Hvorfor ser rotter ikke sådan ud? {{forumTopicSubject}}
Jeg tror aldrig jeg har set en rotte IRL der ser sådan ud. Og jeg fatter virkelig ikke hvorfor kendetegn skal du dyrkes ud over grænser for hvad der er sundt og ikke mindst bidrager til hundens ve og vel i dens liv. Og aller mest forstår jeg ikke at det "får lov" til at blive udbredt, og gøres mere og mere ekstremt. Jeg er absolut ikke anti tavle, men hold kæft hvor er der meget der er helt skævt i den "branche". Jeg er med på at der skal være linjer hvor temperament er mildere end en fuldblods arbejdshund. Men det må da stadig være muligt at sætte nogle fornuftige retningslinjer og standarder. I istedet for at de pr definition skal være overvægtige, have overdrevet-fluffy-pels, kæmpe kødhoveder, kortesnuder, overflod af hud, ekstrem højde/drøjde og whatever.
Jeg ved at rotte tæverne generelt er mere fornuftigt "sammensat". Men kors, hende på billedet er jo åndsvagt lækker, det burde være i den retning man gik efter.
Nåh, nu blev det næsten et emne om avl og udstilling. Jeg ville egentlig bare vise hende lækker rotten
https://www.working-dog.com/dogs-details/328761/Diva-vom-Tanneneck
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
okt 2016
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
okt 2016
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Personligt synes jeg at schæferen mærkelige bagparti er rædselsfuldt, men igen, det er jo bare min smag.
Generelt er jeg tilhænger af, at egenskaber burde vægte langt højere end udseende, men det der udseende ræs er jo vildt populært og har mange tilhængere, og hvem siger at jeg har ret....
Var en i tur i Fredericia, og så min første store udstilling, og er i gal der var ting der i mit univers var grænsende til det latterlige. Men igen, der er jo også mange der mener at det at have en stor hund er tåbelig og bare er en stor potensforlænger.
Sådan er vi alle så forskellige, og mon ikke der er plads til os alle.
okt 2016
Jeg synes også at der går alt for meget show i den. Det mest spændende ved en hundeudstilling (udover at se på hunde) er hvad dommeren skriver i kritikken altså hvordan han/hun fortolker standarden og beskriver hundene. Når jeg har set brugshunde ser jeg desværre ofte at hundene ikke er særlig racetypiske efter min opfattelse...Faktisk kunne man sagtens få den tanke at der sandsynligvis var blandet andre racer ind i deres aner..
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Burde det ikke være vigtigere at hunden er sund og fungere i forhold til om hunden er lidt for stor og hvad man ellers dømmer.
okt 2016
Nu har jeg svært ved at se hvilke racetypiske træk ved en Rottweiler som kan gå udover sundheden. Dog ser jeg at nogen fokuserer for meget på kraftige og solide Rottweilere og glemmer lidt at de skal være harmoniske... I den anden grøft ser jeg sports-typer som helt har mistet den oprindelige type..
Rottweileren er en middelstor til stor, kraftigt bygget hund, hverken plump eller let, ikke opløben eller luftigt bygget. Dens rigtigt proportionerede, kompakte og kraftige skikkelse tyder på stor kraft, smidighed og udholdenhed.
http://www.dkk.dk/xdoc/120/Rottweil.pdf
sep 2013
Jeg vil dog sige at debatten vægter højere end evt. Korrrekkettur og/eller, grammattik fejl. Og for mig er det aldeles ligegyldit, om der skule snige sig en lille mænneskelig fajl in i dine framtidige indsparg
okt 2016
Jeg synes også at der noget pjat, undtagelsen er dog når folk staver pitbull med 2 tér..
http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/retter-du-ogsaa-paa-andre-menneskers-sprog-saa-er-du-et-ubehageligt-men
okt 2016
okt 2016
Den hund er kraftig bygget og det er såmænd bare en af de vigtigste hunde i Rottweilerens historie.
http://www.pedigreedatabase.com/rottweiler/dog.html?id=806966-hackel-vom-kohlerwald
http://www.rottweiler-info.ru/dog.php?screen=1&userif=2&id=27047
sep 2013
Peter - jeg er meget enig i at alle hunde ikke skal være sports model. Men der hvor den går skævt for mig er når man gør vejrtrækning ringere og laver ekstremer. En hun bør som minimum være i stand en vis (og jeg skal ikke udpensle en sådan standard) form fysisk udfoldelse og være i stand til at udføre det med overskud.
Hvorfor skal rottens hoved være evigt voksende? Snuden kortere? Mere kantet pande? Mere hud? Større? Tungere? Jeg hader at rotter pr definition skal være fede - og alle andre udstillings hunde for den sags skyld. At man seriøst diskutere og overvejer hvor fed hunden kan være uden at den "falder sammen" når den løber i ringen er sgu for åndsvagt.
I en facebook gruppe postede en denne rotte.. Det klæder den godt nok
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er ikke det mindste smag og behag...
okt 2016
Helt enig...Dog skulle den vel gerne blive ved med at ligne den race man påstår den tilhører..
