{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.172 visninger | Oprettet:

Hvorfor ser rotter ikke sådan ud? {{forumTopicSubject}}

Jeg tror aldrig jeg har set en rotte IRL der ser sådan ud. Og jeg fatter virkelig ikke hvorfor kendetegn skal du dyrkes ud over grænser for hvad der er sundt og ikke mindst bidrager til hundens ve og vel i dens liv. Og aller mest forstår jeg ikke at det "får lov" til at blive udbredt, og gøres mere og mere ekstremt. Jeg er absolut ikke anti tavle, men hold kæft hvor er der meget der er helt skævt i den "branche". Jeg er med på at der skal være linjer hvor temperament er mildere end en fuldblods arbejdshund. Men det må da stadig være muligt at sætte nogle fornuftige retningslinjer og standarder. I istedet for at de pr definition skal være overvægtige, have overdrevet-fluffy-pels, kæmpe kødhoveder, kortesnuder, overflod af hud, ekstrem højde/drøjde og whatever.

Jeg ved at rotte tæverne generelt er mere fornuftigt "sammensat". Men kors, hende på billedet er jo åndsvagt lækker, det burde være i den retning man gik efter.

Nåh, nu blev det næsten et emne om avl og udstilling. Jeg ville egentlig bare vise hende lækker rotten smiley
https://www.working-dog.com/dogs-details/328761/Diva-vom-Tanneneck


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ser rotter ikke sådan ud?
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #2   15. apr 2017 Alle racer skal jo ikke have schæferhunde vinkler..



    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
  • #4   15. apr 2017 Næh næh. Men i hvilken verden giver dette krydderhoved udformning nogen mening? Og hvordan kan en hund der vejer 15-20% for meget nogensinde være vinderen? Ud fra et sundheds perspektiv.

    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
  • #7   15. apr 2017 Udseende er smag og behag, og derved svært at debattere.

    Personligt synes jeg at schæferen mærkelige bagparti er rædselsfuldt, men igen, det er jo bare min smag.

    Generelt er jeg tilhænger af, at egenskaber burde vægte langt højere end udseende, men det der udseende ræs er jo vildt populært og har mange tilhængere, og hvem siger at jeg har ret.... smiley

    Var en i tur i Fredericia, og så min første store udstilling, og er i gal der var ting der i mit univers var grænsende til det latterlige. Men igen, der er jo også mange der mener at det at have en stor hund er tåbelig og bare er en stor potensforlænger.

    Sådan er vi alle så forskellige, og mon ikke der er plads til os alle. smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #8   15. apr 2017 Var en i tur i Fredericia, og så min første store udstilling, og er i gal der var ting der i mit univers var grænsende til det latterlige. Men igen, der er jo også mange der mener at det at have en stor hund er tåbelig og bare er en stor potensforlænger.

    Jeg synes også at der går alt for meget show i den. Det mest spændende ved en hundeudstilling (udover at se på hunde) er hvad dommeren skriver i kritikken altså hvordan han/hun fortolker standarden og beskriver hundene. Når jeg har set brugshunde ser jeg desværre ofte at hundene ikke er særlig racetypiske efter min opfattelse...Faktisk kunne man sagtens få den tanke at der sandsynligvis var blandet andre racer ind i deres aner..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #9   15. apr 2017 Men er det ikke det der går galt?. Hvis det som er racetypisk går ud over sundheden,er det vil lige før,man kan sige det er en fordel for de hunde der falder uden for.

    Burde det ikke være vigtigere at hunden er sund og fungere i forhold til om hunden er lidt for stor og hvad man ellers dømmer.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #12   15. apr 2017 Men er det ikke det der går galt?. Hvis det som er racetypisk går ud over sundheden,er det vil lige før,man kan sige det er en fordel for de hunde der falder uden for.

    Nu har jeg svært ved at se hvilke racetypiske træk ved en Rottweiler som kan gå udover sundheden. Dog ser jeg at nogen fokuserer for meget på kraftige og solide Rottweilere og glemmer lidt at de skal være harmoniske... I den anden grøft ser jeg sports-typer som helt har mistet den oprindelige type..

    Rottweileren er en middelstor til stor, kraftigt bygget hund, hverken plump eller let, ikke opløben eller luftigt bygget. Dens rigtigt proportionerede, kompakte og kraftige skikkelse tyder på stor kraft, smidighed og udholdenhed.
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/Rottweil.pdf


  • #13   15. apr 2017 Beklager Isabælle, det er min fajl. Det er gådt du fant det og ikke mindst framhævede det. Jeg skal nok gør mig umae i framtiden. Jeg håber teksten trods fejl var forståeligt. Men jeg skal ikke udelukke at det sker igen.

    Jeg vil dog sige at debatten vægter højere end evt. Korrrekkettur og/eller, grammattik fejl. Og for mig er det aldeles ligegyldit, om der skule snige sig en lille mænneskelig fajl in i dine framtidige indsparg smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #14   15. apr 2017 Jeg vil dog sige at debatten vægter højere end evt. Korrrekkettur og/eller, grammattik fejl. Og for mig er det aldeles ligegyldit, om der skule snige sig en lille mænneskelig fajl in i dine framtidige indsparg

    smiley Jeg synes også at der noget pjat, undtagelsen er dog når folk staver pitbull med 2 tér.. smiley
    http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/retter-du-ogsaa-paa-andre-menneskers-sprog-saa-er-du-et-ubehageligt-men


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #17   15. apr 2017 Sådan burde overlinien se ud på en Rottweiler.. Den skal jo ikke ligne en frø

    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #20   15. apr 2017 Den hund er for tyk... Sikke et dårligt eksempel som ideal.

    Den hund er kraftig bygget og det er såmænd bare en af de vigtigste hunde i Rottweilerens historie.

    http://www.pedigreedatabase.com/rottweiler/dog.html?id=806966-hackel-vom-kohlerwald

    http://www.rottweiler-info.ru/dog.php?screen=1&userif=2&id=27047


  • #22   15. apr 2017 Isabelle - Hvad har du spurgt om? Det vil jeg gerne svare på. Men så gider jeg heller ikke give mere respons omhandlende korrektur eller grammatik smiley

    Peter - jeg er meget enig i at alle hunde ikke skal være sports model. Men der hvor den går skævt for mig er når man gør vejrtrækning ringere og laver ekstremer. En hun bør som minimum være i stand en vis (og jeg skal ikke udpensle en sådan standard) form fysisk udfoldelse og være i stand til at udføre det med overskud.

    Hvorfor skal rottens hoved være evigt voksende? Snuden kortere? Mere kantet pande? Mere hud? Større? Tungere? Jeg hader at rotter pr definition skal være fede - og alle andre udstillings hunde for den sags skyld. At man seriøst diskutere og overvejer hvor fed hunden kan være uden at den "falder sammen" når den løber i ringen er sgu for åndsvagt.

    I en facebook gruppe postede en denne rotte.. Det klæder den godt nok smiley


    profilbillede
  • #23   15. apr 2017 Målestokken for en brugshund bør ikke være hvad, vi synes er smukkest, men hvad der gør at hunden kan holde til at arbejde 8-10 år og gøre det effektivt.

    Det er ikke det mindste smag og behag...


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #24   15. apr 2017 Målestokken for en brugshund bør ikke være hvad, vi synes er smukkest, men hvad der gør at hunden kan holde til at arbejde 8-10 år og gøre det effektivt.

    Helt enig...Dog skulle den vel gerne blive ved med at ligne den race man påstår den tilhører..


  • #25   15. apr 2017 Jeg synes personligt at man bør være mere bekymret for fransk bulldog avlen og de engelske også.. Alle dem jeg har kendt er ikke blevet mere end fire år da avlernes mål var at de skulle leve op til alle de udseende mæssige krav

  • #26   15. apr 2017 Helt enig i, at ekstremavl på mange måder er forkasteligt

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #27   15. apr 2017 Jeg ville ærlig talt hellere have en hund der er sund og kan bruges. Om den så ikke helt lever op til de krav man ønsker for racen er helt fint.

    I dag ser du det omvendt. Man snakker om hvor fin hunden er og ser bort fra at den ikke kan bruges til det den er avlet til.

    Vi ser det jo også her. En hund der ser sund ud og ligner en der kan bevæge sig går ikke rigtig. Den har en forkert vinkel.


