfor ville jeg være meget meget striks med hvilke tæver min han skulle parre.
maj 2008
Vi kan alle gå ud og parre til en god han, at have gode tæver af gode linjer er guld værd.
maj 2008
Det er ikke altid muligt, når vi snakker udlandet, og selvfølgelig kan man gøre meget med billeder og sende resultater, men det er nu rart at se den anden hund i levende live også for at få et indtryk af temperament.
Jeg kender en opdrætter, der en gang kørte sin tæve til hanhund, og så vendte om igen, da han fik set nærmere på hanhunden Det kan ikke have været sjovt for hanhunde ejeren.
apr 2012
Det var ganske underligt for tæven, som man han var far til, havde spondylose 3, og blev derfor ikke puttet i avl.
Min han havde spondyfrie aner i flere led bagud, men senere fandt man ud af at der i linierne lå nyresygdom. Noget som der så også kom fra tævens mors linier.
Men det "glemte" man lige i forbifarten da man blev interviewet..
Jeg var mildest talt rasende.. Og det samme var opdrætter af min hanhund.
I dag vil jeg ikke lade nogle danskere eller skandinavere bruge en evt han af mine.
Vil de have spændende blod kan de selv hente det.
aug 2016
Isabelle - det var lidt ala det jeg mente med mit spgs om aftale med tævens ejere. For self skal Albus være sund, og gennemtjekket. Men det skal hun også. Hele pointen med det her er jo at jeg mener han ville bidrage positivt til racen. Men det kan han jo kun hvis tæven også er tip top.
Har søgt og søgt, men kan kun finde opdrætter uddannelsen kursuswise. Men det er nok en af de ting som jeg skal alliere mig med en der har været i avlen i mange år, og har fået nogle sunde hvalpe, for at lære.
apr 2012
Jeg må indrømme at have prøvet lidt af hvert på den front, men også tæveejere der så efter en afvisning har spurgt mig om der var en anden hanhund, jeg så i stedet kunne anbefale til dem.
aug 2016
Jeg skal vist udvikle noget tykkere hud
apr 2012
Han blev 4½ år gammel og kunne sikkert have lavet mere end de 5 kuld han var far til. Men det var ikke intentionen at han skulle det, for så havde han bare fået lov at parre alt med puls.
Men du kan ligeså godt forberede dig på at HAR du en god og eftertragtet hanhund, så bliver der snakket dårligt om den, og der bliver henvendelser på ham fra tæver der er ringe osv.
Så ja.. At være fintfølende er ikke en "god" kombination med det at skulle udvælge avlsemner kritisk.
Vi (her i også mig selv) har det jo bedst med suverænt selv at bestemme hvem vores tæver skal parres med (også hvis denne har issues) og er ikke glade for en afvisning
maj 2008
Ingen synes, det er sjovt at få afvist deres tæve. Jeg synes det hjalp, når jeg med udgangspunkt i egen han kunne forklare hvorfor, han ikke var det rette valg. Det var værre, når man bare skulle sige, beklager, jeg synes ikke tæven er god nok.
Men man kan stå i situationen, hvor det er nødvendigt, og heller det, end fortryde en parring bagefter, som man egentlig godt vidste ikke var sagen, men man var for flink til at sige fra.
At tilbyde sin hanhund til avl