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 7 Emner: 12 Svar: 63
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
dec 2008
I dag ser du det omvendt. Man snakker om hvor fin hunden er og ser bort fra at den ikke kan bruges til det den er avlet til.
Vi ser det jo også her. En hund der ser sund ud og ligner en der kan bevæge sig går ikke rigtig. Den har en forkert vinkel.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
Jamen det giver da også god mening
Længere oppe står der, at det er smag og behag -men det er det da ikke. Dels findes der en racebeskrivelse der faktisk fortæller hvordan racen skal se ud. For schæferens vedkommende nævnes sågar antal grader på de vinkler som (også) her i tråden påpeges at være overdrevne. Så det er altså ikke smag og behag -HVIS man ellers dømte efter standarden og ikke egne præferencer og modeluner.
Nogen racestandarter er mere vage og levner plads til nogen fortolkning -men det burde ikke være = at der er plads til fri fantasi. Og det er nok her det går galt -modeluner får lov at bestemme racernes udvikling og over tid må man så enten vælge en anden fortolkning af standarden eller standarden må skrives om. Sidstnævnte sker mig bekendt ikke ofte.
okt 2016
En Rottweiler er en traver og burde have vagthunde instinkt.. Den tilhører molosserne..Den skal ikke have vinkler som en Schæferhund for at den kan løbe hurtigere.. Det drejer sig ikke om og har aldrig drejet sig om hvor hurtigt den kan løbe eller hvor højt den kan springe. Sunde racetypiske hunde med de oprindelige brugsegenskaber i behold må være målet for at bibeholde en race..
okt 2016
Dermed ikke være sagt at de nogensinde skulle blive til magre sportshunde med Schæferhunde vinkler..
dec 2008
En brugshund vigtigste mål må være at den kan bevæge sig og er sund. Det lyder flot at hunden skal have hele pakken. Det er bare ikke hvad vi ser i virkeligheden.
okt 2016
Hvad er det at I ser af mangler i virkeligheden?
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
En af de helt store diskussioner lige pt er netop hovedet som minder mere og mere om et bull mastiff hoved. Plus vægten flere mener at en voksen rottweiler han bør ligge i nærheden af 60 kilo, hvor jeg mener at en rottweiler han over 55 kilo nok er fed
Ikke at min egen er perfekt men han har da i det mindste et rimeligt hoved.
sep 2013
Jeg synes også godt at racer ikke behøver at bruges til deres ophav - verden er en anden siden 1900 tallet og der er ikke behov for hunde på samme måde. Der skal være udstillings linjer med mildt temperament . Men hvor ville de dog være fedt, om man tilstræbte et godt fysisk eksemplar med fornuftige proprationer.
Henrik - Hovedet ser fornuftigt ud af en han hund at være IMO Mange af de Rotter jeg møder ligner mere den i #4.
okt 2016
Skulderhøjde for hanner 61 til 68 cm.
Det vigtigste må være at hunden er sund og harmonisk og ikke om den vejer 45 eller 55kg..
61 – 62 cm, lille
63 – 64 cm, middelstor
65 – 66 cm, stor (korrekt størrelse)
67 – 68 cm, meget stor.
Vægt: ca 50 kg
aug 2006
Følger: 45 Følgere: 47 Hunde: 12 Emner: 194 Svar: 1.234
mar 2017
sep 2013
Den posted i toppen er "bedre" imho jeg håber ikke at jeg har stødt dig hvis det er din hund
okt 2016
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.201
Helt enig...Dog skulle den vel gerne blive ved med at ligne den race man påstår den tilhører..
Og her fik vi så opskriften på hvordan man ødelægger en brugsrace
jan 2007
Så jeg synes da det er fint nok a skele til, at hunden stadig ligner den race den påstås at være -jeg tænker at dette lang hen ad vejen vil blive bibeholdt, selvom der avles med fokus på brug og ikke udseende.
okt 2016
Ja, eller hvordan man undgår at en race skal deles i to..Fordi der i den ene type er krydset diverse blod ind og næsten helt har mistet alt hvad der hedder racetype. Og at der i den anden type er avlet hunde som kun duer til at vise sig frem på udstilling.. En middelvej må være løsningen hvis hunderacerne skal bibeholdes i deres oprindelige form.
Form følger ofte funktion..
dec 2008
Selvfølgelig har det meget at sige hvordan hunden bevæger sig og om den er bygget til at holde til det der må forventes af den.
jan 2007
Det der sker er jo blot, at den ene lejr avler på udseende og den anden på brug og over tid giver dette to ret forskellige typer.
Kig på labben -udstillingshundene afviger altså (mindst) lige så meget fra standarden som jagtlinierne, blot i hver deres retning. Og jagtlinjerne kan så rent faktisk udføre det arbejde de er lavet til, så på det punkt er de mere racetypiske. Og på trods af ingen (eller meget lidt) udstilling, så ligner jagtlinjerne da stadig labber -for labben ser jo ud som den gør, fordi det eksteriør giver den bedst muligheder for at udføre og holde til det arbejde den er lavet til, så man laver næppe pludseligt en hund med markant anderledes udseende
okt 2016
Ja, men det sker også at hunde ikke er avlet som folk tror .. Desværre
En hunds stamtavle er ikke mere troværdig end folkene bag..
dec 2008
aug 2006
Følger: 45 Følgere: 47 Hunde: 12 Emner: 194 Svar: 1.234
Synes jo bestemt ikke på nogen måde at hun er overtypet.