  • #28   15. apr 2017 Vicky -så fordi der er racer, der allerede er helt fucked, skal vi simpelthen undlade at fokusere på at stoppe en uheldig udvikling i racer der endnu ikke er håbløse at rette op på?
    Jamen det giver da også god mening smiley

    Længere oppe står der, at det er smag og behag -men det er det da ikke. Dels findes der en racebeskrivelse der faktisk fortæller hvordan racen skal se ud. For schæferens vedkommende nævnes sågar antal grader på de vinkler som (også) her i tråden påpeges at være overdrevne. Så det er altså ikke smag og behag -HVIS man ellers dømte efter standarden og ikke egne præferencer og modeluner.
    Nogen racestandarter er mere vage og levner plads til nogen fortolkning -men det burde ikke være = at der er plads til fri fantasi. Og det er nok her det går galt -modeluner får lov at bestemme racernes udvikling og over tid må man så enten vælge en anden fortolkning af standarden eller standarden må skrives om. Sidstnævnte sker mig bekendt ikke ofte.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #29   15. apr 2017 Vi ser det jo også her. En hund der ser sund ud og ligner en der kan bevæge sig går ikke rigtig. Den har en forkert vinkel.

    En Rottweiler er en traver og burde have vagthunde instinkt.. Den tilhører molosserne..Den skal ikke have vinkler som en Schæferhund for at den kan løbe hurtigere.. Det drejer sig ikke om og har aldrig drejet sig om hvor hurtigt den kan løbe eller hvor højt den kan springe. Sunde racetypiske hunde med de oprindelige brugsegenskaber i behold må være målet for at bibeholde en race..



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #30   15. apr 2017 I rottweiler kredse har man altid sagt: Rottweiler breeding is working dog breeding

    Dermed ikke være sagt at de nogensinde skulle blive til magre sportshunde med Schæferhunde vinkler..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #31   15. apr 2017 Selvfølgelig har det noget med hvordan den bevæger sig. Har set flere der sikkert lever fint op til standart og så er der vil ikke meget mere godt at sige om hunden.

    En brugshund vigtigste mål må være at den kan bevæge sig og er sund. Det lyder flot at hunden skal have hele pakken. Det er bare ikke hvad vi ser i virkeligheden.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #32   15. apr 2017 En brugshund vigtigste mål må være at den kan bevæge sig og er sund. Det lyder flot at hunden skal have hele pakken. Det er bare ikke hvad vi ser i virkeligheden.

    Hvad er det at I ser af mangler i virkeligheden?


  • #33   15. apr 2017 Det er meget nemt langt de fleste rottweilere vi ser i virkeligheden er tættere på sofa kartofler end brugshunde.

    En af de helt store diskussioner lige pt er netop hovedet som minder mere og mere om et bull mastiff hoved. Plus vægten flere mener at en voksen rottweiler han bør ligge i nærheden af 60 kilo, hvor jeg mener at en rottweiler han over 55 kilo nok er fed

    Ikke at min egen er perfekt men han har da i det mindste et rimeligt hoved.


    profilbillede
  • #34   15. apr 2017 Jeg synes godt at racer må afvige/ændres - HVIS det giver mening rent sundhedsmæssigt. Racer vil alligevel ændre sig uanset hvad.

    Jeg synes også godt at racer ikke behøver at bruges til deres ophav - verden er en anden siden 1900 tallet og der er ikke behov for hunde på samme måde. Der skal være udstillings linjer med mildt temperament . Men hvor ville de dog være fedt, om man tilstræbte et godt fysisk eksemplar med fornuftige proprationer.

    Henrik - Hovedet ser fornuftigt ud af en han hund at være IMO smiley Mange af de Rotter jeg møder ligner mere den i #4.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #35   15. apr 2017 Henrik: Flot racetypisk hoved på din hund smiley

    Skulderhøjde for hanner 61 til 68 cm.
    Det vigtigste må være at hunden er sund og harmonisk og ikke om den vejer 45 eller 55kg..


    61 – 62 cm, lille
    63 – 64 cm, middelstor
    65 – 66 cm, stor (korrekt størrelse)
    67 – 68 cm, meget stor.
    Vægt: ca 50 kg


    http://www.dkk.dk/xdoc/120/Rottweil.pdf


  • #36   15. apr 2017 Hvad så med denne her, er den også helt ude af proportioner ?

    profilbillede
  • #37   15. apr 2017 Den synes jeg er fin! smiley

  • #38   15. apr 2017 Jeg synes personligt at tæverne generelt er i bedre end hannerne - inkl den på billedet smiley Hvis det var min hund ville jeg nok foretrække den lidt mere slank smiley

    Den posted i toppen er "bedre" imho smiley jeg håber ikke at jeg har stødt dig hvis det er din hund smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #39   15. apr 2017 Vil mene at det er form for modelune med de overvinklede bagpartier som der bla. ses i første billede..

    profilbillede
  • #40   15. apr 2017 Målestokken for en brugshund bør ikke være hvad, vi synes er smukkest, men hvad der gør at hunden kan holde til at arbejde 8-10 år og gøre det effektivt.

    Helt enig...Dog skulle den vel gerne blive ved med at ligne den race man påstår den tilhører..


    Og her fik vi så opskriften på hvordan man ødelægger en brugsrace smiley


  • #41   15. apr 2017 Vel ikke nødvendigvis Martine? - en races udseende afspejler vel også dens brug, så antaget at racen endnu bruges til det den er lavet til, så kunne man vel forestille sig, at det alene vil forebygge nogen typer af forandringer. F.eks. går jeg ud fra en BC stadig vil ligne en BC. I hvert fald er der da linjer i BC, der udelukkende avles efter brugen og ikke desto mindre ligner de stadig BC'er. Måske knapt så ensartede som udstillingsvarianterne, men man er da ikke i tvivl om, at der er tale om BC'er. Det samme gælder da for mallerne, kan jeg forstå på tidligere tråde herinde. Altså at de (mestendes) avles efter brug, og de ligner da stadig maller.
    Så jeg synes da det er fint nok a skele til, at hunden stadig ligner den race den påstås at være -jeg tænker at dette lang hen ad vejen vil blive bibeholdt, selvom der avles med fokus på brug og ikke udseende.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #42   15. apr 2017 Og her fik vi så opskriften på hvordan man ødelægger en brugsrace

    Ja, eller hvordan man undgår at en race skal deles i to..Fordi der i den ene type er krydset diverse blod ind og næsten helt har mistet alt hvad der hedder racetype. Og at der i den anden type er avlet hunde som kun duer til at vise sig frem på udstilling.. En middelvej må være løsningen hvis hunderacerne skal bibeholdes i deres oprindelige form.

    Form følger ofte funktion..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #43   15. apr 2017 Jeg er enig. Når noget ikke virker er det ingen skam at ændre det. Det vigtigste må være at hunden er sund og kan bruges.

    Selvfølgelig har det meget at sige hvordan hunden bevæger sig og om den er bygget til at holde til det der må forventes af den.


  • #44   15. apr 2017 Peter -hvorfor mener du, at der er krydset andet blod (med det går jeg ud fra, at du mener andre racer?) ind? Det er altså sjældent sådan det foregår, medmindre vi har fat i en race, der er ved at uddø.
    Det der sker er jo blot, at den ene lejr avler på udseende og den anden på brug og over tid giver dette to ret forskellige typer.
    Kig på labben -udstillingshundene afviger altså (mindst) lige så meget fra standarden som jagtlinierne, blot i hver deres retning. Og jagtlinjerne kan så rent faktisk udføre det arbejde de er lavet til, så på det punkt er de mere racetypiske. Og på trods af ingen (eller meget lidt) udstilling, så ligner jagtlinjerne da stadig labber -for labben ser jo ud som den gør, fordi det eksteriør giver den bedst muligheder for at udføre og holde til det arbejde den er lavet til, så man laver næppe pludseligt en hund med markant anderledes udseende


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #45   15. apr 2017 Det der sker er jo blot, at den ene lejr avler på udseende og den anden på brug og over tid giver dette to ret forskellige typer.

    Ja, men det sker også at hunde ikke er avlet som folk tror .. Desværre
    En hunds stamtavle er ikke mere troværdig end folkene bag.. smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #46   15. apr 2017 Kan udfører det arbejde de er lavet til. Det er jo det som burde være hovedmålet med en brugshund. Så giver det ingen mening at spekulere i om en god hund lever op til standarden, pga at den er x antal cm for høj/lav.