Vil bestemt give dig ret i at man bevæger sig i den forkerte retning hvad angår hoved og størrelse
Flere af dem kan ikke arbejde pga størrelse og flere får problemer med tænderne fordi der ikke er plads.
En rottweiler skal ikke se molos agtig ud.
Det var bare det bedste billede jeg havde af hende fra siden udover det her
mar 2013
okt 2016
De oprindelige brugsformål for en Rottweiler tester man jo ikke lige. altså mod røvere og vilde dyr.. Idag bliver de målt ved brugsprøver som giver andre egenskaber. En Rottweilers styrke har vel altid været et veludviklet vagtinstinkt og at den er stærkere og tungere og bider kraftigt i forhold til andre brugshunde. Der er egenskaber som bliver formindsket hvis en hund kun vejer 35kg som det første billede... En på 32kg er måske endnu hurtigere.. men er det stadigvæk en rigtig Rottweiler.. og hvor er grænsen?
mar 2013
aug 2013
mar 2013
okt 2016
Nu snakker jeg om Rottweiler. Og her mener jeg at hundens vægt har en del at sige ved en vagt og beskyttelse opgave..
aug 2006
jan 2006
Som jeg alllerede skrev - opskriften på en smadret brugsrace
jan 2006
På den måde, nej - men ligeså snart en person stiller sig op og siger "den skal LIGNE den race den er" - så har vi balladen ....
jan 2006
Det er sådan en meget populær konspirations-teori
mar 2013
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Det er et billede af en rotte i perfekt foderstand! Men når vedkommende er fan af 50+kg rotter så ser hunden jo for tynd ud
okt 2016
Der er ingen der har skrevet at de forsvinder.. Har skrevet at de bliver formindsket. En hund på 30kg har altså ikke samme evne til at stoppe en mand, som en hund på 50kg har.Det er fakta uanset om I kan lide det eller ej. Der er en grund til at racen oprindeligt er en kraftigt bygget hund,
Selvfølgelig skal den ikke være fed.
Rottweileren er en middelstor til stor, kraftigt bygget hund, hverken plumpeller let, ikke opløben eller luftigt bygget. Dens rigtigt proportionerede, kompakte og kraftige skikkelse tyder på stor kraft, smidighed og udholdenhed.
mar 2013
Hunden på billedet i startindlægget er jo fornuftigt proportioneret
okt 2016
En voksen hund på 40cm er ikke en Rottweiler
For tæver: 60 – 61 cm, stor (korrekt størrelse) Vægt: ca 42 kg.
mar 2013
Man skal jo kigge på hunden og vurdere proportioner, ikke racestandard
okt 2016
Man kikker på og vurdere proportioner i forhold til racestandarden..
Burde det være i forhold til andre brugshunderacer at man skulle vurdere deres udseende?
mar 2013
Min er fx 5 kg for tynd. Det behøver jeg ikke se på racestandarden for at vide - jeg kigger på hunden
jan 2007
Ikke at en rotte og en schæfer derfor skal ligne hinanden eller veje det samme, men vægten alene er næppe en parameter for, hvor godt en rottweiler kan udføre sit job.
Jeg tænker at man ganske enkelt skal vægte brugen, hvis altså det er brugshunde man laver, og så må man jo sørge for at racens brugsprogram afspejler det, som hunden SKAL kunne bruges til. Så vil hunde der fader udenfor f.eks. fordi de er fede, alt for små e.l. jo også falde fra.
okt 2016
Bare fordi at en hund kan bide i et ærme (prøv at give den noget modstand).. Gør ikke at den fungere som vagthund og at den er selvsikker nok og kraftig/tung nok til at stoppe en stor voksen mand i den virkelige verden..
Selvfølgelig skal man vægte brugen.. Men der skulle gerne blive ved med at være forskel på en Rottweiler og de andre brugshunderacer.. Selvom de alle bliver testet og målt i en "sport" lavet til Schæferhunde..
aug 2006
Det er teknik, det handler om, smidighed, brug af muskulatur.
Jeg kan garantere dig at en 28 kg. malle er langt mere effektiv i sit stop end en 50 kg rottweiler er.
Det er undtagelsen at rotterne kan være så effektive og de store kan slet ikke.
mar 2017
Det er ret nemt at Google sig frem til test på det.
Schæferen kombinerer fart og vægt, hvor i mod Molosserne bare bruger deres vægt. Øh, bare lige, jeg er absolut ikke fan af Schæferen, men det er altså en lidt smart køter i forhold til en Rottweiler...