  • #47   15. apr 2017 Johnny. Tæven er min, bliver ikke stødt smiley hun vejer 39 kg pt

    Synes jo bestemt ikke på nogen måde at hun er overtypet.

    Vil bestemt give dig ret i at man bevæger sig i den forkerte retning hvad angår hoved og størrelse smiley
    Flere af dem kan ikke arbejde pga størrelse og flere får problemer med tænderne fordi der ikke er plads.
    En rottweiler skal ikke se molos agtig ud.

    Det var bare det bedste billede jeg havde af hende fra siden udover det her


    profilbillede
  • #48   15. apr 2017 Hun er virkelig flot! smiley umiddelbart ville jeg måske også gerne have hende liiiidt tyndere, men det er dæleme ikke meget - så smuk, hun er smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #49   15. apr 2017 Kan udfører det arbejde de er lavet til. Det er jo det som burde være hovedmålet med en brugshund

    De oprindelige brugsformål for en Rottweiler tester man jo ikke lige. altså mod røvere og vilde dyr.. Idag bliver de målt ved brugsprøver som giver andre egenskaber. En Rottweilers styrke har vel altid været et veludviklet vagtinstinkt og at den er stærkere og tungere og bider kraftigt i forhold til andre brugshunde. Der er egenskaber som bliver formindsket hvis en hund kun vejer 35kg som det første billede... En på 32kg er måske endnu hurtigere.. men er det stadigvæk en rigtig Rottweiler.. og hvor er grænsen?


  • #50   15. apr 2017 Vægten er da noget nær det sidste sted, jeg ville kigge, hvis jeg skulle vurdere en hunds egenskaber. Hvis den ellers kan dét, den skal kunne?

  • #51   16. apr 2017 Både og Kris, for man ser ofte rottweilere hvor ejer synes de ser fine ud, men de vejer minimun 5-10 kilo for meget, også ryger brugsegenskaberne

  • #52   16. apr 2017 Sandt nok, min kommentar var også mest henvendt til Peter om brugsegenskaber ved en lab på 32-35 kg. Hvis hunden er harmonisk bygget og vejer dét, den skal, jamen så er det jo intet problem, er min tanke ... hvis den derimod vejer for meget eller for lidt, opstår problemet, men så er det jo også stadig andre parametre, der vil slå ud

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #54   16. apr 2017 Sandt nok, min kommentar var også mest henvendt til Peter om brugsegenskaber ved en lab på 32-35 kg

    Nu snakker jeg om Rottweiler. smiley Og her mener jeg at hundens vægt har en del at sige ved en vagt og beskyttelse opgave..


  • #55   16. apr 2017 Hvilke egenskaber hos rotten forsvinder ved en reduceret vægt?


  • #56   16. apr 2017 Ja, eller hvordan man undgår at en race skal deles i to..Fordi der i den ene type er krydset diverse blod ind og næsten helt har mistet alt hvad der hedder racetype. Og at der i den anden type er avlet hunde som kun duer til at vise sig frem på udstilling.. En middelvej må være løsningen hvis hunderacerne skal bibeholdes i deres oprindelige form.

    Som jeg alllerede skrev - opskriften på en smadret brugsrace smiley


  • #57   16. apr 2017 Vel ikke nødvendigvis Martine? - en races udseende afspejler vel også dens brug, så antaget at racen endnu bruges til det den er lavet til, så kunne man vel forestille sig, at det alene vil forebygge nogen typer af forandringer.

    På den måde, nej - men ligeså snart en person stiller sig op og siger "den skal LIGNE den race den er" - så har vi balladen ....


  • #58   16. apr 2017 Peter -hvorfor mener du, at der er krydset andet blod (med det går jeg ud fra, at du mener andre racer?) ind?

    Det er sådan en meget populær konspirations-teori smiley


  • #59   16. apr 2017 Jeg mente også Rottweiler, men min telefon har det med at ændre mine sætninger og det er ikke altid, jeg får læst korrektur - min fejl! smiley

  • #60   16. apr 2017 Når man står og kigger på dekaler af rottweiler og ens kollega synes det er ærgerligt at de har valgt et billede af en tynd rottweiler smiley

    Det er et billede af en rotte i perfekt foderstand! Men når vedkommende er fan af 50+kg rotter så ser hunden jo for tynd ud smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #61   16. apr 2017 Hvilke egenskaber hos rotten forsvinder ved en reduceret vægt?

    Der er ingen der har skrevet at de forsvinder.. Har skrevet at de bliver formindsket. En hund på 30kg har altså ikke samme evne til at stoppe en mand, som en hund på 50kg har.Det er fakta uanset om I kan lide det eller ej. Der er en grund til at racen oprindeligt er en kraftigt bygget hund,

    Selvfølgelig skal den ikke være fed.

    Rottweileren er en middelstor til stor, kraftigt bygget hund, hverken plumpeller let, ikke opløben eller luftigt bygget. Dens rigtigt proportionerede, kompakte og kraftige skikkelse tyder på stor kraft, smidighed og udholdenhed.


  • #62   16. apr 2017 Men hvis hunden fx er 40 cm høj skal den jo ikke veje 60 kg bare fordi en kraftig hund har mere kraft.
    Hunden på billedet i startindlægget er jo fornuftigt proportioneret


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #63   16. apr 2017 Men hvis hunden fx er 40 cm høj skal den jo ikke veje 60 kg bare fordi en kraftig hund har mere kraft.


    En voksen hund på 40cm er ikke en Rottweiler smiley

    For tæver: 60 – 61 cm, stor (korrekt størrelse) Vægt: ca 42 kg.
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/Rottweil.pdf



  • #64   16. apr 2017 Det var bare er eksempel, og der er jo også nævnt hvalpe i tråden her smiley

    Man skal jo kigge på hunden og vurdere proportioner, ikke racestandard


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #65   16. apr 2017 Man skal jo kigge på hunden og vurdere proportioner, ikke racestandard

    Man kikker på og vurdere proportioner i forhold til racestandarden..

    Burde det være i forhold til andre brugshunderacer at man skulle vurdere deres udseende?


  • #66   16. apr 2017 Nej, såmænd i forhold til hunden selv.

    Min er fx 5 kg for tynd. Det behøver jeg ikke se på racestandarden for at vide - jeg kigger på hunden


  • #67   16. apr 2017 Peter -det går da ellers meget godt for schæferne (og mallerne) med at stoppe mennesker og mig bekendt skal sådan nogen ikke nærme sig de 50 kg smiley
    Ikke at en rotte og en schæfer derfor skal ligne hinanden eller veje det samme, men vægten alene er næppe en parameter for, hvor godt en rottweiler kan udføre sit job.

    Jeg tænker at man ganske enkelt skal vægte brugen, hvis altså det er brugshunde man laver, og så må man jo sørge for at racens brugsprogram afspejler det, som hunden SKAL kunne bruges til. Så vil hunde der fader udenfor f.eks. fordi de er fede, alt for små e.l. jo også falde fra.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #68   16. apr 2017 Peter -det går da ellers meget godt for schæferne (og mallerne) med at stoppe mennesker og mig bekendt skal sådan nogen ikke nærme sig de 50 kg

    Bare fordi at en hund kan bide i et ærme (prøv at give den noget modstand).. Gør ikke at den fungere som vagthund og at den er selvsikker nok og kraftig/tung nok til at stoppe en stor voksen mand i den virkelige verden..

    Selvfølgelig skal man vægte brugen.. Men der skulle gerne blive ved med at være forskel på en Rottweiler og de andre brugshunderacer.. Selvom de alle bliver testet og målt i en "sport" lavet til Schæferhunde..


  • #69   16. apr 2017 Du tager virkelig fejl, Peter, når du tror at vægt er afgørende når en hund skal stoppe en mand.

    Det er teknik, det handler om, smidighed, brug af muskulatur.

    Jeg kan garantere dig at en 28 kg. malle er langt mere effektiv i sit stop end en 50 kg rottweiler er.
    Det er undtagelsen at rotterne kan være så effektive og de store kan slet ikke.


  • #70   16. apr 2017 Vil give CH ret.

    Det er ret nemt at Google sig frem til test på det.

    Schæferen kombinerer fart og vægt, hvor i mod Molosserne bare bruger deres vægt. Øh, bare lige, jeg er absolut ikke fan af Schæferen, men det er altså en lidt smart køter i forhold til en Rottweiler...

    Men heldigvis, er det nu de færreste af os, som skal bruge en hunds evne til at lægge en mand ned... smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #71   16. apr 2017 Jeg kan garantere dig at en 28 kg. malle er langt mere effektiv i sit stop end en 50 kg rottweiler er.
    Det er undtagelsen at rotterne kan være så effektive og de store kan slet ikke


    Du snakker igen om ipo og ramme et ærme..Jeg snakker om en rigtigt vagthund/beskyttelseshund.. En 28kg malle er ikke særlig skræmmende for feks. en røver/indbrudstyv og nok heller ikke meget værd hvis røveren/tyven giver den en ordentlig pedal.. Der er en grund til at vagthunderacer er store hunde..


  • #72   16. apr 2017 Nååååååh, så schæferen og mallen kan ikke stoppe en indbrudstyv! nogen burde fortælle politiet det ...

  • #73   16. apr 2017 Bare fordi at en hund kan bide i et ærme (prøv at give den noget modstand)..

    Ved du hvad, Peter - du skal da være mere end overordentligt velkommen til at komme forbi og låne et ærme + et valgfrit eksemplar af en af vores maller - og så ellers give den alt den "modstand" du kan smiley

    Du burde SÅ meget komme lidt ud "hvor tingene sker", istedet for at sidde og poste det ene link efter det andet, som du finder på diverse sider på nettet.

    Du aner SERIØST ikke hvad du taler om smiley


  • #74   16. apr 2017 .... og hey - du kan iøvrigt også få lov til at "give dem lidt modstand" mens du selv er iklædt en fulddragt .. hvis det med ærmet bliver for svært for dig smiley

  • #75   16. apr 2017 En 28kg malle er ikke særlig skræmmende for feks. en røver/indbrudstyv og nok heller ikke meget værd hvis røveren/tyven giver den en ordentlig pedal.

    Men DET er en rottweiler !!!!!

    Gå nu lidt ud, Peter .. og SE på tingene ....


  • #76   16. apr 2017 Selvfølgelig skal man vægte brugen.. Men der skulle gerne blive ved med at være forskel på en Rottweiler og de andre brugshunderacer.. Selvom de alle bliver testet og målt i en "sport" lavet til Schæferhunde..

    Nu er jeg ikke nok inde i brugshundesport til at vide hvad en rotte burde kunne ift. eksempelvis schæfer, men handler det der ikke bare om, at rottefolket skulle lave deres egne tests? Hvis det er super vigtigt at en rotte vejer mindst 50 kg, for at den kan udføre sit job ordentligt, skulle man så ikke lave en test der reflekterer dette.
    Der er jo også forskel på en markprøve for retrievere og en for stående hunde, selvom begge er jagthunde.
    Så hvis det virkeligt ER et problem, at rotterne bliver for små (og det har jeg altså endnu til gode at se -jeg synes nærmere de bliver større, men måske jeg ikke ser dem de rette steder), og at de på denne baggrund ikke kan udføre deres job, så må man vel rette på måden man tester på. Racen er jo lavet til et formål, og det formål har været med til at forme eksteriøret. Så mon ikke eksteriøret bibeholdes, hvis man selekterer ud fra brug. Også selvom man ikke skeler voldsomt til udseendet -det er da, hvad man kan se ved flere andre racer, der bruges til det de er lavet til.


  • #77   16. apr 2017 Og så er jeg ked af at sige det, men både malle og schæfer bruges jo i den virkelige verden, og altså ikke kun til at bide i et ærme i ren sportøjemed. Og også i den virkelige verden går det da ret godt for dem med at få stoppet mennesker.

  • #79   16. apr 2017 Peter, so sorry, men du får edderbukme udstillet din egen uvidenhed her...



  • #80   16. apr 2017 hunden på det øverste billede er fin, men hvorfor ska den hænge sig i kæden.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #81   16. apr 2017 Nu kunne jeg starte med at vise link hvor politihunde er blevet kvalt...
    En Malle er den ultimative brugshunde, men der er en grund til at mange af vagthunderacerne er større.. I følge jeres teorier så er en kaukasisk ovtcharka på 80kg ikke stærkere og yder ikke mere modstand på en mand end 28kg malle.. Der er en grund til at vagthunde er store tunge racer og det er selvfølgelig fordi at vægten har en del at sige ved en hunds styrke.. Alt andet ville da også være ulogisk...

    Ved du hvad, Peter - du skal da være mere end overordentligt velkommen til at komme forbi og låne et ærme + et valgfrit eksemplar af en af vores maller - og så ellers give den alt den "modstand" du kan

    Jeg har da haft en ærme på før et par gange smiley er ikke dyremishandler og ser ikke nogen grund til at jeg kommer forbi i kampstøvler og kvæler jeres hunde eller brækker benene på dem..


  • #82   16. apr 2017 Det handler jo stadig om proportioner? Ellers kan jeg jo bare fede min schæfer/Tervueren op til han vejer 80 kg og så vil han være stærk som en molos...

  • #83   16. apr 2017 @Kris.
    Hvis du gør det, tror jeg at selv naboens 7 årige knægt vil kunne løbe fra den... smiley

    Vægt er langt fra alt.


  • #84   16. apr 2017 Haha, ja det er jeg også temmelig sikker på - hans idealvægt er 32 kg ??

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #85   16. apr 2017 Hvorfor har man vægtklasser i boksning og i weightpull indenfor hunde?

    Selvfølgelig skal proportion/størrelsesforhold være ok, Det er det som de i standarden kalder harmonisk og selvfølgelig skal en hund ikke være fed.


  • #86   16. apr 2017 @Peter.
    Din tanke om en anden race, der vil jeg give dig ret. Nu var sammenligningen bare mellem Rotten og Schæferen., og selvom folk åbenbart feder Rotten op (tror pokker de altid er så trommefede at se på til træning), så er det jo altså ikke løsningen.

    En fed hund er jo nærmest ubevægelig i forhold til andre hunde, det er da synd.

    For pokker, så køb da en stor Mollos i stedet for en af de små af racen. De fleste andre Molosser, de ligger jo snildt på 55 kg plus, og det uden 8 cm spæk rundt om livet. smiley


  • #87   16. apr 2017 Jeg har da haft en ærme på før et par gange er ikke dyremishandler og ser ikke nogen grund til at jeg kommer forbi i kampstøvler og kvæler jeres hunde eller brækker benene på dem..


    Hold da op - du er en mean mother-fucker smiley
    Det er fair nok hvis du ikke tør tage udfordringen op - det er også fint at du ikke vil indrømme at du ikke tør .. og ovenikøbet skal have "kampstøvler" på smiley
    Du kan da ikke være seriøs lige her ...

    Hvis nu at de her hunde du omtaler, var så fantastiske - hvorfor bliver de så ikke benyttet mere af de professionelle ?
    Se om du ikke kan finde et link der kan give forklaringen på det - det, du skriver giver ikke rigtigt mening.

    Kan kun henvise til det CH skriver i sit indlæg 79 ..

    Mænd med muskelhunde - I er formidable på en eller anden måde ...



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #88   16. apr 2017 Ja, jeg tror stadigvæk at 50kg toptrænet/ripped Rottweiler er betydelig stærkere end 35kg toptrænet/ripped Rottweiler.. Det kan godt være at den på 35kg kan løbe hurtigere i ipo..

  • #89   16. apr 2017 Og det er jo det, det hele handler om - styrke ... aj, for dælen - du er da mere end almindeligt uvidende smiley

  • #90   16. apr 2017 Det kan godt være at den på 35kg kan løbe hurtige i ipo..

    Nu tager du igen-igen fejl - det er på Kallerupbanen, der er hundevæddeløb .. ikke på en IPO-bane. Gør dig selv - og mig - en tjeneste og lad være med at udtale dig om IPO i det mindste.
    Det ved du heller ikke noget om.


  • #91   16. apr 2017 Synes du er nået et stykke, Peter... At bruge ordet TROR er da i det mindste fremgang...

    Desværre tager du stadig fejl... Teknik....