Men heldigvis, er det nu de færreste af os, som skal bruge en hunds evne til at lægge en mand ned...
okt 2016
Det er undtagelsen at rotterne kan være så effektive og de store kan slet ikke
Du snakker igen om ipo og ramme et ærme..Jeg snakker om en rigtigt vagthund/beskyttelseshund.. En 28kg malle er ikke særlig skræmmende for feks. en røver/indbrudstyv og nok heller ikke meget værd hvis røveren/tyven giver den en ordentlig pedal.. Der er en grund til at vagthunderacer er store hunde..
mar 2013
jan 2006
Ved du hvad, Peter - du skal da være mere end overordentligt velkommen til at komme forbi og låne et ærme + et valgfrit eksemplar af en af vores maller - og så ellers give den alt den "modstand" du kan
Du burde SÅ meget komme lidt ud "hvor tingene sker", istedet for at sidde og poste det ene link efter det andet, som du finder på diverse sider på nettet.
Du aner SERIØST ikke hvad du taler om
jan 2006
jan 2006
Men DET er en rottweiler !!!!!
Gå nu lidt ud, Peter .. og SE på tingene ....
jan 2007
Nu er jeg ikke nok inde i brugshundesport til at vide hvad en rotte burde kunne ift. eksempelvis schæfer, men handler det der ikke bare om, at rottefolket skulle lave deres egne tests? Hvis det er super vigtigt at en rotte vejer mindst 50 kg, for at den kan udføre sit job ordentligt, skulle man så ikke lave en test der reflekterer dette.
Der er jo også forskel på en markprøve for retrievere og en for stående hunde, selvom begge er jagthunde.
Så hvis det virkeligt ER et problem, at rotterne bliver for små (og det har jeg altså endnu til gode at se -jeg synes nærmere de bliver større, men måske jeg ikke ser dem de rette steder), og at de på denne baggrund ikke kan udføre deres job, så må man vel rette på måden man tester på. Racen er jo lavet til et formål, og det formål har været med til at forme eksteriøret. Så mon ikke eksteriøret bibeholdes, hvis man selekterer ud fra brug. Også selvom man ikke skeler voldsomt til udseendet -det er da, hvad man kan se ved flere andre racer, der bruges til det de er lavet til.
jan 2007
jan 2006
aug 2006
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
okt 2016
En Malle er den ultimative brugshunde, men der er en grund til at mange af vagthunderacerne er større.. I følge jeres teorier så er en kaukasisk ovtcharka på 80kg ikke stærkere og yder ikke mere modstand på en mand end 28kg malle.. Der er en grund til at vagthunde er store tunge racer og det er selvfølgelig fordi at vægten har en del at sige ved en hunds styrke.. Alt andet ville da også være ulogisk...
Ved du hvad, Peter - du skal da være mere end overordentligt velkommen til at komme forbi og låne et ærme + et valgfrit eksemplar af en af vores maller - og så ellers give den alt den "modstand" du kan
Jeg har da haft en ærme på før et par gange er ikke dyremishandler og ser ikke nogen grund til at jeg kommer forbi i kampstøvler og kvæler jeres hunde eller brækker benene på dem..
mar 2013
mar 2017
Hvis du gør det, tror jeg at selv naboens 7 årige knægt vil kunne løbe fra den...
Vægt er langt fra alt.
mar 2013
okt 2016
Selvfølgelig skal proportion/størrelsesforhold være ok, Det er det som de i standarden kalder harmonisk og selvfølgelig skal en hund ikke være fed.
mar 2017
Din tanke om en anden race, der vil jeg give dig ret. Nu var sammenligningen bare mellem Rotten og Schæferen., og selvom folk åbenbart feder Rotten op (tror pokker de altid er så trommefede at se på til træning), så er det jo altså ikke løsningen.
En fed hund er jo nærmest ubevægelig i forhold til andre hunde, det er da synd.
For pokker, så køb da en stor Mollos i stedet for en af de små af racen. De fleste andre Molosser, de ligger jo snildt på 55 kg plus, og det uden 8 cm spæk rundt om livet.
jan 2006
Hold da op - du er en mean mother-fucker
Det er fair nok hvis du ikke tør tage udfordringen op - det er også fint at du ikke vil indrømme at du ikke tør .. og ovenikøbet skal have "kampstøvler" på
Du kan da ikke være seriøs lige her ...
Hvis nu at de her hunde du omtaler, var så fantastiske - hvorfor bliver de så ikke benyttet mere af de professionelle ?
Se om du ikke kan finde et link der kan give forklaringen på det - det, du skriver giver ikke rigtigt mening.
Kan kun henvise til det CH skriver i sit indlæg 79 ..
Mænd med muskelhunde - I er formidable på en eller anden måde ...
okt 2016
jan 2006
jan 2006
Nu tager du igen-igen fejl - det er på Kallerupbanen, der er hundevæddeløb .. ikke på en IPO-bane. Gør dig selv - og mig - en tjeneste og lad være med at udtale dig om IPO i det mindste.
Det ved du heller ikke noget om.
aug 2006
Desværre tager du stadig fejl... Teknik....
jan 2006
Rambo har dæleme ikke levet forgæves
aug 2006
Put your money where your mouth is, Peter...
jan 2006
Men der er måske hul i kampstøvlerne
aug 2006
okt 2016
Hvor jeg skrevet om at nogen hunde er fantastiske? Jeg påpeger at styrke har noget med vægt at gøre. Måske at de professionelle vægter andre egenskaber højere end ren styrke?
Jeg tror dog stadigvæk på at 80kg kaukasisk ovtcharka er stærkere en 28kg malle
aug 2006
Det handler om at bruge musklerne effektivt og rigtigt. Og sorry, der kan de tunge rotter altså ikke være det mindste med trods det, at de til tider vejer det dobbelte af en malle....
aug 2006
Og når det kommer til at stoppe en mand, så er tyngde nok mere en hindring end en force, tænker jeg...
jan 2006
Er de store og med kæmpe muskler og en mega vægt ? Ikke helt vel
jan 2006
Det tror jeg du har helt ret i.
Man skal jo også kigge på hvad hundene skal bruges til. Havde jeg en fåreflok på den russiske tundra, var det IKKE maller jeg satte ud for at passe på dem. Så lå kaukaserne dæleme lige for, og er langt, langt bedre til at forsvare fårene mod ulve og andre vilde dyr.
Men .. ja, den der med at en tungere rotte skulle være bedre til at stoppe en mand end en ikke så tung rotte ?
Nej !
jan 2006
En 80 kg kaukaser er stærkere end en 40 kgs malle .. men hvis jeg skal bruge en til at arbejde / militær / politi / antiterror, så er det ikke kaukaseren jeg vælger !
okt 2016
dec 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.905
I forhold til at stoppe en mand handler det efter min bedste overbevisning mere om mod og evnen til at fastholde et greb, end om vægt.
mar 2017
Det er jeg enig i sådan generelt.
I øvrigt vil Molosser hunde jo altid slå alle andre racer på deres smukke ydre og kraftfulde udtryk.
Det kan naturligvis ikke debatteres! Det er sådan det er.
jan 2006
aug 2013
jan 2006
Er hun en boxer ?
okt 2016
Brugsegenskaber er altid vigtigst ved en brugshund..Men standarden er lavet efter hunde som kunne arbejde som en Rottweiler skulle kunne arbejde i sin tid.. Havde det været meningen at de skulle være bygget som en Schæferhund bagtil så var det nok sådan at de stod beskrevet standarden. Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.
Hvis ikke at der er nogen som både avler efter brugsegenskaber og racetypiske træk efter standarden.. Så ender det med at alle brugshunderacerne kommer til at ligne hinanden med bygning som en xMalinois... eller er målet måske at skabe en xRottweiler..
xMalinois (aka xMH, xMechelse Herder, xMechelaar) = Crossbred Malinois. Cross bred with either the Dutch Shepherd or xDutch Shepherd, or comes from cross bred bloodlines. Bred purely for working purposes, conformation is not important. Form follows function in these cases. Litters from cross bred parents can contain both fawn and brindle pups. Coat dictates breed, Fawn being xMalinois, Brindle being xDutch Shepherd.
https://workingshepherds.wordpress.com/category/belgian-malinois-x-and-purebred/
sep 2013
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Jeg er personligt hunderæd efter personlige oplevelser/dårlige møder med enkelte eksemplarer af racen, men jeg kan godt se skønheden i en hund, der ligner det den skal og ikke ser ekstrem ud.
okt 2016
En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have, men hvis Rottweilere også skal se sådan ud i fremtiden, så er de i mine øjne ikke længere rigtige Rottweilere..
Når man bedømmer vinkler på en Rottweiler, så bedømmer man efter standarden og ikke efter en arbejds Schæfer/malles egenskaber..
jan 2007
Læser man racestandarden, skal en schæfer ikke være så vinklet, som den er i dag.
Så at en rotte ikke skal ende med samme proportioner som schæferne har i dag kan vi da hurtigt blive enige om -men de skulle schæferen sådan set heller ikke, og overvinklingen skyldes ikke manglende fokus på eksteriør, tværtimod. Det skyldes jo netop overdrevent fokus på (forkert) eksteriør.
jan 2006
Det er det da bestemt heller ikke ?
Men hvem har bildt dig ind at den slags bygning virker bedst ?
En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have,
De er ikke ens vinklet - hvilken en af dem er så den rigtige ?
okt 2016
De rigtige vinkler og den rette vægt og højde på de enkelte racer kan oftes ses i standarden Og der skal en Rottweiler ikke være bygget som en Schæfer, og er godt klar over at en Schæferhund ikke skal være bygget som en Malinois. Der står i deres standarder hvor de skal se ud. Og hvis man er klogere end dem som har skrevet standarden (for at bibeholde racen) så skal man da endelig ændre alt det man vil..
aug 2006
Mig bekendt har ingen udtrykt at rotten skulle ligne hverken schæfer eller malle.