  • #92   16. apr 2017 Han lider af vrangforestillinger og tror seriøst at han kan kvæle en malle og brække benene på den - med sig selv iført kampstøvler smiley

    Rambo har dæleme ikke levet forgæves smiley


  • #93   16. apr 2017 Farlig karl smiley

    Put your money where your mouth is, Peter... smiley


  • #94   16. apr 2017 Rigtig farlig ... ikke nok med at kyllingen er anonym, han tør heller ikke tage en udfordring op.
    Men der er måske hul i kampstøvlerne smiley


  • #95   16. apr 2017 Jeg vil gerne lave den garanti, at det ikke er hundene, der føler sig mishandlede, når dagen er omme smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #96   16. apr 2017 Hvis nu at de her hunde du omtaler, var så fantastiske - hvorfor bliver de så ikke benyttet mere af de professionelle ?

    Hvor jeg skrevet om at nogen hunde er fantastiske? Jeg påpeger at styrke har noget med vægt at gøre. Måske at de professionelle vægter andre egenskaber højere end ren styrke?

    Jeg tror dog stadigvæk på at 80kg kaukasisk ovtcharka er stærkere en 28kg malle


  • #97   16. apr 2017 Det handler ikke om at være stærk, når en hund skal stoppe en mand.

    Det handler om at bruge musklerne effektivt og rigtigt. Og sorry, der kan de tunge rotter altså ikke være det mindste med trods det, at de til tider vejer det dobbelte af en malle....


  • #98   16. apr 2017 I øvrigt, så er tung ikke = med stærk....

    Og når det kommer til at stoppe en mand, så er tyngde nok mere en hindring end en force, tænker jeg...


  • #99   16. apr 2017 Man kan jo bare se på vores prof soldater i jæger - og frømandskorps.

    Er de store og med kæmpe muskler og en mega vægt ? Ikke helt vel smiley


  • #100   16. apr 2017 Og når det kommer til at stoppe en mand, så er tyngde nok mere en hindring end en force, tænker jeg...

    Det tror jeg du har helt ret i.

    Man skal jo også kigge på hvad hundene skal bruges til. Havde jeg en fåreflok på den russiske tundra, var det IKKE maller jeg satte ud for at passe på dem. Så lå kaukaserne dæleme lige for, og er langt, langt bedre til at forsvare fårene mod ulve og andre vilde dyr.

    Men .. ja, den der med at en tungere rotte skulle være bedre til at stoppe en mand end en ikke så tung rotte ?
    Nej !


  • #101   16. apr 2017 Jeg tror dog stadigvæk på at 80kg kaukasisk ovtcharka er stærkere en 28kg malle

    En 80 kg kaukaser er stærkere end en 40 kgs malle .. men hvis jeg skal bruge en til at arbejde / militær / politi / antiterror, så er det ikke kaukaseren jeg vælger !


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #102   16. apr 2017 Det jeg ville frem til var at vægt har en betydning for en hunds type. Og for at bibeholde de oprindelige typer af Rottweiler er der en ca vægt og højde angivelse på standarden. Og hvis man bevæger sig for meget væk fra det, og at alle hundene begynder at ligne Schæfer/malle i bagparten og med en hel anden overlinie end oprindeligt.. Så er man ved at tabe type... Men derfor kan det jo være en fremragende brugshund..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #103   16. apr 2017 Hvis man kan forbedre en race og gøre den sundere ser jeg ikke at en standard skal forhindre det. Den samme standard har jo ikke forhindret de forringelser flere racer har været udsat for.

  • #104   16. apr 2017 Et sidespring, 15 kg whippet, kan sende en 90 kg mand i gulvet, hvis den "rammer" rigtigt. Både min søn og jeg er blevet blæst omkuld af vore whipper, hvis de kommer fræsende med 50 km i timen og rammer mellemgulvet, når både hund og mand forsøger at undvige samtidigt smiley

    I forhold til at stoppe en mand handler det efter min bedste overbevisning mere om mod og evnen til at fastholde et greb, end om vægt.




  • #105   16. apr 2017 @Peter.
    Det er jeg enig i sådan generelt.

    I øvrigt vil Molosser hunde jo altid slå alle andre racer på deres smukke ydre og kraftfulde udtryk.

    Det kan naturligvis ikke debatteres! Det er sådan det er. smiley



  • #106   16. apr 2017 Så må du da ha et billede af vores cane corso, Martin smiley

    profilbillede
  • #107   17. apr 2017 Hende her kan ihvertfald ikke stoppe nogen med mindre hun løber ind i dem ved en fejl, eller de falder over hende i køkkenet

    profilbillede
  • #109   17. apr 2017 Hende her kan ihvertfald ikke stoppe nogen med mindre hun løber ind i dem ved en fejl, eller de falder over hende i køkkenet

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

    Er hun en boxer ?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #111   17. apr 2017 Skulle type være vigtigere end brug?

    Brugsegenskaber er altid vigtigst ved en brugshund..Men standarden er lavet efter hunde som kunne arbejde som en Rottweiler skulle kunne arbejde i sin tid.. Havde det været meningen at de skulle være bygget som en Schæferhund bagtil så var det nok sådan at de stod beskrevet standarden. Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.

    Hvis ikke at der er nogen som både avler efter brugsegenskaber og racetypiske træk efter standarden.. Så ender det med at alle brugshunderacerne kommer til at ligne hinanden med bygning som en xMalinois... eller er målet måske at skabe en xRottweiler..

    xMalinois (aka xMH, xMechelse Herder, xMechelaar) = Crossbred Malinois. Cross bred with either the Dutch Shepherd or xDutch Shepherd, or comes from cross bred bloodlines. Bred purely for working purposes, conformation is not important. Form follows function in these cases. Litters from cross bred parents can contain both fawn and brindle pups. Coat dictates breed, Fawn being xMalinois, Brindle being xDutch Shepherd.
    https://workingshepherds.wordpress.com/category/belgian-malinois-x-and-purebred/


  • #112   17. apr 2017 Har en arbejds schæfer/Malle eller rotten ekstreme vinkler? Jeg ser ingen grund til at Rotten skal se ud som den gør i dag eller være fed for den sags skyld smiley



  • #113   17. apr 2017 Lige totalt off topic af jeres debat. Jeg er ikke umiddelbart til racen, men hvor ER det et smukt eksemplar af racen på #33.
    Jeg er personligt hunderæd efter personlige oplevelser/dårlige møder med enkelte eksemplarer af racen, men jeg kan godt se skønheden i en hund, der ligner det den skal og ikke ser ekstrem ud.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #114   17. apr 2017 Har en arbejds schæfer/Malle eller rotten ekstreme vinkler?

    En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have, men hvis Rottweilere også skal se sådan ud i fremtiden, så er de i mine øjne ikke længere rigtige Rottweilere..

    Når man bedømmer vinkler på en Rottweiler, så bedømmer man efter standarden og ikke efter en arbejds Schæfer/malles egenskaber..


  • #115   17. apr 2017 Peter -en schæfer skal jo heller ikke have ekstreme vinkler (og mallerne har da, mig bekendt, ikke et problem med ekstreme vinkler). At de har fået det skyldes jo udstillinger/modeluner og netop avle efter dette fremfor sundhed og brug.
    Læser man racestandarden, skal en schæfer ikke være så vinklet, som den er i dag.

    Så at en rotte ikke skal ende med samme proportioner som schæferne har i dag kan vi da hurtigt blive enige om -men de skulle schæferen sådan set heller ikke, og overvinklingen skyldes ikke manglende fokus på eksteriør, tværtimod. Det skyldes jo netop overdrevent fokus på (forkert) eksteriør.


  • #116   17. apr 2017 Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.

    Det er det da bestemt heller ikke ?
    Men hvem har bildt dig ind at den slags bygning virker bedst ?

    En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have,

    De er ikke ens vinklet - hvilken en af dem er så den rigtige ?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #117   17. apr 2017 De er ikke ens vinklet - hvilken en af dem er så den rigtige ?

    De rigtige vinkler og den rette vægt og højde på de enkelte racer kan oftes ses i standarden smiley Og der skal en Rottweiler ikke være bygget som en Schæfer, og er godt klar over at en Schæferhund ikke skal være bygget som en Malinois. Der står i deres standarder hvor de skal se ud. Og hvis man er klogere end dem som har skrevet standarden (for at bibeholde racen) så skal man da endelig ændre alt det man vil..


  • #118   17. apr 2017 Det giver ingen mening - hvilket argument ligger til grund for den debatlinje?
    Mig bekendt har ingen udtrykt at rotten skulle ligne hverken schæfer eller malle.