Rotten bør - som alle andre - være bygget på en måde så det understøtter dens brugsegenskaber og gør, at den kan holde til at arbejde.
okt 2016
Og det gør den hvis den følger standarden.. Altså hvis den følger standarden så burde det ikke være dens bygning som hindre den i at arbejde som en Rottweiler skal kunne arbejde
jan 2006
Du svarede ikke på mit spørgsmål ...
jan 2006
Nu tager du med i dit udsagn, at maller og schæferhunde på INGEN måde er ens vinklede ikke ?
Og at ingen af de to bliver avlet mhp hyrdning mere ?
okt 2016
Prøver igen.. Det er jo netop hele essensen at der ikke er en allround bygning som er ideel for alle hunderacer. Hver race har sin bygning fordi at det oprindeligt var den rigtige og det skal en hundesport ikke ændre på.
aug 2006
Kan man se at en malle af brugslinjer er en malle?
Ingen af dem har været udsat for udstillingskrav, de er avlet udelukkende med brugsegenskaber, sundhed og mentalitet for øje...
Og sørme om vi ikke genkender dem..
aug 2006
For rotten er det kun gået ned ad bakke. Den bliver mindre og mindre anvendelig.
Ikke kun på grund af eksteriør, men også derfor.
jan 2006
Så prøver jeg igen
Hvad vinkler skal en hyrdehund da have ?
Og hvordan vil du - når du skriver som du gør - forklare, at en malle og en schæfer ikke er ens vinklede ? Og at en Kelpie igen er anderledes .. ?
jan 2006
Skal lige kommentere dette her - tror du seriøst, at grunden til rottens ændrede eksteriør er pga man forventede at den så ville kunne klare sig bedre i IPO ?
Du tror ikke det har en snert med udstilling at gøre ??
Og kan du så ikke forklare mig, hvorfor det er bedre for en hund at være "ekstremt vinklet" for at klare sig i IPO ??
Hvor er det en fordel ?
okt 2016
Kommer meget an på hvad den skal hyrde og hvilken slags hyrdehund vi taler om.
Og hvordan vil du - når du skriver som du gør - forklare, at en malle og en schæfer ikke er ens vinklede ? Og at en Kelpie igen er anderledes .. ?
Fordi at den bygning og balance har været bedst til det arbejde som de racer har skulle udføre i sin tid... Hvis rottweileren skulle holde tyre ville den have brug for en anden bygning end hvis den skulle hyrde får..
okt 2016
Jo, bestemt der er vist mindst lige så mange ekstremer..
jan 2006
Kommer meget an på hvad den skal hyrde og hvilken slags hyrdehund vi taler om.
Så når du skriver En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have, , så mener du at de ikke er ens, men blot har de vinkler som forskellige hyrdehunde skal have, eller hur ?
Også selvom ingen af de to racer er avlet mhp hyrdning og ikke har været det i mange, MANGE år ?
okt 2016
Jeg mener bare at de tilhører en anden type hunde end Rottweilere og at de gerne skulle være bygget anderledes. Nej jeg mener bestemt ikke at Maller og Schæfer normalt er ens bygget.. At se de to typer som skulle være den samme racer kan dog være overraskende når man betragter deres udseende/opbygning
..
jan 2006
Normalt ?? Men nogle gange er de, eller hvad ?
Og jeg sidder stadig på kanten af stolen for at høre din forklaring på det her :
Og kan du så ikke forklare mig, hvorfor det er bedre for en hund at være "ekstremt vinklet" for at klare sig i IPO ??
Hvor er det en fordel ?
- siden du her :
Hver race har sin bygning fordi at det oprindeligt var den rigtige og det skal en hundesport ikke ændre på.
.. lægger skylden på ændringen over på hundesporten
okt 2016
Hvis du ser på de oprindelige billeder af Rottweiler i denne tråd. Tror du så at de er bygget til IPO.. For mig at se er de bygget som vagthunde/molosser nu engang altid har været bygget. Jeg kunne forstille mig at korrekte vinkler i front og bag og en hund i god balance var en fordel i IPO..
.. lægger skylden på ændringen over på hundesporten
Nej, bestemt ikke...
jan 2006
Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.
"det virker bedst i en schæferhundesport" (som jo er det, du kalder IPO), skriver du ..
Hvorfor virker ekstreme overlinier og bagbensvinkler bedst i IPO ??
okt 2016
Normale Vinkler på en Schæferhunds bagparti ER ekstreme vinkler hvis de ses på en Rottweiler..
som jo er det, du kalder IPO
Blev IPO eller Schutzhund (tilsvarende) ikke lavet til at teste Schæferhunde?
jan 2006
Du skriver direkte, at
Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.
.. og jeg spørger dig, mindst ligeså direkte,
Hvorfor mener du, at ekstreme vinkler og overlinier virker bedst i ipo
Det er bare det jeg gerne vil have et svar på.
jan 2006
Det har du jo spurgt om én gang i en anden tråd - og der fik du svaret
dec 2008
Ikke pga hunde sport,men udstilling. Jeg finder det underligt at modsætte sig hunde der har drift og fysik til at arbejde, og så snakke om hvordan det kan ødelægge racen, når det allerede står så skidt til.
jan 2006
Er det du mener, at hvis en rotte fik vinkler og overlinie som en schæferhund, så ville den klare sig bedre i IPO ??