    Rotten bør - som alle andre - være bygget på en måde så det understøtter dens brugsegenskaber og gør, at den kan holde til at arbejde.



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #119   17. apr 2017 Rotten bør - som alle andre - være bygget på en måde så det understøtter dens brugsegenskaber og gør, at den kan holde til at arbejde

    Og det gør den hvis den følger standarden.. Altså hvis den følger standarden så burde det ikke være dens bygning som hindre den i at arbejde som en Rottweiler skal kunne arbejde smiley


  • #120   17. apr 2017 #117

    Du svarede ikke på mit spørgsmål ...


  • #121   17. apr 2017 En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have,

    Nu tager du med i dit udsagn, at maller og schæferhunde på INGEN måde er ens vinklede ikke ?
    Og at ingen af de to bliver avlet mhp hyrdning mere ?



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #122   17. apr 2017 De er ikke ens vinklet - hvilken en af dem er så den rigtige ?

    Prøver igen.. Det er jo netop hele essensen at der ikke er en allround bygning som er ideel for alle hunderacer. Hver race har sin bygning fordi at det oprindeligt var den rigtige og det skal en hundesport ikke ændre på.


  • #123   17. apr 2017 Kan man se at en lab af jagtlinjer er en lab?

    Kan man se at en malle af brugslinjer er en malle?

    Ingen af dem har været udsat for udstillingskrav, de er avlet udelukkende med brugsegenskaber, sundhed og mentalitet for øje...

    Og sørme om vi ikke genkender dem..


  • #124   17. apr 2017 Det handler ikke om hundesport. Det handler om, om racen kan bruges.

    For rotten er det kun gået ned ad bakke. Den bliver mindre og mindre anvendelig.
    Ikke kun på grund af eksteriør, men også derfor.


  • #125   17. apr 2017 En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have,

    Så prøver jeg igen smiley

    Hvad vinkler skal en hyrdehund da have ?
    Og hvordan vil du - når du skriver som du gør - forklare, at en malle og en schæfer ikke er ens vinklede ? Og at en Kelpie igen er anderledes .. ?


  • #126   17. apr 2017 Hver race har sin bygning fordi at det oprindeligt var den rigtige og det skal en hundesport ikke ændre på.

    Skal lige kommentere dette her - tror du seriøst, at grunden til rottens ændrede eksteriør er pga man forventede at den så ville kunne klare sig bedre i IPO ?

    Du tror ikke det har en snert med udstilling at gøre ??

    Og kan du så ikke forklare mig, hvorfor det er bedre for en hund at være "ekstremt vinklet" for at klare sig i IPO ??

    Hvor er det en fordel ?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #127   17. apr 2017 Hvad vinkler skal en hyrdehund da have ?
    Kommer meget an på hvad den skal hyrde og hvilken slags hyrdehund vi taler om.

    Og hvordan vil du - når du skriver som du gør - forklare, at en malle og en schæfer ikke er ens vinklede ? Og at en Kelpie igen er anderledes .. ?

    Fordi at den bygning og balance har været bedst til det arbejde som de racer har skulle udføre i sin tid... Hvis rottweileren skulle holde tyre ville den have brug for en anden bygning end hvis den skulle hyrde får..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #128   17. apr 2017 Du tror ikke det har en snert med udstilling at gøre ??

    Jo, bestemt der er vist mindst lige så mange ekstremer.. smiley


  • #129   17. apr 2017 Hvad vinkler skal en hyrdehund da have ?
    Kommer meget an på hvad den skal hyrde og hvilken slags hyrdehund vi taler om.


    Så når du skriver En arbejds Schæfer/malle har de vinkler som en hyrdehund skal have, , så mener du at de ikke er ens, men blot har de vinkler som forskellige hyrdehunde skal have, eller hur ?
    Også selvom ingen af de to racer er avlet mhp hyrdning og ikke har været det i mange, MANGE år ?



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #130   17. apr 2017 Også selvom ingen af de to racer er avlet mhp hyrdning og ikke har været det i mange, MANGE år ?

    Jeg mener bare at de tilhører en anden type hunde end Rottweilere og at de gerne skulle være bygget anderledes. Nej jeg mener bestemt ikke at Maller og Schæfer normalt er ens bygget.. At se de to typer som skulle være den samme racer kan dog være overraskende når man betragter deres udseende/opbygning
    ..


  • #131   17. apr 2017 Nej jeg mener bestemt ikke at Maller og Schæfer normalt er ens bygget..

    Normalt ?? Men nogle gange er de, eller hvad ?

    Og jeg sidder stadig på kanten af stolen for at høre din forklaring på det her :

    Og kan du så ikke forklare mig, hvorfor det er bedre for en hund at være "ekstremt vinklet" for at klare sig i IPO ??

    Hvor er det en fordel ?


    - siden du her :

    Hver race har sin bygning fordi at det oprindeligt var den rigtige og det skal en hundesport ikke ændre på.

    .. lægger skylden på ændringen over på hundesporten smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #132   17. apr 2017 Og kan du så ikke forklare mig, hvorfor det er bedre for en hund at være "ekstremt vinklet" for at klare sig i IPO ?

    Hvis du ser på de oprindelige billeder af Rottweiler i denne tråd. Tror du så at de er bygget til IPO.. For mig at se er de bygget som vagthunde/molosser nu engang altid har været bygget. Jeg kunne forstille mig at korrekte vinkler i front og bag og en hund i god balance var en fordel i IPO..

    .. lægger skylden på ændringen over på hundesporten

    Nej, bestemt ikke...


  • #133   17. apr 2017 Du skriver her :

    Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.

    "det virker bedst i en schæferhundesport" (som jo er det, du kalder IPO), skriver du ..

    Hvorfor virker ekstreme overlinier og bagbensvinkler bedst i IPO ??


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #134   17. apr 2017 Hvorfor virker ekstreme overlinier og bagbensvinkler bedst i IPO ??

    Normale Vinkler på en Schæferhunds bagparti ER ekstreme vinkler hvis de ses på en Rottweiler..

    som jo er det, du kalder IPO

    Blev IPO eller Schutzhund (tilsvarende) ikke lavet til at teste Schæferhunde?


  • #135   17. apr 2017 Aj, det er jo ikke et svar smiley

    Du skriver direkte, at

    Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.

    .. og jeg spørger dig, mindst ligeså direkte,

    Hvorfor mener du, at ekstreme vinkler og overlinier virker bedst i ipo

    Det er bare det jeg gerne vil have et svar på.


  • #136   17. apr 2017 Blev det ikke lavet til at teste Schæferhunde?

    Det har du jo spurgt om én gang i en anden tråd - og der fik du svaret smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #137   17. apr 2017 Så når hovedparten af dem ikke kan bruges som brugshunde,så er det fordi at de ikke er avlet efter den standard som er for racen?. Med andre ord,så er det du ikke ønsker allerede en kendsgerning.

    Ikke pga hunde sport,men udstilling. Jeg finder det underligt at modsætte sig hunde der har drift og fysik til at arbejde, og så snakke om hvordan det kan ødelægge racen, når det allerede står så skidt til.



  • #138   17. apr 2017 Jeg prøver stadig at forstå dig lige her, Peter ..

    Er det du mener, at hvis en rotte fik vinkler og overlinie som en schæferhund, så ville den klare sig bedre i IPO ??

    Jeg skyder lidt med spredehagl lige nu, for jeg forstår SLET ikke hvad det er du taler om ?


  • #139   17. apr 2017 Denne her - den er den bedst placerede rotte herhjemme i nyere tid i IPO. Den præsterede også ret godt til et VM for alle racer .. synes du den har ekstreme vinkler og overlinie ??

    Jeg forsøger bare at forstå dig smiley


    profilbillede
  • #140   17. apr 2017 Her er verdensmesteren i FCI ipo3 (for alle racer).

    Synes du den er vinklet som den rotte på billedet ?


    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #141   17. apr 2017 Er det du mener, at hvis en rotte fik vinkler og overlinie som en schæferhund, så ville den klare sig bedre i IPO ??