Jeg skyder lidt med spredehagl lige nu, for jeg forstår SLET ikke hvad det er du taler om ?
jan 2006
Jeg forsøger bare at forstå dig
jan 2006
Synes du den er vinklet som den rotte på billedet ?
okt 2016
Nej, Jeg mener at en Rottweiler skal være bygge som en Rottweiler altid har været bygget. Det ser ud til at en hund skal være bygget som en brugsmalle for at vinde en schæferhundesport idag
Schutzhund / IPO is a challenging 3 part sport (obedience, tracking and protection) which was originally designed as a breed test for the German Shepher
http://www.schutzhund-training.com/schutzhund.html
jan 2006
Så du mener at det er pga bygningsforhold at mallen vinder IPO ?
Og har du hørt om noget, der hedder "udvikling" ? IPO er ikke en "schæferhundesport" - præcis på samme måde, som man ser afvikling og udøvning af håndbold andre steder end i Danmark.
Det sidste link - øh ja ... og ?
jan 2006
Du mener åbenbart, at grunden til at rotten har vinkler som en schæferhund og en malle (som jo er HELT enormt ens, hvilket billedet jeg sætter ind her også tydeligt viser - den grå schæfer og mallen ligner hinanden som to dråber vand), er pga opdrættere har avlet den hen i retning af dette, så den kunne være bedre i IPO.
Du mener, at grunden til at mallen vinder i IPO (hvilket den altså ikke gøre altid, mind you) er at den er vinklet som den er.
Hvordan det så ind imellem lykkes schæferhunden at slå den .. det tør jeg ikke engang gætte på din forklaring på.
Og du vedbliver at kalde IPO for en "schæferhundesport" - selvom den idag er for alle brugsracer, heriblandt rottweiler.
Jeg føler mig et eller andet sted overbevist om, at du mener at det du skriver giver enormt meget mening .. men jeg må desværre bare henvise dig til de vise ord, du kan læse dig frem til i indlæg 79 - sorry to say, men IPO aner du ganske enkelt ikke bare lidt om
Her er mallen ....
okt 2016
Rottweileren er en middelstor til stor, kraftigt bygget hund, hverken plump eller let, ikke opløben eller luftigt bygget. Dens rigtigt proportionerede, kompakte og kraftige skikkelse tyder på stor kraft, smidighed og udholdenhed.
Den hund du viser er jo opløben og luftigt bygget.. Nu vil jeg ikke lige give en hel udstillings kritik..se #39
aug 2006
Jeg forstår mig ikke på udstillingssprog..
Jeg ser godt nok ikke at den rotte minder det mindste om hverken mallen eller schæferen...
Den ligner grangiveligt en rotte... uh.. og den kan arbejde. Lad os fede den op, så kan den blive en god vagthund... agtigt..
okt 2016
Har jeg aldrig skrevet..
Du mener åbenbart, at grunden til at rotten har vinkler som en schæferhund og en malle (som jo er HELT enormt ens, hvilket billedet jeg sætter ind her også tydeligt viser - den grå schæfer og mallen ligner hinanden som to dråber vand), er pga opdrættere har avlet den hen i retning af dette, så den kunne være bedre i IPO.
Nej, Har jeg heller aldrig skrevet..
Stop nu med at skrive historier om hvad jeg mener...
jan 2006
Har jeg aldrig skrevet..
Jo du har :
Det ser ud til at en hund skal være bygget som en brugsmalle for at vinde en schæferhundesport idag
Nej, Har jeg heller aldrig skrevet..
Jo, du har :
Hvis ikke at der er nogen som både avler efter brugsegenskaber og racetypiske træk efter standarden.. Så ender det med at alle brugshunderacerne kommer til at ligne hinanden med bygning som en xMalinois... eller er målet måske at skabe en xRottweiler..
Du mangler iøvrigt stadig at svare på :
Er det du mener, at hvis en rotte fik vinkler og overlinie som en schæferhund, så ville den klare sig bedre i IPO ??
Men hvis det bare er en gang udenoms som de fleste af dine "svar" - så lad det bare ligge
jan 2006
Jeg forstår mig ikke på udstillingssprog..
Ja, det kunne da i grunden være interessant nok at høre
Men som jeg skriver - Peter har opskriften på at smadre en brugshunderace .. hvilket hans indlæg understreger gang på gang ...
okt 2016
Jo, mere den kommer til at ligne en Schæferhund jo bedre vil den nok klare sig i en schæferhundesport..
En gammel type Schæferhund på billedet..
aug 2006
Hvordan dog det??
Der findes ikke nogen schæferhundesport...
Mallen har ca de spidse ører til fælles med schæferen og klarer sig formidabelt.
Hvad er forklaringen på det?
Og ude i virkeligheden - hvorfor er det, at rotterne helt er væk som tjenestehunde?
jan 2006
okt 2016
Du kan selv være halvdum..Vi kan også kalde det politihundesport for civile..
The first Schutzhund trial was held in Germany in 1901 and tested the dogs abilities in tracking, obedience and protection. The English Kennel Club honored the breed with its own register in 1919.
http://www.german-shepherd-us.com/max-von-stephanitz.html
jan 2006
Det er ikke alle folk, der ønsker at blive korrigeret i deres egenlogik - så vedbliv du bare med dine sædvanlige "understøttende links" .. så må jeg blot konstatere, at ikke alle er modtagelige for korrektioner og nogle måske endda får et lille forsigtigt kick ud af at fremstå sådan lidt halvdumme
okt 2016
Synes det tyder på at du ikke vil vedkende dig historien.. At der bliver brugt andre racer i IPO Ændre jo ikke på det faktum at Schutzhund i starten blev lavet til Schæferhunde..
jan 2006
aug 2006
Det er, hvad det hedder - og inkluderer faktisk den civile politihundeføreforenings program, der adskiller sig en del fra IPO.
Også henvendt til brugsracer (eller rettere dem der var det) og ikke bare schæferhunde...
okt 2016
Det har du ikke skrevet direkte men du er tilsyneladende ikke glad for at det bliver kaldt en sport for Schæferhunde..Selvom det var dem som startede det hele..
jan 2006
Jeg er "tilsyneladende" ikke glad for ?????
You got to be kidding
aug 2006
Men det gør det ikke til en schæferhundesport. Faktum er, at IPO må dyrkes af alle racer. Det er brugshundesport
aug 2006
aug 2013
jan 2006
aug 2013
Selv blandt tæver var han lille
jan 2006
Udseende interesserer mig mindre end at se maling tørre - og de tre maller jeg har haft, har også været forskellige i udseende .. men jeg tænker, at hvis man vinder VM - så kan man nok godt leve med størrelsen ...
aug 2013
aug 2006
Jeg ved godt, hvad jeg synes kunne være en saltvandsindsprøjtning i racen
Jeg kan virkelig godt lide racen og begræder det, der er sket med den. Bare fordi den skal "se godt ud".
aug 2013
Så tror vi er helt enige
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.349
Rottweileren er ikke kvægdriver mere. Der er sådan set ikke ligefrem stor efterspørgsel på kvægdrivere mere. Hvis racen skal gøres lidt lettere for at fungere som moderne brugshund, hvorfor er det så så fandens forkert at gøre den lidt lettere ? Jeg kan ikke ser det forkerte i at hunderacer forandre sig gennem tiden, så længe de ikke gøre til forkrøblede vanskabninger, der intet kan og som lider at dusinvis af sygdommer og defekter. Det jeg godt kan blive lidt ærgelig over er at man avler alle brugsegenskaber ud af alle mulige racer. Det er jo brugsegenskaberne, der for alvor definere en race. Desuden er min rent personlige oplevelse, at ofte er individer, der besidder mange af de - for racen oprindelige - brugsegenskaber langt bedre mentalt i alle mulige sammenhænge og langt nemmere at have med at gøre end individer uden. Sidstnævnte synes jeg hyppigere lider af 'usikkerhed', aggresion, angst, nervøsitet osv. Jeg kan jo ikke lade være med at tænke at der må være en sammenhæng.
sep 2013
okt 2016
When considering the entire Rottweiler world, I think that German breeders have a hard time keeping ahead of many of their international counterparts on the conformation front as the rules imposed on them by the ADRK are possibly the strictest in the world. Those rules are made not only to ensure the breeding of a nice looking Rottweiler, but to secure the preservation of the complete Rottweiler – one that has the looks for show AND capability for work
http://www.vomaztlan.com/component/content/article/25-working-rottweiler/474-working-rottweiler
aug 2006
Lige til at kaste op over...
Too little too late...
Og så alligevel - min lille sortsmudskertæve af brugslinjer.
Hun fik fortrinlig i udstilling og har intakte brugsegenskaber. Der er en god del af dem - hvorfor er det at udstillinsfolket bliver ved med at fable om den hele hund.
Hvad mere ønsker de sig?
Jo, de ønsker sig at hun "ligner en schæfer"... altså en udstillingsschæfer...
jan 2007
Hvorfor er en labbe en super allround hund, der kan fungere i rigtigt mange familier? Det er da fordi dens brugsegenskaber netop indeholder trænbarhed, et godt temperament osv.
Noget af det samme gælder for schæferen.
De egenskaber der gør dem til fortrinlige familiehunde stammer jo netop fra de behov de skulle opfylde i deres oprindelige brug.
okt 2016
hvorfor er det så så fandens forkert at gøre den lidt lettere
Fordi at en Rottweiler skal være kraftigt bygget.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.349
Kraftigt bygget er en af de der elastik i metermål formuleringer der står i mange standarder. I flg standarden skal en Dobermann være 'middelstor, kraftig og muskuløst bygget'
okt 2016
jan 2006
Det er det heller ikke - der er bare folk, der mener at "sådan var det i 1900 og et eller andet og der må IKKE være udvikling i retning af at ting passer bedre til nutidens krav"
Det er dem, der kaldes Amish-people
okt 2016
https://www.youtube.com/watch?v=GIUNWSfHOBA
Hvorfor ser rotter ikke sådan ud?