    Nej, Jeg mener at en Rottweiler skal være bygge som en Rottweiler altid har været bygget. Det ser ud til at en hund skal være bygget som en brugsmalle for at vinde en schæferhundesport idag

    Schutzhund / IPO is a challenging 3 part sport (obedience, tracking and protection) which was originally designed as a breed test for the German Shepher
    http://www.schutzhund-training.com/schutzhund.html


  • #142   17. apr 2017 Nej, Jeg mener at en Rottweiler skal være bygge som en Rottweiler altid har været bygget. Det ser ud til at en hund skal være bygget som en brugsmalle for at vinde en schæferhundesport idag

    Så du mener at det er pga bygningsforhold at mallen vinder IPO ?

    Og har du hørt om noget, der hedder "udvikling" ? IPO er ikke en "schæferhundesport" - præcis på samme måde, som man ser afvikling og udøvning af håndbold andre steder end i Danmark.

    Det sidste link - øh ja ... og ?


  • #143   17. apr 2017 Men - for nu at køre denne her uendelige ordveksling lidt på et foreløbigt vågeblus.

    Du mener åbenbart, at grunden til at rotten har vinkler som en schæferhund og en malle (som jo er HELT enormt ens, hvilket billedet jeg sætter ind her også tydeligt viser - den grå schæfer og mallen ligner hinanden som to dråber vand), er pga opdrættere har avlet den hen i retning af dette, så den kunne være bedre i IPO.

    Du mener, at grunden til at mallen vinder i IPO (hvilket den altså ikke gøre altid, mind you) er at den er vinklet som den er.
    Hvordan det så ind imellem lykkes schæferhunden at slå den .. det tør jeg ikke engang gætte på din forklaring på.

    Og du vedbliver at kalde IPO for en "schæferhundesport" - selvom den idag er for alle brugsracer, heriblandt rottweiler.

    Jeg føler mig et eller andet sted overbevist om, at du mener at det du skriver giver enormt meget mening .. men jeg må desværre bare henvise dig til de vise ord, du kan læse dig frem til i indlæg 79 - sorry to say, men IPO aner du ganske enkelt ikke bare lidt om smiley

    Her er mallen ....


    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #144   17. apr 2017 Denne her - den er den bedst placerede rotte herhjemme i nyere tid i IPO. Den præsterede også ret godt til et VM for alle racer .. synes du den har ekstreme vinkler og overlinie ??

    Rottweileren er en middelstor til stor, kraftigt bygget hund, hverken plump eller let, ikke opløben eller luftigt bygget. Dens rigtigt proportionerede, kompakte og kraftige skikkelse tyder på stor kraft, smidighed og udholdenhed.

    Den hund du viser er jo opløben og luftigt bygget.. Nu vil jeg ikke lige give en hel udstillings kritik..se #39



  • #145   17. apr 2017 Opløben og luftig... hvad F er det?
    Jeg forstår mig ikke på udstillingssprog..

    Jeg ser godt nok ikke at den rotte minder det mindste om hverken mallen eller schæferen...

    Den ligner grangiveligt en rotte... uh.. og den kan arbejde. Lad os fede den op, så kan den blive en god vagthund... agtigt..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #146   17. apr 2017 Du mener, at grunden til at mallen vinder i IPO (hvilket den altså ikke gøre altid, mind you) er at den er vinklet som den er

    Har jeg aldrig skrevet..

    Du mener åbenbart, at grunden til at rotten har vinkler som en schæferhund og en malle (som jo er HELT enormt ens, hvilket billedet jeg sætter ind her også tydeligt viser - den grå schæfer og mallen ligner hinanden som to dråber vand), er pga opdrættere har avlet den hen i retning af dette, så den kunne være bedre i IPO.

    Nej, Har jeg heller aldrig skrevet..

    Stop nu med at skrive historier om hvad jeg mener...



  • #147   17. apr 2017 Du mener, at grunden til at mallen vinder i IPO (hvilket den altså ikke gøre altid, mind you) er at den er vinklet som den er

    Har jeg aldrig skrevet..


    Jo du har :

    Det ser ud til at en hund skal være bygget som en brugsmalle for at vinde en schæferhundesport idag

    Du mener åbenbart, at grunden til at rotten har vinkler som en schæferhund og en malle (som jo er HELT enormt ens, hvilket billedet jeg sætter ind her også tydeligt viser - den grå schæfer og mallen ligner hinanden som to dråber vand), er pga opdrættere har avlet den hen i retning af dette, så den kunne være bedre i IPO.

    Nej, Har jeg heller aldrig skrevet..


    Jo, du har :

    Kan ikke se det som nogen forbedring af "sundheden" at hundene får ekstreme overlinier og bagbensvinkler fordi at det lige virker bedst i en Schæferhunde-sport.

    Hvis ikke at der er nogen som både avler efter brugsegenskaber og racetypiske træk efter standarden.. Så ender det med at alle brugshunderacerne kommer til at ligne hinanden med bygning som en xMalinois... eller er målet måske at skabe en xRottweiler..


    Du mangler iøvrigt stadig at svare på :

    Er det du mener, at hvis en rotte fik vinkler og overlinie som en schæferhund, så ville den klare sig bedre i IPO ??

    Men hvis det bare er en gang udenoms som de fleste af dine "svar" - så lad det bare ligge smiley


  • #148   17. apr 2017 Opløben og luftig... hvad F er det?
    Jeg forstår mig ikke på udstillingssprog..


    Ja, det kunne da i grunden være interessant nok at høre smiley

    Men som jeg skriver - Peter har opskriften på at smadre en brugshunderace .. hvilket hans indlæg understreger gang på gang ...


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #149   17. apr 2017 Opløben = spinkel og høj

    Er det du mener, at hvis en rotte fik vinkler og overlinie som en schæferhund, så ville den klare sig bedre i IPO ??

    Jo, mere den kommer til at ligne en Schæferhund jo bedre vil den nok klare sig i en schæferhundesport..

    En gammel type Schæferhund på billedet..


    profilbillede
  • #151   17. apr 2017 Jo, mere den kommer til at ligne en Schæferhund jo bedre vil den nok klare sig i en schæferhundesport..

    Hvordan dog det??

    Der findes ikke nogen schæferhundesport...

    Mallen har ca de spidse ører til fælles med schæferen og klarer sig formidabelt.
    Hvad er forklaringen på det?

    Og ude i virkeligheden - hvorfor er det, at rotterne helt er væk som tjenestehunde?


  • #152   17. apr 2017 Schæferhundesport .. mangler du I og P på dit tastatur, eller vil du bare fremstå sådan halvdum ???

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #153   17. apr 2017 Schæferhundesport .. mangler du I og P på dit tastatur, eller vil du bare fremstå sådan halvdum ???

    Du kan selv være halvdum..Vi kan også kalde det politihundesport for civile..

    The first Schutzhund trial was held in Germany in 1901 and tested the dogs abilities in tracking, obedience and protection. The English Kennel Club honored the breed with its own register in 1919.
    http://www.german-shepherd-us.com/max-von-stephanitz.html


  • #154   17. apr 2017 Godt ord igen ... det er fair nok at du har sat dig fast på at fordi sporten oprindeligt blev udviklet til at teste schæferhunden inden avl, så er det stadig sådan.

    Det er ikke alle folk, der ønsker at blive korrigeret i deres egenlogik - så vedbliv du bare med dine sædvanlige "understøttende links" .. så må jeg blot konstatere, at ikke alle er modtagelige for korrektioner og nogle måske endda får et lille forsigtigt kick ud af at fremstå sådan lidt halvdumme smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #155   17. apr 2017 så må jeg blot konstatere, at ikke alle er modtagelige for korrektioner og nogle måske endda får et lille forsigtigt kick ud af at fremstå sådan lidt halvdumme

    Synes det tyder på at du ikke vil vedkende dig historien.. At der bliver brugt andre racer i IPO smiley Ændre jo ikke på det faktum at Schutzhund i starten blev lavet til Schæferhunde..


  • #156   17. apr 2017 HVOR har jeg skrevet, at det IKKE forholder sig sådan ???



  • #157   17. apr 2017 Brugshundesport, Peter...
    Det er, hvad det hedder - og inkluderer faktisk den civile politihundeføreforenings program, der adskiller sig en del fra IPO.

    Også henvendt til brugsracer (eller rettere dem der var det) og ikke bare schæferhunde...


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #158   17. apr 2017 HVOR har jeg skrevet, at det IKKE forholder sig sådan ???

    Det har du ikke skrevet direkte men du er tilsyneladende ikke glad for at det bliver kaldt en sport for Schæferhunde..Selvom det var dem som startede det hele..


  • #159   17. apr 2017 Det har du ikke skrevet direkte men du er tilsyneladende ikke glad for at det bliver kaldt en sport for Schæferhunde..Selvom det var dem som startede det hele..

    Jeg er "tilsyneladende" ikke glad for ?????

    You got to be kidding smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #160   17. apr 2017 Der er da ingen der benægter at det startede med schæferhunde - pragtfuldt initiativ.
    Men det gør det ikke til en schæferhundesport. Faktum er, at IPO må dyrkes af alle racer. Det er brugshundesport smiley


  • #161   17. apr 2017 Og i øvrigt - VAR det en schæferhundesport ville jeg være lige så tosset med den smiley

  • #162   17. apr 2017 @Martine, er det Cronus på billedet?

  • #163   17. apr 2017 Jep smiley

  • #164   17. apr 2017 Så er jeg nød til at være lidt grov. Cronus var en fed arbejdshund de gange jeg har set ham. Men havde det ikke været for farverne havde han lignet en labrador mere end en rottweiler.
    Selv blandt tæver var han lille


  • #165   17. apr 2017 Jeg har ikke forstand på hvordan de skal se ud ?
    Udseende interesserer mig mindre end at se maling tørre - og de tre maller jeg har haft, har også været forskellige i udseende .. men jeg tænker, at hvis man vinder VM - så kan man nok godt leve med størrelsen ...


  • #166   17. apr 2017 Hvis jeg skulle have en rottweiler til ren arbejdsbrug ville jeg da heller ikke sige nej til et eksemplar som Cronus smiley

  • #167   17. apr 2017 Henrik, spørgsmålet er så, om det er vigtigst at han ligner en rotte (mere end han gør) eller at han kan arbejde.

    Jeg ved godt, hvad jeg synes kunne være en saltvandsindsprøjtning i racen smiley

    Jeg kan virkelig godt lide racen og begræder det, der er sket med den. Bare fordi den skal "se godt ud".


  • #168   17. apr 2017 Jeg mener bestemt godt han kan tilføje en del til racen, hvis han desværre ikke var død.
    Så tror vi er helt enige


  • #169   18. apr 2017 Hvorfor er det at racer ikke må udvikle sig/ændre sig ? Hvorfor er det at racerne partuot skal se ud som de gjorde dengang de blev skabt ? Verden ændre sig og stort set ingen racer bruges til deres helt oprindelige formål mere.
    Rottweileren er ikke kvægdriver mere. Der er sådan set ikke ligefrem stor efterspørgsel på kvægdrivere mere. Hvis racen skal gøres lidt lettere for at fungere som moderne brugshund, hvorfor er det så så fandens forkert at gøre den lidt lettere ? Jeg kan ikke ser det forkerte i at hunderacer forandre sig gennem tiden, så længe de ikke gøre til forkrøblede vanskabninger, der intet kan og som lider at dusinvis af sygdommer og defekter. Det jeg godt kan blive lidt ærgelig over er at man avler alle brugsegenskaber ud af alle mulige racer. Det er jo brugsegenskaberne, der for alvor definere en race. Desuden er min rent personlige oplevelse, at ofte er individer, der besidder mange af de - for racen oprindelige - brugsegenskaber langt bedre mentalt i alle mulige sammenhænge og langt nemmere at have med at gøre end individer uden. Sidstnævnte synes jeg hyppigere lider af 'usikkerhed', aggresion, angst, nervøsitet osv. Jeg kan jo ikke lade være med at tænke at der må være en sammenhæng.


  • #170   18. apr 2017 Mette - Og især set i lyset af at, racer ændre sig uanset hvad, både pga prægning via avl, men også alm "evolution". Men hvorfor skal det bare altid være i en eller anden åndsvag retning der ikke giver mening.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #171   18. apr 2017 At avle efter komplette hunde. Burde være hjørnestenen i ethvert opdræt af racehunde. Det drejer sig om at forbedre OG stadig holde sig indenfor racestandarden..

    When considering the entire Rottweiler world, I think that German breeders have a hard time keeping ahead of many of their international counterparts on the conformation front as the rules imposed on them by the ADRK are possibly the strictest in the world. Those rules are made not only to ensure the breeding of a nice looking Rottweiler, but to secure the preservation of the complete Rottweiler – one that has the looks for show AND capability for work
    http://www.vomaztlan.com/component/content/article/25-working-rottweiler/474-working-rottweiler


  • #172   18. apr 2017 Den hele hund... nøj, det har jeg hørt mange gange omtalt af schæferfolk.
    Lige til at kaste op over...

    Too little too late...

    Og så alligevel - min lille sortsmudskertæve af brugslinjer.
    Hun fik fortrinlig i udstilling og har intakte brugsegenskaber. Der er en god del af dem - hvorfor er det at udstillinsfolket bliver ved med at fable om den hele hund.
    Hvad mere ønsker de sig?

    Jo, de ønsker sig at hun "ligner en schæfer"... altså en udstillingsschæfer...


  • #173   18. apr 2017 E ret enig med Mette. Og hvad er det i øvrigt, der har gjort netop schæfer og labrador til nogen af verdens med populære familiehunde? Jamen det er da netop brugsegenskaberne.
    Hvorfor er en labbe en super allround hund, der kan fungere i rigtigt mange familier? Det er da fordi dens brugsegenskaber netop indeholder trænbarhed, et godt temperament osv.
    Noget af det samme gælder for schæferen.
    De egenskaber der gør dem til fortrinlige familiehunde stammer jo netop fra de behov de skulle opfylde i deres oprindelige brug.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #174   18. apr 2017 Det er da bestemt ikke nogen som benægter at brugsegenskaberne er vigtigst i en brugshund.. Der findes dog stadig opdrættere som avler gode racetypiske Rottweilere der også godt kan arbejde smiley

    hvorfor er det så så fandens forkert at gøre den lidt lettere

    Fordi at en Rottweiler skal være kraftigt bygget.


  • #175   18. apr 2017 I min optik er hunden på billede i startindlægget stadig en kraftigt bygget hund og den er på ingen måde overvinklet eller har vinkler, der nærmer sig schæfervinkler. Den står lettere kikset fordi den hænger helt ude for enden af snoren og er på 'spring' for at få fat i det der står en hjælpe og vifter med smiley Men den har da lige så kraftige benstammer og lige så kraftigt hoved osv som hunden i indlæg 2 - især når man tænker på at hunden i startindlægget er en tæve og den i 2 er en hanhund. Den har - ser det umiddelbart i til - en lidt længere hals. Men det kan lige så godt have noget med vinklen på billedet at gøre.
    Kraftigt bygget er en af de der elastik i metermål formuleringer der står i mange standarder. I flg standarden skal en Dobermann være 'middelstor, kraftig og muskuløst bygget' smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #176   18. apr 2017 Der vil altid være forskellige typer indenfor de forskellige racer.. Det skal der også være plads til (så længe man holder sig nogenlunde til standarden. Hunden på det første billede er bare ikke særlig racetypisk for en Rottweiler(efter min mening). I mange racer er vægt ikke vigtig, men i Rottweiler racen har man sat ret stramme krav.. Formentligt for at sikre at de ikke skulle ende i mastiff eller retriever størrelse/knoglebygning.. Brugegenskaberne og udseende/anatomi har en sammenhæng. Og de var oprindeligt bygget rigtigt til den opgave de nu engang skulle udføre.. at nogen vil ændre og fremelske en ny let type sports-weiler eller ipo-weiler det skal de da bare gøre.. Det er bare lige så forkert som at avle efter store hoveder... Der skulle gerne være en helhed..

  • #177   18. apr 2017 Rottweileren er ikke kvægdriver mere. Der er sådan set ikke ligefrem stor efterspørgsel på kvægdrivere mere. Hvis racen skal gøres lidt lettere for at fungere som moderne brugshund, hvorfor er det så så fandens forkert at gøre den lidt lettere ?

    Det er det heller ikke - der er bare folk, der mener at "sådan var det i 1900 og et eller andet og der må IKKE være udvikling i retning af at ting passer bedre til nutidens krav"

    Det er dem, der kaldes Amish-people smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #179   19. apr 2017 This breed was used for herding and as cattle drovers. Believe or not, this dog can do that work even in our times.
    https://www.youtube.com/watch?v=GIUNWSfHOBA


Kommentér på:
Hvorfor ser rotter ikke sådan ud?

Annonce